23.4.2024 | Svátek má Vojtěch


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
jn 1.5.2007 9:26

něco mi to připomíná,

např. "odchod" dr. J. Přehnala z postu ředitele nemocnice a "instalace" ing. P. Calábka jako ředitele nového, jakožto "prověřeného straníka".

místo : Krajská nemocnice Tomáše Bati ve Zlíně

čas : rok 2006

strana : ODS

Vážný 12.10.2006 19:21

Mimo zákon

Domnívám se, že by měl být nejen komunismus (neexistující ideál), ale i socialismus (jakožto důsledek krádeže znárodnění) a lidová "demokracie" (jakožto diktatura ve jménu jedné skupiny) postaveny jako zločinné režimy (spolu se svým ideovým základem marxismem) mimo zákon a jejich propagace zakázána.

jirka.s. 11.10.2006 18:44

Tragedie.

Tragedie je,  jak pan Bakala sám napsal, že se na tuto historku mnozí dnes dívají s úsměvem.S úsměvem proto, že málokdo dnes je schopen a hlavně ochoten těm mladým vysvětlovat, že podobné příběhy nejsou hodny úsměvu, ale opovržení k těm kteří je "psali|".

doktor 11.10.2006 16:45

Tu dobu si dobře pamatuji,

a vím, že na rozdíl od těch "pomýlených", kteří později tvrdili, že byli svazáky a komunisty citově, srdcem, jsem patřil k těm, kteří se k politickým aktivistům a ke komunistickému režimu chovali hned po válce podobně, jako pan primář Bakala. Samozřejmě se mi to - a nejenom mně - vymstilo: po maturitě na gymnasiu s vyznamenáním jsem nesměl na vysokou, pár let jsem házel na stavbách lopatou, a pak ještě na vojně nabíjel kanony. Zmiňuji se o tom jen proto, že moji přátelé se domnívají, že na tu poválečnou dobu, kdy režim nejen vyhazoval lidi ze škol a práce, nejen je věznil, ale také vraždil, se dnes zapomíná, a že by se měla připomínat přinejmenším stejně, jako ta Husákova.  Považoval jsem to za bláhovost, ale po dnešní diskusi si už nejsem tak jistý.

Honza 11.10.2006 15:04

MUDr. Bakala

Z vyprávění mého již zemřelého otce, který byl řidičem sanitky, i z vlastní zkušenosti vím, že MUDr. Bakala byl nejen ve Zlíně, ale i v širokém okolí znám jako špičkový praktický lékař a neurolog, který dokázal vyléčit mnoho lidí. Na setkáním s ním mám velmi příjemné vzpomínky a podobný přístup doktora k pacientovi jsem už nikdy nezažil.

www racek 11.10.2006 13:25

no, samozřejmě, jenom

že v roce 1963 se už takovéto věci děly velice zřídka. mohlo to tak být. Znovu se to objevilo až po roce 72, za období normalizačních čistek. Ovšem, lékaři nebývali příliš často mezi poškozenými (já vím, mudr. kriegel...) přece jen bolševik jako i dnes kapitalist má obavu, že zrovna takovému by se mohl vyskytnout pod nožem.

nicméně, svinstev není nikdy dost. tehdy jich bylo dosti dost. dnes již jen dost, ale dneska jedno svinstvo neznamená konec života či kariéry, jako tehdy. dnes má člověk šanci začít jinde, kde si ho cení víc. a o tom to dnes je, vážení. a je moc dobře, že popisované případy probíhají přece jen trochu jinak.

Jirka 11.10.2006 11:09

To byly noviny...

Ne jako dnes! Hned u toho byla i nazorna ilustrace, aby si nahodny ctenar nemohl myslet, ze pan doktor snad ukazal neco neslusneho!

L 11.10.2006 10:45

Urazka prezidenta

Nikdy jsme se nedozvedeli, i kdyz ta otazka byla polozena, kolik lidi a k jakym trestum bylo odsouzeno za trestny cin urazku prezidenta. Pripominam tuto otazku na pocest Havlovych sedmdesatin.

