18.4.2024 | Svátek má Valérie


Diskuse k článku

GLOSA: O jedné škole a jejím nepříliš chytrém žákovi

V ospalém Nymburku se rozhořel spor, který se svou bizarností dostal i státních médií. Bohulibá myšlenka pojmenovat při příležitosti stoletého výročí tamní gymnázium po slavném rodáku, Bohumilu Hrabalovi, narazila na tvrdý odpor.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
F. Formánek 10.12.2013 0:31

Doplňte si kontext

http://nymbursky.denik.cz/zpravy_region/reakce_hrabal.html

Pro více informací doporučuji

gymnaziumnymburk.ismyreal.name

R. Brzák 9.12.2013 15:35

Studenty nechme být - tady jde o jejich rodiče a učitele.

To, že je student neznalý - je přirozené. Proto chodí do škol, aby se dozvěděl. Nechodí tam ale, aby zabránil přejmenování své školy. Tuto iniciativu mají jejich rodiče a hlavně všichni spoluobčané daného města, které na svém území vzdělávací instituci provozují. Když se ředitel školy rozhodne, že chce přejmenovat svou školu, je na místě, aby se s návrhem obrátil na zástupce města, nebo lépe, na veřejnost celé obce. Dojde-li pak buď cestou zastupitelské, nebo přímé demokracie, k rozhodnutí o přejmenovaní třeba na školu Julia Fučíka, mohou studenti leda tak nastudovat, co byl ten konkrétní zač (což se, doufám, díky mnoho pokřiku pro nic stalo i v tomto případě a děti se něco dozvěděli něco o spisovatelském géniu) a svůj nesouhlas vyjádřit odpovídajícím způsobem - přechodem do jiné školy, kde se o Hrabalovi dozvědí dříve, než si trhnou ostudu. Děti se ve škole holt učí nejenom znalostem, ale i poznání, že existuje hierarchie, které se do určité míry musíme podvolit.

P. Kersch 9.12.2013 17:07

Re: Studenty nechme být - tady jde o jejich rodiče a učitele.

Ředitel gymnázia se především musel obrátit na vedení Středočeského kraje, protože školy 3. stupně se financují z krajských rozpočtů. Pokud informaci o záměru pojmenovat školu po B.H. předal na Městský úřad Nymburk, je to dobře. Pokud totéž učinil nějakým vhodným a srozumitelným způsobem na adresu rodičů a přátel školy - zaslouží si uznání za snahu dobře komunikovat s veřejností. Studenti dané školy zajisté chodí do školy, aby se něco užitečného naučili, ale protestovat mohou proti čemukoliv. Důležité je, aby to dělali přiměřeným a slušným způsobem. Není to tak dávno, kdy středoškoláci jedné školy v Praze protestovali proti ředitelce školy a byli mezi nimi i mladiství. Přibližně 25% studentů čtyřletého gymnázia jsou dospělí lidé! Tvrdit, že nespokojení studenti můžou "přejít na jinou školu" je pustá demagogie - i pan Brzák ví, že takové kroky na dnešním venkově jsou velmi ztížené hospodářskými a dopravními okolnostmi. Zájem čtenářů o literaturu nestojí a nepadá se jménem Bohuslava Hrabala. Je to jeden z předních spisovatelů, jeho popularita byla zajištěna především zdařilými filmovými adaptacemi jeho povídek. Bez nich by v dnešní době jeho dílo znali jen ti čtenáři, kteří v mládí byli ke čtení beletrie a poezie vedeni. U současných studentů platí, že literatura není oblíbená, i když výjimek je mezi nimi dost. Příčin je víc, to sem už nepatří.

R. Houška 9.12.2013 14:59

To, že žák tohoto gymnázia nezná spisovatele Hrabala,

jen potvrzuje skutečnost, že se dnes na gympl dostane všechno, co má do zadku díru, a úroveň tomu pak odpovídá. Myslím si, že v Jakešově Lhotě, pevné hrázi socialismu a míru, rodišti soudruha revolucionáře, rudého fanatika a teroristy Janouška, by měli gymnázium zrušit. Zjevně postrádají kvalitní studenty k jeho naplnění.

