25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

GLOSA: Archimedův zákon neplatí

Poklidně vstávám do kalného rána, pouštím televizi, umývám nádobí... Mluví se o Noci strojařů na pražské technice, blabla. Dva moderátoři, jeden zvenku, nezasvěcený, se ptá toho na místě, poučeného. Asi jako u policajtů – jeden hodný, druhý zlý. Tento mediální zvyk spíše upomíná na film Blbý a blbější.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
B. Rybák 20.1.2014 14:41

???

Pro vyvrácení onoho Archimedova bonmotu by studenti museli nalézt pevný bod ležící mimo Zemi (to by byl opravdu "oříšek") a dokázat, že opíraje se o něj (svým kladkostrojem) by Archimédes nedokázal pohnout Zemí (což je nesmysl).

Pokud by studenti prokázali, že takový bod nemusí být pevný, že stačí aby byl elastickými silami k mimozemskému okolí vázaný, pak by studenti Archimédův "bonmot" nevyvrátili, ale jeho platnost by (pravdivě) rozšířili.

Nemyslím, že za kraviny pronesené moderátorkou a nezachycené množstvím dobře placených "hlídačů pravdivosti" naší TV mohou zmínění studenti. Je to jenom smutný obrázek jejích, pouze politickou EU-korektnost sledujících "vzdělanců".

L. Novák 19.1.2014 8:43

Proč se divíte?

Od doby, co ČTK zveřejnila zprávu o "astrologovi" Dr. Grygarovi (snad už víc než před 10 lety), se nedivím ničemu. Od politiků a aktivistů (těch levicových včetně zelených obzvlášť) podobné masáže hlouposti a negramotnosti v základních přírodovědných oborech zažíváme takřka denně.  :-P

O. Kadlec 19.1.2014 0:09

Ještě je tu možnost,

že šlo o studentskou recesi, což nepochopila moderátorka a pak ani pán co myje nádobí a na půl ucha slyší něco v televizi.

J. Jehlík 18.1.2014 13:54

Zcela souhlasím.

Je neskutečné,že si ředitel veřejnoprávní televize,za poplatky koncesionářů,dovolí zaměstnávat takové vypatlané hovádka. Samozřejmě se souhlasem »RADY«. Nebo že by vrána k vráně......

M. Stuchlik 18.1.2014 23:55

Re: Zcela souhlasím.

Myslíte, že ředitel a rada ví co je Archimedův zákon? Osobně pochybuji. A chtějte, aby takový management měl vzdělaný personál.

L. Novák 19.1.2014 8:46

Re: Zcela souhlasím.

Oni to vědět nemusejí, mají na to přece placené lidi... :-P

P. Kersch 18.1.2014 13:08

Archimedes versus Pascal

Před pár lety na ČT1 probíhala soutěž ve znalostech; byl to seriál, soutěžící seděl v křesle a měl odpovídat na moderátorem kladené otázky. Vylosovaná otázka se týkala hydrauliky. Na jakém fyzikálním principu je hydraulický pohon, např. zdvih břemene, založen? Divák odpověděl, že na základě Archimedova zákona - podle moderátora odpověď byla "správná" a soutěžící získal peněžní prémii podle pravidel soutěže.

P. Khail 18.1.2014 16:33

Re: Archimedes versus Pascal

Neviděl jsem, ale v tom případě jsou moderátoři bez viny, správnost odpovědí mají vždy danou, nemohou sami rozhodnout.

P. Kersch 18.1.2014 20:56

Re: Archimedes versus Pascal

Námět na povídku: moderátor ví, že správná odpověď je "Pascalův zákon", s televizní předepsanou odpovědí nesouhlasí, řekne to při živém vysílání rovnou na kameru. Dostane výpověď na hodinu. Moderátor žaluje zaměstnavatele u civilního soudu, mediální skandál začíná. Soud rozhodne ve prospěch moderátora, protože "správnost odpovědi" není daná autorem soutěže, ale fyzikou (kapitola Statika kapalin). Zaměstnavateli vzniká ostuda, vyhrožuje svému bývalému zaměstnanci likvidací a tak podobně.

