25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

GLOSA: Tak trochu bolševické Vánoce…

Chtěl jsem napsat velmi krátkou poznámku na téma televizních pohádek v průběhu vánočních svátků, do které mi zasáhl Miloš Zeman se svým popoledním projevem. Společný problém obou je však úplně stejný.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Jandáková 29.12.2018 23:52

Re: já bych zfilmoval něco klasického

Měla jsem pohádky bratří Grimmů doma, ale číst jsem je nechtěla. Takže Vám děkuji za ukázku. Je to úchylné. Podivné vklady do dětské duše...

R. Langer 30.12.2018 9:45

Re: já bych zfilmoval něco klasického

Není to úchylné, ve skutečnosti "pravé" pohádky vypadají přesně takhle.

M. Jandáková 30.12.2018 14:56

Re: já bych zfilmoval něco klasického

: ) No, nevím, proč by takhle měly vypadat ty "pravé" (a pravější) pohádky. Možná myslíte "pravé báje". Pro mě je (česká) pohádka fantasijním příběhem, určeným nejmenším dětem a obsahuje mravní vodítko. Asi v tom vidím ten rozdíl. )

Z. Frys 29.12.2018 16:10

Státem vnucené

dva sváteční dny jsem využil především k úklidu a povalování. Uvedené pohádky jsem neviděl a ani nezaregistroval jejich vysílání. Stejně bych se nedíval a bylo by mi to jedno. Ale dal jsem si opět , po letech, Monty Python's Life of Brian. Asi to znáte - stoning, Biggus Dickus, následujte sandál. Komedie o lidské stupiditě. Myloše jsem taky neviděl, jen večer jsem ho zahlédl ve zprávách. Mrkal levým okem. Kupředu levá.

J. Anděl 29.12.2018 13:31

Císařův pekař

Císařův pekař byl v dětství můj oblíbený film. Fascinoval mě ten golem. I ty další pohádky jsem měl rád.

Tu ideologii vidím až teď. A ano, je mi osobně těžko stravitelná, nemůžu si pomoct. Pro někoho ovšem převažuje nostalgie z dětství, tomu se nelze divit.

Ta klišé, ty archetypální obrazy zvrhlé, hloupé a namyšlené šlechty a moudrého a spravedlivého (!!!) prostého lidu, skutečně přetrvávají. Vypadá to tak hezky - královské sýpky otevřeme všem a napečeme chleba, nejchudším ho dáme zadarmo. A budeme tancovat a zpívat, zatímco budeme cepy vytloukat mozky z lebek třídních nepřátel.

Ew.

Tak nějak vidí svět třeba... eeeeee, pomozte mi..... jo, třeba islamisté.

J. Krásenský 29.12.2018 15:46

Re: Císařův pekař

Werich kolaboroval v období nejtvrdšího staliniznu - film o golemovi byl natočen v roce 1951 a to barevně - to znamená s maximální podporou teroristické strany, byl jednoznačně nástrojem bolševické propagandy. Werich to věděl a přistoupil na to.

Š. Hašek 29.12.2018 17:03

Re: Císařův pekař

No, nevím ...... císaře Rudolfa a pekaře Matěje jsem poprvé viděl tak v devíti letech ...... nějak se mi zdá, že tam nebylo moc stávkujících horníků .... a rozhodně jsem potom ihned nevstoupil k mladým komunistům a nejel s nimi na tábor na ostrově Utoya .....

Asi jsou dnes v moderní Evropě horší /jiné filmy. A vůbec - zpátky s takovým filmem do trezoru, že? Blbnout děti Werichem!

J. Anděl 29.12.2018 18:28

Re: Císařův pekař

Jen ať to děti vidí. Ale myslet si o tom budu své. A máte pravdu, každá doba má své ideologické propagandy.

Š. Hašek 29.12.2018 19:39

Re: Císařův pekař

A tam, "v pekařovi", je té propagandy jako šafránu.

Do důsledků - dneska novodementi vystopují prvky komunismu i na klasickém skautském táboře .....

J. Anděl 29.12.2018 20:12

Re: Císařův pekař

No, já když tyhle Vánoce kousek viděl, tak na mě byl Matěj fakt moc. Připadalo mi, že to kape z každé jeho repliky.

Ale vyřešil jsem to jednoduše a přestal se dívat. Tak třeba jsem se zrovna trefil do obzvlášť výživného kousku.

Š. Hašek 29.12.2018 21:15

Re: Císařův pekař

Mluvím o divácích v dětském věku, mě tam zajímaly tehdy jinší věci. A že zapřáhnou Golema do pečení/lidopekárny? ....... Já tehdy vždycky o prázdninách topil tetě ve sporáku při vaření, já "sledoval, jestli ty roury z Golema pasují". Bolševismus ... ani náhodou!

Zkráceno, zjednodušeno.

J. Anděl 30.12.2018 10:09

Re: Císařův pekař

Sám výše píšu, že jako dětskému divákovi se mi to moc líbilo a ideologii jsem tam nevnímal.