Takovy dlouhy nos na Havla by byla jasna urazka prezidenta. Ono by uplne stacilo udelat omylem dlouhy nos na nejakeho fizla a hned by z toho byla urazka verejneho cinitele.

L 11.10.2006 9:26

Pozor na zvedani ruky

Na to mavani a zvedani ruky na pozdrav si musime davat pozor i dnes. Nekdo to muze nafilmovat, vyriznout jen jeden snimek a prohlasovat, ze jde o hajlovani. To je trestny cin a je za to basa, mozna poprve jen podminka.

Rovnez pozor na ty slovni projevy. muzeme napriklad rikat "da zdravstvujet pobeda", protoze to je v poradku, ale prekladat to do nemciny to nebudu, protoze by me zavreli a to uz by nebyla jen podminka.

Saša 11.10.2006 15:22

Přesně!

R^

Starocech 11.10.2006 8:45

Lekari

Jeste bych dodal k clanku ze komuniste zavedli misto MUDr oznaceni "promovany lekar" v uspesnem boji proti burzoasnim predsudkum. Sami ale si davali tituly Doktora Politickych Ved z University Patrice Lumumby v Moskve a pozdeji z Vysoke Stranicke Skoly v Praze.

petr 11.10.2006 9:32

Re: Lekari

Nojo - promovaný lékař- zkratka prom.lék, též PR.L.   Pak si udělal cedulku na ordinaci jeden promovaný dětský lékař a bylo hotovo ...

honzak 11.10.2006 9:40

Re: Lekari

a co Univerzita 17. listopadu, vychovávající občany pokrokových afrických a asijských zemí pro službu v KGB?

Peta 11.10.2006 8:31

Muze nekdo vysvetlit

nam, mladsim, co to byla ta narodni smena? Ma to neco spolecneho s "kulovym bleskem"?

cca1 11.10.2006 8:33

Re: Muze nekdo vysvetlit

možná to byla nějaká zvlášť rafinovaná forma protibolševického odporu ;-)

Starocech 11.10.2006 8:41

Re: Re: Muze nekdo vysvetlit

Narodni smeny byly komunisticke akce (podle sovetskeho vzoru "subotniku") kde ucast byla dobrovolna ale prisne kontrolovana a neucast trestna. Ze se pracovalo na techto akcich zadarmo je samozrejme.

Peta 11.10.2006 11:55

Re: Re: Re: Muze nekdo vysvetlit

Aha. No tyto akce (akce "Z", "dobrovolne" brigady) si jeste pamatuju. Tak uplne mladej zase nejsem. ;-)

Jen mi to v hlave nejak prepnulo na: smena, vymena bytu, => dvanactismena => Kulovy blesk ;-D

pavel 99 11.10.2006 12:10

Re: Re: Re: Re: Muze nekdo vysvetlit

No sice to úplně nepamatuji, ale v roce 51 se ještě byty spíše "obsazovaly" než směňovaly. To když právě "zatočili s třídním nepřítelem" (na jehož dům či byt dostal někdo zálusk), nebo když na národním výboře naznali, že někdo má příliš velký byt a někoho mu tam nastěhovali. (Tu druhou možnost chtěl soudruh Křeček protlačit zase parlamentem před nedávnem.)

cipísek 11.10.2006 14:43

Re: Re: Re: Re: Muze nekdo vysvetlit

Zase tak špatně Vám to nepřepnulo - jen že z těch akcí v důsledku nevznikl kulový blesk,ale kulový h.... (kvalita odvedené práce byla vzhledem k neodbornosti nahnaných pracovníků často taková,že se většinou záhy opravovalo).Buďte rán,že jste v pozici,kdy se na tento úkaz ptáte a ne v pozici,kdy jste se na něm musel povinně podílet.

honzak 11.10.2006 9:39

Re: Muze nekdo vysvetlit

nepovinně povinná brigáda. Při polních pracech, budování těžkého průmyslu a občanské vybavenosti sídlišť. Později akce "Z" (např. "Za Prahu krásnější" - hrabání listí v parku, úklid a opravy chodníků,).

cipísek 11.10.2006 10:26

Re: Re: Muze nekdo vysvetlit

A když jste potřeboval dostat dítko do jeslí nebo školky,musel jste na akcích "Z" odpracovat (proti potvrzení) určité hodiny.Smutná sranda byla,že na vymezených akcích pro Vás obvykle práci pro velký nával takto nahnaných pracovníků neměli,takže se vozil písek z místa na místo a podobně (osobně zažito a ne jednou).

