24.4.2024 | Svátek má Jiří


Diskuse k článku

HISTORIE: Staroměstská poprava 1621

V těchto dnech jsme si připomněli 400 let od potvrzení výsledku bělohorské bitvy. Kat Mydlář tehdy se svými pacholky poslal po čytřhodinové exekuci v Praze na věčnost sedmadvacet stavovských vzbouřenců proti legitimnímu panovníkovi.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
K. Křivan 24.6.2021 8:39

Většinu nákladů na stavbu ND uhradil císař František Josef II.

S. Ševeček 24.6.2021 9:19

pár drobnejch. něco jako peníze z Evropské Unie.

K. Křivan 24.6.2021 12:23

"Většinu nákladů".

S. Ševeček 24.6.2021 7:23

toto svinstvo otisknout, editore ?!

P. Hák 24.6.2021 6:59

Nikdy bych nečekal, že si pan Ziegler dokáže takhle dělat legraci sám ze sebe. Chápu ten článek správně jako sebeparodii?

Klobouk dolů, teď už chápu, že ani ty články předtím nemusely být myšleny vážně.

J. Babička 24.6.2021 6:49

Mimochodem za krále si vzbouřenci zvolili Fridricha Falckého, němce jak poleno a armádu, zase vedli němci. Je možno se dohadovat, že kdyby vyhráli a zůstali sme ve skupině protestanských německých zemi spojeni s německou Falcí znamenalo by to rychlou germanisaci, ale byli by sme protestanskou zemí a vyhánění by byli katolíci.

R. Szewczyk 24.6.2021 8:34

ten F. Falcký, připomenu, nechal vyplenit katedrálu sv Víta, jeho slouha, nějakej Bitovskej, vyplenil Hostýn a spálil obraz p.Marie, osobně se zůčastnil mučení sv. Sarkanda, imho, ti stavové nebyli ti hodní, doufám , že se smaží v pekle na věky věkoucí

J. Pokoutný 24.6.2021 10:05

Nemluvě o tom, že oblíbenec Fridricha Falckého, reformovaný teolog a Fridrichův dvorní kazatel Abraham Scultetus byl již brzy po jeho nástupu na český trůn zodpovědný za obrazoborectví v pražské svatovítské katedrále, které velmi pobouřilo lid.[3] Pro kalvínského kazatele byly obzvláště nepříjemné relikvie a obrazy v českých kostelích, které sice byly pod kontrolou protestantů, ale od katolických dob zde zůstaly zachovány. Podle svého svědomí a s královým vědomím Scultetus nechal 21. prosince 1619 z katedrály sv. Víta v Praze odvézt nebo krátce po Vánocích zničit vzácná díla náboženského umění. Ve dnech 27. a 28. prosince 1619 byl tak zničen i slavný katedrální mariánský oltář s malbami Lucase Cranacha mladšího.

V. Církva 24.6.2021 6:44

Hm zajímavý pohled a asi to tak nějak být mohlo. Třebo to, že stavy tehdy umučili nevinného Jana sarkandera vím, stejně tak, že velká část povstalců vůbec neuměla česky...

No a jak dopadly v Čechách předchozí rebélie se taky ví. Nakonec husité taky vraždili a uvedli zemi v chaos a zbrzdili vývoj o několik století, teprve později se stali původně dogmatičtí protestanti pokrokem.

Z druhé strany v 16. 17. stoletích byli protestanté už poměrně pokrokovou silou a v českém království se rozvíjela řemesla. Dle některých historiků se pokrok po 30 letá válce zastavil. Ona sama 30 letá válka přinesla velké hrůzy a úbytek obyvatel...

P. Hák 24.6.2021 7:03

Třicetiletá válka by začla stejně, jen třeba o rok či pět později. Něco jiného je casus belli a něco jiného skutečné příčiny takhle všeobecného konfliktu. Napětí, které se nahromadilo v Evropě, muselo být obrovské.

Stejně tak např. sedm kulí v Sarajevu nebylo důvodem I. světové války, pouze záminkou.

J. Pavelka 24.6.2021 7:42

Dnes je to chápáno spíše jako oboustranně tragická záležitost, kde nikdo neměl jakousi "pravdu"...Nešlo o nějaké dobrodružství, ale o vzpouru v důsledku pozvolného "utahování šroubů " a pocitu protestantů, že jsou pozvolna zatlačováni (zjednodušeně řečeno...také o střet představ absolutismu a stavovského státu)...Vzpoura proti císaři byla hrdelním zločinem, nicméně absence obhajoby a nakonec okázalost popravy byly předmětem kritiky i v té době...

K. Křivan 24.6.2021 8:31

"..okázalost popravy..", no co, alespoň měli ti popravení na konci života nějaký spektákl. Nenudili se v poslední hodince.

J. Pavelka 24.6.2021 8:57

Spektákl měli spíše přihlížející...

P. Hák 24.6.2021 20:37

Ano, tragický střet, na kterém vlastně všichni ztratili.

