29.3.2024 | Svátek má Taťána


Diskuse k článku

HISTORIE: Porážka husitů u Mostu

Před šesti sty lety v srpnu 1421 utrpělo vojsko Pražanů při obelhání Mostu tvrdou porážku od míšeňského vojska spojeného s českými katolíky. Pozitivní bylo, že tato blamáž napomohla konci fanatika Želivského.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
T. Zlesa 12.8.2021 13:31

Myslím, že se tu většina dost plete. Včetně autora. Bylo to dost jinak. Více najdete tu: https://historje.tumblr.com/

Chce to otevřenou mysl i jiným pohledům...

J. Kohout 12.8.2021 12:27

Bohužel nefungují vlánka, takže prosím.

Na co mám odpovědět, pane Šašku, který umíte výborně osobní invektivy? Co husité přínesli? To je dotaz zcela mimo téma, co tedy přinesli křižácká vojska?

Stejně se mohu zeptat pana Haška, proč neodpověděl, jestli útočící křižácká vojska byli většina (když husité menšina).

J. Lutic 11.8.2021 20:50

Husite zachranili nasi narodnost fyzicky,coz se Polabanum a i Srbum luzickym nepovedlo. Intelektualne je zachranil Vaclav 4 pocestenim UK! Žvásty dnesnich zradcu z Topky a Piratu a Lidovcu na veci nic nezmeni,uz aby byly volby!

Š. Hašek 11.8.2021 21:46

Naši národnost zajistili jezuité, Habsburkové, my sami, Vídeňský parlament, ........................, my sami.

Husité těžko. Za husitů (s dovolením) národnost neexistovala. Husité byla většinou pomíchaná chátra, Hus byl zřejmě vzdělaný člověk jasných zásad. Netušil a asi ani nechtěl .......

Říkají Vám něco jména: Jungmann, Havlíček, Palacký???

Národnosti byly hubeny všude okolo. Nikoliv v mnohonárodnostním Rakousku.

Vraťte se k televizi.

J. Lutic 12.8.2021 13:25

Patrite zrejme mezi pražské zradce,Žižka je porazil Malešova, dnes nas ohrozuje EU.

P. Manda 13.8.2021 12:45

zrádce ?? koho ?

J. Lutic 14.8.2021 15:41

České narodnosti,jako vzdy v Praze

J. Lutic 14.8.2021 15:46

Píšete jak Lukas ze Svejka o RU. Byl to žalař narodu a my odesli kdyz rozpoutali valku!

P. Manda 12.8.2021 9:32

Intelektuálně zachránil universitu ????? Co to kecáte ? Po KD odešlo 80% vyučujících i studentů. Mudrlante.

J. Lutic 12.8.2021 13:20

A nahradili je Češi..

P. Manda 13.8.2021 12:44

ano, ale mnoho studentů neměli

J. Lutic 14.8.2021 15:39

Stačilo to na zachranu naroda,ostatni zapadni Slovane to stesti nemeli ani ti v Rakousku!

J. Lutic 16.8.2021 14:54

Korutansti Slovane

J. Ptáček 11.8.2021 18:49

Při návštěvách našich hradů průvodce návštěvníky seznamuje jenom s tím, co husité rozmlátili nebo koho zabili. Toho co vybudovali je pomálu. Není moc co chválit.

V. Petr 11.8.2021 18:00

Po porážce vojska, které vedl Želivský sebrali Pražané a spol. nové vojsko, které tentokrát vedl Žižka. Jakmile míšenští zjistili, že se toto vojsko blíží, vzali nohy na ramena.

Toto autorovi "jaksi" uniklo...

P. Janoušek 11.8.2021 17:49

Pro pana Kohouta: chápu Vaši obranu husitů. I já to cítím stejně když slyším o husitských darebácích a hodných intervenčních vojácích. Rád čtu pana Čorneje právě na pohled na tu dobu očima té doby a ne dnešníma. Dnešníma očima to pochopit nelze

V. Novák 11.8.2021 16:56

No co - každý chvilku tahá pilku a pořád se vyhrávat nedá.

Že by nám byly porážky husitů zatajovány, to si opravdu nevzpomínám. A to jsem studoval dějepis naposled v 70. letech, tedy za tvrdé normalizace.

A že husité byli náboženští fanatici? Kdo tenkrát nebyl? Snad Baldassare Cossa, jinak Jan XXIII., kterému šlo hlavně o prebendy, mimo jiné i z českých zemí.

P. Manda 11.8.2021 14:49

pane Kohoute, co zemím korunu "české" husitství přineslo ? Pozitivního.

Š. Hašek 11.8.2021 17:07

Na to Vám pan Kohout neodpoví.

Pan Kohout není "matematik". Ani trošku. Je to husita, upalovač, jeden z asi pěti frakcí husitů a revolucionář, ......., po pěti stoletích.