Papouch 11.10.2006 12:30

Re: Re: Re: Muze nekdo vysvetlit

cili proste revokace robotni povinnosti a nevolnictvi

cipísek 11.10.2006 14:39

Re: Re: Re: Re: Muze nekdo vysvetlit

Nějak tak,ale navíc po pracovní době.

R.J. 11.10.2006 14:42

Re: Re: Re: Re: Muze nekdo vysvetlit

Já se také takové akce Z účastnil. Bylo to v tisku, "Rudém právu" pod názvem "Mládež buduje sobě" a bylo nás tam několik vyfocených mládežníků jak pracujeme na hřbitově a aby toho nebylo málo, byl tam s námi i farář. Z toho byl průser až na ÚV.

cipísek 11.10.2006 14:47

Re: Re: Re: Re: Re: Muze nekdo vysvetlit

O trochu menší (ale taky pěknej) byl v jedné středočeské obci,kde místní členstvo SSM opravilo kapličku.

Pytel 11.10.2006 7:55

reakcionář

Každý příslušník inteligence si může vybrat, zda se postaví na stranu pokroku, či na stranu reakce. Pokud skutečně udělal dlouhý nos na pracující, díky jejichž práci vystudoval, tak se jednoznačně postavil na stranu vykořisťujících reakcionářů.

Starocech 11.10.2006 8:46

Re: reakcionář

Zda se ze jsi pytlem prasteny!

Yarda 11.10.2006 7:51

KSČ šla tak daleko,

 že mu dokonce bylo zakázáno provozovat jeho milovanou neurologii.

Za tím IMHO nebyla KSČ ale někdo konkrétní. Bylo by poučné dozvědět se kdo a proč za tím stál.

pavel 99 11.10.2006 11:34

Re: KSČ šla tak daleko,

Nevím, zda si to nepamatujete, nebo nechcete pamatovat, ale onen "konkrétní" byl zaštítěn onou "stranou" (psala se někdy s velkým "S" aby nebylo pochyb). Ostatně v ústavě také nebyla vedoucí úloha nikoho konkrétního, ale anonymní KSČ. A podobné (lidské i profesní likvidace) byly prováděny zcela nekonkrétní formou (často ústním či telefonickým upozorněním - rovněž s náznakem podobné likvidace toho, kdo by dobré "rady" upozorňujícího nedbal). Tudíž nikoho konkrétního za tím nevypátráte. Z formulace "strana si nepřeje" asi nikoho konkrétního nezjistíte (a ten kdo je poslem oním "konkrétním" nemusel být).

Ovšem strana, která podobné mechanismy nastaví a dále provozuje a rozvíjí má tyto činy pak "na svém triku" naprosto oprávněně.

Yarda 11.10.2006 12:25

Re: Re: KSČ šla tak daleko,

Jo,ještě pamatuji, ten Němec mne zatím moc nepronásleduje. Ale ta anonymita by nemusela být jen záležitostí KSČ. Tak pro poučení a výstrahu současným činovníkům by se pár takových případů vypátrat mohlo, aby se to už pokud možno neopakovalo. Viz třeba v jedné nejmenované politické straně, jejíž poslanci nedávno "dobrovolně" podepisovali nějaké prohlášení nebo v jiné dnes již neparlamentní straně její postanci co tehdy byli zvoleni do parlamentu prý museli podepsat dlužní úpisy na sumu kterou si nepůjčili, aby v případě že budou neposlušní na ně ona strana měla bič.