24.10.2020 | Svátek má Nina


Diskuse k článku

GLOSA: Co dlužíme sudetským Němcům?

Český rozhlas vyhlásil jako upoutávku na připravovaný pořad pro své posluchače otázku, která mne vyprovokovala k tomuto zamyšlení.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
L. Šádek 11.5.2013 13:49

Myslím,

že Sudeťáky bychom už měly nechat na pokoji. Nebo začneme řešit Žižkovy omyly?

M. Prokop 11.5.2013 21:11

Re: Myslím,

Nedořešený problém vyleze vždy znovu.

Za dořešený ho lze považovat až když všechny strany přiznají své chyby.

J. Mrázek 11.5.2013 13:11

Češi se omluvili několikrát...

Sudeťáci nikdy : Račte si trhnout protézou s moralizováním a naprostým popřením KDO to zavinil a srovnání počtu obětí se také nehodí, že?!

O. Kadlec 12.5.2013 18:29

Re: Češi se omluvili několikrát...

Co to melete za nesmysly!

J. Kanioková 11.5.2013 12:21

Chtít posoudit sudetský problém pohledem "spravedlnost/nespravedlnost"

je naprosto nemožné, tak jako každý akt vzniklý z dlouhodobé averze, potlačovaného strachu, jako davová psychóza.  Čímž nemyslím oficiální odsun, ale akty brzy po skončení války a "divoký odsun".

Souhlasím s p. Babkovou, že oficiální omluva byla provedena a sebemrskačská tendence je nesmyslná, kontraproduktivní. Zvláště od generací, které s tím už neměly nic společného. Neomlouvala bych se už i proto, že jsme tím v podstatě potrestali sami sebe. Rok 48 byl trestem za odsun, tak mi to celý život říkali rodiče a nelze, než souhlasit. Byť by to soužití bylo jistě dost problematické a při každé příležitosti by lítaly vzduchem výčitky.

Je ale fakt, že součástí vzdělání by měla být znalost, co dokáže davová psychóza. O tom dobře píše Le Bon - Psychologie davů.  Dav vytváří – podle Le Bona – novou bytost se specifickými vlastnostmi. Davy jednají bez předchozí úvahy, pod vlivem okamžitého podráždění. Jakýkoliv impuls může u davu vyvolat agresivní reakci. Davy mají tendenci vše podstatné zjednodušovat  a jsou schopny pouze prostých a výstředních citů, „názory, myšlenky a víry, jež jsou jim vsugerovány, jsou přijímány nebo odmítány jako uzavřený celek a jsou pokládány buď za absolutní pravdy nebo absolutní omyly.“ Davy uvažují jinak než jedinec – již před Le Bonem byl znám úkaz, že v davu páchají lidé trestné činy s větší brutalitou než jako jedinci a dopouštějí se takových činů, na které by jako jednotlivci ani nepomysleli.

Pozornost je v knize věnována i vůdcům davů. Ti jsou charakterizováni takto: „Vůdcové nebývají zpravidla muži myšlenky, ale činu. Jsou málo prozíraví a nemohou ani jinak, poněvadž prozíravost vede obyčejně k pochybnostem a nečinnosti. Vycházejí z lidí nervózních, podrážděných a polopomatených, kteří se pohybují na hranici šílenství. Ať je idea, kterou hájí, nebo cíl, který sledují, sebenesmyslnější, rozbíjí se každá rozumová úvaha o jejich přesvědčení.“  (jak je to stále aktuální)

J. Frankl 11.5.2013 18:00

Re: Chtít posoudit sudetský problém pohledem "spravedlnost/nespravedlnost"

Výborně!

R. Szewczyk 11.5.2013 12:12

hm

je zajímavé k tématu,že ty katolické tmáře a zpátečníky,češi dosud z té moravy nevyhnali

R. Szewczyk 11.5.2013 12:10

hm

je zajímavé k tématu,že ty fašistické svině, češi vyhnali až skoro padesát let po vojně,mysím tím slováky

O. Löbl 11.5.2013 11:55

Dnešní Češi

nedluží sud. Němcům nic. Pouze historickou odpovědnost, podobně jako potomci Němců vůči Čechům. To se týká hlavně bezpráví, které se nikdy nemůže státi právem. Podobně jako zrušení Mnichovské dohody, tak se musí prohlásit tzv. presidentské dekrety, které byli dodatečně schváleny prozatímním shromážděním jako chybné a protiprávní. Ovšem bez možností právního vymáhání majetku, protože bezpraví není možné odstanit dalším. Myslím že se to dá právně vyřešit. Omluvy padly ze všech stran a ostatní řeší historikové a badatelé  z pohledu etického a filosofie dějin. Otázky občanství , pobytu a možnosti návratu do Čech jsou vyřešeny vstupem ČR do EU a možností volného pohybu a pobytu v celé EU.

