19.4.2024 | Svátek má Rostislav


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
quetzal 14.4.2006 0:00

jazyky, přírodní vědy, historie, matematika, ...

... jestli to není tak, že potřeba je hlavně naučit se přemýšlet (což může k úspěchu v životě pomoci, ale také nemusí) a jistý všeobecný základ všech znalostí, abych mohl sdílet kulturu, ve které se pohybuju, ... že Hynku, Viléme, Jarmilo! :-D          ... asi také platí, že výukou jazyka,.literatury, historie , umění, apod, se naučím hlavně to druhé, zatímco přírodní vědy + matika pomáhají hlavně tomu prvnímu.

František 13.4.2006 21:41

Čo bolo, to bolo

Kdysi jsem na matematiku a fyziku ohnoval nos. Podle přísloví, že odříkaného chleba největší krajíc mě obé dnes živí. Leč cesta nebyla snadná a školy mne na ní nepřipravily. Metematika je dle mého subjektivního názoru řízený způsob logického myšlení. Pokud se najde logický závěr, je výpočet jen početní nádeničinou. Matematika vyžaduje práci s mozkem podle určitých pravidel v jejichž rámci se hledá cesta k cíli. Myšlení, jak známo bolí. Pokud někdo v této drezůře vlastního mozku selhává, nemá naději ani v jiných oblastech duševní práce. Je pozoruhodné, z jakých komunit pocházejí špičkoví matematici a šachisté a lze odvodit proč.

A.S. Pergill 13.4.2006 23:56

Re: Čo bolo, to bolo

Problém je, že základně- i středoškolská (a ledaskde i vysokoškolská) matematika nemají s logickým myšlením nic společného. Je to prostě jen učení se nazpaměť velkého množství stránek popsaných naprosto nesmyslnými čmáranicemi, jejichž smysl žákům/studentům nikdo není schopen vysvětlit (protože přesně tak se to naučil i ten učitel/středoškolský profesor a sám tomu nerozumí). Je to předmět naprosto stejně logický, jako kdyby se učili nazpaměť kreslit čínské texty, aniž by jim někdo dal k dispozici slovníky a gramatiku.(Y)

Takto vyučovaná matematika je jen balastem a přítěží.

Matematika, zejména středoškolská, by potřebovala velmi důkladnou revizi, vyházení tak 70 - 80% nyní vyučované látky a opravdu důkladnou výuku toho zbytku tak, aby to šlo skutečně po logických vztazích. Je ovšem problematické něco takového očekávat vzhledem k tomu, že většinou ani sami matematikové nejsou schopni napsat logický a vnitřně konzistentní text. Pokud hledám nějaký postup výpočtu na netu, tak moje zkušenost je taková, že pokud je to web nějakého matematika, tak jsou tam jen jakési schizofrenní bláboly, které lze přitom napsat zcela srozumitelně a jasně, což se prokáže, pokud se podaří narazit na stránky nějakého nematematika.

zdeněk 18.4.2006 22:09

Re: Re: Čo bolo, to bolo

Bůh chraň matematiku ad takových lidí! ;-)

Mathematik 13.4.2006 20:11

Matematika vystačí

s několika číslicemi, většinou 1 a nula, s písmeny a se smyboly. Dále je třeba mozek a žádná kalkulačka. To o čem se bavíte, jsou počty.

vládík 13.4.2006 21:40

Re: Matematika vystačí

Počty jsou jednou ze součástí matematiky (algebra, aritmetika, množiny, pravděpodobnost, deferenciální počty, ......).  Podstatné je, že by alespoň měli umět spočítat, zda dostali dobře zpět.

Navíc opravdu většina matiků koukne na výsledek a "nesedí-li", je to za pět. Správný postup je vůbec nezajímá. Za svou praxi studenta, bratra studentů, otce a dědy jsem zažil jedinou profesorku, kterou zajímal postup (měj se tam nahoře hezky, Boženko Dolanská).

quetzal 13.4.2006 23:36

Re: Re: Matematika vystačí

Přidejte k tomu paní profesorku Petákovou ze Slaďárny na Žižkově :-)

Jura Jurax 13.4.2006 19:10

Chyba není ve výuce, ale ve studentech či žácích

Matematika se nevyučuje špatně, leč holt patří k obtížnějším předmětům. A dnes je trend nevaž se odvaž se ...

Nesoudím ani tak podle sebe (to by bylo takměř 40 let nazad), ale podle svých potomků - ti zas střední školu tak daleko za sebou nemají. Kdo se snaži¨í porozumět, pro toho je matika - na základní a střední škole jen stručné základy matiky) procházka růžovou zahradou; no a kdo se to drtí zpaměti, remcá a pohoří - a pak hledá studium bez matiky. Odtud pak přebytek humanitních vzdělanců neschopných uplatnění, odtud kuriózní kecavé studijní obory a naopak nedostatek techniků, na jejichž bedrech leží naše civilizace.

