28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

GLOSA: Podporuji pravidelné zvyšování učitelských platů

Asociace ředitelů gymnázií vyzvala vládu k přijetí usnesení, podle kterého by učitelé měli každý rok pobírat plat ve výši 130 procent průměrné mzdy v ČR. Asociace podporuje zároveň požadavek školských odborů, aby se v příštím roce platy učitelů navýšily o deset procent v tarifu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
S. Rádl 6.10.2019 11:03

Tento příspěvek je plný dojmů bez reálných dat. Pracuji v soukromé firmě vlastněné zahraničním vlastníkem a průměrný nárůst platů již několik let nedosáhl na inflaci. Rozumný růst platů učitelů samozřejmě podporuji, na současném trendu zvyšování za každou cenu mi chybí informace, jak povede ke zlepšení výuky. Přidáním do tarifů můžete nalákat nové učitele, ale jak se zbavit těch špatných to neřeší. Bohužel při katastrofální úrovni průměrného absolventa PF ani získání nových není řešením.

P. Čech 6.10.2019 8:43

To je sice pravda, ovšem přístup k tomuto musí být přesně opačný. Nejprve musí existovat ti špičkoví učitelé a teprve potom je možno přistupovat ke zvyšování jejich hodnocení formou platů. Toho ovšem není možno dosáhnout pomocí centrálního řízení z ministerstva, ale pomocí zvýšení pravomocí a odpovědnosti konkrétních ředitelů škol. Tito by také měli s konečnou platností stanovit plat "svého" učitele podle vlastního uvážení a ne podle nějakých celostátních hloupých tabulek.

J. Krásenský 5.10.2019 19:56

"V soukromých společnostech se řeší tento problém kolektivními smlouvami, podle kterých se každý rok navyšují platy minimálně o hodnotu inflace, aby nedocházelo k jejich reálnému snižování."

To tak maximálně ve škodovce.

D. Polanský 5.10.2019 9:43

Co je to špičkový kantor? Nelze negovat trh, učitelů je jako hnoje, jakmile se v Brně uvolní místo je na něj x zájemců. A představa, že vysoké platy zvýší kvalitu výuky, je až naivní. Přesně naopak, protože právě skromnost je motorem tvořivosti a pracovitosti. Podívejte se na životopisy profesorů Holého, Wichterleho a dalších.

A. Reček 5.10.2019 12:38

Je to tak. I těch různých škol se rozmnožilo jako myší na poli!!

M. Zikmund 5.10.2019 6:30

Kvalitu nezlepšíte tím, že uměle zvýšíte cenu všech výrobků, ať už je perfektní nebo je to šmejd. Kvalita se zajistí důsledným oddělováním zrna od plev. Ve školství se zvyšují platy plošně, to úroveň nezvýší, jen se nakupují hlasy učitelů ve volbách. Což ovšem neplatí jen pro školství.

Š. Hašek 5.10.2019 18:43

Přesně.

J. Housa 5.10.2019 5:49

Jako bývalý učitel s mnohaletou praxí a jako dlouholetý znalec tohoto oboru, jako zasloužilý rodič několika dětí, které prošly všemi stupni českých škol, tvrdím, zcela rozhodně, že platy učitelů jsou dostatečné, leckdy až zbytečně vysoké. A také tvrdím, že vyšší platy nemají a nebudou mít žádnou korelaci s kvalitou vzdělanosti v ČR.

D. Polanský 5.10.2019 9:45

Přesně tak, vyjádřil jste to až s matematickou přesností. Jenomže to se dnes nenosí. Dnes jde o konzum.

P. Lenc 5.10.2019 10:20

Vidím to pane Houso stejně.

M. Veleba 5.10.2019 14:43

Souhlas až na tu korelaci. Korelovat pochopitelně tyto jevy mohou.

Š. Hašek 5.10.2019 18:44

Přesně.

V. Mokrý 5.10.2019 5:04

S tím zvyšováním platů, by měla začít už i probírka učitelského stavu, aby v něm zůstali jen ti dobří/nejlepší a nastupovali do něho ti, kteří se takovým vyrovnají. Samozřejmě to musí podpořit tlak na to, že dětičky budou více znát a dodržovat své povinnosti, místo svých mnohdy pofiderních práv.

P. Portwyn 5.10.2019 6:16

Jak chcete probírat zaměstnance, když nemáte ani plný stav?

V. Mokrý 5.10.2019 7:11

Začít se s tím musí i za tohoto stavu.

P. Portwyn 5.10.2019 8:41

Kdo bude učit?

J. Jurax 5.10.2019 17:47

Ano.

