GLOSA: Zahlceni informacemi
Informace nebo spíše bajty se na nás valí. Částečně si za to můžeme sami, obklopeni mobily, počítači, iPody, iPhony, BlackBerry. Když k tomu přidáme tradiční média, televizi, rádio v autě a noviny, můžeme být jen rádi, že se hlava brání a občas něco vytěsní nebo zapomene. Producenti včetně grafomanů to mají podstatně snazší než v době Gutenberga. Kdekdo bloguje, publikuje, vypovídává se, twítuje, je to okamžitě venku a prakticky zadarmo.
Následky se dostavují. Na světě jsou nové diagnózy – nejen „attention deficit“, tedy neschopnost se soustředit, ale trvalé stavy „continuous partial attention“, tedy kontinuální neschopnost udržet plnou pozornost. Lékaři objevili podvědomé poruchy dýchání při práci s e-maily. Podle posledních průzkumů 60 procent uživatelů e-mailu v USA čte e-maily i v koupelně, 15 procent v kostele a 11 procent skrytě v přítomnosti partnera. Zrodil se termín BlackBerry sirotci – děti, které se zoufale dožadují pozornosti rodičů zaměstnaných tímto technologickým výdobytkem. Některé prý splachují rodičům přístroj do záchodu. Přidejte si k tomu stavy úzkosti, kdy vám někdo neodpovídá na „důležitý“ e-mail a vy se trápíte otázkami: dostal ho, je na dovolené, kašle na mne, nebyl doručen? Dostáváte se na pokraj e-mailového bankrotu, kdy prostě tenhle způsob komunikace vzdáváte. Popsané jevy neohrožují jen vás, vytvářejí problémy i pro firmy. Průzkumy prokázaly, že pokud vás něco vyruší, trvá v průměru 24 minut, než se znovu plně koncentrujete na to, co jste dělali. To vytváří ztráty v produktivitě měřené ročně miliardami dolarů.
Dá se s tím něco dělat? Nespoléhejme jen na technologie, automatické mazání spamů nebo distribuce e-mailů podle obsahu. Zkuste se ukáznit a stanovte si čas, kdy budete a kdy nebudete zpracovávat příchozí informace. Hledejte zdroje konsolidovaných, ověřených a věrohodných informací. Pokud někomu něco posíláte, zkraťte zprávu tak, aby stačil titulek, maximálně krátké sdělení v textu. Žádné přílohy. Existují firmy, které blokují „reply all“ nebo vyhlašují hodiny bez e-mailu. Vzpomeňte si na dobu, kdy jste neměli informace na dosah ruky. Nebyli jste náhodou stejně produktivní, možná i šťastnější?
Týdeník EURO 44/2009