A Gentlemanův příklad se zlomky - inu, abych směl užívat kalkulačku, musím umět počítat z hlavy a musím té hlavy užívat.

Kdysi dávno můj spolužák - dnes vážený docent - po dlouhém šoupání logárem (pro neznalé - logaritmické pravítko byla mechanická kalkulačka) spočetl druhou odmocninu ze sta na 10,1 a dost se divil, že se mu srdečně smějeme.

A matematika prosím vůbec není práce s informacemi aniž nějaká výuka ovládání PC. Na matematiku stačí tužka, papír a hlava!

Evropan (original) 13.4.2006 20:33

Re: Chyba není ve výuce, ale ve studentech či žácích

No tak se halt odvazeme, co se stane ? Vubec nic. Ja jsem liberal, at si kazdej maturuje z ceho cce.

quetzal 13.4.2006 23:45

Re: Re: Chyba není ve výuce, ale ve studentech či žácích

jo, to bude fajn, takova matura z občanky, tělocviku, zpěvu a výtvarky - to bude přesně to pravé ořechové, ... mám pocit, že jsem si liberalismus představoval jinak :-/

Pavla B. 13.4.2006 17:41

Matematika se neučí vůbec,

alespoň ne na 1. stupni ZŠ. Jak již zde bylo řečeno, učí se počty a z bezbranných mozků se vyrábí kalkulačky.

Gentleman ovšem dokládá, že ani ty počty se posléze neučí. Co se vlastně učí - obsluha klávesnice?

Rozhodně ne logické myšlení. A to ani zábavnou formou - různé hlavolamy, rébusy. A přitom tohle všechno děti baví! Bavila je i před cca 20 leti zavedená a posléze povržená (protože tupí pedagogové ji nezvládali) množinová matematika.

A.S.Pergill 13.4.2006 18:52

Re: Matematika se neučí vůbec,

Množinová matematika byla naprostá idiotština. Jsem velice rád, že mě to minulo a moje děti nastoupily do školy až poté, co se tuhle prasečinu podařilo odstranit.

Množiny jsou možná vhodné jako vysokoškolská, nanejvýš středoškolská látka (je ovšem otázka, k čemu). Naprosto k ničemu praktickému se nehodi (na rozdíl od příkladů typu "nakoupil jsi to a to v takovém a takovém množství a s takovými a takovými cenami - bude ti stačit stokoruna?"

Množiny děti zoufale nebavily, protože po několika hodinách "ztratily nit" a nebyly schopny sledovat další látku. A rozumnější rodiče po večerech doma učili svoje děti normální počty, aby si dokázaly jednou alespoň překontrolovat účtenku ze sámošky. Takže šlo o naprosto zbytečnou zátěž navíc. A tyhle děti teď dorostly do rodičovského věku a houfně se dožadovaly zrušení maturit z matematiky na SŠ - matematikové si svým hovadstvím a arogancí (včetně toho, že "průzkumové projekty", které daly této pitomosti zelenou byly prachsprostý podvod - učily se silně pozitivně selektované děti v podstatně menších kolektivech, než jaký je standard školních třid a spousta problémů, které vznikly i v těchto nadstandardních podmínkách se zametla pod koberec) prostě sami nadělali do bot.

Jura Jurax 13.4.2006 19:14

Re: Re: Matematika se neučí vůbec,

Množiny jsou možná vhodné jako vysokoškolská, nanejvýš středoškolská látka (je ovšem otázka, k čemu).

K čemu? Jak se můžete tak s prominutím blbě ptát! A množinová matematika není naprostá idiotština - je ovšem fakt, že tehdy to učily učitelky, co se to samy potřebovaly naučit ...

A.S. Pergill 13.4.2006 23:42

Re: Re: Re: Matematika se neučí vůbec,

Množiny prostě nemají žádný vztah k realitě. Je to čistě samoúčelná abstrakce. Jistě, mohly by teoreticky podněcovat logické myšlení, ale to by ta výuka musela být koncipována výrazně jinak. Tatkto to byl jen naprosto nesmyslný balast k učení se nazpaměť.

Ladislav N. 14.4.2006 15:50

Re: Re: Re: Re: Matematika se neučí vůbec,

Proboha! Tohle myslíte vážně? 8-o

Pavla B. 13.4.2006 19:49

Re: Re: Matematika se neučí vůbec,

Děti se naučily myslet! Na počty je kalkulačka.

Možná se učily myslet trochu "neprakticky", ale dnes se neučí myslet vůbec. Umí sečítat, odčítat, násobit a dělit, a to i mnohociferná čísla, ale když by měly spočítat Vámi uvedené "nakoupil jsi...", nevěděly by, které z těch matematických operací použít. (Mluvím o 1. stupni ZŠ.)

