16.4.2024 | Svátek má Irena


Diskuse k článku

HISTORIE: Staroměstská poprava 1621

V těchto dnech jsme si připomněli 400 let od potvrzení výsledku bělohorské bitvy. Kat Mydlář tehdy se svými pacholky poslal po čytřhodinové exekuci v Praze na věčnost sedmadvacet stavovských vzbouřenců proti legitimnímu panovníkovi.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Ziegler 25.6.2021 10:19

Je třeba si soudruzi zvyknout na to, že jediný správný pohled na historii už je pasé. :-)

P. Dvořák 25.6.2021 4:20

Jéžiši . . . . to patří jinam! ;-D

P. Dvořák 25.6.2021 4:18

Úkol a volební program pro Piráty, udělat nadměrných a neobsazených bytů sklady akumulátorů, vodíku, a zásobárny vody, takže každý byt může být malá přečerpávací elektrárna. Mlýnek s turbínkou na potoku je také dobrá čárka do soutěže o přednostní umístění na uzavřené oddělení.

Chválím snahu zbytečné nesvítit veřejným osvětlením, není to tak dávno, co se večer zapalovaly pouliční plynové lampy. A plyn bude levný, vbrzku. Z Ruska . . . eh . . . z Německa.

Někde už mají vyřešeny obnovitelné zdroje (slunce, vítr, řeky, příliv a odliv, biomasa, geotermální energie atd.) a to tak, že v nepravidelných (?) výpadcích pravidelně dováží energii např. od nás.

Dál už mě nebaví komentovat ty další blbiny z článku.

J. Kočvar 24.6.2021 23:39

To nemá s moderní dobou nic společného - pohled na historii byl poplatný době odjakživa. Páně Zieglerův pohled na tuto historii je všechno, jen ne originální - podstatná část českého obyvatelstva na sklonku osmnáctého století byla upřímně katolická a Bílou Horu považovala za vítězství legitimního panovníka nad kacíři.

J. Kočvar 24.6.2021 23:33

Co že je směšné? Viděl jste Vy mapu meziválečné Evropy?

Srbové samozřejmě nepočítali s tím, že Rakousko-Uhersko porazí sami - územní zisky na úkor Rakouska čekali až po celoevropském konfliktu. To nebyl nerealistický přístup - ve skutečnosti se, žel, přesně to stalo. Obdobné územní ambice měli i Rumuni, a to jak ve vztahu k Uhrám, tak k Bukovině. A ani oni nepočítali s tím, že Rakousko-Uhersko porazí sami. Na jaře 1914 ztropili diplomatický skandál, když jejich ministr zahraničí vzal svého ruského kolegu Sazonova na projížďku autem a přejeli spolu rakousko-uherskou hranici na území, která si Rumunsko "nárokovalo".

Srbové tvořili pouze polovinu obyvatelstva tehdejší Bosny a Hercegoviny. Zbytek představovali Chorvaté, kterým by anexe Srbskem přinesla sotva co dobrého, a bosenští muslimové, pro které by to byla naprostá katastrofa. Císařská vojska dobyla Bosnu a Hercegovinu na muslimech tak, jako Srbsko dobylo Makedonii, a utržila přitom ztráty v řádu tisíců lidí.

J. Kočvar 24.6.2021 23:10

Stát v řadě a čekat na useknutí hlavy bylo samo o sobě strašné, ale v Československu se ještě v padesátých letech popravovalo pomalým udušením na krátkém provaze, což trvalo třeba čtvrt hodiny.

Skutečně sadistické popravy se v raném novověku děly třeba v Anglii. Tam katolíkovi stačilo, aby po odhalení přiznal, že poslouchá papeže a neuznává Alžbětu za královnu, a byl vláčen na popraviště za koňmi na prkně (aby nebyl usmýkán hned na začátku), potom ho oběsili, potom ho odřízli (aby se neuškrtil hned na začátku), potom ho vykastrovali a vykuchali, potom jeho orgány spálili před jeho očima, potom mu usekli hlavu, potom ho rozčtvrtili a potom jeho zbytky různě rozvezli po kraji, aby se lid poučil. Takový zvyk tam měli už z dob před reformací.

