GLOSA: Rychlost zabíjí
Ti, kdo mě znají z předešlého blogu, vědí, že jsem vždy obhajoval vyšší rychlost na dálnicích. Ano, ale musí pro to být podmínky a tou podmínkou je hlavně řidič. Tam, kde není dobrý řidič, je na dálnici i 130 moc, natožpak 120 někde mimo dálnici.
Jako řidič jsem si nikdy s dodržováním povolené rychlosti starost nedělal. Polepšil jsem se až s bodovým systémem, opatrnou manželkou a nastupujícím důchodovým věkem. Jiné přestupky než nepovolenou rychlost jsem také v podstatě nikdy neměl a ani těch rychlostí nebylo zas až tak mnoho.
Ale pokud člověk jede rychleji, než je povoleno, měl by si také být vědom všech souvislostí. Zaprvé, kinetická energie vozu nestoupá lineárně s rychlostí, nýbrž s jejím kvadrátem, tedy druhou mocninou. Má-li tedy vůz jedoucí 80 km/h kinetickou energii 100%, tak vůz jedoucí rychlostí 120 km/h nemá kinetickou energii o 50% vyšší, ale má ji vyšší o 125%.
Takže, kdo touto nepovolenou rychlostí jede, a já přiznám, že jsem tak jezdil velmi, velmi často, tak také musí dbát příslušné opatrnosti. Prostě nejet stále jak mezek s nohou na plynu, ale pozorovat, co se na silnici děje, zda se například neblíží křižovatka. A když se blíží, tak ubrat plyn, dát nohu na brzdu a být schopen reagovat tak, že zabráním střetu.
A pokud ke střetu dojde, tak jsem naprosto stejně vinen jako ten, kdo mi "nedal přednost". Prostě jsem dělal něco, co jsem pořádně neuměl - jel jsem rychleji, než je povoleno - a měl bych tedy být potrestán naprosto stejně. Ba, mnozí soudci před tímto rozsudkem, a já se s nimi ztotožňuji, dospěli k názoru, že vinen je právě onen "rychlý řidič", a to tím, že tuto rychlost nezvládl.
Toto je absolutně apolitické téma. Na silnicích jde o život nám všem. Ať zleva nebo zprava. Ať fandíme Havlovi nebo Klausovi, popřípadě oběma. Nebo třeba Švejnarovi, Kaplickému, oteplení, ochlazení nebo solárním helikoptérám.
Převzato z blogu autora s jeho souhlasem