Saša 13.4.2006 17:13

Nejúžasnější jsou ti, kdo se chlubí,

že matematiku neumějí, že z ní propadali, nebo že si vybrali školu tak, aby se s ní nesetkávali...

Místo aby se styděli a mlčeli o tom, tak se tím chlubí. Jako by se někdo chlubil tím, že nezvládá vyjmenovaná slova a shodu podmětu s přísudkem či příčestí minulé...

Nemohu si pomoci, kdo nematuroval z matematiky, nematuroval vůbec. Jeho maturitu nepovažuji za maturitu - matematika a rodný jazyk  jsou minimálním základem, k němuž teprve se mohou přidávat jiné maturitní předměty. Mrzí mne, že když už není maturita z matematiky povinnou, není alespoň stanoveno, že maturita z matematiky a z českého jazyka jsou neprominutelnými podmínkami pro podání přihlášky ke studiu na vysoké škole. Každé vysoké škole.

Teprve byla-li by zavedena povinná maturita z matematiky na všech středních školách, mohli bychom se začít bavit o tom, že se zruší příjímací zkoušky na školy vysoké...

Tom 13.4.2006 17:16

Re: Nejúžasnější jsou ti, kdo se chlubí,

Tusim, ze v jakemsi rozhovoru priznala Buzkova, ze ona byla na matematiku tupa, takze chape, ze ji nekteri potencialni matuanti nechteji a proto nebude povinna.

Jura Jurax 13.4.2006 19:30

Re: Re: Nejúžasnější jsou ti, kdo se chlubí,

Jojo, děvčátka, buďte tupá na matiku, stanete se ministryní školství - a blbou, poněvadž to na sebe prozradí, místo toho aby se styděla a se svěšenýma ušima se plížila kanály.

No uznejte, dovedete si představit třeba rektora VUT, který by se veřejně vyznal z toho, že mu činí potíže shoda podmětu s přísudkem, nikdy pořádně nepochopil větný rozbor, o Jiráskovi ví, že je to nějaký chlap, co se po něm jmenuje v Písku nábřeží a v Máchu považuje za pominutého fantastu, neboť v Máji propagoval použití mraků co média k přenou informace (měly vyřídit pozdrav) a na základě toho vyžadoval zrušení povinné maturity z jazyka českého, neboť koneckonců vědomosti o všelikých veršotepcích jsou v praktickém životě na dvě věci. Jeho požadavek by byl stejně pronikavě pitomý a podložený stejně třeskutou blbostí jako požadavek na zrušení povinné  maturity z matiky. Tu ovšem hlupci, co nám vládnou, zrušili.

Zrušením maturity z povinné matematiky se paní ministryně projevila jako zemský škůdce.(Y)

quetzal 13.4.2006 23:40

Re: Re: Re: Nejúžasnější jsou ti, kdo se chlubí,

souhlas bezezbytku

Jura Jurax 13.4.2006 19:16

Re: Nejúžasnější jsou ti, kdo se chlubí,

Sašo, jak s Vámi zhusta nesouhlasím, pak zde pravím, že zde bych to nedokázal vyjádřit lépe. Naprostý souhlas!

Minutus 13.4.2006 16:39

Argument: Mám maturitu z matematiky a nepotřeboval jsem to!

Opravdu závažný argument. Mám ji taky. A taky mám povinnou maturitu z češtiny a z ruštiny.

Jestli jsem to potřeboval? Jasně že ano! je to jen otázka, jak se kdo na to podívá! Někdo má zkrátka ten pohled hodně omezený. Asi se ta maturita na nich příliš neprojevila. Taky bych mohl vzpomenout ty našprtané životopisy českých a ruských literátů, včetně seznamů jejich literárních výtvorů a rodokmenů jejich rodin, co jsem je už převážně zapomněl. K čemu je asi dnes používám? Proč to bylo povinné?

Jenže dobře vím, že nejde jen o to. Přinutilo mě to pracovat s informacemi, snažit se je zvládnout co nejefektivněji (nechtělo se mi zas tak moc učit) a zvyknout si pracovat.

A v matematice jde taky mimo jiné o to získat návyk k abstraktnímu myšlení. Některým ovšem v tom směru ani povinná maturita neublíží, to musím souhlasit. Což takhle na gymnáziích ano - povinně, protože jsou přípravou na VŠ (tam by měli lidi trochu samostatně myslet) a jinde nepovinně?

gbd 13.4.2006 17:00

Re: Argument: Mám maturitu z matematiky a nepotřeboval jsem to!

Povinně! Všude!

