25.4.2024 | Svátek má Marek


GLOSA: Právě teď se děti konečně učí! Chceme povel „zpět“?

10.4.2020

Pan Štefan Klíma uveřejnil na jednom serveru moc moudrá slova (Otevřený dopis pánům Hamáčkovi, Plagovi a Prymulovi). Možná zapadly pod vrstvou článků dalších. Škoda!

Proč vracet děti do škol, když právě teprve teď, po pár týdnech, jsme se naučili vzdělávat distančně? Když právě teď konečně probíhá edukace klíčových kompetencí, jako je řešení problému, komunikace, týmová práce, práce s informacemi, rozvoj vlastní odpovědnosti, samostatnosti. Možná jsem některé kompetence opomněla, některé nazvala jinak.

Apropó, edukují se i rodiče – sen každého učitele. Ano, pro ně je to velmi náročná fáze života. Fáze hodně nefér, vždyť mají právo, aby děti vzdělávali učitelé. Ale o právech snad někdy jindy.

Tato doba je tak napěchovaná šancemi děti naučit právě tomu, čeho se nedostává ve škamnách. Proč to hned rušit? I kdyby děti neměly dostat známky, i kdyby nestihly probrat násobilku, která zrovna byla v plánu… ale pochybuji, že by něco neměly zvládnou. Právě jsem totiž objevila kouzelná videa na Matýskově matematice, kde je vše vysvětleno… a děti je mohou sledovat nerušeni kamarádem nejapnými vtípky a také pořád dokola, aby vše zvládly pochopit individuálním tempem. Prostě KOUZLO!

Máme ještě (spíše vy, řidiči školního vzdělávání) selský rozum?

V květnu bychom se ve škole potkali. Pro některé z nás (omluva chlapům – je nás prostě víc) by to bylo setkání poslední a dny možná úplně poslední. Je nás hodně „nad šedesát“, které jsme dennodenně v úzkém kontaktu s dětmi. A v úzkém v pravém slova smyslu! Víte jak to vypadá, když vám dítě chce sdělit jakoukoliv myšlenku během přestávky? Hluku kolem habaděj, dítě neumí stručně jasně a hlasitě vyslovit myšlenku. Co uděláte? Skloníte se k němu, že?

Tak asi tak.

*********

A jedno video z Matýskovy matematiky na ukázku:

.

Renata Veselá