25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

GLOSA: Defenzivní jízda

Řidičák mám dvaašedesát let. Nenaboural jsem se nikdy, takže do milionu kilometrů bez nehody mi toho moc nezbývá. Mám tedy možná nějaké právo se nesměle vmísit do debaty, kterou slýchám kolem sebe.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Urban 10.9.2020 4:50

Tezko rict, kdo je na silnici nebezpecnejsi. Jsou taci, kteri jsou hloupi a z hlouposti jedou zbytecne 40 po volne silnici, neumeji dat vcas nebo vubec blinkr atd. - nemeli by mit ridicak. Pak jsou taci, kteri asi nejsou hloupi, ale primitivne agresivni, predjizdeji, kde se neda, oslnuji zamerne protijedouci ridice nebo toho, kdo jede pred nimi "jen" 90, blinkr dat umeji ale nechteji atd. - nemeli by mit ridicak. Obe sorty by mely autoskoly umet vytridit - ale to je prani z rise sci-fi :-(

J. Vintr 9.9.2020 16:32

Řada lidí si myslí, že dodržovat zásady, které tady uvedl pan Neff, je zbytečné, protože oni je nedodržují a jezdí tak i mnoho let bez nehody. Jenže to, že někdo ještě neměl doposud nehodu nemusí znamenat, že jezdí bezpečně. Může to znamenat jen to, že měl dopsud (on a lidé, které potkal) štěstí. Které ovšem nemusí mít pořád.

V. Pavelka 9.9.2020 17:25

V autoškole by měla být i hodina kdy narazíte tak , až v hubě ucítíte chut vlastní krve !:-/

V. Kučer 9.9.2020 16:07

Defenzívním způsobem jezdím co mám řidičák. Kdysi jsem porazil holku. Vylítla z baráku přímo pod mé kolo, bylo mi 13 let, jí o něco méně. S brekem utekla nazpátek. Pak jsem jí viděl že měla ruku v sádře. Já jsem se z toho poučil a doufám že ona také.

P. Beránek 9.9.2020 12:02

Naprostý souhlas. Předvídat a chovat se předvídatelně. Pokud jde o rychlost, nejdůležitejší je zase předvídavost. Na volném přehledném úseku vyšší rychlost nevadí, zatímco ve městě plném zaparkovaných aut, zpoza kterých může vyběhnout dítě, je i ta padesátka někdy moc rychlá.

S. Donát 9.9.2020 13:19

Přesně.

J. Vintr 9.9.2020 9:53

Pan Neff má stoprocentně pravdu. A dodal bych ještě jeden postřeh. Blbce za volantem auta jedoucího za vámi bezpečně poznáte podle vzdálenosti (či spíš blízkosti) ve které za vámi jede. V takovém případě je dobré ho dostat co nejdřív před sebe.

M. Krátký 9.9.2020 10:10

mám na tyhle pitomce svérázný recept - min 2x týdně jezdím z chaty na Sázavě ráno do Prahy a jedu lesem mezi Čakovicemi a Kamenicemi - je to samá zatáčka a předjíždět se tam moc nedá - a před školou v Kamenici na hrázi mezi dvěma rybníky je 40 km/hod a semafor před přechodem k té škole. A za mnou se skoro vždy poránu ( 6,30 až 6,50 ) "řítí" nějakej spěchálek. A tak těsně před tím semaforem ( pokud je tam liduprázdno ) výrazně zvýším na těch 40 a ten semafor to těsně za mnou přepne a ten pitomec vzadu musí zastavit - je to ode mně samozřejmě prasárna ale dobrá - R^R^R^

M. Krátký 9.9.2020 10:11

......... nad těch 40

H. Rybnická 9.9.2020 10:58

V Německu je to trestné je kvalifikováno jako nátlak a může stát pěkně peněz.. Nevím jak v Česku.

J. Vintr 9.9.2020 11:51

V Česku si toho policajti vůbec nevšímají a dělá to sousta pitomců za volantem. Včetně "profesionálních" řidičů kamionů, kteří jezdí třeba po dálnici sotva pět metrů za sebou.

J. Urban 10.9.2020 4:52

Potvrzuju. Tuhle za mnou jeden takovejhle de6il jel, asi tak 2 m za zadkem meho auto a jeste na mne blikal. Fakt "profesional".

Z. Ukolébavka 9.9.2020 9:34

Kdepak, nezabíjejí ti rychlí, ale ti pomalí, kteří na 50 jedou preventivně 40 km/h, a pro sichr v levém pruhu. Autor ještě opomněl silniční mor, totiž kamioňáky z Polska, Ukrajiny, Litvy..., kteří si z české legislativy moc hlavu nedělají. Autor je z Prahy, ale nejspíš tam nešoféruje, protože zbylá populace od volantu by ho vynesla v zubech, pokud blinkrům dává směrovku ke krchovu.

V. Braun 9.9.2020 9:45

Asi jste ten článek nečetl moc pozorně, protože například o těch blinkrech píše "ti kdo spoléhají na blinkry jiných mají na hřbitově dlouhou řadu", t.j. říká, že tomu není moc co věřit. Také píše, že pomalá jízda je stejně nebezpečná jako rychlá.

