19.4.2024 | Svátek má Rostislav


Diskuse k článku

GLOSA: Leváci

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Liberta 23.7.2007 18:33

Re: hmm, Kanuk a Cetkovský mi připoměli, že jsem jednoho leváka přecejemon zaregistrovala a povím Vám proč

No právě - žádná výjimka a žádné pravidlo ;-€!  Leváctví není handicap, levák není negramotný idiot, který neumí psát, malovat nebo cokoliv rukama tvořit. Jeho produkty (ať už písmo nebo obraz nebo upletený svetr) jsou pro něho naprosto stejně obtížné jako pro praváka. A šanci vytvořit kaligrafickou hodnotu má úplně stejnou !Zkuste si představit, že se narodíte do arabské nebo židovské společnosti a budete psát zprava doleva, nebo zespoda nahoru. Naučíte se to stejně snadno a dobře, jako píšete teď. To je pozice leváka. A pokud si při tom natočí sešit opačně než většinový pravák nebo se dlaní vyhýbá rozmazání napsaného, je to detail. Bohužel, praváky ten detail nějak irituje - nevím, proč. Já sama si coby levák vůbec nevšimnu, jestli člověk vedle mě píše levou či pravou.

herdekbabka 23.7.2007 15:26

hmm s těmi bankomaty je to trochu jinak - podle většiny -

karta napravo, ale čudlíky nalevo, takže mají výhodu leváci , protože pravák musí šejdrem couvnout trochu nalevo aby mohl pravačkou  naťukat co potřebuje

herdekbabka 23.7.2007 15:22

hmm, Kanuk a Cetkovský mi připoměli, že jsem jednoho leváka přecejemon zaregistrovala a povím Vám proč

bylo to tuším v osmé třídě, kdy k nám nastoupil takový hubený zrzek, šmárjá ta paměť Benda se jmenoval, v podstatě nás asi šokoval tím psaním - jestli to byl náklon sešitu nevím, ale vím, že to nikdo nekomentoval. Zato nás šokoval jinou věcí. Byli jsme totiž třída s nejvyšším počtem psací trestů na škole. Tuďa si na nás pěkně smlsával. Snad někteří  víte,  co to bylo fofrem třeba padesátkrát opisovat školní řád. Čitelné na těch hromádkách papírů byly snad jen číslice a začáteční písmena - tedy u většiny - ne však u něj . Jeho psané tresty měly snad kaligrafickou hodnotu - jak vytištěné, všechno stejné do puntíku a všechno nádherně čitelné. Jak to dělal je ve hvězdách , prostě rychle či pomalu psal neskutečně krásně a čitelně a levačkou. Co vím - výjimka či pravidlo  -  nezkoumala jsem - ale je to pravda i když dááááááávná

herdekbabka 23.7.2007 14:59

pro Bakina - prosba - nešlo by dát sem foto - protože

půllitr pro levány s uchem na leve straně si nedovedu dost dobře představi - v našich českých jsou úplně stejný - alespon ten co mám doma - je úplně stejný ať dám ucho nalevo či napravu a zrovna tak jako třeba hrnky.

herdekbabka 23.7.2007 14:47

ju a ještě - asi je to taky o blbosti, protože jsem si právě uvědomila, že nějak tu levo či pravorukost jaksi vůbec nevnímám.

nebo je to proto, že je to každého jeho věc a dost poznámky o ní dost hloupé i pro náhodnou konverzaci - asi někdo musí nebo potřebuje mluvit ať kecne co kecne - byť sebevětší blbost. Ale to je o lidech

herdekbabka 23.7.2007 14:43

Re: Re: Re: poslední věta se mi líbí. Ale stejně si myslím že celé je to o šikovnosti.

Nevím, tedy nepamatuji si z dětství zda jsem či ne přeučená levačka. Faktem je, že sice píši pravou a levou jen pomocné přeřazovaní a pod., a myš ovládám levou. Proč, no v šerém dávnověku počítačů bylo šikovnější a rychlejší levou posunovat a pravou současně psát poznámky na papír. Opačně mi to nejde - tedy myší ano, psaním ne. Jinak šiji a vyšívám obouruč, háčkování, pletení taktéž, kladívko , kleště a podobné nářadí včetně krájení obouruč. Tedy s jedinou výjimkou a to si myslím že je zafixováno z mládí. Nad chlebem se udělaly 3 křížky a pak se teprve krájel no a samozřejmě pravou. takže si myslím že je to hodně o šikovnosti a výhodnosti. I když by mne zajímalo jak je to skutečně, protože se dost psalo o levopravém křížení v hlavě, jako - když bolí levá půlka- závada je na pravě části těla a naopak. Docela by mne  zajímala fakta, jestli se dělaly nějaké výzkumy  a vůbec. Ví někdo