J. Kočvar 24.6.2021 22:57

Tady vůbec nejde o existenci dnešního českého státu, ale o to, že stavové byli neschopní a přivedli tehdejší český stát až k porážce na Bílé Hoře. Od této jejich neschopnosti se odvíjelo Obnovené zřízení zemské, tvrdá centralizace a absolutismus.

V době třetí pražské defenestrace tu Habsburkové vládli bezmála sto let. Srovnávat tehdejší situaci s Hitlerovým nátlakem na Háchu je naprosto nemístné.

J. Kočvar 24.6.2021 22:48

Srovnáváte nesrovnatelné. Hitler tu neměl co dělat, Ferdinanda si stavové zvolili za krále a pak se proti němu vzbouřili ještě před jeho nástupem na trůn.

Z českého nekatolického prostředí vzešly dva strašné válečné konflikty: husitské války a třicetiletá válka. Husitské války skončily patem, za třicetileté války čeští nekatolíci totálně prohráli hned na začátku, takže další šanci nedostali.

J. Jurax 24.6.2021 22:46

No jo, je znakem současné doby, že každý, kdo má do perdele díru, se snaží o nový, moderní, neotřelý, ano až osobitý pohled na historii odpovídající nejnovějším módním trendům. A momentálně vanoucím větrům.

J. Jurax 24.6.2021 22:42

No, že jsme se stali fabrikou a zbrojnicí mocnářství platí až pro druhou polovinu 19. století.

A mimochodem tohle se s trpěním nevylučuje. A germanizace byla realitou.

J. Kolínský 24.6.2021 21:52

Ty zarudlý vepříku, zboříš tak chlívek ve kterém si tě sudetoněmecké pr--e Krystlíků krmí. Jsi totiž jen ubožák.

I. Štípek 24.6.2021 21:16

R^

P. Hák 24.6.2021 20:45

Tak... v boji proti existenci českého národa (jak známo, nemá v tomto prostoru co pohledávat) už přišlo i na Masaryka, který tomu póvlu poskytl samostatnost, což je přece historický omyl, který se horko těžko teď napravuje...

Myslím ale, že je článek parodie na ty, kteří takhle skutečně uvažují.

P. Hák 24.6.2021 20:37

Ano, tragický střet, na kterém vlastně všichni ztratili.

V. Klepetko 24.6.2021 20:31

Dokonce si myslím, že si autor plete Palackého s Jiráskem....

Jak je známo, Pekař se k odkazu Palackého horlivě hlásil a napsal jeho životopis plný úcty, v němž se pokládá za následovníka tohoto podle něj největšího českého historika....

Pohled Pekaře na Bílou horu není pohledem katolíka ale pozitivisty, je velmi vyvážený a je na hony vzdálen Zieglerovic aktivistickému "boření mýtů"!

K. A. 24.6.2021 19:20

Zajímavá diskuze. Zdá se, že většina diskutujících nesouhlasí s tím, že český stát má právo na nezávislou existenci. Pokud se stavové neměli právo vzbouřit proti Habsburkovi, pak jsme asi neměli ani právo vystoupit z Varšavské smlouvy nebo bojovat proti třetí říši, když jsme se k ní dobrovolně přidali. Netušil jsem, že máme v národě tolik poslušných lokajů.

K. A. 24.6.2021 19:11

Protestantská šlechta vyháněla ze svých panství křesťany? Takže na ni pracovali mohamedáni nebo kdo?

V Čechách, pokud jste na to nenarazil měl každý právo si vybrat svobodně církev, k níž chce patřit - protestantskou nebo katolickou. Nutit poddané k přestupu bylo podle zákona nepřípustné, na rozdíl od Německa. Což neznamená, že se o to protestanstká a katolická vrchnost nepokoušela.

K. A. 24.6.2021 19:06

Výstižná poznámka.