J. Babička 24.6.2021 6:39

No vzhledem k tomu, že zatáhli národ do tragedie, kde málem zahynul, to byl až mírný trest. Po konci války kterou vyvolali, byly české země úplně zplundrované a zbylo tam méně než milion lidí.

Dokonce byli schopni zatáhnou do střední Evropy i turky. Pánové se pokusili najít pomoc u turků, do Prahy přijela dokonce vyjednávat turecká delegace, vyjednával s ní pan Budovec z Budova co turecky uměl, nakonec ho stálo hlavu. Nabízeli tureckému sultánovi císaře Ferdinanda rodné Štýrsko

J. Babička 24.6.2021 6:43

A jejich vinnou sme přišli o obě Lužické země,

V. Církva 24.6.2021 6:48

Ano to jsem taky četl s Turky se skutečně protestanti tehdy chtěli paktovat.

a soukromně si myslím, že kdyby se tehdy "křesťané" (rádoby) nemleli mezi sebou, nemusel být Balkán až po Maďarsko tak dlouho pod Islámem. Dnes by tak třeba nebyl problém s Bosnou ani Kosovem. Ale to už jsou spekulace.

J. Babička 24.6.2021 6:54

Již císař a král český, Zikmund, nabízel husitům, aby místo zabíjení bratrů křestanů, šli bojovat proti mohamedánům

J. Pavelka 24.6.2021 7:44

Mírný trest..a co by jste si představoval?

K. A. 24.6.2021 19:05

Ano, přesně tak. A Gabčík s Kubišem mohou za vyhlazení Lidic.

K. Salajka 24.6.2021 6:34

Kopf hoch, kleine Ziege ! Jako děti jsme na takový blábol říkali : " neremcej konzervo, stejně tě otevřou."

K. Křivan 24.6.2021 8:47

No to je moudro !!!! Takové salajkovské !!! ;-D ;-D ;-D

D. Bowman 24.6.2021 5:06

To je opravdu podivuhodná, nejspíš katolická ale určitě fašistická, interpretace historie. Nebo možná semitská - ty taky lezli do zadku už Maurům v Andalusii.

Bylo po popravě více svobody a suverenity nebo bylo více nesvobody, cenzury a útlaku?

Platí to druhé, takže to byla národní tragédie tj. pro většinu obyvatel tady žijící.

J. Kočvar 24.6.2021 6:18

Staroměstská exekuce nevyplývala z toho, že by si Ferdinand zčistajasna usmyslel rozpoutat čistky. Nesvoboda a útlak nebyly důsledkem staroměstské exekuce, ale toho, že stavové rozpoutali válku a vinou svojí neschopnosti ji prohráli. Po Bílé Hoře byli stejně postiženi nekatolíci českého i německého jazyka.

J. Pavelka 24.6.2021 7:55

Jenže oni ji nerozpoutali pro nic za nic...Důvodem byl pocit , že jsou "utahovány šrouby" a stále více jsou zatlačování

J. Pavelka 24.6.2021 7:56

Po smrti RudolfaII. se situace protestantů zhoršila...

D. Bowman 24.6.2021 12:56

Ta vzpoura měla taky svůj důvod, evidentně věděli, co nás s Ferdinandem a Jesuity čeká.

Šlo hlavně o svobodu....náboženskou. Ostatně jako už za Husitů. Ta náboženská sounaležitost byla důležitější než, kdo má jaký mateřský jazyk. Ale národí-teritoriální suverenita, kterou dneska nazýváme národní tj. těch lidí , kteří tam žijí a cítí sounáležitost a společný osud, o tu šlo také z praktických důvodů.

V. Církva 24.6.2021 6:53

No musel by jste dodat víc nezávislých a důvěryhodných argumentů. To ale možná i autor článku. Tak jako tak, násilníci byli na obou stranách.

S tím méně svobody (vyznání a suverenity) máte asi pravdu. 30 letá válka ale sama o sobě byla obrovským utrpením milionů lidí. Že po ní nastal náboženský útlak může být i reakce na takové vzpoury.

No chtělo by to víc informací, ale politicky nepřibarvených informací moc nezískáme.

J. Pavelka 24.6.2021 8:11

Ono se ne nadarmo říká, že spory o historii jsou ve skutečnosti spory o dnešek...

D. Bowman 24.6.2021 13:06

Vzpoury jsou obvykle proti tyranům, zvláště v takovém rozsahu jako byla ta proti-katolická. Nešlo o pár profesoonálních revoluicionářů. Celý Sever Evropy se bouřil proti útlaku Katolické církve a aosiionovaným panovníkům.

Jasně, kdyby se všichni bez remcání podvolily Katolické církvi, tak by k žádným represáliím nebyl důvod.

Židy by taky nikdo furt nevyháněl, kdyby přestoupily na Katolickou víru a přestali blbnout s tím svým kmenovým kultem.