O. Kadlec 19.1.2014 0:06

Re: Archimedes versus Pascal

To není tak jistý. Už jsme se setkali s tím, že počítání s procenty není dáno matematikou, ale právním názorem vysokého státního úředníka. Zastavilo to, jestli se nepletu, i volby, a rozhodoval snad až ústavní soud - že matematika platí i na ministerstvu vnitra. A ten úředník na svém místě zůstal, a jestli neodešel, trvá tam na svých právních názorech dodnes.

L. Novák 19.1.2014 8:58

Re: Archimedes versus Pascal

Kdo si pamatuje politický boj kdysi ministra zdravotnictví ČSSD MUDr Ratha s lékárníky o výši marží na léky v lékárnách, jistě si vzpomene, jak Rath uváděl (nejspíš záměrně) chybné procentní údaje. A samozřejmě jeho příznivci šířili procentní bludy dál... Tehdy jeden "zdělanec" na NP dokonce argumentoval tím, že učil matematiku na průmyslovce 20 let!

Podle průzkumů (zdroj už jsem zapomněl) prý v Česku umí spolehlivě počítat s procenty a správně porovnávat procentní údaje (podle základu, z něhož údaj pochází) jen asi 6-7 procent občanů ČR (dospělé populace?).

B. Rybák 20.1.2014 15:16

Re: Archimedes versus Pascal

Panu Špidlovi (zdroje jsou!!!) bohužel opakovaně prošlo tvrzení, že v průběžném důchodovém systému se podíl průměrného důchodu a průměrné mzdy (díky nárůstu produktivity práce!) nezmenší, když vzroste počet důchodců připadajících na jednoho pracujícího občana! Není divu, že se stal EU-komisařem!

J. Dvořák 18.1.2014 9:55

Archimedova věta zní :

Lomikare, Lomikare, hin sa hukáže !

J. Aspirin 18.1.2014 13:15

Re: Archimedova věta zní :

To je věta Kozinova...(ve filmu kosinová, ale dneska se to s tím "z" uprostřed nebere tak tragicky :-))

D. Šimáček 18.1.2014 8:27

no u moderátorů

to spíš vypadá na uzavřený cyklus "blbější a blbější"

J. Hejna 18.1.2014 9:58

Re: no u moderátorů

Obávám se, že neuzavřený, sílící.

L. Krajíček 18.1.2014 8:08

Technické myšlení a znalosti

budoucích absolventů převážné většiny našich škol nepochybně zlepší, když se nebude maturovat z matematiky, ale přidá se jeden povinný jazyk navíc.

Není nad to, když člověk neví o čem vlastně plácá, ale umí to v každém koutu světa.

M. Stuchlik 18.1.2014 23:58

Re: Technické myšlení a znalosti

Přesně jste vystihl realitu.

B. Volarik 18.1.2014 6:09

Hůl do vody ponořená je nadlehčována takovou silou,

že se nalomí.

L. Krajíček 18.1.2014 8:10

Re: Hůl do vody ponořená je nadlehčována takovou silou,

Nalomí se jen polovina hole. Ta nad vodou zůstane nenalomena.

J. Hejna 18.1.2014 10:00

Re: Hůl do vody ponořená je nadlehčována takovou silou,

To je tedy zase porušení něčeho; ta pod vodou také zůstane nenalomena.

L. Krajíček 18.1.2014 14:58

Re: ta pod vodou také zůstane nenalomena

To by samozřejmě platilo v normální fyzice.

J. Jurax 19.1.2014 0:26

Re: Hůl do vody ponořená je nadlehčována takovou silou,

Hůl ponožená do kapaliny jest nalomena tak, že se skládá ze dvou nenalomených půlí, Nalomeno jest tam, kde hůl protkne hladinu kapaliny. Nalomení jest pohyblivé,

Pozor - aby došlo k nalomení, musí být kapalina průhledná, Kupříkladu v mléku, dršťkové polévce a roztaveném asfaltu se hůl nenalomí. Nebo nalomí, ale není to vidět - obec vědecká jest v tomto punktu rozdělena.

L. Krajíček 19.1.2014 9:04

Re: Obec politická jest v tomto punktu nerozdělena.

