18.4.2024 | Svátek má Valérie


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Ordoš 16.3.2009 22:44

otázka na autora článku?

Hodně různých i v různych dobových úpravách mně o těchto věcech učili ve škole.Jsem přibližně stár,jako autor článku.Nikdy jsem ve školách neslyšel dovětek k situaci obsazení Československa co učinilo přesně Slovensko.Včera jsem viděl na Slovenské televizi vzpomínky na  Slovenský  štát.Mám pocit,že sdělovací prostředky se této věci vyhýbají a naši historici také.Pokud je pravda,že jen 7 procent Slováků v současné době odsoudilo tento počin při obsazení tehdejšího Československa,pak je to i v současné době tristní.Hypoteticky,kdybychom se začali bránit automaticky se Slovensko odtrhlo a bojovali jsme sami.Nechápu proč se  pokud si připomínáme toto  neblahé výročí ,také nehovoří se spojitostí odtržení Slovenska. Nepochopil jsem ,jak po ukončení války jsme se zase slavně spojili.Nyní děláme jakoby nic.Na minulost se némá zapomínat,abychom se do budoucna zase nespletli.jako v 39,tak i v 68.roce.

leoš 16.3.2009 19:39

Nebylo až tak zle.

Říkali mi rodiče, že nebylo za protektorátu až tak zle. Kdo byl "hodný", tomu se nic nedělo, nebyla nezaměstnanost, výdělky byly vyšší než za 1. republiky. I z dobových dokumentů je vidět, že zde fungoval normální život.  Studenti mohli až do osudného 17. litopadu studovat ve svém rodném jazyce, točily se skvělé filmy, dokonce i vlastenecké,děti byly povinně očkovány,povinně braly vitamínové preparáty. .. A to že byl národ určený k likvidaci? Tomu nevěřím. To je jen propaganda. A že jsme nikdy nebyli součástí Německa? Byli jsme přece po staletí součástí Římskoněmecké říše a naši králové vládli celé říši. Přes výše napsané ovšem neznamená, že jsme neměli právo na odpor, protože tím by jsme pozbyli právo na vlastní stát.>-

Josef K. 16.3.2009 19:42

Re: Nebylo až tak zle.

Skvělé, konečně se někdo přiznal k pravověrnému češtství a nehraje si na nic....Pak se ale nedivme, že tuto subkuluru nikdo nebere vážně.

Mirek F. 16.3.2009 19:45

Re: Nebylo až tak zle.

Jak dojemné. Celých půl roku mohly fungovat vysoké školy. ale stačilo, aby studenti dali najevo nesouhlas s hodnými německými strýčky a následovaly popravy a koncentrák. Ale samozřejmě nevěřte, že by s námi potom udělali krátký proces, člověk nepolíbený ani základními vědomostmi o ideologii a plánech nacsimu prostě prohlásí, že nevěří a tím je to vyřešeno.

exulant 16.3.2009 19:55

Re: Nebylo až tak zle.

Tak holt zili kolaboranti jak za Hitlera, tak za komunistu.

Jiri 27.3.2009 20:31

Re: Nebylo až tak zle.

Cesti kralove nevladli rimskonemecke risi, pouze v nekterych obdobich meli rimskonemecti cisari zaroven i ceskou korunu a Prahu so zvolili za sidelni mesto. Jinak z Vaseho nazoru na me jde trochu mraz

Josef K. 16.3.2009 18:10

Já tedy nevím, ale

podle archivů většina Čechů si změny režimu v březnu 39 ani nepovšimla. Místo tatíčka Masyryka vůdce se sexapealem Adolf Hitler...(Rakuší jako rakušák a demokracii vymysleli ti zlí francouzi či britové, do ví ?). Já tedy, od vlády VK, jsem nezaregistroval změnu normalizačního režimu, chování obyvatelstva ( vš za rohlík s párkem, chatu a škodovku, jen ten sex je víc v médiích než na pracovištích)... Mým bohem je Gustav Husák. Byl chytřejší než Klaus a stejně amorální...

BUDÍŠ 16.3.2009 20:19

Re: Já tedy nevím, ale

Bože, co jste to za lidi.

