21.5.2022 | Svátek má Monika


Diskuse k článku

GLOSA: Lithiové baterie jsou zrádné

Mám baterku s Li-ion baterií TR 18650, jakou vidíte na obrázku. Tedy přesněji řečeno – měl jsem, až do předvčerejška. A nechybělo mnoho, abych v minulém čase musel psát i o našem domě, který málem padl za oběť požáru.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
K. Wágner 21.1.2022 10:17

Z nejnovějších zpráv: Čeští vědci vyvinuli a patentovali technologii, která může pomoci vyřešit problém hořlavosti nabíjecích baterií. Experimentální vysokonapěťová a nehořlavá baterie zkonstruovaná odborníky z Akademie věd ČR (AV) funguje na principu elektrochemické reakce. AV o technologii informovala v tiskové zprávě.

V. Kolman 20.1.2022 16:29

Li-pol akumulátory - "vocaď až pocuď".

Mají výborné elektrické parametry vhodné při velkém proudovém zatížení - různé létající modely atd.

Mají ale jednu nemilou vlastnost. Po čase začnou zvětšovat svůj objem. Reklamoval jsem (naštěstí úspěšně a v záruce) vidokameru s VESTAVĚNÝM akumulátorem typu Li-pol, kdy se kamera začala vlivem výše popsaného jevu sama "otevírat"!!

Je dobré o této vlastnosti vědět a počítat s častější výměnou aku v modelech "letadýlek" a vyvarovat se výrobků, kde je tento typ napevno!!! vestavěn.

P. Sura 20.1.2022 18:03

Dobrá poznámka !

L. Písařík 20.1.2022 19:19

Totéž jsme zažili, já s i-podem a žena s chytrými hodinkami, naštěstí bez vznícení.

F. Brabec 20.1.2022 16:29

Myslím, že můžete používat stejnou garáž jako máte teď pro ochranu před požárem benzinového auta

R. Langer 21.1.2022 13:30

To si nemyslím.

M. Hoblík 20.1.2022 16:27

A jak krásně hoří elektroauto! To je zážitek...

M. Moser 20.1.2022 20:23

Ještě že benzín je nehořlavý.

A mimochodem auta na benzín hoří asi tak 10 x častěji (v přepočtu na milion ujetých kilometrů aby to bylo objektivnější).

Nabíjet článek nahrubo bez kontroly pouze zapojením zdroje je rizikové chování.

J. Jurax 20.1.2022 23:54

Budete spávat v garáži, až si tam budete přes noc dobíjet své elektroauto? Nečinit tak by bylo rizikové chování, jak pravíte ... :-)

M. Moser 21.1.2022 17:34

Kontrolní obvod vykoná praví za mne a já můžu spát...

R. Langer 21.1.2022 13:32

Ne, nehoří. Musíte to vydělit počtem aut v provozu. ;-)

M. Moser 21.1.2022 17:33

Matika neni vaše silná stránka.. Objektivni číslo je pouze v přepočtu na ujeté kilometry (x požáru každých y km). Jinak je to zkreslené.

V. Kolman 20.1.2022 16:18

Pozor na výrobky "Made in P.R.C."!!

Dostal jsem jako dárek tyčovou svítilnu s Li-ont akumulátorem (typ 18650) a k tomu nabíječkou ze sítě 230Vac a s nabíječkou z palubní sítě automobilu

12/24Vdc.

Tyčová svítilna fungovala (a funguje!) výborně, na rozdíl od nabíječek - viz dále.

Síťová (230Vac) nabíječka nefungovala vůbec (nedodávala do akumulátoru proud a ani se nerozsvítila kontrolní LED) a recenze se o ní vyjadřovaly více nežli hanlivě!!

Autonabíječka 12/24Vdc po připojení na 12V hřála a smrděla, na 24V jsem ji raději ani nezkoušel připojit. Do akumulátoru (i nabitého!!) se snažila "cpát" neúměrně velký nabíjecí proud - okamžitě jsem nabíjení přerušil.

Akumulátor jsem nabíjím jinou, vyzkoušenou a osvědčenou nabíječkou.

Takže pozor na výrobky made in "P.R.C." Mohou být kvalitní, ale můžou se mezi nimi vyskytovat i - jak to jenom napsat nežalovatelně?;-D

R. Dubravský 20.1.2022 16:08

Podobnou zkušenost jsem absolvoval s akumulátorem do telefonu. Propálená díra ve stole ... a co obsahoval dým, který při tom vznikal, raději nechci vědět.

