20.4.2024 | Svátek má Marcela


Diskuse k článku

GLOSA: Starý a nový lid

Když se kácejí sochy, stahují filmy z nabídky či vyhazují novináři z médií, čímsi to smrdí. Když se v amerických městech zvažuje rozpuštění policie, ten odér získává jasné obrysy. A když na to vše rezignují odpovědné úřady, když místo zákonem argumentují „problémy komunity“, máme před sebou kulturní revoluci jako vyšitou.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Ptáček 16.6.2020 9:58

"Mladý je soudruh Stalin. Mladí jsme všichni, kdo nás převedli do nové epochy s Klementem Gottwaldem v čele, mladá je strana a její ručitelé. Mladá je píseň, holubička čistá, my všichni jsme mladí, měšťácký západe, mladý je každý komunista."

Zkrácené znění Nezvalova textu, který zhudebnil L. Podéšť, jsme často zpívali ve škole. Veledílo jasně říká, kdo je opravdu mladý.

Škoda, že národní umělec zapomněl dodat, že starců typu Dr. Horáková nebo generála H. Píky, jsme se elegantně zbavili.

Mám pocit, že zase brzy budeme všichni mladí, s Dr. Filipem v čele.

J. Jurax 15.6.2020 20:42

Ano.

Na imunitu těch mladších bychom raději sázet neměli. Ale ti pacholci si snad přece jenom nezaslouží, aby ji získávali vlastním prožitkem. Takové získání imunity v předchozích generacích mnozí nepřežili a ještě víc mnozí si kromě té imunity odnesli i trvalé následky.

Š. Hašek 15.6.2020 20:25

Určitě prožité dá určitou imunitu. Pokud Vás to prožité nezlomí.

Určitě husákov mně dal imunity. Kdo to neprožil nachází je těžko.

Zkráceno.

V. Novák 15.6.2020 15:13

Je to jako s pravými neštovicemi (variola vera). My staří jsme byli očkováni a snad máme imunitu. Mladí už očkováni nebyli, neb od eradikace v r. 1980 se neočkuje - a mají prd.

Stejně tak jsme byli očkováni "sérem na proagandu" - a mladí, no, mladí... Už 30 let se neočkuje...

Š. Hašek 15.6.2020 22:45

Asi tak.

V. Braun 15.6.2020 14:45

"Ale na imunitu těch mladších bychom raději sázet neměli."

Nějak nechápu, jak autor přišel na to, že starší generace je nejspíše imunní (čtení Kunderova Žertu to nezachrání) a že ohrožená je mladá generace. Nadávání na mladou generaci už tu bylo za zmiňovaného Aristotela a přesto se nedá říci že nové generace byly horší než ty předchozí.

V. Novák 15.6.2020 15:14

To bude tím, že už před Aristotelem se z mladých revolucionářů pravidelně stávali staří hofráti, takže tu revolučnost tlumili.

M. Rozbořil 15.6.2020 17:28

Vy jste tam někde našel nadávky mladé generaci? Tak asi jste mlád a neimunní.

J. Jurax 15.6.2020 20:46

Ono starší generace vesměs imunní je - tedy v zemích bývalého tábora míru a socialismu. Na tzv. Západě ani ta starší generace neměla kde získat tu imunitu.

J. Jurax 15.6.2020 20:48

A ještě - nejde o nadávání na mladou generaci. Jde o obavu o mladou generaci, případně obavu z mladé generace.

V. Braun 15.6.2020 14:36

Některé části polemiky Rowlingové a spol jsem si přečetl a šlo spíše o to, že některé menstruující osoby se za ženy nepovažují, ač v ženském těle považují se například za muže. Tak to bylo celkem vkusně popsáno na letáku, na který Rowlingová reagovala a všechny menstruující odmítla označovat jinak než ženy. Je to tedy poněkud jinak, než popisuje autor a jako příklad do jeho glosy se to zrovna moc nehodí.

J. Jurax 15.6.2020 20:51

Ano, všechny menstruující odmítla označovat jinak než ženy. A za to byla plným právem dehonestována, to se přece v krásném novém světě nesmí říkat.

J. Jančura 15.6.2020 11:14

Souhlas s autorem, to s těmi faraony a pyramidami mne napadlo taky. Jen k starověku bych přidal i středověk, poněvadž postavení nevolníků nebylo mnohdy lepší než otroků. Monarcha, šlechta i církev mohli prodávat celé vesnice i s jejich obyvateli.

V. Novák 15.6.2020 15:17

A novověk!