Jen osobní poznámku - často používám tempomat, v obci nastaven na 53 což je v praxi 50, mimo obec na 95 až 96, což je cca 90, nikdy netrvá dlouho a někdo mne dojede, nalepí se na zadek a tváří se, jak nehorázně zdržuju. Na pražském okruhu minulý týden v místě kde je 130 a kde přede mnou jel kamion a vlevo někdo 110 se objevil mladíček v Porsche s dívenkou po boku, kterému se nechtělo čekat 30 vteřin až se levý pruh uvolní a předjel to vše zprava po odstavném pruhu. Nikoli pane, rychlá jízda zabíjí (zpráva ze včerejšího dne - začal soud s řidičem, který zabil člověka při nezvládnutí zatáčky v rychlosti 150 km/h)

S. Donát 9.9.2020 9:56

Extrémně rychlá jízda skutečně může být problém a příčinou vážných nehod. Na druhou stranu nevidím moc důvod řešit, jestli na padesátce jedu 45, nebo 55. Nebo mimo obec na pěkně rovné silnici stovkou. Já tu maximální povolenou rychlost beru spíš jako doporučenou, kterou dodržuji v určitém rozsahu, podle povahy a stavu vozovky a dalších aspektů. Daleko důležitější, než striktní dodržení maximální rychlosti je podle mě sledovat provoz kolem sebe (jak píše Aston), předvídat a také se předvídatelně chovat. Prostě jet tak, aby ostatní účastníci silničního provozu věděli, co budu dělat v příštích okamžicích.

Z. Ukolébavka 9.9.2020 10:05

Na blinkry nespoléhám tak krkolomně, jak jste napsal. Ale vidím li, že se k místu přednosti v jízdě blíží auto s blinktrem, šofér ZPOMALUJE, tak řadím rychlost a připravuji se k rozjezdu a jedu bezpečně pryč. Ne až kolem projede, čímž zmarním čas pro opuštění křižovatky, kolony, nejen sobě. Jistě, zabíjí každá rychlot, především však bezohlednost. Nemýlím li se, kamion na okruhu nemá v levém pruhu co dělat. To samozřejmě mladíka v Porše neomlouvá.

J. Vintr 9.9.2020 11:54

Jestli jste to myslel jinak, tak se omlouvám. Co se týká těch kamionů, tak mám dojem, že za jejich volanty často usedají lidé, kteří by nikdy neměli dostat řidičák ani na mopeda.

J. Vintr 9.9.2020 12:48

Tohle je reakce na odpověď níže.

V. Braun 9.9.2020 12:59

Kamion jel přede mnou v pravém pruhu, vlevo jej predjizdelo osobní auto.

V. Braun 9.9.2020 12:57

Do předvídatelného chování patří i dodržování povolené, nikoli doporučené, rychlosti.

O. Uživatel 9.9.2020 13:27

Uživatel požádal o vymazání
J. Jurax 9.9.2020 14:53

Ostrůvek a padesátka a zákon ... ono je psáno, že řidič má přizpůsobit rychlost dopravní situaci, počasí, stavu vozovky a okolnostem, které může předvídat. A na tuhle obezličku Vás dostanou (skoro) vždycky.

V. Pavelka 9.9.2020 17:38

Zatím co stojíte u pangejtu a platíte pokutu , jste nepotkal suveréna který vas mohl sestřelit za silnice ?:-/

J. Vintr 9.9.2020 10:46

Zřejmě patříte k těm, kteří jsou přesvědčeni, že jezdit rychle je vaše nezadatelné právo. Bez ohledu na okolností provozu, kterými mohou být i ti, kteří z nějakého důvodu jezdí pomaleji.

Z. Ukolébavka 9.9.2020 11:01

Pane Vintr, ve vláknu to máte zřetelně napsané, takže po jeho přečtení byste svůj koment asi napsal jinak. Mimochodem, mám Polo 1,2, s tím se rychle fakt jet nedá :-).

Z. Kučera 9.9.2020 9:07

Hezky napsané, souhlas.

O. Uživatel 9.9.2020 8:38

Uživatel požádal o vymazání
J. Jurax 9.9.2020 14:56

Nikoliv.

Po mém soudu moudré slovo, jež arciť začasté padá do hluchých uší.

J. Dostál 9.9.2020 7:50

Ano, silnice by měla být místo, kde všichni spolupracují na optimálním výsledku a jedno z hlavních kritérií optimality je minimalizace mrtvol. Sportovní zážitky by se měly řešit na okruhu. Ze stejných důvodů ani cyklostezsky nejsou určeny k bezhlavé jízdě, zejména, když je husto a nepřehledno.

H. Rybnická 9.9.2020 6:46

Pane autore máte naprostou pravdu. Osobně považuji za zajímavé, jak se mění chování řidičů automobilů s českou SPZ v minutě, totiž přestupu hranic v Rozvadově.