M. Kubičková 20.1.2022 14:49

Sice dobrá rada nad zlato, ale co tedy poradit vozíčkářům? Dnešní elektrické vozíky mají lithiovou baterii snad všechny, a co vím, lidé jej nabíjejí zásadně přes noc To není jako u mobilu záležitost na dvě, tři hodiny. Ale i kdyby je nabíjeli přes den, těžko by při svém hendikepu zvládli pohotové hašení.

Dát do hrnce celý vozík, to asi nejde. Co jim poradit?

V. Kolman 20.1.2022 16:44

Tady je asi každá rada drahá.

Asi by bylo dobré začít pořízením a instalací kouřového čidla - aby se vozíčkář co nejdříve při zahoření probudil!!

Také mobilní telefon mít VŽDY PŘI SOBĚ - přivolání pomoci!!

Nejsem vozíčkář, takže nevím, jak dalece je akumulátor ve vozíku výměnný. Pokud je SNADNO výměnný, tak mít DVA! akumulátory, aby se jeden akumulátor nabíjel a druhý byl ve vozíku - aby bylo ČÍM!! opustit zamořený prostor.

Nabíjený akumulátor umístit do nehořlavého prostředí. Vana, umývadlo, pevnější keramická nádoba.... a nenabíjet bez dozoru!!

M. Kubičková 20.1.2022 17:42

Když se vozíčkář probudí, podobně jako když je vzhůru, tak může leda tak přivolat pomoc. Pak také záleží na tom jestli žije sám, nebo s někým. Možná pak vzbudit sousedy. V pražských bytovkách se většinou nikdo s nikým nezná. Proto mě to docela vyděsilo.

Už jen to, el. vozíky si nikdo netahá do pokoje, takže odpadá v takovém případě i možnost dostat se ke vchodovým dveřím bytu. Nabíjí si je v předsíni.

Jinak vytahovat akumulátor, to opravdu vozíčkář sám nezvládne. Natož ho tahat někam do vany. A i kdyby, jak ho potom zabudovat bezpečně zpátky. Jsou vozíky, které váží přes tunu, akumulátor je v nich zabudován (i když je vyměnitelný- samozřejmě v servisu). Jiné, lehčí el.vozíky (tedy zároveň nejdražší), snad umožňují snazší manipulaci, to ale neznamená, že by bylo možné akumulátor vypojovat, vytahovat a zapojovat zpátky při každém nabíjení. Rozhodně podle předpisů to musí dělat odborník, technik, který ten který typ vozíku zná.

Pak také velká část vozíčkářů, kteří má nějakým způsobem postižené i ruce, úrazáci zase musí zase hlídat záda, pokud jim vůbec stav umožňuje se třeba ohnout (řekněme při obouvání). A i když diagnos a důvodů, proč se kdo na vozíku ocitl je milión, jen těžko by kdo mohl takové manipulace dělat. Snad když je jeho zdravotní stav v cajku, pak ale by asi neměli el. vozík. Těch, kteří si vozík (nebo skútr) koupí za plnou cenu, a spíš jen proto, že toho už tolik neujdou, i když pár kroků udělají, je nepatrné minimum.

Znám pár vozíčkářů z okolí. Každý příběh je jiný, důvod proč má kdo jaký vozík také, každopádně je to docela hrůza tohle číst. Nedovedu si to představit, co by kdo měl dělat...

V. Kolman 20.1.2022 17:56

Se vším, co jste paní Kubíčková souhlasím.

U pro vozíčkáře fyzicky nesnadných úkonů, které jsem zmiňoval, jsem předpokládal součinnost asistenta, či člena rodiny.

M. Kubičková 20.1.2022 18:18

Také - v případě jakéhokoli hoření v domě kouř zachytí čidlo na chodbě, spustí se alarm ale hlavně se automaticky zastaví výtah. Takže by vlastně bylo bezpředmětné byt opouštět.

V. Kolman 20.1.2022 19:26

Jak se to paní Kubíčková vezme. Pokud to bude v silách vozíčkáře, může se vzdálit co nejvíc od ohniska požáru, také mohou vozíčkáři fyzicky pomoci ostatní nepostižení nájemníci domu??

