Chceme pro vás bezpečné a kvalitní diskuse, proto mohou diskutovat pouze přihlášení uživatelé.
J22a90n 96E65i82c89h45l40e16r
Článek má racionální jádro, ale argumentace mi jako starému ajťákovi připadá povrchní. Týká se to např. (cituji):
Existují studie o tom, že např. výuka pomocí informačních technologií nepřispívá dětem k jejich pozdějším vyšším výkonům a schopnostem, ale že je to právě naopak. Dává to smysl, protože mozek pro zapamatování potřebuje zarámování, tj. např. papír. Pro vyšší odolnost a flexibilitu potřebuje práci ve skupině a dyskomfort. Nic z toho informační technologie nenabízí. (konec citátu)
Pracovat ve skupině a s dyskomfortem a např. i s papírem se dá, i když se při výuce používají informační technologie. A že o tom existují studie? Prý se hodně psychologických experimentů nepodařilo zreprodukovat, např. bonbónový experiment na Stanfodově univerzitě.
J64a59n74e75k 76W76a54g59n68e83r
Existují ale i studie, kde se ukazuje, že při užívání informačních technologií se dosahuje lepších výsledků při vzdělávání. Doporučuji v této souvislosti i článek https://poropravdy.substack.com/p/hysterie-kolem-obrazovek
L25u95b30o55m78í15r 65Ž51a71l52o67u98d84e56k
Technická poznámka: Slovo dyskomfort oficiálně neexistuje (i když se na ně dá narazit). To, co článek popisuje, je diskomfort. Rozdíl mezi předponami dis- a dys- zde nemá cenu rozebírat.
A24d62é75l84a 46H16a78n78o55u67s65k42o85v74á
Třeba to cenu má.
Z Wikipedie:
Předpona dis- (z latiny) má v podstatě stejný význam jako předpona dys- (z řečtiny), obě znamenají zpravidla negaci nebo nenáležité fungování a dají se někdy přeložit jako ne- nebo roz-, např. disharmonie – nesoulad, diskomfort – (psychická) nepohoda, diskrepance, disonance. Kdy se píše dis a kdy dys je věcí úzu a vychází z původu slova. S dys se píše například dysforie (rozlada) a různé poruchy (dysgnózie, dysgrafie) a tzv. lehké mozkové dysfunkce (nejznámější jsou dyslexie, dysgrafie, dyskalkulie). Slovo disfunkce/dysfunkce se v medicínském a psychologickým smyslu píše s y (častější případ), v případě nenáležitého fungování systémů mimo organismus s i.
J88i61r54i 15H42o49r57o91v90s45k27ý
Zajímavý článek, ale odkazy by bylo potřeba pečlivěji ozdrojovat.
Budu rád, pokud autor nebo někdo z diskutujících doplní odkazy na takové studie, které mé náctileté děti (racionální argumentaci otevřené) přesvědčí o negativním dopadu hodin u obrazovky na kognitivní funkce v budoucnu.
Díky!
I59r26e47n72a 87S47e64m74a27n61č23í10k68o22v62á
Posílám seznam některých referencí:
Horowitz-Kraus T, Fotang J, Niv L, Apter A, Hutton J, Farah R. Executive functions abilities in preschool-age children are negatively related to parental EF, screen-time and positively related to home literacy environment: an EEG study. Child Neuropsychol. 2024 Jul;30(5):738-759.
Schulz van Endert T. Addictive use of digital devices in young children: Associations with delay discounting, self-control and academic performance. PLoS One. 2021 Jun 22;16(6):e0253058.
Lissak G. Adverse physiological and psychological effects of screen time on children and adolescents: Literature review and case study. Environ Res. 2018 Jul;164:149-157.
Zhao Y, Paulus MP, Tapert SF, Bagot KS, Constable RT, Yaggi HK, Redeker NS, Potenza MN. Screen time, sleep, brain structural neurobiology, and sequential associations with child and adolescent psychopathology: Insights from the ABCD study. J Behav Addict. 2024 Apr 24;13(2):542-553.
Liu J, Riesch S, Tien J, Lipman T, Pinto-Martin J, O'Sullivan A. Screen Media Overuse and Associated Physical, Cognitive, and Emotional/Behavioral Outcomes in Children and Adolescents: An Integrative Review. J Pediatr Health Care. 2022 Mar-Apr;36(2):99-109.
I15. 46M49e62n88t45l29í90k
Mladá paní (dle obrázku) patrně ví, o čem píše. Popsané projevy jsou již dnes vidět na každém kroku. Domyslet konce je dost depresivní. Když k tomu připočteme vliv AI, je lidstvo už úplně v (Matrixu).
R62o19m96a62n 65L44a98n31g70e39r
Ale prdlajs...
Vyhledávání
TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA
Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.
ondrejneff@gmail.comRubriku Zvířetník vede Lika.
zviretnik.lika@gmail.comHYENA
Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.
https://www.hyena.cz