Merlebach 16.3.2009 17:37

Trapné

Je mimo diskusi, že se Británie a Francie vůči nám zachovaly hloupě a zbaběle. Ale psát o jejich plánech na společné vládnutí s Hitlerem nad Evropou a šířit takhle vlastní eurofobii, to je opravdu na štědře dotované řády  Lenina i cara Vladimíra.

labyrinth order 16.3.2009 16:54

Hácha u Hitlera 14.-15.3.39

Wilhelm Karl Keppler (14.12.1882 Heidelsberg, Nemecko – 13.6.1960 Friedrichshafen, Nemecko):

Líčí pak, jak se dostal k tomu, že byl pozván k rozmluvě Hácha – Hitler v noci ze 14. na 15. března 1939. On prý v rozhovoru s vyslancem Hewelem projevil názor, že konference Hácha – Hitler bude zajímavá a že by ji rád někde v pozadí poslouchal. Hewel informoval Hitlera o touze Kepplerově, a tak byl Keppler pozván k rozhovoru Hácha – Hitler, jehož se účastnil jen jako posluchač.

Obhájce se táže Kepplera, bylo-li Háchovi vyhrožováno vpádem německého vojska do Čech a na Moravu a bombardováním Prahy. Keppler odpovídá, že nikoliv. Setkání Háchovo s Hitlerem bylo naopak překvapující tím, jak se Hácha k Hitlerovi přibližoval. Napřáhl prý obě ruce a prohlásil prý k Hitlerovi: "Excellence, ani nevíte, jak Vás ctím. Vaše spisy jsem četl a jsem šťasten, že se s Vámi dnes setkávám." Na konferenci samé, dříve než Hitler promluvil, ujal se Hácha slova. Vylíčil svoji kariéru, zdůraznil, že je soudcem, že jako soudce studoval dějiny českého národa a došel k přesvědčení, že, že Čechům se nejlépe dařilo, když žili v pokoji a shodě s Němci. Československá politika prý se dostala na scestí. Hácha skončil, pravil Keppler, svůj výklad známým již prohlášením: "Excellence, kladu osud svého národa do Vašich rukou! Rozhodněte!"

Hitler odpověděl velmi krátce a odkázal Háchu s Chvalkovským, aby podrobnosti projednali s jeho pány. U druhé rozmluvy Keppler nebyl. Teprve několik minut před 4. hod. ranní byl pozván k podpisu dohody Hácha – Hitler. Hácha při podpisování měl výraz spokojenosti a poznamenal, že národ snad to dnes nepochopí, že jednal správně, ale pochopení, že jednou přijde. Chvalkovský podpisoval, tvrdí Keppler s úsměvem. Hácha prý se také zmínil o Slovensku a prohlásil, že o Slovensko slzy ronit nebude.

labyrinth order 16.3.2009 16:56

Re: Hácha u Hitlera 14.-15.3.39

Prebraté: Národní archív Praha, fond Úřad československého delegáta v komisi pro stíhání válečných zločinců, 1942-1949, kart. 83. Strojopis, kopie. Výpověď státního tajemníka W. Kepplera, Norimberk, 20.7.1948.

Z diela - Valerián Bystrický, Róbert Letz, Ondrej Podolec: Vznik Slovenského štátu (1)

Mirek F. 16.3.2009 17:55

Re: Hácha u Hitlera 14.-15.3.39

Tohle je něco tak blbýho, že komentáře netřeba;-D

labyrinth order 16.3.2009 18:09

Re: Hácha u Hitlera 14.-15.3.39

Čo je blbého?

1. Legenda o nátlaku na Háchu vznikla až na konci vojny. 2. Háchov zdravotný stav sa zhoršil až za heydrichiády. 4. Po preskúmaní dokumentov niektorými historikmi-diplomatmi vyšlo na javo, že Hácha požiadal Hitlera o schôdzku a nie naopak (teda všetky "historické knihy", ktoré tvrdia, že Hitler požiadal Háchu o stretnutie a nie naopak sa problematike nevenujú dôkladne; vlastne je to týmto autorom jedno). Ostatne Hitler Háchu vôbec nepotreboval, prečo by si ich volal? 3. Chvalkovský a Beran už mnohokrát pred marcom 1939 v Berlíne a Mníchove ubezpečovali Hitlera "o oddanosti českého národa Nemecku" teda Hitler nepotreboval kričať na svojho kamaráta Chvalkovského (s Háchom).