Hlavní je přijmout zákon o nalomení hole a potom tu hůl z asfaltu nevytáhnout. Ještě by voliči zjistili, že hůl nikde nemá sebemenší nalomení a řekli by si, že vlastně politiky na nic nepotřebují.

Druhá, rafinovanější metoda je hůl zlomit k obrazu svému, potom přijmout zákona aby na zlomenou hůl pasoval a poté hůl se slávou vytáhnout, čímž politik prokáže neobyčejnou předvídavost. Nastává doba rovnání hole.

V žádném případě jak se toho chopí politici, nesmí připustit, aby se ještě někdy na problém pohlíželo jako na fyzikální fenomén a že by šel řešit velice jednoduše pomocí lomu světla.

J. Vozábalová 18.1.2014 9:19

Re: Hůl do vody ponořená je nadlehčována takovou silou,

Díky pánové, oba, už dávno jsem se tak příjemně nezasmála!

B. Volarik 19.1.2014 22:23

Re: Hůl do vody ponořená je nadlehčována takovou silou,

Pro pí Vozábalovou. Okamžitě se přestaňte smát! Tohle totiž není žádná sranda!

Diskutérům: ŠMARJÁ, CO JSEM TO ZPŮSOBIL? Že jsem se, já blbec, vůbec míchal do vědy....teď z toho bude politickej malér. Nicméně, vše souvisí se vším, takže ... jakýpak prdy, babičko!

Z. Jaromír 18.1.2014 5:09

Archimedův výrok

"dejte mi pevný bod ve vesmíru a já pohnu zemí" se netýkal zcela určitě použití páky, nýbrž úvahy o tom, že v tomto případě by nemusela být země nepohybujícím se středem vesmíru, což měli tehdejší učenci za jisté.

"pružný bod" - je něco takového v geometrii přípustné?...

J. Vozábalová 18.1.2014 1:46

Už se pravdu nedivím skoro ničemu,

ale obsahu článku se mi skoro nechce věřit! Je opravdu možné, že by vysokoškolsky vzdělaný člověk - jak lze u moderátora předpokládat - neznal Archimedův zákon? To přece umějí děti ze základní školy!!!

Před několika lety probíhala soutěž základních škol organizovaná firmou Siemens - mnoho o tom nevím, ale její vyvrcholení spočívalo v pozvání nejlepších družstev k závěrečnému kolu, děti obcházely připravená stanoviště a měly uhádnout, koho (jakou známou osobnost) příslušný výjev zpodobňuje - krom jiného tam byl člověk v tóze ve vaně - Archiméda poznaly skoro všechny děti.

Na druhou stranu - když slyším mluvený projev moderátorů, nedivím se už celkem ničemu - když zcela běžně řeknou "stanoviště se nacházely na golfovém hřišti", což by určitě zaznělo, pokud by někdo onu událost komentoval, nelze se divit ani neznalosti Archimédova zákona. Nakonec - český jazyk je jejich "výrobním prostředkem" a neumějí jej, proč by měli mít základní znalosti z fyziky. Ovšem docela jistě dovedně vplétají do svého projevu anglické zkratky a vědí co je zrovna nejnovější módní trend.

Nakonec - nemám zas tak až moc proti anglickým zkratkám a nic proti modním trendům, jen si mysím, že by to měla být nadstavba. Chybí-li základní znalosti, fundament na kterém lze stavět, je to všechno jen domeček z karet a naleštěná fasáda. Pak stačí jen docela maličko a prázdnota se ukáže v plné šíři a hloubce.

Krom toho - můžu mít i hluboké neznalosti v nějakém oboru, proč ne, ale pokud už je mám, nepouštím se na tenký led - buď o věci nemluvím nebo si zjistím fakta - ovšem musím vědět, že o dané problematice nic nevím, no a tady jsme u kořene věci.

J. Hejna 18.1.2014 10:02

Re: Už se pravdu nedivím skoro ničemu,

Smutná pravda.

J. Lepka 18.1.2014 10:08

Re: Už se pravdu nedivím skoro ničemu,

Já také ne, tak to totiž vždy dopadne, když úroveň výuky už na základní škole je nastavena na nejslabší žáky / asi aby se necítili vyloučení/ a pro profesní uplatnění je důležitější angličtina a rektální speleoalpinismus, než jakákoliv odbornost.