FEJETON: Přihlaste se k… jablku!
Tenhle sloupek bude jak o náboženství, tak o firmě Apple. Dívali jste se v televizi nebo někde na videu na webu na představení nového iPadu? Možná jste stejně jako já měli ten zvláštní pocit něčeho až podivně spirituálního, zejména když se na pódiu objevil vyhublý Steve Jobs a od publika se mu dostalo ovací vestoje. „Dvojka“ iPad není ničím výjimečná ani překvapující, ale přesto je nepochybné, že bude zbožňovaná a především kupovaná.
Schválně, věděli byste, kdo je autorem následujícího citátu? „Mám naprosto jednoznačný názor, že Macintosh je katolík a PC je protestant. Macintosh je protireformistický a ovlivněný jezuitským vzdělávacím programem Ratio studiorum. Je srdečný, přátelský, smířlivý; prozradí svým věrným, co musí krok po kroku udělat, aby se jim podařilo – když ne dosáhnout Království nebeského, tak aspoň okamžiku, kdy vytisknou nějaký dokument.“ Napsal to spisovatel Umberto Eco, v článku v italském týdeníku Espresso v září 1994.
Přirovnání se může zdát přitažené za vlasy, ale v principu je správné. Lze dobře rozumět tomu, jak to Eco myslel. Dokonce i o šestnáct let později, když už spolu nesoupeří tolik Mac a IBM PC, nýbrž Apple a Google. Případně operační systémy iOS a Android. Ten první nabízí komfort jediné správné cesty, vedoucí zaručeně k cíli (katolík), druhý dává svým věřícím větší svobodu, ale ta je spojena s možností, že z cesty sejdou a do cíle nedojdou (protestant). Není to ovšem zdaleka jediná náboženská paralela, která se firmy Apple týká. Můj oblíbený britský sloupkař John Naughton na svém blogu píše o vědeckém článku z oxfordského žurnálu Sociology of Religion, který už v roce 2001 studoval chování fanoušků firmy Apple, a došel k tomu, že nese znaky náboženství. Prý to vyplynulo z detailních rozhovorů s věrnými uživateli, ale také z analýzy fanouškovských časopisů a webů.
Netvrdím, že to tak je, ostatně jako věrný uživatel iPhonu i iPadu bych těmito závěry mohl být pobouřen až rozhořčen. Ale dávám tyto postřehy ke zvážení před sčítáním lidu. Už se objevily výzvy, aby se lidé hlásili k různým vírám: od katolictví přes čechoslovakismus až po Jedi.
Jsou to vlastně takové „volby“, pouze nekandidují politické strany, nýbrž víry. Tak proč se nepřihlásit k náboženství jménem „nakousnuté jablko“?
Ve jménu Applu, iPadu i Jobse Svatého... Amen!
LN, 9.3.2011