V. Vaclavik 9.12.2013 14:13

Ano, je to tak

"Kvůli konci jeho života by [Palach] nebyl správným vzorem"

A mimochodem, kdyz uz pomlouvame vzdelanost studentu, tak v Cestine se snad pise 'sveho zivota', nikoli 'jeho zivota'. Ale vzal to cert, ten sebeobetni konec opravdu neni spravny vzor, leda mozna tak pro krestany, nebo pro nekrestany, ve kterych ale stale plane krestanska sebeobetni moralka. Me osbone by se pricilo chodit do skoly po nem pojmenovane, nebo tam posilat sve deti.

Ohledne Hrabala bych spise take rekl ne. At po nem pojmenuji mistni divadlo, nebo tak  neco, at mu postavi sochu na namesti, ale skola, kdyz uz, ma byt jmenovana po nejakem buditeli naroda, nebo neco takoveho. Krome toho, ptal se nekdo Hrabala, jak by se mu libilo, aby po nem posmrtne bylo neco pojmenovano? Byl jeho zivotni postoj k temto vecem takovy, ze by s tim souhlasil? Zadny znalec toho pana nejsem, tak nevim, ale tusim, ze by vam rekl neco sprosteho na takovy dotaz, neco co by si nikdo nedal za klobouk. Ale mozna se mylim.

J. Lepka 9.12.2013 17:21

Re: Ano, je to tak

Nemýlíte !!!

V. Halašta 9.12.2013 20:31

Re: Ano, je to tak

Ano, mýlite se.

J. Charvát 9.12.2013 21:18

Re: Ano, je to tak

Pane Václavíku, když už se otíráte o něčí češtinu tak ji proboha aspoň příště napište správně česky, tj. s malým "Č". Mimochodem...

M. Hoblík 9.12.2013 11:15

On také Havel nebyl žádný pilot

a pražáci si pojmenovali po něm letiště!

B. Graf 9.12.2013 13:16

Re: On také Havel nebyl žádný pilot

Já jsem také pražák a letiště jsem po něj nepojmenoval. No a co takový Fero Fenič - to je pražák? ;-)

J. Lepka 9.12.2013 17:22

Re: On také Havel nebyl žádný pilot

Ale byl, však je Česko jedno velký "letadlo"!

J. Dvořák 9.12.2013 10:51

Je třeba oddělit člověka od jeho díla nebo ne ?

Jelikož jsem znal Pana Hrabala, a všimněte si že píšu s velkým P,tak musím potvrdit že to byl jeden z nejlepších spisovatelů který kdyby psal anglicky tak by na jeho pohřeb přišly i hlavy korunované !Byl to jeden z největších čechů v historii !Úplně stačí přečíst si Postřižiny, Krasosmutnění, Harlekýnovy miliony.A že měl poznámku při návštěvě Havla s Clintonem u Zlatého tygra to jen potvrzuje jak znal lidi !

J. Lepka 9.12.2013 17:33

Re: Je třeba oddělit člověka od jeho díla nebo ne ?

Znak jsem ho též a již v raném pubertálním věku jsem měl dost jeho děl pročtených, samozřejmě bylo to dáno dostupností jeho knih v otcově knihovně, a proto si směle troufám tvrdit jedno : angličtina neumožňuje jeho styl žonglování se slovy.

Samozřejmě ta dostupnost knih je také důvodem, proč se studenti tak ztrapnili. Prostě to v podstatě odnesli za rodiče. To ale v Jakešově Lhotě nijak nepřekvapí. Opakuji svůj postřeh odposlechnutý na nymburské ulici koncem šedesátých let : Takovou kariéru zahodil /pozn. výpravčího /kvůli nějakýmu psaní!

P.S. Víte, že Nymburáci vypískali i prezidenta Masaryka ?

V. Halašta 9.12.2013 20:34

Re: Je třeba oddělit člověka od jeho díla nebo ne ?

V Nymburku se aspoň gymnazisti nevěnují objevování sexu v bytech svých zaměstnaných rodičů.

P. Kersch 9.12.2013 9:36

nemusí

Ne, nemusí být vzorem. Rimbaud byl obviněn z vraždy, Céline byl (před II. světovou válkou) zarytý antisemita, Hess, Sabina...těch "nevyhovujících" spisovatelů by se našlo... Potíž je v tom nymburském gymplu... Proč se páni profesoři a profesorky k tomu symbolickému gestu pojmenovat školu po slavném rodákovi rozhodli tak pozdě? Nebo mezi pedagogický sbor vlítnul nějaký mladý, aktivní, pokrokový Adam (s pochybnou adolescenční minulostí)? Studentům bych se neposmíval, Pravda, ještě moc toho nevědí - ale mají na to čas, že? Na rozdíl od nás dospěláků, kteří si už ani nepamatujeme, co Hrabal napsal a kdy naposled jsme jeho texty četli. Nebýt režiséra Menzela, nevím, nevím, jak by to dopadlo!

