19.4.2024 | Svátek má Rostislav


Diskuse k článku

HISTORIE: Sověti prý drancovali. Při osvobozování

Pravda, nebo hnusná pomluva? Na tuto otázku jsem narazil při řešení jiné. Kdo osvobodil v květnu 1945 Karlovy Vary? Američané, či Sověti? Impulsem byla mapa zveřejněná na webu Českého rozhlasu Plus.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
T. Kohout 12.5.2020 23:11

Karlovy Vary patřily po Mnichovu do jaké země? Kolik tam bylo Čechů? Kam patřily během války? Kde měl K.H.Frank to svoje knihkupectví? Tedy kdo tam vítal Spojence jako osvoboditele? To musely být "davy šťastných lidí"! Asi jako v Berlíně.

V. Vlk St 12.5.2020 18:47

Tak s tímhle měli Američané i Rusové v Karlových Varech starosti. A ne ,zda nějaký vojáček ukradl z prázdných bytů a hotelů hodiny a nebo jídelní příbory- viz http://www.youtube.com/watch?v=DujN3Aj8qpY

M. Šejna 12.5.2020 18:22

Na závěr hutné diskuze je třeba sdělit panu Stejskalovia ostatním, že Karlovy Vary ani Američané, ani Sověti neosvobodili.

Mě je dnes v celku úplně ukradené, která armáda dorazila do Varů první. Jisté je jen to, že tato armáda Karlovy Vary dobyla a nikoli osvobodila. V Karlových Varech totiž nebylo co a nebylo koho osvobozovat. Byly téměř ze sta procent německé a většina domů tam byla vlastněna německým obyvatelstvem. Co nebylo Němci vlastněno před Mnichovskou dohodou, to bylo německým obyvatelstvem dodatečně získáno vyhnáním nepatrného počtu původního českého obyvatelstva, nebo arizací židovského majetku.

V době příjezdu spojeneckých armád nikdo americké ani ruské vojáky nevítal. Němci pochopili, že byli poražení a neměli tedy co slavit.

V. Heidlerová 12.5.2020 19:03

Bingo!

J. Pokoutný 12.5.2020 16:59

Ty sovětské ztráty, které tu někteří diskutéři používají jako míru hrdinství, bych spíš označil za děsivou ukázku neschopnosti sovětského věrchušky. Čingischán by takové velitele nechal popravit. Příkladem budiž Operace Citadela a násedný sovětský útok u Kurska v VII.-VIII.1943. V zásadě Němci útočili na zakopané obránce, kteří měli na přípravu skoro 3 měsíce. Sověti měli převahu v lidech 2,44 : 1, v tancích 1,75:1, v dělech a minometech 2,5:1 a leteckou převahu (nominálně). Útok odrazili, ovšem jejich ztráty byly děsivé: v mužstvu 3,2:1, tancích 5,5:1... Následoval sovětský protiútok proti "rozdrceným hitlerovcům", který byl opět "úspěšný": ztráty jen na mužstvu 4,25:1. Za podobné úspěchy se i za WW1 odvolávalo z velení, ovšem Georgij "Řezník" Žukov je dodnes prakticky světec. To, co on, a jemu podobní, si žádný západní velitel nemohl dovolit. Gen. Montgomery utrpěl při operaci Market Garden ztráty asi 15-17 tis. mužů a židle se pod ním ošklivě zahoupala.

F. Navrátil 12.5.2020 18:53

Operaci Citadela posuzujete izolovaně a podle kriterií wehrmachtu. Výsledkem operace, ve které se dopustily chyb obě strany, byl útěk německé armády k Dněpru a pak ke Karpatům. Operace Market Garden v září 1944 byla chybně koncipovaná, komplikovaná a závisela na mnoha na sebe navazujících okolnostech. Akce byla jedním z důvodů, proč se spojencům nepodařilo včas zprovoznit přístav Antverpy a zdržet se na cestě do Berlína. Proto je také Žukov považován za hrdinu a Montgomery, kterého chtěli odvolat zejména američtí velitelé, už nebyl připuštěn k žádné samostatné bojové akci.

J. Pokoutný 13.5.2020 9:27

Operaci Citadela jsem opsal z Wikipedie, ruská čísla odjinud nejsou výrazně jiná. I obě finské války byl odpovídající prů.. . A koneckonců nedávno šel v ČT pořad, kde pamětníci a vojenští historici probírali profesionalitu útoku na Dukelský průsmyk (opět u toho žádný (ex)příslušník Wehrmacht ani SS nebyl) - ale ztráty opět děsivé.

V. Heidlerová 12.5.2020 19:09

Rusáci měli v armádě chaos, logistika mizerná, v první linii hnali Rumuny a nespolehlivé živly na jistou smrt, pak šla vojska NKVD, která zabila každého, kdo by nešel vperjód. Teprve pak šla lepší část armády s veliteli, ti už zabírali byty a kořist a navazovali kontakty s formující se českou správou. Ti už u nás nebojovali, jen se usazovali. To válečných ztrát započítali i ty vojáky, kteří se uchlastali a pod.