V Habsburském soustátí zrušil nevolnictví až Josef II. - a to bylo nějak 300 et po začátku novověku. A v Rusku až Alexandr II., po polovině 19. století, asi dva roky před zrušením otroctví v USA...

P. Lenc 15.6.2020 10:21

Ano, na mladé bych také nevsázel.Bohužel...;-€

T. Hraj 15.6.2020 9:22

Autor říká, že srovnání s Kambodžou nebo Čínou nejsou na místě. Jistě, nelze relativizovat všechnu tu hrůzu, potoky krve a hory mrtvol. Ty jsou ale vždy důsledkem toho, že (mlčící) většina do poslední chvíle nevěří, že hranice absurdity mohou být skutečně překročeny. Vždyť to by se přeci všichni vzbouřili a té nesmyslnosti se vysmáli, že? Každý přeci vidí, jaký je ten Hitler teatrální komediant, ne?

Takže, zrušení policie? Ha, ha, tak to je dobré! Cha, cha, taková blbost! ....nebo... počkat, na CNN je debata o pro a proti!?! MSNBC, WP, NYT zvou "odborníky z obou stran" a ... a zítra je již včera.

J. Jung 15.6.2020 10:30

zrušení policie nemusí být až tak špatný nápad. Ta služba se dá zajistit i jinak

J. Jaroš 15.6.2020 10:38

A jeto tady!!

P. Princ 15.6.2020 10:47

https://1url.cz/zzRJL

T. Hraj 15.6.2020 11:13

Law enforcement je principiální nutností. Název si můžete změnit dle libosti (ačkoli ani ten není úplně nepodstatný).

J. Jung 15.6.2020 13:00

tak jistě, ale prosazovat právo nemusí nutně "policie" coby státní složka, která má zadání a hodnocení shora.

A. Nový 15.6.2020 13:27

Anarchista a nebo trouba?

:-))

T. Hraj 15.6.2020 13:27

Mm, tak to je velmi zajímavé. "Zhora" znamená jednoduše v souladu se zákonem (ten je z povahy věci "zhora"). Co tedy vlastně myslíte tím "ne shora" ? Upozorňuji, že se nebavíme o poradenství ani psychologické podpoře, ale o VYNUCOVÁNÍ zákona při jeho PORUŠOVÁNÍ.

V. Braun 15.6.2020 14:41

Defunding police je předmětem diskuse, úplné zrušení policie je jen jednou z radikálních možností, většinově se názory spíše přiklánějí k přesunutí jen části zdrojů nyní použitých na represi do prevence. Když jste zmínil CNN tak dávám odkaz na CNN.

https://edition.cnn.com/2020/06/06/us/what-is-defund-police-trnd/index.html

T. Hraj 15.6.2020 16:17

Děkuji za odkaz. Ale většinou sleduji přímo reakce a názory politiků (tiskové konference, slyšení komisí a podobně) než výklady mediálních komentátorů mainstreamových médií. CNN je dnes bohužel skutečná žumpa. Cuomo, Lemon a další jsou otřesné případy žurnalistiky.

T. Zlesa 15.6.2020 8:11

Napsal bych nejspíše, že je to mnoho povyku pro nic, ale to by bylo zlehčování. Příčinu všech těchto jevů vidím spíše v nových způsobech komunikace lidí podobných názorů přes internet. Všechny ty fejsbůky, twitry, mesendžry, skajpy, včetně mejlů je příčina proč jsou vidět skupiny protestujících lidí. Nikdy nebylo tak jednoduché dát se dohromady s lidmi stejného názoru na něco. Na faceboku stačí založit skupinu s dobrým názvem, pozvat pár přátel a už to jede. Můžete za pár dnů, týdnů, organizovat pochody za kdejakou úchylku. No, lepší už to nebude. Tuším, že časem to lidi unaví.

J. Nevrkla 15.6.2020 6:59

Autor uhodil hřebíček na hlavičku. Takhle to vypadá. Nesmíme se snad podvolit těm novým revolucionářům, nebo skončíme opět v diktature.

J. Pallas 16.6.2020 9:16

Oni si klidně počkají, až budou mít vymyté mozky početní převahu nad pamětníky socíku. Zubatá to zařídí za ně.

J. Nevrkla 16.6.2020 9:18

Pak dostanou, co si zaslouží.

K. Potoček 15.6.2020 4:07

No bacha! Ten Platon a Aristoteles už to mají v mnoha knihovnách na západě pěkně nahnutý.