GLOSA: Dvakrát měř, jednou řež?
Rozhodování. Složitý a těžký proces, často s nepředvídanými následky. Jedni se jej bojí a vyhýbají se mu jako čert kříži. Jiní se rozhodnou a vzápětí svého rozhodnutí litují. Existuje také obdivovaná kategorie jedinců, kteří se rozhodnou včas a většinou správně. V byznysu ovšem platí, že pokud máte nějaké rozhodnutí udělat, tak jej udělat musíte. Je lepší udělat špatné rozhodnutí než žádné. Existují nějaké návody nebo postupy, jak ke správnému rozhodnutí dospět? Jaké jsou nejčastější příčiny špatných rozhodnutí a lze se jich vyvarovat?
Je dobré věnovat strategickým a důležitým rozhodnutím dost času. Většina manažerů a správních rad se zabývá drtivou většinu času operativním řízením, eventuálně hašením požáru a řešením problémů. Strategická rozhodnutí se pak dělají v chvatu bez dostatečného času na přemýšlení. Pohlednice s vánočním pozdravem dostává stejně času jako rozšíření výroby. Dalším důvodem špatných rozhodnutí je přehnaný optimismus. Předkladatelé projektu malují všechno v růžových barvách, všechno vychází. Je třeba věnovat dostatek času rizikové analýze a vrátit některé nápady zpátky na zem. Může být dobré podívat se na podobné projekty a jejich výsledek a nezapomenout na konkurenci. Určitě se vyplatí vystoupit ze svého boxu a podívat se na rozhodnutí nezávisle zvenku. Rozdíl je v argumentaci, dělá-li někdo advokáta navrhovanému řešení, nebo musí odpovídat na cílené otázky. Diskuse je užitečná, vytváření konstruktivních konfliktů na místě. Vyplatí se naučit se poslouchat námitky a nesnažit se protlačit svá řešení za každou cenu. Diskuse ovšem nesmí být nekonečná a vést k odkladu rozhodnutí. Je dobré prozkoumat různá alternativní řešení. Výsledky takové analýzy jsou někdy překvapující. Dojde-li k hlasování, je třeba, aby všichni přítomní měli patřičnou kvalifikaci a všechny dostupné informace.
K dosažení správného rozhodnutí vede řada formálních procesů, které se dají trénovat a uplatnit v praxi. To, co natrénovat nejde, je přijetí odpovědnosti za nutnost se rozhodnout. Ten, kdo tohle neumí, neměl by podnikat ani usilovat o manažerskou funkci.
Týdeník EURO 18/2009