Neviditelný pes

FEJETON: Povinně volit by šlo leda ve skle. A čipy

6.7.2009

1.

Elekronickým dálničním čipům se nevyhneme, ať už roku 2011 anebo později. Ty čipy budou. Už jsou, vlastně, jenom ne namontovány.

Je to nebezpečná technologie? Ano. Je. V totalitním státě. Tím nejsme.

Aspoň zatím ne. Takže je to nová technologie, kterou se právě pokoušejí zakázat, ale domnívám se, že čím víc se budou pokoušet ji zakázat, tím víc bude jasné, že to skončí pěknou jízdou s čipy a pokud někdo už z principu nedůvěřuje české policii, je to jeho problém. A pokud si bude takový gentleman připadat na dálnici Praha – Brno následkem svého povinného očipování jako ve skle, ať se zadumá, pěkně prosím, nad prvním stupněm vlastní paranoie. Anebo... Ano, anebo nad čistotou svého vlastního svědomí, to je taky pravda!

Povinného očipování motoristů bych se tedy nebál. ZATO povinné výšlapy k volebním urnám, jak je po eurovolbách navrhovali někteří Němci (i když taky jen vlažně), nepovažuji za smysluplný nápad. A proč ne?

Povinně volit by bylo taky jen "ve skle". A tedy uvnitř totality.

U nás, mimo sklo je to nemožné, říkám, tedy pokud nejste loutka, a jste-li, prosím vás, loutka, buďte si jí, ale ještě stále předpokládám, že člověk jako vy anebo jako já nitky nahoru postrádá a rozhoduje se sám. Taky o tom, zda půjde volit stranu A anebo uskupení B anebo monarchisty. Anebo zda nepůjde volit vůbec a zůstane zde na internetu. Ať už to je občanská neposlušnost anebo ne.

2.

Podle některých plánů by jedinec už propříště během voleb nesměl zůstat na internetu či na vycházce do (thoreauovských) lesů a pokaždé by dostat rozkazem: Občane, prokaž, žes občan a musíš nynčko ujít pár metrů do své volební místnosti a tam...

Volit? Ano. Ale co vlastně znamená volit? Znamená to vybrat mezi variantou A a variantou B anebo ještě monarchisty atd.? Ne. Znamená to něco jiného.

Když mě totiž shora budete nutit, abych povinně hlasoval, když já ale hlasovat nechci, když mi budete dokonce i vyhrožovat pokutou padesáti euro (které ale toužím utratit za knížky), nu, je přece samozřejmé, co udělám. Pokutě se elegantně vyhnu, do volební místnosti sice nastoupím, volební lístek si sice vyzvednu, vyplním ho, ale vyplním ho žertovně alias... Alias ho nenápadně učiním neplatným, pak jej elegantně vhodím za plentou do urny, s úsměvem se ukloním komisi a odejdu středem. Výsledek?

Není snad tententýž, jako kdyby byly volby nepovinné a jako kdyby ta mizerná a zbytečná pokuta nad naším temenem nevisela?

3.

Pravda, je to samozřejmost, co jsem napsal, ale pochopitelně slyším už i výhrady.

A hlavně následující dvě.

1. Jednou máme stát. Ignorovat stát nevolbou je strkání hlavy do písku.

Oponentura: Také ignorace je volba. Je to těžko zakázatelný postoj, i když, pravda, z rodu postojů "i sebevražda povolena".

2. Jestliže už přijde občan (a to i ve strachu před pokutou) do volební místnosti, tak se sice některé osobnosti vzpříčí, to je fakt, a udělají přesně to, co jsem výše popsal. Problémy začínají setkáním s osobnostmi, jak už věděl Stalin. Udělají to. Nicméně ve své většině lid lístky neznehodnotí.

Je to tak? Je to pravda?

Asi je. Ale ona "lidová většina" bude asi jinak velká ve Francii a jinak zde v Česku, dejme tomu, takže se ptám: A co si vůbec "tady v kotlině" myslíte zrovna vy o sobě?

A znehodnotil byste? A vy? A vy?



zpět na článek