GLOSA: Osud do vlastních rukou
Nedávný start nové série pořadu Den D v České televizi mne přiměl k zamyšlení, proč je u nás malé podnikání popelkou. V tomto pořadu si chodí odvážní s nápady stoupnout před kamery a žádat pětici investorů o peníze výměnou za podíl na existující nebo vznikající firmě. Odvážlivců je pár stovek, diváků statisíce. Máme rostoucí armádu nezaměstnaných, mezi studenty se podle statistik najdou jen čtyři procenta těch, kteří zkusí podnikat. Přitom sektor služeb je poddimenzován, na trhu je minimum firem poskytujících výrobky nebo služby uplatnitelné na globálním trhu. Zkuste sehnat kvalitního malíře, lakýrníka, zahradníka. Začínající firmy většinou kopírují zahraniční nápady a zoufale se pokoušejí je uplatnit v přecpané malé české kotlině.
Tvůrci ekonomických strategií teď budou křičet o státní podpoře, evropských dotacích, snižování administrativní zátěže, financování úroků a podobně. Lituji, jsou to převážně vyhozené peníze z kapes daňových poplatníků. Žadatelé musejí splnit mnohdy absurdní kritéria, dodržet postup stanovený úředníky a výzvy časované administrativou.
Co malé a střední podnikání trápí a co skutečně potřebuje? Kvalitní vzdělání a rady zkušených na startu. Je málo institucí, kde vám se startem pomohou. Nejsou to bohužel ani kamenné školy ani většina vzdělávacích firem, jež často parazitují na dotacích. Inkubátory zápasí s nedostatkem financí a odborníků. Peníze nutné pro skutečně seriózní program pro přípravu k podnikání, tvorbu byznys plánů, pochopení cash flow, tvorby strategie, základů chytrého marketingu nejsou ve srovnání s obrovskou podporou zahraničních montoven velké. Změny zákoníku práce umožňující využívání flexibilní a mobilní pracovní síly včetně využití „švarc systému“, jednoduché vyhození nemakačenků vyžadují místo populismu jen trochu odvahy zákonodárců. Podporujeme stavební spoření, za které téměř nikdo nestaví, proč nezaložit podobný program pro začínající podnikatele? Stát by mohl pomoci s konkrétním financování nájmů, výrobních prostředků. Všechno samozřejmě se spoluúčastí podnikatelů.
Česká televize připravuje další série Dne D. Pokud by se stát rozhodl něco rozumného udělat, má marketing zdarma. Na pořad se dívají statisíce lidí a další statisíce si jej stahují. Odvahu případných účastníků i těch, kteří před kamery nepůjdou, by to určitě povzbudilo.
Týdeník EURO 9/2010