GLOSA: Alzáci, styďte se!
Reklamní tvůrci dokážou pobavit, ale také pěkně naštvat. Ba i urazit. Vypadá to, že pro ně neexistují žádné morální limity. Nemám na mysli nahotu, která ovšem v dnešní podivné době vadí víc než to, čím se „proslavila“ Alza.
Ano, mám na mysli urážlivou stupiditu z alzáckého Facebooku jménem Jan Hus Starter Pack (volně: Husův startovací balíček). Pod tímto názvem nabízejí k prodeji věci mající něco společného s ohněm. Třeba gril na dřevěné uhlí.
Nechutné, hanebné, nízké, znevažující. Rádoby vtipné, přitom neprofesionální, amatérsky laciné. Osobně jsem z toho znechucen.
Je lidské jednání, které by mělo zůstat tabu. Sem patří vyprávění vtipů na pohřbu. Stejně tak dělání si legrace z utrpení jiných. Nelidského utrpení, kterým prošli všichni, kdo byli zaživa upáleni.
Odtud je jenom krůček k tomu, abychom se dobře bavili na účet popravených komunistickým režimem. Anebo obětí holocaustu. Internetová společnost Alza k něčemu takovému úspěšně nakročila. Tím se přiblížila k praktikám íránského režimu, který organizuje tzv. mezinárodní soutěže karikaturistů na téma holocaustu. Horší zvrácenost si jen těžko lze představit.
Alza překročila morální Rubikon. Co je ale ještě horší – nemalé části veřejnosti to nevadí, dokonce se u toho dobře baví. To jsme opravdu klesli tak hluboko?
Správně se lidé v diskusi ptají: Bude také Palach Starter Pack? A dáte prodej trub na plyn do souvislosti s holocaustem?
A co znásilnění šestileté dívky ve Skotsku? Nedal by se na to marketinkově napasovat prodej kondomů? Že přeháním? To Alza si začala, ne já.
Sexismu v reklamě říkáme ne. OK. A poplivání památky zavražděného čestného a příkladně statečného člověka s rovnou páteří má být v pořádku?
Nevážení byznysmeni v Alze, urazili jste všechny, pro něž je Husova mučednická smrt posvátná. Styďte se!