J. Kraus 9.12.2013 14:26

Re: nemusí

Jak píše autorka, mělo to být ke stému výročí Hrabalova narození. Dá se stáhnout celý Hrabal v mnoha variantách, lidem to stojí za to skenovat, odkazy radši neuvádím, tenhle neporušuje autorská práva. Jinak v článku jako by něco chybělo. Byl ten studentský odpor živelný? Hrabal není z dnešního pohledu vždy korektní – udělali z něj extremistu a nacistu? Byl autentický, pravdivý, melancholicky poetický a proto není deprimující, třeba povídku o udělání řidičáku na motorku znám už skoro zpaměti. Člověk si zvyká, že mladí nerozumějí už ani češtině K.Čapka, natož aby měli cit pro různé její odstíny nebo jemné rozdíly ve významu slov, ale z tohohle už jde skoro mráz po zádech. Z toho aktivního odporu, zesíleného možná nenávistí, k nepochopenému. S mozky vymytými současnou pakulturou se dobře manipuluje, potřeboval si to někdo v Nymburce vyzkoušet?

J. Kraus 9.12.2013 14:30

Jak píše autorka

ještě jednou:

tenhle neporušuje autorská práva.

a ještě jednou:

http://www.odaha.com/bohumil-hrabal/proza/zivotopis-trochu-jinak

J. Lepka 9.12.2013 17:47

Re: nemusí

Naštěstí si pánové Hrabal a Menzel doslova padli do noty. Nemohu jinak, než v této souvislosti vzpomenout zoufalý pokus francouzů o ztvárnění Haňti P. Noiretem /a ač to nesouvisí, rovněž vzpomínám na francouzské ztvárnění Švejka na divadle - naprosté nepochopení!/

A ještě připojím citát z už nevímjaksetaknihajmenovala, ale komunisti ji poslali do stoupy, místo do distribuce : Vezl mne taxikář na Barrandov a povídá : "Tak vy jste ten Hrabal? To je sranda, chtěl jste bejt prokletej básník a oni z vás udělali socialistickýho realistu!"

J. Kovaříček 9.12.2013 9:07

Uz to rozhodli

Skutecnost se vyjevila a neni treba hledat nazev nymburskeho gymnazia. Jak patrno, je to Gymnazium nymburskych pablbu.

Ve svete patri Hrabal mezi nejznamejsi novodobe ceske spisovatele. To ovsem v Nymburku snad ani netusi. Dobre jim tak.

M. Kodeš 9.12.2013 9:24

Re: Uz to rozhodli

Ještě  v letech devadesátých se Nymburku, pro jeho politický profil, říkalo Jakešova Lhota :-)

P. Khail 9.12.2013 8:23

"Harm done"?

Co třeba "Chyba se stala"? Nebo by to v Česku neznělo dost světově? Jinak souhlasím.

M. Smidova 9.12.2013 7:57

Reakce "studentů" NG

má jedno společné se zvolením pana M Zemana a tím je blbost a omezenost. Otázkou zůstává jaký je podíl zodpědnosti na profesorském sboru a vliv životního prostředí na mladé duše v němž žijí.

Z. Jaromír 9.12.2013 4:28

Jakýpak

ospalý Nymburk! Z článku naopak vyplývá, jak tamní občané jsou bdělí a ostražití...

Student, který začíná mírně pochybovat o oprávněnosti své rebelie, jak vidno nejen nezná literaturu českou, nýbrž ani v pravopise si není jistý. Ale možná jen to jeho "asi" značí, že film nezhlédl, ale shlížel naň z výšin svého já...

E. Vašátko 9.12.2013 6:29

Re: Jakýpak

Věřím, že tento student a jemu podobní udělají brzy po maturitě či o něco málo později rychlou a významnou kariéru v nějaké politické straně. Doporučuji ČSSD - viz např. Koloťuk Gross. Více takových studentů.

K. Křivan 9.12.2013 7:20

Re: Jakýpak pravopis

v souvislosti s Hrabalem bych toto slovo decentně zamlčel.

To ale nic nemění na faktu, že Hrabalovy texty jsou fascinující čtení. Svérázné, ale fascinující. Zfilmované patří mezi poklady české kinematografie.

Musí být spisovatel vzorem i jako člověk, občan ?