25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

FEJETON: Středeční večer

Skončilo zasedání Rady ÚSTR, kde všelijací hulváti předváděli světu a zvukovému záznamu svou aroganci, a já vyrazila za příjemnějšími zážitky. V rychlém sledu mi přišlo od různých lidí pět esemesek s úplně stejným textem: "Habemus papam!" Šestá, sdělující totéž, byla česky: "Máme papeže!"

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
A. Reček 18.3.2013 18:53

Zajímavý článek

Samozřejmě pro toho, kterého náboženství jako celek nezajímá a katolická církev zvláště, je tento fejeton zcela zbytečný.  Ale i tak volba nového papeže zaujala na zeměkouli nejen 1,2 miliardy lidí hlásicích se k ŘKC.  Zaujala i řadu lidi jiných křesťanských církví!!

M. Hoblík 18.3.2013 15:29

To je aspoň článek!

Všichni se radujeme, máme Františka! Kdo se neraduje, je zlý soudruh. Ti katoličtí nařvanci jsou opravdu přesvědčeni, že jsou středem vesmíru?

F. Pavlis 18.3.2013 13:07

Přeji

katolickým křesťanům, že mají svého papeže. Nadšení paní Petrušky ovšem  nesdílím jednak proto, že v zemi, kde začala evropská reformace, jsou rekatolizující tendence více než silné.  Nadto jezuité se v této zemi zapsali tak dokonale, že  tato orientace mě příliš neoslovuje. O husitství se už dokonce tvrdí, že je to Taliban XV. století. Tvrdit, že se jezuité změnili, je totéž jako tvrdit, že s. Filip je reformní komunista. Societas Jesu vznikla jako nástroj rekatolizace. Nic víc a nic míň. A jistě stojí i za zmínku, že papež chudých bude muset - podle náznaků - patrně řešit věci velice nesociální - problém vatikánských bank, totéže, co v jiných rozměrech vyvolalo právě husitské hnutí v době Václava IV.  Je to trvale stejné a hledání idólů a mesiášů nebere konce. U katolíků i u levicové vrstvy intelektuálů. Ti "obyčejní" lidé jen milují populismus. Socialistický stejně jako katolický.

M. Hanko 18.3.2013 6:23

propracované sociální učení církve

Může mi někdo sdělit, kde najdu to "propracované sociální učení církve, z něhož by se mohl ledaskdo mnoho naučit"? Paní Šustrová, nebo kdokoliv jiný, mohli byste sem hodit odkaz?

S. Netzer 18.3.2013 7:02

Re: propracované sociální učení církve

http://cs.wikipedia.org/wiki/Soci%C3%A1ln%C3%AD_nauka_c%C3%ADrkve Článek v angličtíně je ale obsáhlejší a srozumitelnější.

M. Hanko 18.3.2013 8:03

Re: propracované sociální učení církve

Děkuji pane Netzere, je to zajímavé. Upřímně říkám, že jsem to nevěděl.

Pozoruhodné na tom je, že první ta encyklika byla vydána až roku 1891, tedy 94% doby své existence se církev těmto otázkám (minimálně na úrovni encyklik) nevěnovala. 19. století bylo stoletím sociálních konfliktů, pocházejí z něj Marx, Engels - takže toto je asi přirozená reakce na tato společenská pnutí.

Vyhledal jsem si namátkou tři z těch encyklik, a dvě z nich se bezpochyby sociálními otázkami zabývaly. U té třetí, o lásce (Deus caritas est) si tím nejsem úplně jist.

Nenarazil jsem ale na nic, co by se podle mého názoru dalo označit jako "sociální učení". Mohl byste, pane Netzere, zkusit z některé té encykliky vypíchnout nějakou myšlenku (právě z oblasti sociálního učení), která vás oslovila? Kterou považujete za přínosnou, a v ideálním případě, se kterou PŘIŠLA církev?