A kdo bude učit?

J. Schwarz 5.10.2019 15:29

Jedním z důležitých argumentů pro zvyšování platů učitelů byla obtížnost udržet ve školství "odborníky", tedy učitele co něco umějí a jsou schopni to nabídnout i jinde za vyšší plat / byla vzpomínána jazyková vybavenost či znalost IT /. Mimochodem, jazykově vybaveni by snad už měli být - třicet let po "revoluci" - takřka všichni. Plošné zvyšování platů jde přímo proti tomuto cíli - zůstanou především zabetonovaní lemplové. A pokud trvá nedůvěra k ředitelům - prý budou dávat odměny svým milcům a ne dobrým kantorům - pak to můžeme rovnou zabalit. Proč totiž věřit radním kteří ty ředilele vybírají a proč věřit vládám a poslancům vytvářejícím právní rámec určující úkoly školství? To ať si raděj každý rozhodne o svém vzdělání sám, ale za svoje peníze.

P. Portwyn 5.10.2019 17:28

To byla odpověď na otázku "Jak chcete probírat zaměstnance, když nemáte ani plný stav?" 8-o

J. Vintr 5.10.2019 1:02

Proč jsou si učitelé tak jistí, že odvádějí kvalitní a záslužnou práci? Podle úrovně vzdělanosti naší mládeže to tak nevypadá. A pokud to není jejich vina, co se změní, když dostanou víc peněz? Jestli si někdo myslí, že za víc peněz budou ti samí učitelé učit lépe, tak je naprosto vedle

V. Kolman 5.10.2019 1:16

Neříkám, že vaše otázka pane Vintře postrádá logiku.

K vaší otázce se ovšem sluší dodat: Proč jsou si i poslanci, soudci, lékaři a jiní občané s vyššími platy tak jistí, že odvádějí kvalitní a záslužnou práci?

Za mého mládí byl pan učitel NĚKDO a bylo nemyslitelné, že by ho přišel "sprdnout" nějaký rodič, který s odřenými zády dokončil 8. letku.

J. Vintr 5.10.2019 1:47

Autorita učitele je jiná otázka. Pokud děti vědí, že si učitel nesmí dovolit na ně sáhnout a rodiče jsou vzdycky na straně dítěte, je prakticky nemožné, aby měl učitel nějakou autoritu. Ale tohle také vyšší platy nevyřeší.

S platy ve státní správě a u jiných státních zaměstnanců to také samozřejmě není v pořádku. Plat by měl odpovídat přínosu šinnosti, kterou člověk vykonává. Který samozřejmě nemusí být vzdycky jen materiální. Pokud ale člověk na svém místě jen škodí, nebo připravuje jiné lidi zbytečně o čas, nezaslouží si nic.

P. Portwyn 5.10.2019 6:20

"Pokud děti vědí, že si učitel nesmí dovolit na ně sáhnout a rodiče jsou vzdycky na straně dítěte, je prakticky nemožné, aby měl učitel nějakou autoritu. Ale tohle také vyšší platy nevyřeší."

Je to tak. Znám lidi, kteří ze školství odešli nikoli kvůli penězům (dobře vydělávající manžel), ale kvůli tomu, že se nechtějí nechat urážet od kdejakého fracka.

Pro vládu je ovšem jednodušší přidat peníze, než zavést např. institut vyločení žáka z výuky.

J. Vintr 5.10.2019 8:08

Za mých školních let nosil například náš třídní do třídy dřevěný krejčovský metr a za rok jich "spotřeboval" několik. Většinou jen o ty samé dva, tři žáky, kteří si nedali jinak říct. Také sem tam padl nějaký pohlavek, když to vyžadovala situace. A nestalo se nikdy, že by se do toho montovali rodiče.

P. Portwyn 5.10.2019 8:44

Já nevolám po nějakých systematických tělesných trestech, ale situace, kdy výuce ostatních bránící žák ani nesmí být odeslán pryč ze třídy, je prostě špatná.

Zavedl bych "suspension", vyloučení z výuky. Rodiče ať se postarají, nedoceněný malý génius zatím může doma programovat, sledovat dokumenty a tvořit úžasná umělecká díla.

V. Mokrý 5.10.2019 9:23

To by byla dobrá varianta, když nesmí být ve škole rákoska ( především na většinu rodičů ).

P. Portwyn 5.10.2019 13:03

Někde to tak je, nebo aspoň bylo. V Dánsku jsem viděl vypolstrovanou místnost, kam šoupnou nezvladatelné dítě, a pak zavolají rodičům, aby si ho odvezli.