19.4.2024 | Svátek má Rostislav


Diskuse k článku

HISTORIE: Ruský medvěd neskolil všechny

Pokud někdo nazývá dění po sovětské okupaci pohotovou transformací, je to jen ukázka neznalosti vlastních nedávných dějin.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Pivoda 21.1.2022 22:57

Autokratický způsob řízení je nutný na přechodnou dobu (tzv. diktatura proletariátu). Jenže když už se jednou diktatura zavede, je obtížné se jí zbavit.

A právě proto Gorbačov věděl, že bude muset použít sílu i proti českému politickému systému, který SSSR do té doby cca dvacet let podporoval. Takže prakticky řečeno: v roce 1989 zde v Česku neexistovala jednotná organizace StB, existovaly alespoň dvě StB. Jedna část StB chtěla provést změnu ke Gorbačovově glasnosti (viz například zmlácený poručík Zifčák), jiná část StB konzervovala stávající stav - a prohrála. Česká Charta 77 byli jen přizvaní outsideři.

F. Zrcek 21.1.2022 22:40

Do roku 68 byl boj proti komunismu v ČSR vnitřním politickým bojem, který vyvrcholil Pražským jarem. Po srpnové okupaci to byl plynulý přechod k národní nenávisti proti moskalům. Vystoupení československých ozbrojených složek proti vlastním lidem v srpnu 69 bylo zároveň posledním bojem stranických papalášů za vlastní záchranu a podvolení se okupačnímu vedení. Pak přišlo 20 let normalizace, které spolehlivě vymazalo poválečné sympatie k Rusům a v lidech udržovalo latentní nenávist. Když v 89. došlo k převratu, možná paradoxně inicializovaném z gorbačevovské Moskvy, nehnula se na podporu naší věrchušky ani myš.

Musím předpokládat, že nástup současných woke soudruhů vyvolává v dnešní společnosti podobné latentní pocity odporu. Vyjma omezeného hnutí žlutých vest a spontánního hnutí antivaxerů však nedošlo k většímu odporu. To svědčí především o naivitě a nezkušenosti západu v boji proti totalitě, kterou po generace nepoznal. Ale posiluje to domněnku, že woke hnutí je kýmsi z pozadí obratně řízeno a zatím nedělá zásadní chyby.

J. Vorlický 21.1.2022 22:24

I já s panem Kuhajem souhlasím.

M. Pivoda 21.1.2022 21:33

Osmašedesátníci se zde střídají. Prostě organizovaná mafie.

P. Han 21.1.2022 20:44

Jistě, Akáte.

M. Pivoda 21.1.2022 18:29

Chartista Vlk píše: "... Navíc v době činnosti Charty 77 jsme se snažili zjistit, kolik lidí přišlo po roce 1968 o práci, anebo možnost studovat či dále pracovat podle svého vzdělání. Došli jsme k odborně odhadovanému počtu cca 750 000 lidí. ..."

Komentuji

Byl jsem trvale bezpartijní, nikdy jsem nevystudoval VUML a nepodepsal žádnou spolupráci s StB (a ani mi ji nikdo nenabízel). O práci jsem v Česku jsem přišel ale až po listopadu 1989 (vyhozen "z důvodů nadbytečnosti" na VUT Brno) - a o to se zasloužili vyškrtnutí z KSČ, kteří se po politických čistkách roku 1968 neúspěšně pokoušeli dostat zpět do KSČ. A protože se jim nepodařil návrat k moci, tak se po listopadu 1989 prohlásili za disidenty - a navzájem si svou "disidentskou" činnost dosvědčili.

Článek, jehož jsem hlavním autorem, vyšel v roce 2019 v zahraničí v prestižním časopise bez mojí fotografie, aby se mohlo říci, že to byl nějaký jiný Pivoda.

O čem to zde tlacháte, tzv. demokraté? Vy chcete řídit EU, Pepíci?

J. Jurax 21.1.2022 18:23

No, víte, můj táta ležel v osmatřicátém za kulometem v zákopu mezi řopíky u Slavonic a o cca čtvrtstoletí později, když už jsem bral rozum, říkal totéž. Akorát dodával, že kdybychom se bránili, možná bych neexistoval (narodil jsem se o jedenáct let později).

J. Jurax 21.1.2022 18:16

Víte, já to zažil, jsem jako Palach ročník 1949, a dovoluji si s panem Kuhajem souhlasit.

Už když se Palach upálil, hájil jsem v - hospodě, jak jinak, s kolegy ze studijního kruhu - názor, že sebevraždou, byť demonstrativní, se sovětským okupantům neuškodí. Argumentoval jsem tehdy tím, že kdyby se Gabčík s Kubišem upálili u koňa, německým okupantům by to taky neuškodilo; přitom zabiti Heydricha bylo v podmínkách protektorátu taky poukázka na sebevraždu. Dost jsme se tehdy hádali a mnoho piv vypili, ale nebyl jsem s tímhle názorem osamocen. A názor jsem dodnes nezměnil.

V. Wagenknecht 21.1.2022 17:51

Je mi líto, doma mám od Čorneje Husitskou revoluci, spletl jsem si to. Vzpomněl jsem si, že jsem tím Žižkou listoval a zdál se mi moc rozvláčný. Takže remíza. Mějte se.

V. Wagenknecht 21.1.2022 17:46

Takže jste byl, dle vlastních slov, krasoduch, který (vámi implikované "podle") hledal důvod, proč bezpodmínečný odpor ne?