K. A. 24.6.2021 19:05

Ano, přesně tak. A Gabčík s Kubišem mohou za vyhlazení Lidic.

K. A. 24.6.2021 19:01

Srbsko chtělo zabírat rakouská území? Viděl jste někdy Srbsko a Rakousko-Uhersko na mapě? Vždyť je to směšné. Rakousko před tím zabralo Bosnu, jejíž obyvatelé si připojení k Rakousku nepřáli a podstatná část chtěla radši připojeni k Srbsku, proto tam bylo napětí. Ale Bosna nebylo do roku 1908 žádné rakouské území. Rakousko chtělo navíc pokračovat v ovládnutí Balkánu.

Hitler taky chtěl zaútočit na Československo, aby překazil plány válečnému štváči Benešovi.

Princip nebyl plnoletý, 5 ze spoluviníků bylo odsouzeno k trestu smrti, 3 popraveni, 2 trest zmírněn.

K. A. 24.6.2021 18:49

Fajn. A nějaká relevantní fakta si zjistíte? Nebo zase zpatláte polopravdy, které se vám hodí do obrazu Vaší intelektuální nadřazenosti? Já myslím, že celé české dějepisectví čekalo jenom na vás, aby se probudilo z vlastní blbosti.

K. A. 24.6.2021 18:45

Autor je vůl. Podle mě Pekaře ani nečetl a dělá chytrého.

Článek je strašnej blábol. Pekař proti nacionalistickému Masarykovi? Vždyť Pekař byl větší nacionalista.

Sice tvrdí, že Bílá hora možná v dlouhodobém horizontu zbrzdila germanizaci, ale sám to nestaví kategoricky. A nemůže ani popřít, že důsledkem Bílé hory, byla výměna české šlechty. Habsburkové se tu chovali jako dobyvatelé v dobyté kolonii. Většinu pozemkového majetku rozdali cizím rodům.

H. Lukešová 24.6.2021 17:38

Pane Křivane, o své rodině psal mnoho článků pan Stejskal o tom, že pochází z rodiny evangelíků, která byla nucena emigrovat z Čech. Raději se na tyto otázky zeptejte pana Stejskala, já nemůžu mluvit za něho ani nemám na to nárok, neb neznám rodinu pana Stejskala ani něho osobně.

Mně jsou katolicko-protestantské spory ukradené, nepatří do mého srdečního zaměření, co se mě týče, já jsem sionistka a miluji Stát Izrael a vážím si všech křesťanů a obecně všech lidí, kteří Izrael podporují, ať jsou to katolíci či protestanté nebo ateisté, je mi to jedno, hlavně když Izrael podporují, na ničem jiném nezáleží.

K. Křivan 24.6.2021 17:31

" katolíky tvrdě pronásledována",

copak jim ti zlí katolíci udělali ? Polévali je svěcenou vodou ? Nebo je nutili ke zpovědi ?

K. Křivan 24.6.2021 16:58

No, kdyby nastal "ráj na zemi" pro JAK, tak by přišla dost rychlá pruská germanizace. Český národ by navždy zanikl.

I. Štípek 24.6.2021 16:46

Já jsem neznaboh, ale dovedu si představit, že tohle muselo p.Stejskala nadzvednout a cítím s ním.

F. Svoboda 24.6.2021 16:23

R^R^R^!!!!!!

F. Svoboda 24.6.2021 16:22

Doporučuji se na dobu husitskou podívat přečtením velmi zajímavého článku od Petra Honzejka v Hospodářských novinách ze dne 18. června 2021.

F. Svoboda 24.6.2021 16:19

Připojuji se. Díky.

Bohužel z mnoha níže uvedených příspěvků je znát, jak část našich občanů je poznamenána tendenční protikatolickou výchovou nejen v období komunismu, ale i v mnoha desetiletích dřívějších !!!R^VVV

M. Wodkin 24.6.2021 15:23

Po BH nastal u nás něco jako "ráj na zemi". Třeba pro Bobliga z Edelstadtu.

Ne tak už pro J.A.K.