Mirek F. 16.3.2009 18:15

Re: Hácha u Hitlera 14.-15.3.39

Jo, podejte si ruce, soukmenovci. Takže Hácha se zčistajasna sebral a o své vůli odjel do Berlína poprosit Hitlera o okupaci svojí země. Ačkoliv na to neměl žádné zákonné oprávnění ani prezidentské pravomoci. a Hitler měl, zřejmě v nějaké předtuše, už nachystáno vojsko na hranicích. Vy fakt budete obhajovat cokoliv, co vašemu hnědému světonázoru pomáhá, ačkoliv se jedná o kolosální hovadinu. Oddanost Vůdci vám zatemňuje mozek:-). Že by Hitler potřeboval před světem zamaskovat okupaci a donutit Háchu vydat pokyn, aby se nestřílelo, to vás zřejmě nenapadlo, že.

labyrinth order 16.3.2009 18:53

Re: Hácha u Hitlera 14.-15.3.39

1. To, že Hácha požiadal Hitlera o schôdzku je nespochybniteľný fakt. (Z Berlína nevyšla nijaká ponuka na "vyriešenie problému" smerom k Prahe).

Hácha se zčistajasna sebral - v postate je to tak. Hácha sa rozhodol za menej ako 24 hodín, a pred ním Tiso za menej ako 48 hodín, že požiadajú o schôdzku Hitlera. Ďurčanský požiadal o schôdzku u Hitlera 12.3, Chvalkovský 14.3.

Hitler měl, zřejmě v nějaké předtuše, už nachystáno vojsko na hranicích – to je pravda, že Nemci zhromaždilo vojsko už 10. marca - 1 deň po Homolovom puči; blížilo sa výročie anschlussu Rakúska a Hitler chcel čosi urobiť s Česko-slovenskom. Stále mu však nebolo jasné, ako to urobiť - a Háchova návšteva mu prišla vhod.

Prečo k tomu došlo? Chronológia: V januári Hitler cez Karmasina naznačil Ďurčanskému, že by bolo dobré, keby sa Slovensko osamostatnilo - Nemecko sa zaručí za jeho hranice. Pravdepodobne ako kompenzácia Poľsku. V polovici februára niečo podobné Hitler zopakoval Tukovi v Berlíne. Udalosti dostali rýchli spád - takisto v pol. februára prišla do Bratislavy poľská delegácia - Gwiždž, Krzyžanowski - tá zasa navrhla slovenský protektorát v rámci Poľska. Slováci (Sidor, P. Čarnogurský, Kirschbaum) nesúhlasili, pretože Slovesko by sa mohlo stať bojiskom medzi Poliakmi a Nemcami. Ku koncu rozhovoru Poliaci zmenili názor a rozhodli sa, že budú žiadať pásmo Žilina - Prešov. Na českej strane Místecko ku Poľsku. V tom isto čase sa Česi rozhodli pre puč - generáli Homola a Vojta mali obsadiť Slovensko a Prchala Podkarpatskú Rus. Realizované na zač. marca 1939...

(Všetko v knihe - V. Bystrický, R. Letz, O. Podolec: Vznik Slovenského štátu (1)  - kniha je písaná systémom (často protichodných) výpovedí dobových svedkov a nielen ľudákov...

Mirek F. 16.3.2009 19:11

Re: Hácha u Hitlera 14.-15.3.39

Hácha to udělal, protože a) Slovensko se osamostatnilo b) rozvědka přinášela zprávy o koncentraci německých jednotek na hranicích a hrozící okupaci. V takovém případě je logické, že se pokusí o jednání, co se vlastně děje. Takže to nebylo zčistajasna, ale na základě oprávněných obav. Hácha sám byl přísný legitimista, pro to, aby sám rozhodl o německou "ochranu", neměl žádné pravomoce ani prezidentské kompetence.

Je fakt obdivuhodné, jaké kraviny se tady pokoušíte vnutit. O brutálním nátlaku na Háchu píše třeba i kontroverzní britský historik D. Irving, u něhož se žádné sympatie k Háchovi či ČSR opravdu nedají předpokládat.

labyrinth order 20.3.2009 16:16

Re: Hácha u Hitlera 14.-15.3.39

A čo má Háchov legitimizmus spoločného z tým, čo sa v Berlíne 14-15.3 naozaj odohralo? Jednoducho bol to pokrytec ako drvivá väčšina všetkých vrcholových politikov. Politika vôbec je veľmi pokrytecká - čím vyššie tým viac.

Ja som si prečítal o návšteve Háchu z viacerých zdrojov: napr. H. Gisevius v knihe Hitler píše o onom brutálnom nátlaku. Píše však, že Háchu si zavolal Hitler a nie tak ako by to bolo správne, že Hácha požiadal Hitlera o schôdzku. Teda problematike sa nevenoval dostatočne. Takisto Irving.