J. Hrdlička 21.1.2022 17:01

No a? Teď nechápu, co se snažíte říci. Že někdo prý poukazuje na dovednost, je čistě jeho věc a jeho stanovisko. Ta dovednost nebyla dána do služeb okupantů dobrovolně, vše se sdledovalo, kontrolovalo po úsecích, sebemenší nesrovnalost se prošetřovala.

P. Černý 21.1.2022 16:26

Současně Rusko v řadě případů reaguje na politiku USA a Západu. Vyvažuje ji a napravuje její důsledky. Bez ruské intervence v Sýrii nevěřím, že bychom dnes například tak málo slyšeli o teroristech z tzv. Islámského státu.

Svět hledá novou rovnováhu mezi velmocemi. Rusko v té rovnováze hraje svoji nezanedbatelnou roli.

J. Vorlický 21.1.2022 16:22

Jistě si nemohli vybírat, co budou vyrábět. Muselo to být hrozné dilema, a jak píše někdo výše, někteří to nedokázali překonat a platili nejen svými životy. Pak bych i očekával, že by ti, kdo se chovali aktivně v prospěch německé armády (což se muselo vědět i po válce), nesli za to odpovědnost. Možná, že nesli, nevím. Spíš si myslím, že to bylo obdobné jako po pádu pozdějšího zločinného režimu, kdy zločinci (proč jinak režim zločinný?) zůstali nejen nepotrestání, ale nebylo na ně ani správně poukázáno.

Mně šlo o rozpor mezi poukazováním některými z nás na radost z osvobození armádou, přičemž další z nás poukazují na naši dovednost, která německé armádě sloužila k jejímu boji proti našim osvoboditelům.

Jsem si vcelku jist, že ti, kdo byli popraveni za sabotáž, by se se stejnou dovedností nechlubili. Toť vše.

P. Černý 21.1.2022 16:00

Zvlášť když to zvíře už v mnoha Američanech, Izraelcich, Turcích, Saudech, islamisté, nových nacistech atp., bdí velmi dlouho.

Ale možná vím, jak to myslíte. Komentátor Soloviev v této souvislosti pouštěl písničku. Byla v ní slova: Nevojujtes s ruskymi!

V. Petr 21.1.2022 15:44

Ještě ke "rvačce mezi dvěma skupinami komunistů." Taková "rvačka" proběhla v SSSR mezi lety 1953-1957. Dalo by se říci, že to pořád byli komunisté a vlasně všichni tehdejší aparátčíci měli nějaký podíl na zločinech režimu.

ALE pro obyčejné obyvatele SSSR měl výsledek tohoto střetu zcela zásadní význam!

V. Petr 21.1.2022 15:33

Máte pravdu. A jeho čin též ohodnotil tehdejší papež slovy "Palach není sebevrah jako jím není voják, který se vrhá na hradby nedobytné pevnosti."

V. Petr 21.1.2022 15:31

Ještě k té Škodovce. Opravdu se vyskytli lidé, kteří lámali normy, aby dostali vyšší příděly. Ale také je pravda, že tam během války bylo popraveno 500 lidí pro sabotáže (většinou celé rodiny).

V. Petr 21.1.2022 15:28

Selská povstání byla "o něčem jiném" a Luther je nakonec odmítal!

V. Petr 21.1.2022 15:25

Není to pravda. Skoro nikdo tehdy nevěřil, že by se dal komunismus svrhnout. Ale cílem bylo něco, jako Titova Judoslávie a ta se v porovnání s tehdejším Československem jevila jako "země svobody." Musíte si to pamatovat také!

V. Petr 21.1.2022 15:12

Nikoliv, spíše to bylo "toto si ještě mohu dovolit." Ale potíže jsem měl i tak.

V. Petr 21.1.2022 15:07

Ale ještě nebezpečnější než obojí je Brusel! To je třeba mít neustále na paměti!

A. Ová 21.1.2022 14:26

Na jaře zesnul člověk na ulici před ministerstvem zdravotnictví

A další vlastní rukou

Nic?

V. Wagenknecht 21.1.2022 14:16

Jako čím je dnešní Rusko nebezpečnější? Poučte nás.

V. Wagenknecht 21.1.2022 14:14

Lidi si někdy strašně vymýšlejí.

V. Wagenknecht 21.1.2022 14:13

To třeba v takovém Němci, Francouzi nebo Japonci zvíře probudit nelze. Jenom v Rusovi. Jasný.

V. Wagenknecht 21.1.2022 14:11

Ano, typické žvásty takových jako jste vy, ex-post statečných, co by všecko dělali jinak a líp, jenom kdyby tam tenkrát bývali byli, to by to byli všem ukázali, jak se správně jedná. Němci mají pro takové jako jste vy výraz "Maulheld".

D. Stirsky 21.1.2022 14:04

Palach? Padl, ale při velikém a odvážném činu. To stálo na Faethonově hrobu.

D. Stirsky 21.1.2022 14:01

Jsme menší evropský národ. Národ skládá se z lidí. Už Řekové věděli, že většina zesnulců skončí na asfodelové louce. Takže jako u každého národa máme své světlé i své stinné okamžiky. Nebýt hrdi na světlé a nepřiznat si ty stinné - obojí je špatné.

J. Ptáček 21.1.2022 13:53

"Zvíře, které se skrývá v Rusech, nesmíte probudit"

"Pro toho, kdo zůstane svobodný, není starosti trvalejší a trýznivější, než co nejrychleji najít někoho, komu se lze klanět". F. M. Dostojevskij, (1821-1881), Bratři Karamazovovi.

Z. Pícha 21.1.2022 13:30

No zrovna s tou prací pro německou armádu kterou tu máte jako hlavní argument jste poněkud vedle. Domníváte se že mohli ty kanóny nevyrábět?