19.4.2024 | Svátek má Rostislav


GLOSA: Smradem proti smradu

10.5.2013

"Máte pravdu, ale zní to blbě," je jedna z mnoha nezapomenutelných vět, které vstoupily do našeho kulturního povědomí tím, že je vyslovil slavný Jan Werich. Je vůbec možné vyhánět smrad smradem? Ale ano, jenže reklama to popisuje trochu jinak.

V soutěži o výši průměrné inteligence by občany České republiky pravděpodobně překonali i delfíni. Vždyť ani ten kytovec není takový blbec, aby se přes neustálá důrazná varování nechal opakovaně vylákávat k účasti na předváděcích akcích, na nichž bude ponížen a nakonec i podveden. Téměř každý cizinec původem ze západní Evropy kroutí hlavou nad tím, že průměrní zákazníci v ČR jsou ochotni kupovat šunty. A to soustavně a masově.

Pokud jde o potraviny, tak často jde doslova o sajrajty plné přídavných látek včetně takzvaných "éček". Zatímco v zahraničí by takové blivajzy nikdo nekoupil, tady se například po buřtících za 45 korun kilogram jen zapráší. Že neobsahují prakticky žádné maso, to našim spotřebitelům tak nějak nevadí. Hlavně, že je toho hodně. Málokomu dojde, že například jen jeden plátek kvalitní šunky od kosti nám může dát víc bílkovin, než celých pět deka výše popsaných "buřtíků".

Když hloupost převažuje, těží z toho nejrůznější podvodníci a šarlatáni. Ti také nejvíc vydělávají. Všimli jste si, kolik se jen v televizi vyrojilo nočních věštců a podobných šílených individuí? A zejména ženy jim ani nedají vydechnout. Přesto, že věštění není právě levná záležitost. Za hloupost se platí, ale těmhle lidem to nevadí.

Kolik peněz také lidé zbytečně utratí za "zaručené spalovače tuků", když naivně věří lživým reklamním textům. Kolik je stojí "zázračné masti proti vráskám"? Když se pak "omylem" někde před fotografem objeví i nesmírně bohatá americká filmová hvězda nenalíčená, každý vidí, že proti stárnutí ani milióny nepomohou a že její tvář vypadá jak pomačkaný pergamen.

Mnoho mužů zase například vyhazuje peníze za zaručené prostředky proti vypadávání vlasů – klasickým případem je "Bierhanzlova mast, na lysinu past", za přípravky na zvětšení penisu, za nekvalitní a téměř jen jednorázově použitelné stroje a nářadí …

Pravdou je, že v určitých sortimentních skupinách zboží už nic kvalitního nekoupíte. Klasickým případem jsou mechanické úklidové prostředky, z nichž některé dokonce nelze použít ani jednou. Viz tento odkaz.

Ale abych došel k pointě, která se váže k podivnému titulku článku. V současné době běží v televizi silná vlna reklam na nejrůznější, v některých případech dokonce i elektronicky ovládané "osvěžovače vzduchu". Je podávána tak, že z prostředí odstraňuje zapáchající látky. Kdo tomu věří, je osel, protože dosud žádný chemický přípravek na světě nedokáže rozlišit člověku příjemnou vůni od smradu. Z reklamy se už tedy nedovíte tak klíčovou informaci, že "vůně osvěžovače" musí být natolik agresivní, aby zápach naprosto přebila. A tak díky reklamě a naší hlouposti za naše těžce vydělané peníze vyháníme smrad ještě mnohem větším smradem.