16.4.2024 | Svátek má Irena


Diskuse k článku

GLOSA: Staré bomby smrdí

Historicky vůbec první příspěvek do mého Neviditelného psa napsal před třiadvaceti lety Čechoaustralan George Švehla. Článek se jmenoval Staré bomby smrdí. Ukázalo se, že v australské angličtině znamená stará bomba asi to, co u nás stará šunka. Je to ojeté auto v bídném technickém stavu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Mikulec 17.7.2019 23:03

Vypadá to,

že stát se nejvíc bojí cyklistů. Řidiči jsou snadno polapitelní, když mají SPZ.

Výfukové plyny osobních aut jsou nejčistší, jak mohou být, kvůli státním i eurounijním buzeracím. Nákladní auta a kamiony jsou nedotknutelné a mohou smrdět dle libosti, protože vlády vyznávají globalismus, proto si kamiony vesele smrdí napříč EU, převážejíce zboží z bodu A do bodu B.

M. Prokop 17.7.2019 17:19

Dost zmatené.

Stará auta opravdu mají více a horších exhalací, ale je jich málo a jezdí hlavně na venkově, vesměs proto, že jejich majitelé na novou bombu nemají a auto nutně potřebují.

Nová auta chrlící černý dým jsou diesely s vykuchaným výfukem a staré Avie. Proč se je nepodaří vyhubit lze snadno vysvětlit kurupcí a podvody.

Že by se stát bál řidičů, to asi není míněno vážně, vzhledem k neustále narůstající buzeraci technických kontrol, předpisů, pokut, objížděk, ....

B. Rameš 17.7.2019 12:29

Tak asi se stát voličů moc nebojí,

ani nemůže, nejsa osobou. Prostě jen zástupci všeholidu jsou blbý, hulit v hospě zakážou, na smrady lezoucí z rachotin, případně z komínů některých spoluobčanů spalujících směs vyjetého oleje a pneumatik v PETkách, pekou. Co už, podobných zhovadilostí se po lučinách a skalinách českých potulují hejna, však jaký lid, takoví jeho reprezentanté...

Z. Lapil 17.7.2019 16:13

Re: Tak asi se stát voličů moc nebojí,

Ani to bych netvrdil. Smrdutá auta jsou zakázaná stejně jako je zakázané vysoká rychlost. Když lidé nedodržují to - snadno viditelné a laicky měřitelné - druhé, jak si někdo může myslet, že dodržují to první?

Předpokládám, že viditelně kouřící auto emise v pořádku nemá, nemluvím o emisích neviditelných. Podobně smrdutý kouř z komínů.

I když kdo ví, jak to je, kouřících auta dvě tři do měsíce potkám, se spalování vyjetého oleje s pneumatikami (ne pilinami?) jsem se ještě nepotkal.

K. Janyška 17.7.2019 11:22

Co jednomu smrdí,

to druhému může vonět... Dzp.

K. Janyška 17.7.2019 10:12

Lidi

se zbláznili... Dzp.

F. Brnušák 17.7.2019 8:17

Efektivita

Otazka je jestli tyhle stara auta bez katalyzatoru jeste vubec jezdi. Jedna se o auta vyrobena pred rokem 1990 a tech v provozu nebude moc. Tyhle auta smrdi. Pak je na silnicich par aut s nerizenejma katalyzatorama cca 1990-2000, ty uz nesmrdej, pokud nezerou olej. Vsechny novejsi auta maj rizeny katalyzator, jeste novejsi diesely pripadne filtr pevnych castic. A prave nejvic aut na ceskych silnicich je prave kolem roku 2000, ktere sice nesplnuji Euro 4+, ale take min zerou nez novejsi auta (auta jsou take lehci/mene bezpecnejsi). Takze otazka je jestli to je opravdu tak jak rika Aston. Ja bych si tipnul ze tech opravdu starych aut je tak do 1%.

M. Prokop 17.7.2019 17:20

Re: Efektivita

Ano, ovšem.

R. Vacek 17.7.2019 6:51

Autor přece nemůže mít tak

špatnou paměť, aby si nepamatoval, jak to bylo dříve - od autobusů byly na zastávkách černé stopy sazí na asfaltu, Avii nebo trabanta člověk cítil o kilometr dřív, než je uviděl.

Tedy stav se stále zlepšuje a protože nejsme nekonečně bohatí, nemůže to být rychleji. Nebo může, ale za cenu, že nám poklesne životní úroveň.

M. Prokop 17.7.2019 17:21

Re: Autor přece nemůže mít tak

O ten pokles už se usilovně snaží EU.