Taký Bulock vo svojej knihe je Hitler a Stalin je objektívnejší - o stretnutí Hácha - Hitler je len krátka stať a nezmieňuje sa či Hitler kričal alebo nie. Teda dôkaz donútenia tu nie je, hoci ne je ani opak. No zároveň si Bulock aj protirečí: v jednom odstavci hovorí, že Hácha požiadal Hitlera a o dva odstavce hovorí, že Hitler požiadal o stretnutie Háchu - teda v podstate si nedal pozor na to čo napísal a problematiku nepreskúmal - nepovažoval to za dôležité...

labyrinth order 20.3.2009 16:05

Re: Hácha u Hitlera 14.-15.3.39

no, zamaskovať to, že Praha bola považovaná za nástroj nemeckej expanzívnej politiky smerom na východ mali záujem najmä Česi, tak v doma v Prahe - Hácha, Beran, Chvalkovský; ako aj v Londýne - Beneš, Ingr, Feierabend, atď...za nástroj nemeckej expanzívnej politiky smerom na východ mali záujem najmä Česi, tak v doma v Prahe - Hácha, Beran, Chvalkovský; ako aj v Londýne - Beneš, Ingr, Feierabend, atď...

labyrinth order 16.3.2009 18:12

Re: A. Mach, koncept Pamätí:

Alexander Mach (11.10.1902 Palárikovo – 15.10.1980 Bratislava), koncept Pamätí:

"Predseda autonómnej vlády Slovenskej krajiny dr. Tiso, začiatkom novembra 1938 dostal spoľahlivú správu cestou spravodajského dôstojníka, ktorý mal dobré spojenie s vysokými vojenskými v Prahe, že generál Prchala bol vyzvaný, aby pripravil akciu, ktorej cieľom nebolo nič iné ako vojenským pučom odstrániť autonómnu vládu Slovenska a nastoliť diktatúru českých generálov – iba naoko mal byť na čele jediný slovenský generál československej armády Viest. Za touto akciou stáli čechoslovácki centralisti Šrobár, Ivanka, Dérer, Lichner a ostatní a ostatní exponenti pražského centralizmu, ktorí už nikoho nereprezentovali, ale naďalej mali dôveru nového pražského vedenia. Treba uznať, že plán bol pripravený majstrovsky...

...Čakali, že prestane tlak z Berlína, sami sa usilovali o to, aby Berlína ponechal na Prahu vec Slovenska. Ako predtým pred Parížom, teraz pred Berlínom vystupovali i v mene Slovenska. Prahe oddaní čechoslováci boli priam zavalení peniazmi a každý z ľudákov, ktorý sa ukázal ochotným odskočiť od nás, dostával z Prahy ohromné možnosti rýchleho zbohatnutia. Kto sa nedal kúpiť bol zradcom; predseda slovenskej vlády Tiso mi neraz z úsmevom hovoril, že ho zasa žiadali, aby odstránil toho i toho "zradcu", a pravda medzi inými i mňa.

Nám vyčítali cesty do Berlína alebo Varšavy, ale českí emisári všetko možné podnikali v Berlíne, aby Nemcov presvedčili, že Slovensko je katolícke, klerikálne, oddané Rímu, je Nemecku nebezpečné a nespoľahlivé už svojou mentalitou, kým Čechy sú bližšie novému Nemecku svojím protikatolíckym postojom, svojou históriou a celým svojím duševným a duchovným založením. Vedeli sme to od samotných Nemcov. Dr. Hammerschmidt alebo dr. Flohr nás informovali o týchto zákernostiach. Dnes už vieme, že tu bol jasný zámer, ale zlé bolo, že tento zámer mali o čo oprieť..."

Ordoš 16.3.2009 23:07

Re: A. Mach, koncept Pamätí:

Vážený pane jestli dobře chápu chcete svést události na Čechy ,ale to,že jste se odtrhli  v té době od čech byla docela podpásovka,ale škoda ,že po válce jsme se znovu spojili a to nejsem nacinalista ani šovinista .Narodil jsem se v 45 a ve školách toho času byly dějiny pěkně ohýbány. V 68 po okupaci CCCP jste si vydobyli federaci  usadili Gustáva Husáka na 18 let do vedení a Češi pak jezdili kupovat knihy na Slovensko. Prosím více objektivnosti a nadhledu nyní mate svoji republiku a já doufám,že někoho nenapadne abychom se znovu spojovali.