Liberta 21.7.2007 22:19

Résumé za leváky

Jak tak tu diskusi pročítám, je to vlastně lapidární : pokud mohu mluvit za leváky (čistokrevné nebo trochu obojetné, k nimž také patřím), v praváckém světě žijeme skoro bez problémů, dokázali jsme se automaticky adaptovat, a pokud by si nás nikdo hloupě nevšímal (jak píše Andy), ani bychom si leváctví neuvědomovali :-P. Pár nástrojů je nicméně skutečně výhradně praváckých ;-€ (otvírák na konzervy, škrabka na brambory), ale dokážeme je nějak obejít ;-P. Ale právě proto je fajn, že existuje obchod, kde se dají koupit, chceme-li. Některé sportovní potřeby se prodávají v běžných krámech v obou variántách (golfové hole a rukavice, hokejky...). S čím má autor problém? - Jako levák mohu mít spíš trochu potíže s ergonomicky navrženými přístroji nebo aparaturami, než zvládnu jejich rychlé ovládání (pokladna v obchodě, pole numerických kláves na klávesnici počítače je také vpravo, myš je kontstruovaná pro pravou, atd.), ale to žádný "obchůdek" nevyřeší. Radost by mi udělali průmysloví designéři, kdyby atuomaticky nepředpokládali, že KAŽDÝ strká kartu do bankomatu pravou vpravo, háže mince do automatu na kafe pravou vpravo, atd. a vyrobili to třeba nějak neutrálně, např. jako je v tramvaji cvakací strojek na jízdenku, abychom to měli stejně daleko zleva i zprava. :-DR^

V. Hoffman 21.7.2007 6:52

Re: OPRAVDU DOBRY

No, mna preucovali este v 1973. Vraj som bol uplne posledna generacia, ktoru to postihlo.

vobčan 21.7.2007 0:06

Ovládat myš levou? Je to super!!!

Ovládat myš levou - je to super!!! Jeden příklad za všechny - levou rukou (s myší) najíždím na adresáře, pravou "entruji" (otvírám je). Neuvěřitelně to urychluje nalezení potřebného adresáře (např. při ukládání). Levou tedy nemusím klikat a šetřím takto "tunely". A navíc mám pravačku pohotověji na kurzorových klávesách a okolí.

kodek 20.7.2007 23:54

Re: Re: Re: Re: Re: nůžky neutrální nejsou

A to je divne, ze si nehty na prave ruce striham levou rukou a naopak, a nuzky ma porad stejne. A s tou kytarou je to blbina, ta je fakt symetricka - teda spanelka, a Hendrix a McCartney nejsou nahodou levaci? Nezda se mi, ze by jim to kor vadilo. A to nekteri si prehodi poradi strun a nekteri hraji na normalni kytaru. A ted cumte, puci! To my blbi (chtel jsem napsat levi) pravaci neumime!

vobčan 20.7.2007 23:53

Noste trenky - a je to!

Jedině trenky - tam takový problém není. ;-P

vobčan 20.7.2007 23:51

myš nalevo

Jsem pravák, ale myš jsem si před nějakou dobou "přehodil" na levou ruku (kvůli riziku "vytunelování" ruky pravé). První týden to byl nezvyk, dnes už tak "maluji" i v obrázkových editorech aj. Dokonce když teď musím někde "myšovat" pravou rukou, jsem mírně nervózní.

P.S. Zkoušel jsem na myši přehodit (nastavením ve Woknech) tlačítka, aby ovládání bylo symetrické vůči "pravorukému", ale neosvědčilo se to. Tlačítka tedy mají zachovány původní funkce.

gregg 20.7.2007 23:40

OPRAVDU DOBRY

Je opravdu dobry kdyz pravaci maji velmi silny nazor na to jak jednoduche jsou nektere cinnosti a nastroje v pravoruke populaci... Jakkoliv v r. 1967 bylo zakazano prevadet levaky na pravaky me koministka soudruzka ucitelka tvrdikova preucovala nekolik tydnu po sovetske invazi vesele dal... Nebudu Vas nudit traumatem z preucovani ale to ze umite nakonec psat i pravoui neznamena ze vsechny ostatni cinnosti se tim "preklopi" taky... Vemte si treba kosu na travu, nuzky na papir, kytaru cokoliv pravackeho v drzeni levaka... Verim, ze vnimavejsi z Vas, pociti nejen velmi cizi pozit z podivneho drzeni (takovy jako levak kdyz ho zacnou preucovat) ale i to ze nektere nastroje do ruky opravdu vzit nejde.... Co se tyka auta naridil jsem hodne v CR, na Kypru i v Velke Britanii... verte ze startovani, razeni apod. jednou levou a jednou pravou rukou je ten nejmensi problem...

vobčan 20.7.2007 23:38

Re: Re: Re: Re: Re: úchyláci leváci

R^ ... výstižné. Jen pro doplnění - a když mají na "slechách" nějaká sluchátka, tak také (zcela zbytečně) řvou jak tur.

gregg 20.7.2007 23:34

IDIOTI NEVYMRELI

16858788:  tento prispevek povazuji za diskriminaci skupiny obyvatel a pokud vyradite reakci pro jedno mirne sproste slovo zvazte zda to neni podstane mene nez tento diskriminacni prispevek sam o sobe....