K. Wágner 17.7.2019 6:06

Autobusy

Tak autobusy nemusí smrdět. Celá řada jich už jezdí na plyn, v některých státech začaly jezdit i na vodík. Je to otázka výměny vozového parku.

Kruciální otázka: kdo to ale bude platit ?

J. Kovaříček 17.7.2019 4:28

Těžko srovnávat

V Austrálii je ta situace horší, 75% Australanů totiž přebývá ve městech (Sydney i Melbourne mají více jak 5 milionů obyvatel!!!) a veřejná doprava je na nízké úrovni, takže miliony aut denně zamořují ovzduší. Praha má zase problém svojí polohou v kotlině. Takže rozumné řešení by bylo přestěhovat se do Hradce Králové, nebo přímo někam do hor.

Jiným řešením by bylo zakázat auta s motorem a nahradit je autičky šlapacími, také by to prospělo zdraví celého národa.

R. Langer 17.7.2019 11:43

Re: Těžko srovnávat

A nebo by samou námahou polovina národa pomřela. :-D

T. Nemec 17.7.2019 2:03

A mimochodem,

kvalita spalování i následné čištění výfukových plynů je mnohem lepší u velkých motorů (pomaleji a lépe spalují), a čištění zejména u kamionů, protože tam se náklady lépe ztratí. V důsledku čehož má moderní kamion čistší výfuk než jakýkoliv osobák.

R. Langer 17.7.2019 11:43

Re: A mimochodem,

Hm, tak to bych opravdu netvrdil.

J. Jurax 17.7.2019 19:33

U velkých motorů ... hm ... tak proč se protlačuje downsizing a do oktávek montují litrový tříhrnek?

T. Nemec 17.7.2019 1:56

Tento nešvar bujel...

před léty v celé Evropě. Říká se tomu přečipování. Do řídícího compu motoru se přidá čip, který změní vstřikování. Obvykle je hlavním efektem minimální zvýšení výkonu a mocná kouřivost, někdy se propálí píst, dobře jim tak. Ty čipy se dělají vypínatelné a vyndávací, takže auta prošla jak kontrolou, když je zastavila policie, tak technickou prohlídkou v servisu. Už to nejde, výrobci vybavují řídící jednotku ochranou a pamětí, která evetuální manipulaci na vás práskne. A tak starší auta vyvezli k nám, protože našim odborníkům to ještě nikdo neřekl.

F. Brnušák 17.7.2019 7:45

Re: Tento nešvar bujel...

A pan Salicky je odbornik na slovo vzaty. Castecne mate pravdu, ale jen z male casti. Tech chip tuningu je vicero. Ten zakladni nejjednodussi a nejlevnejsi (nejcastejsi) je ze se preprogramuje stavajici ridici jednotka. Prida se tlak tubra a vstrikuje se vic paliva. Takze nic navic v aute neni, jen se prenastavi par parametru ridici jednotky.

Dalsi chip-tuning spociva v tom co pise pan Salicky. Pred ridici jednotku se da mezistupen, ktery upravuje vstupni data aby ridici jednotka davala jine hodnoty nez by za beznych podminek davala. Tohle se vyuziva, pokud ridici jednotku nejde jednoduse preprogramovat. Tohle je naopak malo casty pripad a je spis minulosti. (Dnes je to trend u elektrokol, kde se timto zpusobem da donutit kola aby jelo vic nez prikazuje legislativa)

Treti chip-tuning uz neni chip-tuning, ale proste se vymeni cela ridici jednotka za jinou, ktera umoznuje velmi citlive ladeni motoru. Tohle se uz pouziva v zavodnich vozidlech a na normalnich silnicich to ma par nadsencu. Tohle je nejdrazsi reseni, ale take nejlepsi a nejefektivnejsi.

Obecne plati, ze pokud se to neprezene tak chip-tuningem se zlepsi ucinnost motoru (tim se dostane motor mimo emisni limity) tz. motor ma mensi spotrebu nebo naopak vetsi vykon se stejnou spotrebou. Prakticky pripad jsou treba stare TDi motory. Na emise se tehdy tolik nehledelo a meli tudiz nejlepsi pomer vykon/spotreba. Ve vysledku tech splodin udelaji cca stejne jako nove motory protoze sice z litru paliva vytvori vice splodin, ale take toho paliva na 100km sezerou mene. Ono udelat kurvitko typu, ze splodiny nekam ulozim a pak motoru odeberu jeste vykon aby je dodatecne spalil je velky ulet a ve vysledku nemuze byt efektivni. Jen se proste vyhovi nejakemu predpisu ze za urcitych okolnosti ma motor takove a takove vlastnosti.