Vlad 17.3.2009 10:37

Re: A. Mach, koncept Pamätí:

Souhlasím. 

Ještě by nám měl vyčítat, že jsme za zplynování slovenských Židů platili Německu my. A Husák s Machem byli přece demokrati, když spolu spolupracovali po kavárnách. Jen nevím, jestli útratu platil Gusto z výnosu arizované advokátní kanceláře.

labyrinth order 20.3.2009 16:02

Re: A. Mach, koncept Pamätí:

:-D:-D

To nie, ale vývoz predstaviteľov tohto národa prebiehal z Protektorátu (180 000) oveľa intenzívnejšie ako zo Slovenského štátu (58000 + 11 000). Na Slovensku národ Ž,id,ov zachraňoval, a čo národ český?! Ako ten prispel k ich záchrane?

labyrinth order 20.3.2009 15:57

Re: A. Mach, koncept Pamätí:

Jednoducho neokecáte, že aj v r. 1938-39 aj v r. 1991-93 ste rozdelenie Československa pripravovali vy Česi a len ste to chceli zamaskovať aby to vyzeralo, že "to Slováci se trhaj!"

Tzv. druhá republika Česko - Slovenská (nov 1938 - marec 1939) = nástroj Berlína v expanzii na východ a nie "bezbranná obeť nemeckej expanzie".

BUDÍŠ 16.3.2009 20:13

Re: Hácha u Hitlera 14.-15.3.39

A HLAVNĚ SI NEZAPOMEŇTE VYLEŠTIT HOLINKY A VYSOKO ZVEDAT NOHY.

xxxKubeš 16.3.2009 15:14

Dokonalý

popis historie od 15.března 39 do roku 89, kdy teprve skončila u nás vláda totality, napřed německé a pak ruské.

mirek 16.3.2009 14:21

Součást propagandy, nic jiného

Dokonale napsaná součást současné Klausovy politické angažovanosti. Ani jedno slovo o odsouzení politiky Británie a Francie v Mnichově Winstonem Churchilem po jeho nástupu do funkce, ani slovo o jeho projevu s varováním před SSSR po válce, který odstartoval studenou válku. Čili, jinak řečeno, žádná adresná kritika selhavších politiků, jak by příslušelo tak skvělému analytikovi, kterým Klaus, když to potřebuje, bezesporu je. Místo toho opakování bolševických tezí o zrádnosti západních států jako celku.

Kam najednou zmizel obdiv k "železné lady" Thacherové a britským konzervatistům !?

Klaus se, bohužel, stal stejným účelovým demagogem, jako přemnoho jiných politiků zde v ČR i za hranicemi.

Smutný pohled na exhibicinistu vlastní politické kariéry...

Historik 16.3.2009 14:54

Britové a Francouzi selhali roku 1938 jako národ, oni si

Chamberlain s Daladierem mysleli, že jejich zradu bude lid odsuzovat, oni je ale oslavovali. Churchill byl jednotlivec a to jednotlivec vynikající. Přesto roku 1945 prohrál volby.

Francie totálně morálně selhala roku 1940, dokonce už proti vůli Daladiera, který nechtěl odsouhlasit mír s Hitlerem, podepsaný Petainem. Celá historie chování vichistického režimu za války je jedna velká ostuda (dokonce jednali s Hitlerem o spojenectví proti GB, což nakonec odmítl HITLER), teprve roku 1944 vidíme ve Francii odpor vůči nacistům.

exulant 16.3.2009 18:18

Re: Britové a Francouzi selhali roku 1938 jako národ, oni si

Francie uvazovala vypovedet valku GB  pote, co francouzske valecne lodstvo bylo britskou navy potopeno v pristavu Oran aby nepadlo do rukou Nemecka. Britove jim dali tri moznosti - potopit se sami, odplout do kolonii anebo do GB.Pote co byly vsechny alternativy velitelem Francouzu odmitnuty, Britove je rozstrileli. 

Harazim Kejhák, filantrop 16.3.2009 19:41

Re: Součást propagandy, nic jiného, málo osobního vztahu

proč třeba Václav Klaus raději nepopisuje boj jeho rodičů s protektorátní nacionálně- socialistickou  totalitou? Jak bojovala jeho rodina a později i on s totalitou internacionálně- socialistickou? Všeobecné floskule jsou levné ale neříkají nic nového.

Hnyk 16.3.2009 12:50

Patnáctému březnu 1939

Předcházel devátý březen 1939.