Neviditelný pes

GLOSA: Kam kráčejí české weby?

diskuse (4)
Sledování módních trendů nestačí

Nedávno jsem byl poctěn předsednictvím poroty WebTop100. V tomto projektu odborníci volí nejlepší české webové stránky. Akci doprovázela celodenní konference, kde se o minulosti, přítomnosti a budoucnosti tohoto způsobu prezentace na síti přednášelo a diskutovalo.

Odborníci na informační technologie bývají obvykle sebestřední, mluví vlastní hantýrkou a příliš se nezabývají tím, jak IT vnímá zbytek světa. Konference tím byla trochu poznamenána. V panelové diskusi zaznělo, že naše weby jsou rok až dva za americkými, ale rok před slovenskými. Přiznám se, že kritéria, na kterých bylo toto tvrzení založeno, mi unikla. Pokud je předností webových prezentací využívání nejnovějších technologií, je to možná pravda. Otázkou je, zda pro ty, kteří weby prohlížejí, aby získali informace, něco koupili nebo se pobavili, je toto nejdůležitější. Přednáška o rafinovaném sledování pohybu očí na webové stránce oční kamerou přinesla „překvapivé“ potvrzení lidských reakcí, jež jsou dávno známé tvůrcům novinových stránek a letáků.

Pár let vývoje webových stránek z nich udělalo komoditu. Má je každý a nejsou špatné. Už je nevytváří amatérsky Pepa z Horní Dolní a oslnivé technologické výstřelky či prezentace „per se“ jsou spíše výjimkou. Optimalizaci pro vyhledávače využívá víceméně každý. Je obtížné hledat něco, co mne odliší od konkurence. Sledování módních trendů nestačí. Na stránce telekomunikačního operátora se dozvím, kdo vypadl v SuperStar, a mohu se dokonce zúčastnit diskuse, zda nahota je škodlivá. Informace o bezdrátovém telefonu a využití služeb s ním spojených jsem získal v prodejně Panasonic. Tam jsem si také telefon koupil, raději než u operátora. Lifestyle je nepřehlédnutelný trend, ale není to, co hledám, když toužím po informaci. Suplovat informační portály, prezentuji-li komerční firmu, není to pravé ořechové. Koncepce swiss army knife, tedy nacpat na stránku všechno, co se dá, byznysu spíše škodí.

Rozhodují nápady dotažené do konce, aktualizace obsahu a dokonalá funkčnost. Technologie nesmí ani překážet ani oslňovat. Nejlepší je ta, kterou nevnímám. Weby se staly jedním ze standardních způsobů prezentace lidí i firem.

Týdeník EURO 47/2009

zpět na článek