J. Jurax 12.5.2020 19:15

No, neřekl bych ... a ty Rumuny až od roku 1944 ... spíš o věci moc nevíte ...

J. Jurax 12.5.2020 19:25

No, bojovali sověti jak uměli, faktem je, že germánští nadlidé od Kurska už jenom zkracovali frontu až k Berlínu.

A ještě - nechci zpochybňovat Vámi uvedená čísla - ale mohl byste specifikovat jejich zdroj? Rád bych si početl ...

J. Pokoutný 13.5.2020 11:19

https://cs.wikipedia.org/wiki/Bitva_v_Kursk%C3%A9m_oblouku

https://echo24.cz/a/SBhMZ/posledni-nadeji-na-vychodni-fronte-vzala-nemcum-bitva-tisicu-tanku-u-kursku

K tomu bych jen dodal, že v případě dobývání opevněné pozice (ať už hradu, města, nebo zákopů) doporučují vojenští odborníci, počínaje Vegetiem a Maurikiem cca 3-10x převahu u útočníka.

J. Jurax 13.5.2020 21:21

Děkuji

I. Štípek 12.5.2020 21:12

Pokoutný, vy jste némlich stejný jako to válečné zpravodajství co se za války promítalo v kinech, jak ti špatní Rusi pořád dostávali na frak a kolik jich wehrmacht pobil a tanků rozbil. S panem Stejskalem si budete dobře rozumět. Sakra, chlapi, vzpamatujte se!!!

T. Kohout 12.5.2020 23:19

Tak protektorátní noviny psaly, když Němci měli pár dní před koncem ve Stalingradu, že "hrdinní němečtí vojáci statečně brání Stalingrad před bolševismem". A tento duch psaní se nám nyní vrátil. Je to neuvěřitelné, jak se duch protektorátních novin vrátil do dnešních časů.

P. Staronový 12.5.2020 23:53

Nám? Vám!

P. Krasny 13.5.2020 14:42

Přesně! Vytahovat se počtem padlých je jako přehazovat písek Sahary klackem a hekat jak se nadřu.

M. Zdobinský 12.5.2020 15:15

Argumenty typu "moje babička vyprávěla" mohou být dost zavádějící a reflektovat pouze jednu zkušenost, kterou nelze zevšeobecňovat. Kdysi jsem na tohle téma četl poměrně rozsáhlou studii, která se fenoménem válečných zločinů na osvobozeném území (netýkalo se jen ČSR) zabývala. Autor doložil ,že se to nevyhnulo žádné armádě, ale v pořadí nejlépe na tom byli britské jednotky a nejhůř Rudá armáda. Autor to celkem přesvědčivě vysvětlil několika argumenty (uvádím ty nejpodstatnější) : 1) britský důstojnický sbor pocházel často ze šlechtických rodin, kteří měli jistý zažitý kodex cti a navíc neměli potřebu ukrást např.hodinky, a u svých podřízených to netolerovali 2) v Rudé armádě byli často lidé, kterým nacisté vyvraždili celé rodiny a prostě se mstili, ber kde ber 3) pro část vojáků Rudé armády byl příchod do Evropy, i když válkou zdevastované, dost kulturní šok 4) část prostých vojáků se při průchodu Evropou úplně neorientovala v národnostním složení obyvatel na území, kde se zrovna nacházeli.

Tož tak. A teď tu jednu taky subjektivní. :-) Moje babička vyprávěla,že u nich v květnu 45 bydleli ruští vojáci. byli moc milý, jen se nesměli dostat k chlastu a při odjezdu ji ukradli budík. Babička to brala s úsměvem a nadhledem.

J. Jurax 12.5.2020 19:37

No, za WWII britský důstojnický sbor už z řad šlechty moc nepocházel, spíš z tzv. střední třídy ... jinak ale souhlas

L. Severa 12.5.2020 14:09

Jako pamětník mohu říci, že Rusové nekradli, oni si otevřeně brali. Kradli až Rumuni, ne násilím, ale potají. Ovšem v Brně drancovali i Češi, později se někteří chlubili nad něčím ukradeným:"To jsem osvobodil". Dle očitého svědka vím, že v židenickém písečníku byly znásilněny všechny ženy. V obci ve které jsem po frontě působil byli vojáci celkem v pohodě. U nás ubytovaní nebyli výjimkou, jen nesměli sehnat kořalku, kterou pili způsobem - plná hořčičná sklenka, 2-3 kostky cukru a na ex. Ženské pak musely utéct a já jsem byl donucen prolézt celý dům, i po žebříku až na půdu, maje pistoli v zádech s dotazem : "Kde dievočky?" Otec měl v Brně velký dvůr potřebný k živnosti. Tam Rusové sváželi svou kořist. Jednou tam stálo také asi 30 klavírů. Mezi nimi nádherné koncertní křídlo. Byli ochotni k výměně za moje pianino, otec to nepřipustil. Přišel lijavec a vzalo zasvé i to nádherné křídlo. Před frontou se dělala opatření z obavy co bude dělat ustupující demoralizovaná německá armáda. Ta se ovšem chovala naprosto korektně. Ovšem za přítomnosti Rusů bylo mezi lidmi jakési napětí. Nevěděli jsme co se dá od nich čekat. Na dveřích bytů sice měla většina Čechů ruský nápis "Česká rodina", ale všichni si oddechli až zmizeli. Potom jen projížděli a měli v Pisárkách vyhraženou ubytovnu. Jinak záleželo na štěstí. Po frontě jsem se vracel z lesního doupěte domů a na cestě jsem narazil na ruskou hlídku. Bez probléhmu jsem prošel, ovšem za půl hodiny po mně jdoucí strýc již přišel o hodinky.