J. Kanioková 11.5.2013 12:24

ano

J. Chaloupka 12.5.2013 13:45

Mám takový nejasný pocit, že mnichovská dohoda nebyla

nikdy zrušena od samého počátku. Ale našlo je nějaké "kompromisní" řešení. Co se sudeťáků týče, náš trest byl socialismus, a jejich ziskem bylo vyhnání do kapitalistického a demokratického státu, který jim umožnil takový hospodářský vzestup, jaký by tady nikdy nedosáhli. Buďme rádi, že ty emoce už opadly, ostatně současné generace si nic neudělaly, tak už ten problém nechme být.

I. Babková 11.5.2013 9:04

Už nic.

Prezident Havel omluvu realizoval. Jakékoli další opakování ji jen zdevalvuje. Němci jsou posedlí napravováním své nacistické minulosti. Jaký smysl má, aby se vnuci a pravnuci pořád omlouvali za činy, na nichž nemají žádný podíl? Kolik dalších generací se ještě bude muset omlouvat? "Korektnost" (jak je v současném světě nastavená) bude vyžadovat takové akty kajícnosti napořád až do skonání světa. Nepovede to k tomu, že nahromaděná frustrace z nikdy nekončících (okolním světem očekávaných) aktů sebemrskačství německého národa vytvoří živnou půdu pro nového Adolfa?

J. Barto 11.5.2013 9:35

Re: Už nic.

Nemyslím, že by to bylo tak"žhavé"! V devadesátých letech byla má dcera na roční stáži v Německu. Byla překvapená, až šokovaná z toho, jak její němečtí vrstevníci, ví málo o období vlády nacismu.Od té doby už uplynulo zase více jak 15 let.

A tak, nezaměňujte vyjadřování něm. prezidenta (např.) tu u "tohodle" a příště "tamtoho" pomníku. Nemá to nic společného s myšlením národa. A je to tak správné! To jen u nás ještě, blbé rejpání v historii, může dostat prezidemnta opilce na hrad !!

I. Babková 11.5.2013 10:27

Re: Už nic.

Já mám jiné zkušenosti. Mně samotné se dva němečtí občané sami od sebe omlouvali za 2. světovou válku, jeden byl bývalý voják (invalida) v Lindau na ulici, když zjistil, že jsem Češka, druhý byl významný německý didaktik H. E. Piepho v Praze při příležitosti Dni učitellů NJ v Goethe Institutu. Ostatně kolik toho o nacismu ví naše mládež?

M. Prokop 11.5.2013 21:14

"Prezident Havel omluvu realizoval."

Takže se omluvil, nebo neomluvil?

"Realizaci omluvy" si nějak nedovedu představit.

E. Heusinger 11.5.2013 8:46

Neklépe se o letech 1945 - 47

hovoří v pražských kavárnách.

E. Heusinger 11.5.2013 8:48

Re: Neklépe se o letech 1945 - 47

tisková oprava: slovo "neklépe" nahraďte slovem "nejlépe" .

Vhodnější výraz je místo "nejlépe" výraz "nejzasvěceněji".

M. Prokop 11.5.2013 21:16

Re: Neklépe se o letech 1945 - 47

Vás tam nepustí, nebo z nějakého dalšího důvodu?

E. Heusinger 12.5.2013 9:25

Re: Neklépe se o letech 1945 - 47

Tam debatují pouze ti se "správnými názory". To nevíte?

R. Szewczyk 11.5.2013 8:41

hm

no jo,jednou češi vyexpedují židy,potom němce,potom české němce,potom němce v čechách,potom německé čechy,potom ty co mluví jinak,třeba madary,potom nějaké ukrajince,a potom třeba cikány a potom romy,a potom důchodce a potom invalidy,a vůbec,prostě cizí elementy

F. Kusák 11.5.2013 11:34

Re: hm

Říká se: "podle sebe soudím tebe".

J. Kanioková 11.5.2013 12:25

Přesně..

P. Vaňura 11.5.2013 14:04

A oni snad Češi někdy "vyexpedovali " Židy?

To byla jaksi specialita někoho jiného.

Je tu jen jedna skupina z Vámi jmenovaných, kterou nechtějí nejen Češi, ale ani NIKDO JINÝ...

P. Maleček 11.5.2013 8:29

Kdo seje vítr, sklízí bouři ví moudrý lid

Snažit se dnes vysvětlit, že po konci války šlo v Čechách zabránit krvavým pomstám na cokoliv německém může jen ten, kdo by nejradši Němce zabíjel i dnes. Lidská duše není mana nebeská a když je i s tělem vystavena mnohaletému týrání dojde k jejímu poškození. A pak si to co zažila od druhých ventiluje tím samým co od svých tyranů zažila.Obyčejný moudrý lid to na rozdíl od života odtržených převzdělaných humanistů dávno pochopil se slovy- kdo seje vítr, sklízí bouři.