Jsem si vědom, že takhle na dálku po klábosnici jsou to "knížecí rady", které se míjí s realitou.

M. Kubičková 20.1.2022 17:59

Ještě mě k vašemu komentáři napadá- zkouším si to představit třeba ve vlastním bytě. Tedy přibližně stejném jako tu po okolí vozíčkáři porůznu bydlí.

Předsíň je to místo, kde je možné vozík zaparkovat. Místo, kde jsou vchodové dveře, zároveň tu je zásuvka. Pokud by tedy hendikepovaný nespal v předsíni, ale v ložnici, pokojíku, pak se ke vchodovým dveřím nemá jak dostat. Takže by měl asi rovnou volat hasiče. Za jak dlouho taková jednotka dorazí těžko odhadnout. Nějaký čas by samozřejmě zabralo dostat se skrz bezpečnostní dveře. Také nevím jak se taková věc řeší ( když jsou dveře zevnitř okované, mají zásuvné kovové tyče, což se dá ovládat jen klíči. ). Možná by měl mít klíče u sebe aby je někomu mohl hodit z okna.

Úplně mi přejel mráz po zádech z té představy. Je fakt, že jsem zatím nikde nečetla, že by akumulátory el.vozíků takhle někomu vzplanuly. Na každý by asi vozíčkáři měli v tomto být lépe informováni a to včetně instrukcí co v nejhorším dělat.Protože je fakt že stát se to prostě může. Veškerá technika se opotřebovává, spoléhat na bezporuchovost se také nedá.

Je to téma.

V. Kolman 20.1.2022 18:09

Malá technická k zamykání bytu.

Doporučuji pořídit si zámek, který se zevnitř otevírá (jak to nazvat?) takovým točítkem - BEZ KLÍČE!!

V. Kolman 20.1.2022 18:10

Doplnění: Nejen otevírá, ale pochopitelně i zamyká/odmyká!!

M. Kubičková 20.1.2022 18:19

Jistě, že otevírá pootočením Ale mluvíme o tom, jak se dostat dovnitř, ne?

V. Kolman 20.1.2022 19:17

Snad rezervní klíč v obálce u OPRAVDU DŮVĚRYHODNÉHO SOUSEDA? ......

Není to problém/y, který/é by měl/y jednoduché a snadné řešení. Je to na delší debatu přímo na místě se zúčastněnými vozíčkáři a jejich okolí. Pokud se ale aspoň část problémů podaří odstranit - zaplať pán Bůh za to.

K. Wágner 20.1.2022 13:30

V obci Isernhagen nedaleko německého Hannoveru hořela luxusní vila o obytné ploše 1600 metrů čtverečních 47letého německého milionáře Andrease Sennheisera. Ničivý oheň má na svědomí akumulátor od elektrokola, který se nabíjel a vznítil se, napsal ve čtvrtek server deníku Bild s odvoláním na informace hasičů.

M. Stanovský 20.1.2022 13:28

Ale všechny v přístrojích mají ochranný obvod.

Sem tam se vyskytnou i samotné monočlánky s ochranným obvodem uvnitř, ale jinak se nesmí nabíjet klasickou 5V nabíječkou, buď dám ochranný obvod k baterce (stojí v Číně doslova jen pár korun), nebo musí být v nabíječce.

P. Kubáč 20.1.2022 11:36

Benzín, nebo nafta je palivo bez okysličovadla.

Naopak baterie, nebo třeba výbušniny jsou chemické soustavy, kde palivo i okysličovadlo ( alias dárce a příjemce elektronů ) jsou v jednom těsně uzavřeném prostoru.

ERGO až se energetická hustota baterií začne přibližovat energetické hustotě výbušnin - začnou se vzájemně podobat i nehody s nimi.

Jenom pro příměr - kilo TNT má 5x méně energie než kilo benzínu ( kvůli přítomnost okysličujících NO2 skupin v molekule ) . Baterie mají asi 50x méně energie než benzín.

Ale až se energetická hustota baterií v elektromobilech začne přibližovat energetické hustotě benzínu ( ještě předtím se přiblíží TNT ) - budou nehody s nimi - spektakulární - sanitu už nebude třeba volat.

L. Severa 20.1.2022 11:32

Nejsou lithiové baterie také v nootebooku ?

R. Langer 20.1.2022 11:57

Dnes jsou prakticky VŠUDE. ;-)