PetrB 20.7.2007 22:30

Hlavně to jméno!!

Teda, pane Strako (jste to pořád Vy?) a já se tak těšil jak ty majitele natřete za to, že se ten obchod jmenuje LEFTORIUM, což je se vším všudy ukradené ze Simpsonů...

Kubeš 20.7.2007 22:19

Autorovi

bych chtěl jen dodat, že pokud se u nás jezdilo vlevo tak volant byl vpravo a řadicí páka tudíž vlevo. Myslím že si praváci také nestěžovali.

jízlivec 20.7.2007 20:31

Re: Re: Re: nůžky

Pro jistotu ještě drobnost - ty nůžky nejsou symetrické, protože každý z těch (třeba úplně stejných) dílů sám o sobě je asymetrický...

jízlivec 20.7.2007 20:29

Re: Re: nůžky

Opakujte to třeba do zblbnutí...

Máte pravdu, že ty díly mohou být stejné. Oba pravé, nebo oba levé. Když ty nůžky rozevřete, tak na pravých nůžkách vidíte pravou branži "zespoda" a levou "shora", u levých naopak. Když je obrátíte, bude to stejné.

krmič 20.7.2007 19:07

Re: Re: Re: Re: Re: nůžky neutrální nejsou

Máte pravdu, omlouvám se. Ale on ten rozdíl zas není tak fatální, pokud nejste chirurg, tak mi to uniklo.

krmič 20.7.2007 18:58

Re: Re: nůžky

rezy 14:40

Máte samozřejmě pravdu, v levé ruce je na to blbě vidět, omlouvám se. Asi je to tím, že jsem nikdy nemusel přesně vystřihovat. I když jak to zkouším, tak bych to dokázal s nůžkami v levé ruce, asi stejně blbě jako v pravé. Ale já jsem celý život převážně přestřihoval ty dráty. A tam je to opravdu jedno. :-)

krmič 20.7.2007 18:47

Re: nůžky

Xakru, kolikrát to mám opakovat? Mám nůžky, už od dětského věku. Jsou složeny ze dvou  stejných dílů (no tak ne úplně stejných, v jednom je závit pro šroubek, v druhém díra, to je jediný rozdíl). Stříhají sqěle. Papír, tenký plech, tenkou překližku a plasty, sdělovací kabely, tenké měděné dráty (lepší než štípačky), dobře se s nimi odstraňuje izolace včetně smaltu. Levák - pravák, vsjo ravno.

Jan 20.7.2007 17:56

Re: Re: organ

symetričnosti ;-O

Jan 20.7.2007 17:55

Re: organ

jeste dodatek když se píše o té simetričností nástrojů tak rozhodně orgán je simetričtější než proklamované nůžky (pochopil jsem na nehty)

Jan 20.7.2007 17:44

Re: Pravo-levák

nejste jedina - já levou rukou jenom píšu, jinak všechno dělám buď oběma rukama (cigareta, kartacek na zuby) nebo pravou ( hod mičem) - pravou považuju za obratnější a silnější ale psát s ní nezvládnu - od přeučení mě uchránili rodiče od násilného přeučení revoluce - co se týká nástrojů pro leváky uvítal bych nůžky na nehty z nějakého důvodu si neumim ostříhat pravou ruku tou levou ale reseni se naslo koupil sem si kleštičky - obchod pro levaky je pro hodne ortodoxni levkay - spíš bych tam zašel hledat nějakej vtipnej dárek

Jan 20.7.2007 17:39

organ

jsem levák ale nechápu to s tím držením orgánu přes ruku ať močím jak močím levou i pravou je to víceméně stejné orgán třímám pevně vidím na něj a vše je jak má být - není nakonec problém v orgánu?

StandaT 20.7.2007 16:36

hmmm

Za celej život jsem měl problém akorát s otvírákama na konzervy. Ale v tomto už jsem obojetník;-)

P.S. dokud do leváctví kafrá Gentleman, tak je to o prdu. Až do toho začně kafrat Špidla z pozice své fce a řešit rovnosti... ;-O

dragon 20.7.2007 16:18

a co jiného?

zkrátka někoho napadlo, že uspěje s tímto business plánem. Pokud to financuje ze svého a ne z nějakých dotací přes EU projekt, není to nic proti ničemu.

jízlivec 20.7.2007 16:14

nůžky

NIKDY nejsou symetrické, už z povahy věci - kdyby byly, nestříhaly by...

Například chirurgické nůžky se odedávna dělají v pravém i levém provedení - ne kvůli chirurgům levákům, ale podle toho, z které strany se drží.

Snugi 20.7.2007 15:21

Re: Re: Jsem levák, po Andy hned druhý nepřeučený ;-),

Jsem pravák, ale myšuju levou rukou, protože v pravé mám propisku a zdržovalo mě pustit propisku vzít myš, pustit myš, vzít propisku ... Zajímavé ovšem mému okolí připadá, že i tlačítka mám na myši zrcadlově, mco jim nejde do hlávky proč. Mě to tak ale přišlo příjemnější a je pohoda :o)