25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

FEJETON: Zkracování

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
I. Fencl 5.4.2010 22:29

To je realita

A díky za její věrné přiblížení. Já bych to nezkracoval. Lze leda zlepšit "herecký výkon". Nebo už nelze. Energii bych soustředil na to, anebo ne.

Plýtvat však energií na jakési zhutňování přednášky do kratšího časového úseku by nemuselo mít konce. Zní to zoufale, ale když už člověk přednáší (o smyslplnosti přednášek lze vést diskuse!!!), měl by si sugerovat, že má plný počet bodů, i když už tam sedí jediná studentka, jediný student. Právě pro toho jednoho, tu jednu to může být ONO na celý život.

IF 

M. Pivoda 5.4.2010 0:58

Kde je chyba?

A jsou ty strukturované prednášky skutečne potřeba, když je prokázáno, že člověk čte asi třikrát rychleji než poslouchá? Mnohem náročnější je přeci vést se studenty věcnou diskuzi - a nikoliv na chodbě. U habilitace po vás ale nechtějí předvést mistrovství ve vedení odborné diskuze, ale pronesení standardní strukturované přenášky. Dokáže napravit český vzdělávací systém naše akreditační komise (bez patřičného kreditu)?

D. Krajíček 5.4.2010 9:30

Re: Kde je chyba?

Já jsem na přednášce pochopil Schroedingerovu rovnici atomu vodíku. Ze skript bych neměl šanci. Takže přednášky zřejmě mají svou funkci pro situace, kdy jsme na hraně jestli přednášenou věc pochopíme nebo ne. Další funkce je podat informace, které nejsou jinak dosažitelné (chybí ve skriptech nebo se těžko vyhledávají) a nakonec přednáška naznačí, co bude vyučující zkoušet z pětiset stránkových skript, která je potřeba naučit se přes noc...

M. Pivoda 5.4.2010 13:43

Re: Kde je chyba?

Původní článek je ale o tom, že studenti utíkají přednášejícímu z jeho skvělých přednášek, protože jsou unaveni délkou přednášek.

Pokud někdo potřebuje verbální projev k pochopení (a takových studentů je samořejmě dost), není dnes problém přednášku natočit na video a umístit na web. Studeni si ho mohou prohlédnout v době, kdy nejsou unaveni a neodjíždí jim vlak.

Na nejobtížnější pasáže výuky je pak vhodná diskuze tváří v tvář. V mém oboru, podnikatelství a inovace, představuje výuka pro MBA studenty na Harvardu probrání 200 případových studií. Tam se předpokládá, že studenti si doma prostudují text studie (5 až 30 stránek) a ve třídě se diskutují možnosti řešení.

Zkoušení? V mém součaném předmětu "Inovace" představuje závěrečný test znalosti jen 10 bodů z celkového počtu 45 bodů za semestr. A ty otázky jsou předem přesně specifikovány v jednostránkovém formuláři, takže není pochyb o jejich obsahu. Pokud jsou pochybnosti, mohou se studenti na to zeptat během výuky.

Obávám se pánové, že žijete v minulosti a přitom je ve škole třeba připravovat studenty na budoucnost.