Ale nelíbilo se mi zapřažení do pečení pekárny. Respektive nelíbilo se mi spoutání Golema. Víc se mi líbil nespoutaný, i když bych to takhle jako dítě asi nepojmenoval. Ale ten pocit si silně pamatuji, resp. vybavil se mi teď, když jsem si přečetl váš příspěvek. Jako kontrast použiju jiný film, který jsem jako dítě vidět - E.T. mimozemšťan. S tím Golemem to je podobné, jako kdyby E.T.ho nakonec chytli a rozpitvali k výzkumu léků.

Jako dospělý vidím a beru i tu symboliku spoutání přírodních sil ve prospěch lidstva. Jako dítě jsem to vnímal jednodušeji a bylo mi Golema líto.

Abych to ovšem uvedl na pravou míru, já jako dítě nevnímal jako ideologii ani to, když jsme ve škole malovali továrny, holubice a Aurory.

J. Anděl 29.12.2018 20:43

Re: Císařův pekař

... ono to ale v kontextu dává smysl. Podívejte se na předválečné filmy V+W. Jsou levicové a socialistické. Bylo velké vzedmutí levicových myšlenek a levicové kultury. A v padesátých letech tím u nás bylo prodchnuté asi všechno. Všechen prostý lid vypadal jako figurky z desetikoruny a všichni kapitalisté, šlechta či církev byli tlustí, zkažení a hnusní. Ať to bylo v čemkoliv.

Tohle je součást historie České republiky. Byla by chyba dávat to do trezoru. Ale - podle mě - i předstírat, že je to jenom (jenom!) pohádka.

Š. Hašek 29.12.2018 21:16

Re: Císařův pekař

Jo.

T. Kohout 30.12.2018 9:33

Re: Císařův pekař

Vždyť i Ježíš byl komouš.

V. Liptovský 29.12.2018 13:15

Diagnóza, nie názor...;

My, čo sme nezastávali žiadne posty v minulosti, ani v tomto režime, nechodili sme na stranícke schôdze, len sme pracovali a žili v pokoji, aby sme mohli vychovávať deti, aj teraz chceme žiť v pokoji. Tí, čo za zahraničné (?) peniaze sejú nenávisť, sami na to doplatia. A tá stereotypná mantra - označiť za bolševické, fašistické, či iným prívlastkom všetko, čo sa im nepáči, je rovnako stupidná, ako ich snaha zapáčiť sa svojim zemepánom... Chýbajú argumenty, autore!!! Toto sú len kecy...

J. Brunner 29.12.2018 18:32

Re: Diagnóza, nie názor...;

Jo.

Š. Hašek 29.12.2018 21:17

Re: Diagnóza, nie názor...;

U mě stejně.

P. Grigar 29.12.2018 12:27

Pohádky, ty mě vůbec netrápí..

.. tak nějak předpokládám, že každý hned od začátku ví, že se dívá na pohádku. Dokonce skousnu i hóóllywůd.. ale přes svoji tvrdou povahu jsem byl v šoku, když jsem narazil na lidi, kteří za opravdickou realitu považovali reality show, jakýsi ten ostrov plný Robinsonů. Prisámvačku nekecám...

Š. Hašek 29.12.2018 12:44

Re: Pohádky, ty mě vůbec netrápí..

Trefná poznámka.

I. Hendrych 29.12.2018 12:14

No comment

Koho to baví, ať na to hledí...

B. Hamal 29.12.2018 11:59

Aby ty současné pohádky

porazily ty tehdejší, chtělo by to asi víc výbuchů a střelby, aut řítících se v kotrmelcích a ran pěstí do dršky.

J. Anděl 29.12.2018 14:09

Re: Aby ty současné pohádky

Existují dobré filmy s výbuchy a dršťkami, stejně jako špatné s těmi samými ingrediencemi. V tom to není.

L. Severa 29.12.2018 11:45

Jenom Vánoce?

A co do nekonečna uváděný Major Zeman? Nebo další filmy líčící světlé komunistické zítřky a kapitalistické diverzanty. Co je proti tomu "Pyšná princezna".

T. Kohout 30.12.2018 9:39

Re: Jenom Vánoce?

Když si pustíte Krimi kanál, tak tam ani jednoho Zemana mít nebudete.

J. Cyrany 29.12.2018 11:12

Je mi vás upřímně líto.

Takhle trpět. Vypnout televizi či přepnout na jiný kanál nepomáhá ?

P. Grigar 29.12.2018 13:14

Re: Je mi vás upřímně líto.

.. to se snadno řekne, ale co potom? Co budou dělat, jen tak zírat? Dovedete si představit možné následky?! Takový gymnazista Uljanov to měl lehké, zašel do knihovny a .. učit se, učit se, učit se.

P. Lenc 29.12.2018 10:24

Pane Polanecký,

vánoce, ty opravdové ,jsme mněli za bolševika ať se mu líbilo nebo ne, a máme je stále.Na pohádky, které jme viděly několikrát se nedíváme, nakonec nikdo vás nenutí dívat se na to co se vám nelíbí.Napsal jste pouhý blaf.

V. Kain 29.12.2018 12:48

Re: Pane Polanecký,

Nepíše se náhodou: jsme měli?

P. Lenc 29.12.2018 14:03

Re: Pane Polanecký,

Stane se pane Kaine...