Zvlášť když to tehdejší protiněmecké běsnění podporovali stovky ruskými komunisty vyškolených "specialistů", kteří už před koncem války nebojovali s nacismem, ale čistili střední Evropu pro expanzi ruských asiatů s jejich středověkou totalitní, tj. komunistickou mentalitou. Za nimi jde 90% bestialit, které se po válce v Čechách odehrály.

Vyzývat v tomto k sebekritickému studování se v zrcadle tedy může jen, s odpuštěním, vůl. A aby bylo jasno i já s tím vražděním nesouhlasím. Ale zůstávám přitom s nohama na zemi.

V. Ondys 11.5.2013 9:15

:)))))))) Pak ale máme obrovskou kliku

že nežijeme v Německu a na území bývalého SSSR, kde, na rozdíl od našeho moudrého lidu, který vždy :)))))))))))) s přístupem hrdého Budžese jenom společensky příkladně sklízel ovoce po zlověstném dunění prázdných hlav jiného lidu, nemilosrdně řádí démoni probuzení chtivostí.

F. Navrátil 12.5.2013 15:33

Re: Kdo seje vítr, sklízí bouři ví moudrý lid

  Pane Maleček, převážně s vaším diskusním příspěvkem souhlasím, ale proč převážně. Každý z nás udělal v životě nějakou chybu. Hodnota člověka spočívá v tom, že si chybu dříve či později uvědomí a vyvodí ze svého počínání důsledky. Tím je myšleno. že podobné chyby nebude opakovat. Lež je úhelným kamenem konstrukcí, které zlo zaměňují za dobro a podobně. Když jsme v roce 1938 kapitulovali s bojeschopnou a vyzbrojenou armádou, kdy většina národa byla ochotna se postavit nacistickému zlu, tak jsme bezpodmínečně kapitulovali. Prý nebylo taktické a možné se bránit. Jaká logika tedy vedla k vypuknutí povstání v květnu 1945 v Praze. Proti po zuby ozbrojené a zkušené Schornerovo armádě se postavila hrstka převážně civilních, nezkušených a spoře ozbrojených lidí. To vše se odehrávalo doslova několik dnů před koncem války. Americké armádě, která v té době osvobodila Plzeň, bylo zakázáno osvobodit Prahu. Který z našich politiků už konečně řekne pravdu jak to tehdy ve skutečnosti bylo. Totality jsme se po roce 1989 zbavili. Život ve lži v mnoha směrech však pokračuje dál. Zde já vidím nebezpečný problém, který začíná v roce 1938 pokračuje v letech 45-48 a pokud nezačneme nazývat věci kolem nás pravými jmény, můžem skončit jak se říká na smetišti dějin.

V. Ondys 12.5.2013 16:21

:)))))) Postoj obyčejnejch muskejch byl statečnej především v tom

že se k němu bezelstně hlásila většina, která si prakticky užila jatka v zákopech za první světový a bylo jí jasné, do čeho jde (na rozdíl od mladších generací v pozdějších desetiletích), tomuhle národu zlomili páteř naši nejpokřivenější mudrlanti s plnou hubou ostatních a vlastenectví, když to neohrozilo jejich prospěch, a časem se z toho stal stín, který nás pronásleduje dodnes... Novodobé Lipany s poťouchlými vyžírky, pleticháři a kolaboranty s cizí mocí proti všem ostatním. Zatím jim to vychází, ale nikdo nikdy neví, co bude příště.

V. Ondys 11.5.2013 8:02

:)))))))) Sudeťáci by zase koukali, jak to po nich umíme vzít do ruky

kdybychom je mohli opět vyhnat z míst, kde nyní žijí! Kam se všichni hrabou na dobré vojáky s maršálskou holí v každé hospodě! :))))))))))))))))))))))))))))))))) Toho bohdá nikdy nebude, aby našinec levnější metanol neslopal!

M. Zavala 11.5.2013 1:42

co si dluzime je divat se na udalosti ne dnesnima ocima

ale prismatem doby. Odsun Nemcu by dnes byl protilidsky, ale v 1945 nebylo dnes. Tenkrat to bylo spravne. Tecka.

P. Sulc 11.5.2013 2:04

Re: co si dluzime je divat se na udalosti ne dnesnima ocima

Ono nejde ani tak o odsun, to se rozumne napravit stejne neda, ale o to, uznat to vrazdeni. To se ovsem napravit take neda. Takze nejlepsi je toho nechat a vice se starat o politickou spinu pritomnosti, ktera se jeste napravit da nez o tu minulosti, ktera je skoro 70 let za nami. Jinak bychom se take mohli pri trose snazeni  dostat ke Svedum v Praze ci vyvrazdeni Chomutova tatikem Zizkou. Pripada mi to stejne absurdni, jako soudit stolete senilni, alzheimrovske vrahy s koncentracnich taboru, zatim co v Evrope radi  multikulti mensiny z primitivnich zemi..