P. Manda 11.8.2021 17:26

vím, ale zkusit jsem to musel;-)

Z. Jiroušek 11.8.2021 12:59

Většina historiků a "rádoby historiků" nebere v úvahu jednu významnou věc. Evropou prošla (asi) největší morová rána, Po Evropě bloudili houfy žebravých mnichů a kázali o tretu Božím. Od roku 1305 do roku 1340 bylo "Období klimatického děsu", Ke konci 14. století bylo několik neúrodných a hlabových let.

A hledal se viník.

P. Manda 11.8.2021 14:40

jsme o 100 let později 8-o

J. Pokoutný 12.8.2021 8:53

A oni v zemích Koruny České řádili po r. 1480 nějací husité?

P. Manda 12.8.2021 9:30

ne, proč se ptáte ?

K. A. 11.8.2021 11:23

Zajímavé, že autor má tak silnou potřebu psát o historii, když jí vůbec nerozumí.

Ne, že by to byly úplné nesmysly, ale jeho potřeba někoho odsoudit, v tomto případě Želivského, jde přes všechny pravidla zdravého rozumu.

Osobně mi je Želivský spíše nesympatický, ale není to černobílá postava. Jsou určité důvody, proč byl populární, v lecčems husitskému hnutí prospěl, byl jistě špatný vojevůdce, choval se jako diktátor, ale není to žádný ďábel. Přirovnání k islámskému státu je úplně mimo. Příznačné je, že autor ani žádné relevantní podobnosti neuvádí, jenom se mu to prostě hodí, aby mohl odsoudit jednoho z husitů. Zřejmě, aby odsoudil husitství jako takové.

Nesmyslná je jeho konstrukce, že husité byli brutálnější než jejich protivníci. Nebylo to tak. Zpočátku se na rozdíl od katolíků žádných zvěrstev nedopouštěli, válka je však donutila ke změně chování. A na rozdíl od katolíků měli určité výčitky svědomí. Ziegler cituje dva autory, kteří byli radikálním husitům nepříznivě nakloněni Vavřince a Pekaře (katolický historik). Vzdělaný historik by z toho důvodu bral názory obou pánů s rezervou a snažil by se najít argumenty i pro druhou stranu a pečlivě je vážil. Ziegler si však chce jen potvrdit vlastní názor a ne zjistit, jak to bylo.

P. Manda 11.8.2021 14:43

Pan Ziegler se pod svůj článek podepsal. Želivský byl dobytek a nelze se na něj z jiné strany koukat. Ale vám asi vyhovuje více Jirásek než Pekař.

J. Ziegler 13.8.2021 8:50

Děkuji, profesora Pekař nebyl katolickým, ale objektivním historikem a proto je ho názory beru vážně. Byli to radikální husité, kteří si začali s terorem. :-)

J. Kohout 11.8.2021 10:43

Osobní invektivy (Kohout neví) si prosím nechte, jenom ukazujete neschopnost argumentace.

Jistě že vím, že České království bylo součást Svaté říše římské. Ukažte, kde jsem tento fakt rozporoval, jinak příště raději mlčte.

Ti "filosofové" se nazývají "teologové". Jistě, mnozí bývají dost zaťatí, nemálo se pro svou "zaťatost" nechalo i ukřižovat, a to je ještě horší než upálení.

Zatahovat sem Karla IV je dost zmatené, ten s tím už vůbec neměl nic společného. Kromě syna ;-)

J. Pleva 11.8.2021 9:57

Nějak se nezmiňujete o tom, že husitství byla reakce na útlak katolické církve a papeženců. Ta reakce byla možná občas neúměrná, ale to je těžké po delší době útlaku, kdy se odpor a pocit křivdy nahromadily. Je to podobná - ačkoli obrácená - situace jako dnes ve Švédsku, kdy policie zve muslimské zločinecké gangy na pizzu a kafe, aby je integrovali. Ti se jen smějí...takovým pacifikováním se nikdy nic nedocílilo, kromě další destrukce. Zrovna jako papeženci rozumějí jedině řeči síly a bezohlednosti.

V. Kuhaj 11.8.2021 10:25

Upalování v sudu byl vynález Jana Žižky. Bylo to úsporné a rychlé. Taky znásilňování a zabíjení jeptišek, to si ty kluci žižkovský asi obzvlášť užívali. Husita na Baltu, pamatujete? Povinná četba o hrdinných Češích, co se jich báli Germáni. Skutečnost byla vypalování klášterů, kradení, zabíjení, znásilňování a mrzačení. Ano, báli se nás tehdy Germáni, to je pravda. Já na to hrdý nejsem. A vy to podáváte jako reakci na útlak katolické církve a papaženců?