23.4.2024 | Svátek má Vojtěch


GLOSA: Lovíme v sítích

12.2.2010

Nevěřte nikomu, že „umí“ marketing sociálních sítí

Sociální sítě akcelerují rychleji než ferrari. Někdo si dokonce myslí, že se šíří jako morová rána. Nemusí být nutně trefen vajíčkem, stačí nechtěné virální rozšíření privátních výroků, fotek nebo videí po polovině internetu. Facebook, mySpace, obrazové galerie a videogalerie nebo tweetující skupiny mají „ziliony“ členů, návštěvníků a přispěvatelů.

Komunity nebo zájmové skupiny byly založeny na cokoli včetně úděsných blábolů. Jsou lidé, kteří ztratili představu o tom, do kolika komunit se přihlásili. Jak by ne, virtuální networking je snadný. Navíc si můžeme v podstatě opatřit jakoukoli identitu. Hrát si na něco nebo na někoho v reálném světě není jednoduché, stejně tak jako „opruzovat“ lidi, s nimiž bychom se chtěli nebo potřebovali seznámit. Ve virtuálním světě stačí počítač a připojení na síť. Nehodlám rozvíjet úvahy, co je na tom dobře nebo špatně. Chtěl bych se věnovat spíše pokusům, zda a jak se sociálních sítí dá využít v obchodě či marketingu.

Především nevěřte nikomu, že „umí“ marketing sociálních sítí. Všichni střílejí naslepo a čekají, co to udělá. Pokud se do cíle alespoň částečně strefíme, slavíme úžasný, leč těžko opakovatelný úspěch. Příště to nějak nefunguje, přestože jsme dělali totéž co minule. Nicméně o pár zkušeností se už můžeme opřít. Prvoplánové marketingové a prodejní strategie nezabírají. Pokud z našeho nápadu čiší snaha něco prodat, obvykle to nevyjde. Měli bychom se soustředit na jeden cíl a nenásilně přivést komunitu tam, kam ji chceme dostat. Přitahují osobnosti, brandy, firemní kultura. Lidská tvář a trocha humoru je dobrým kořením. Podvádět nesmíme, pověst v sociálních sítích ztratíme snadno a natrvalo. Naopak vybudovaná a udržovaná důvěra se vyplácí. V první fázi je důležité zajistit si maximální podporu spřízněných duší. Další se pak nabalují kosmickou rychlostí. Bohužel přestaneme-li být zajímaví, pád do ztracena je stejně rychlý. Stejně jako v reálném světě bychom měli mít co nejvíce znalostí o lidech, které chceme do komunity získat. Demografické údaje, zájmy, pracovní funkce, to vše se dá v sociálních sítích najít a konsolidovat.

Je těžké odhadnout, zda raketový nástup virtuálních sociálních sítí přetrvá, natož jestli přežije Facebook či něco jiného. Sdružovat se je lidská přirozenost, ale staletou historii má za sebou jen málo spolků.

Týdeník EURO 5/2010

Autor je prezident sdružení TUESDAY Business Network.