Kdo vyleze ze střední školy, měl by držet v ruce státem garantovaný papír, jak dobře umí česky a jak dobře si to umí spočítat. Argument, že mimo "negympláci" matiku nepotřebujou, mi připadá zavádějící - klidně by tedy mohli držet papír, kde by stálo: "matiku neumí". Když ji nepotřebuje...

Minutus 13.4.2006 17:37

Re: Re: Argument: Mám maturitu z matematiky a nepotřeboval jsem to!

Tak, nebylo by to od věci, ale podívejte se na to reálně. Kolik to procent dětí má mít dnes maturitum? více než 50% ? Z toho vyplývá že některé mají IQ < 100. I když obecně nemám moc rád přeceňování onoho ukazatele, v tomto případě je jasný závěr - o čem ta maturita bude?

Evropan (original) 13.4.2006 13:45

Ja jsem povinnou maturitu z matiky absolvoval

a od te doby jsem z toho nepotreboval ani fn', kdyz jsem se zacal zajimat o kvantovou fyziku, musel jsem se par veci doucit, ale delal jsem to dobrovolne. Z matiky at maturuje jen ten kdo ji opravdu v dalsim vzdelavani bude potrebovat, jinak mi to pripada zbytecne.

gbd 13.4.2006 14:48

Re: Ja jsem povinnou maturitu z matiky absolvoval

No - možná né z matematiky, ale "z počtů" by měla být "madurída" na 100% (pro ty co neumí procenta: na 1.00; pro ty co neumí čísla: určitě).

Jenda 13.4.2006 17:40

Re: Ja jsem povinnou maturitu z matiky absolvoval

V tom pripade at z cestinu maturuje jen ten kdo ji opravdu bude v dalsim vzdelavani potrebovat.

Vzhledem k tomu z ceho se sklada vyuka "cestiny" na strednich skolach a maturita takovych lidi moc neni. Leda ichtylove co se hodlaj nasledne zivit ucenim "cestiny".

Pavla B. 13.4.2006 17:48

Re: Ja jsem povinnou maturitu z matiky absolvoval

To si jenom myslíte, že jste ji nepotřeboval. Kdybyste se matiku neučil, nebyl byste tak chytrý. Což není lichocení - berte to tak, že byste byl bez ní hloupější:-)

Matematika je něco jako jazyk logického uvažování. To nemám ze své hlavy, to říkal Lukáš Pollert, který dělal kanoistiku a medicínu, kde matiku taky "nepotřeboval".

Mě nejvíc štve, že nás ještě na gymnáziu (přitom to bylo gymnázium zaměřené na matiku, i když jsem chodila do všeobecné třídy, tak to bylo poznat) matematikou strašili. Jako že je to tajuplná záležitost pro vyvolené se zvláštním talentem až géniem. Na vysoké jsem měla matiku ještě čtyři semestry, moc mě tam bavila a litovala jsem, že jsem si nevybrala nějaký obor, kde se používá ještě víc.

A.S.Pergill 13.4.2006 18:41

Problém je, že v matematice tak, jak se vyučuje

žádná logika nebo logické vztahy nejsou.

I na technikách se studenti učí řešení "zkouškových" příkladů nazpaměť, aniž by tomu rozuměli (protože je to zaprvé efektivnější a zadruhé jim ty logické souvislosti stejně nikdo není schopen vysvětlit). Vím to od kamaráda, který je (po emigraci) vysoce úspěšným výrobcem (a navrhovatelem) počítačových systémů.

Aby tam byly nějaké logické vztahy, tak by musely být definované nějaké základní pojmy (což nejsou) a algoritmizovány postupy práce s nimi (což nejsou také). V podstatě každá učebnice matematiky má originální názvosloví, a jedinečný systém "závazných" zkratek a symbolů, naporosto nekompatibilní s dalšími učebnicemi (mnohdy i s jinými učebnicemi téhož autora).

Jura Jurax 13.4.2006 19:45

Re: Problém je, že v matematice tak, jak se vyučuje

No, o vysokoškolských učebnicích to neplatí - ledaže jste studoval z nějakých skript matematiky pro filosofy nebo biology jednosemestrální nepovinný kurz, aby uměli spočítat procenta, průměr a odchylku od něj :-D

I na technikách se studenti učí řešení "zkouškových" příkladů nazpaměť, aniž by tomu rozuměli (protože je to zaprvé efektivnější a zadruhé jim ty logické souvislosti stejně nikdo není schopen vysvětlit). No, není to efektivnější, a co se týče onoho vysvětlování - je jistě možné, že vyučující nebyli na výši, ale uvážil jste i mnohem pravděpodobnější možnost, že ty logické souvislosti přesahovaly mozkovou kapacitu studentů a/nebo že píle a úsilí, s nimiž se snažili do nich proniknout se limitně blížila nule?