20.4.2024 | Svátek má Marcela


GLOSA:: Přehlížíme trh pro seniory?

15.8.2008

Glosy postaršího technokrata.

Zkusil jsem se zamyslet nad příčinami, proč je na trhu tak málo technologických výrobků určených pro seniory. Důvodem je určitě to, že si jejich výrobci a designéři nedovedou představit omezení, s nimiž se starší lidé musejí denně v životě vyrovnávat. V jedné nemocnici nedávno uskutečnili pokus obléct nemocniční personál do obleku, který umělými zátěžemi a ztížením pohybu demonstroval, jak fungují jejich staří pacienti. Ukázalo se, jak obtížné je vstát, lehnout si, vidět cokoli v zorném úhlu přesahujícím 30 stupňů, slyšet a rozumět. Pokusní králíci se po dni cítili hůře, než kdyby absolvovali maraton nebo triatlon.

Dalším možným důvodem je představa, že senioři nemají peníze, alespoň většina z nich. Populace ovšem stárne a množství starších lidí se dramaticky zvětšuje. Vytváří tak obrovský trh, který je jistě více než srovnatelný s možnostmi pro byznys v méně vyvinutých zemích. Když se vyplácí uvažovat o výrobě počítačů za sto dolarů nebo výdělcích na mikropůjčkách v řádech desítek dolarů, je vidět, že podobné úvahy jsou na místě.

Úspěch prvních vlaštovek je více než zřejmý. Podívejte se na obrovský komerční úspěch mobilu z Jablotronu, který simuluje pevný telefon. Jsou na něm vidět čísla nebo zprávy, má jen základní jednoduchou funkčnost, která postačí. A není zrovna levný. Když na něj dědeček nebo babička nemají, koupí jim jej děti s pocitem, že zajistily potřebnou komunikaci.

Je třeba tedy přemýšlet o funkčnosti výrobků a služeb, které jsou nezbytné a přitažlivé. Zvolit takový design, aby starší člověk viděl i slyšel a aby k ovládání stačila intuice, na kterou je zvyklý. Nízká cena při splnění těchto parametrů není imperativ. Trh dynamicky roste a dávno přesahuje kritickou masu nutnou pro rozumné ceny. Musí se změnit marketing, zatím je starší generace oslovována geriatrickými preparáty a plenkami Tena. Díky pokroku medicíny jsou lidé v důchodovém věku schopni mnoha dříve nepředstavitelných fyzických a duševních aktivit. Nabízet jim výrobky pro přežití rozhodně na požadovanou kvalitu života nestačí. Vyslovím odvážný předpoklad, že za pár let bude trh pro seniory mnohem přitažlivější než trh pro teenagery. Demografická data předvídají, že bude i větší. Ti, kteří jej chtějí oslovit, musejí ovšem dramaticky změnit způsob myšlení.

Paradoxně to může přispět i k tomu, že k ovládání technologie bude třeba méně návodů, helpů nebo domácích a firemních poradců. Z tohoto trendu budou nesporně profitovat i ti mladší.

Euro 32/2008