F. Houžňák 12.5.2020 18:31

To je pravda. Němci v Polsku, na Ukrajině a v Rusku taky loupili a vraždili zcela korektně.

J. Ptáček 12.5.2020 13:15

Henry Kissinger, bývalý ministr zahraničí USA:

Rusko je hybrid, který vnáší do srdce Evropy zákony stepi. Táhne se přes dva kontinenty, ale doma není v Evropě, ani v Asii.

Moje poznámka:

Drancovali podle zákona stepi.

M. Matura 12.5.2020 17:00

No vidíte, a Němcům stačilo pár let převýchovy a stali se z nich dokonalá hovada. A pod Evropskou kulturní maskou se ukázal Germán.

P. Moravčík 12.5.2020 12:17

Pamätník, starý pán Sedliak, mi rozprával ako Sovieti obsadili obec Okoličné pri Liptovskom Mikuláši. Nejaký vojak k nemu prišiel, spýtal sa ho koľko je hodín. On vybral svoje "cibule" a prv ako mu stačil odpovedať, vojak mu ich vytrhol z ruky so slovami: "Tebe ne nada, smatri na vežu" a odišiel. Keď to rozprával, smial sa starý pán tak, až mu tiekli slzy, aj keď to boli švajčiarske hodinky. Ale všetko však nebolo do smiechu.

J. Vintr 12.5.2020 12:27

Otec mi vyprávěl, že těsne po "osvobození" chtěl jeden ukořistěnou domácí slivovicí zmožený osvoboditel osvobodit mého strýce, tehdy patnáctiletého, od jeho náramkových hodinek. Můj otec mu to chtěl rozmluvit, načež osvoboditel strhl z ramene automat, namířil na otce a stiskl spoušt. Jsem na světě jen díky tomu, že se mu v tom nekvalitním šmejdu sovětské výroby něco pokazilo a nevyšel výstřel.

P. Victorin 12.5.2020 12:48

Pánko Moravčík, z hlediska historické pravdivosti, realistická pointa vaší historky ovšem spočívá v tom, že zmíněné "švajčiarske hodinky", vás strýček Sedliak, s pravděpodobností hraničící s jistotou, "arizoval" některému slovenskému Židovi, kterého jako příkladný občan tzv. Slovenského štátu, předával ke "konečnému řešení" do bratrského nacistického Německa... Porozuměno, nebo vám to mám přeložit do slovenštiny?

A. Nový 12.5.2020 13:39

Svým příspěvkem o sobě říkáte víc než byste chtěl.

Abyste tomu porozuměl, tak to přeložím do Victorínštiny: Jste blb!

P. Moravčík 12.5.2020 13:57

Ďakujem Vám za lapidárne zhodnotenie príspevku. Ale treba si v prvom rade uvedomiť, že pisateľ už niekoľkokrát prejavil svoje šovinistické uvažovanie. Šovinista je, samozrejme, blb, ale treba sa podívať, čo ho k tomu vedie. Buď zakomplexovanosť, snaha považovať sa za lepšieho ako v skutočnosti je, prostým priradením sa k príslušnosti k skupine, ktorú považuje za hodnotnejšiu. Neuvedomuje si, že svojou postojom hlupáka kvalitu tej skupiny znižuje. Potrebuje mať vždy posledné slovo - keď toto píšem, už si určite pripravuje pre Vás svoj výblitok. Žiaľ takíto ľudia sú a budú a jediné riešenie je to, ktoré praktikujem - kašlať na nich. Má dojem, že je tak múdry, že musí svoje múdro rozosievať všade, kde príde. Prof. Koukolík označuje takéto typy ako deprivantov. Je zbytočné baviť sa s nimi. Sú neempatickí, bezohľadní, sprostí a útoční. Typickí trollovia. Len skúste zrátať, koľko príspevkov je od neho a koľko od ostatných. Prajem Vám pekný deň.

P. Victorin 12.5.2020 14:35

Pánko Moravčík, sebestředně, tzv. intelektuálně urážet "sprostého Čehůna" umíte, jako někdejší příkladný gardista klerofašistického Slovenského štátu!

J. Jurax 12.5.2020 19:19

Máte recht.

A Victorínova reakce na tento Váš příspěvek jej dokonale charakterizuje.

P. Victorin 12.5.2020 14:39

Pane Nový, děkuji za hulvátský názor k jehož vyjádření, bohužel, navíc ještě neeticky komolíte mé příjmení...

PS Nejen podle mne, zřejmě nejste příliš inteligentní, ani dobře vychován