19.4.2024 | Svátek má Rostislav


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Jura Jurax 17.11.2009 21:03

Souhlas

R^R^R^

Mgr. Milda 17.11.2009 18:42

Miloš Jakeš zanedbal základní nutnosti

stejně, jako náš president, si mohl objednat doktorát, CSc., profesůru, vše by mu poslušné školy dodaly. Jinak je stejně inteligentní, jako náš pan president, ani ten bez papíru nic souvisle nepřednese.  Také by býval získal několik desítek čestných doktorátů, jako oba Václavové, stačilo je pouze objednat a třeba v Kazachstánu, Uzbekistánu nebo Čechistánu už by se krásně malovaly diplomy.

Bartoš 17.11.2009 21:58

Re: Miloš Jakeš zanedbal základní nutnosti

Nejste mezi blbečky sám co nesnáší skutečně vzdělané lidi!A Mildo i s malou inteligencí  a pindíkem to snad přežijete!

K. Babák 17.11.2009 16:08

Ještě o bonech

Bon se oficiálně jmenoval odběrní poukázka a bylo na něm napsáno 1 Kčs. V těchto "korunách" se přepočítávaly valuty. Tak například dolar stál 7,20 Kčs a tuto částku (v bonech) dostal ten, kdo dolary měnil za koruny: cizinci, příjemci plateb ze zahraničí a pod. Kdo jako soukromník kupoval dolary (měl devizový příslib), dostal dolar taktéž za 7,20. K tomu musil zaplatit několik poplatků (jeden se jmenoval "na vyrovnání cenové hladiny"), které byly v procentech relativně malé, ale protože se násobily, bylo třeba sumu v dolarech vynásobit 35. To vyvolávalo v ideově slabých občanech dojem, jakoby dolar stál 35 Kčs (marka - západní - 18 atd) a bon 5, protože za tuto cenu se daly koupit i u vexláků. Kdo chápal politickou ekonomii socialismu (já taky ne), ten věděl, jak to je. Věrchuška a její rodinní příslušníci nakupovali bez poplatků.

Uvedená technika umožňovala zajímavou praxi: Protože občan ČSSR nesměl obchodovat s valutami a získávat je mimo oficiální zdroj, byl "správný" postup u umělců, jako byl např. Gott, že dostávali honoráře přes agenturu v korunách (7,20 za dolar) a prostředky k existenci v cizině nakupovali v státní bance (dolar za 7,20 x koeficient = 35 Kčs). Protože to nedělali, záleželo na náladě příslušných orgánů, jestli je obžalují za porušení devizového zákona nebo ne. Většinou ne, protože to byl pro stát významný zdroj deviz a to za přimhouření oka stálo.

honzak 17.11.2009 11:53

přidal bych

vzpomínku na obchody pro ruské okupanty - viděl jsem to na vlastní oči v Turnově. Lampasácké báryšně tahaly věci,které jsem pro svoje děti musel pracně shánět. Také si vzpomínám na obrázky z nádraží v Chocni, kde ruská ucha nakládala lampasákům do vagonů koberce, ledničky, , lustry a další "spotřební zboží".

Jediné ,co bylo tehdá  opravdu lepší byl náš věk....

Kinski 17.11.2009 12:30

Re: přidal bych

Pamatuji taky. Turnov,  zdevastovaný ruskou přítomností, kasárnami,  náměstí.. Ale horší a trvalejší škoda v pokřivení ducha, protektorátní syndrom. Kšeftíky s pohonnými hmotami, přizpůsobení. Že - i když na stará kolena- mohu žít  tak, jak se tu teď žije, pořád považuju za štěstí, ve které jsme už nedoufali. S tím věkem nic nenaděláme, ale ještě se neumřelo.

Tonevadí 17.11.2009 15:44

Ty chytrej honzaku, a kde myslíš, že nakupujou jiná okupační vojska?

třeba v Afganistanu, Iráku, Vietnamu, you name it?

Tlačej se s domorodcema ve frontě u krámku na rohu?

A pověz nám jak tys, jako důstojník čsl. armády číhající u radaru na amerického agresora, nakupoval v Armě?

vládík 17.11.2009 16:02

Re: Ty chytrej honzaku, a kde myslíš, že nakupujou jiná okupační vojska?

Nevím, co jste chtěl říct. Jestli zdůraznit okupační charakter "přítomnosti vojsk", dobrá. Ale proč tak konfrontačním tónem.

Pokud jste chtěl říct, že byli oprávněni nás okupovat a jako okupanti měli právo na své obchody pak nás potěš pánbůh.

Patron Divný 17.11.2009 16:42

Re: Ty chytrej honzaku, a kde myslíš, že nakupujou jiná okupační vojska?

Už si to představuji, jak US vojáci v Afghánistánu kupují ve své "Armě" ledničky afghánské výroby a posílají je domů.

Jenda 17.11.2009 17:56

Re: Ty chytrej honzaku, a kde myslíš, že nakupujou jiná okupační vojska?

Ovsem takovy rucne vyrobeny samopal AK-janevimkolik afghanske vyroby by si tam koupit mohli. Jinak to asi bude horsi.

Patron Divný 17.11.2009 18:00

Re: Ty chytrej honzaku, a kde myslíš, že nakupujou jiná okupační vojska?

Ale to spíš v tom výše zmíněném krámku na rohu.

CD 17.11.2009 20:10

Re: Ty chytrej honzaku, a kde myslíš, že nakupujou jiná okupační vojska?

Kde nakupuji okupacni vojaci v Afgh. nevim, ale v Nemecku nakupovali americti vojaci ve svych obchodech za us.dolary zbozi, ktere bylo pro ne dovazeno z USA. Taxy neplatili.  

Patron Divný 17.11.2009 20:17

Re: Ty chytrej honzaku, a kde myslíš, že nakupujou jiná okupační vojska?

Ano, to bych u okupačních vojáků považoval za obvyklé.

Jura Jurax 17.11.2009 21:05

Re: Ty chytrej honzaku, a kde myslíš, že nakupujou jiná okupační vojska?

Vadíš, vole (Y)

Bereniké 17.11.2009 18:05

Re: přidal bych

Taky si pamatuju na turnovský ruský panelák - v oknech noviny místo záclon, místní "magazín", a hlavně  na ruské báryšni na místním koupališti, to člověk poznal už z dálky, všechny měly jednotnou barvu rtěnky a smrděly "duchy" na sto honů. ;-)

Martin Vlk 17.11.2009 11:30

Za komunistů bylo líp

Já měl včera diskusi se svým strýcem. Prý:  "Za komunistů bylo líp...". Chvíli jsem se mu to snažil vyvracet, ale pak jsem toho nechal. Uvědomil jsem si, že to nemá cenu.

Strýc dělal tehdy (za komančů) údržbáře ve středně velkém podniku. Pracovalo se jen tak jako, kolektiv se skládal prakticky ze samých žen (oděvní závod), výplata ušla, protože za ni stejně nebylo co koupit, družstevní bydlení zařídila fabrika. Nikdo po nikom nic nechtěl a nepožadoval, otrub ve žlabu bylo vždycky dost. Sice mizerné, ale byly.

Politika nebo nedej bože nějaká svoboda názoru a rozhodování ho stejně nikdy nezajímala (bo ti nahoře stejně všici kradou...), na dovolenou jezdil na 15 km vzdálené Šífry, knihy nečetl, kultura ho nezajímala. Za barákem choval bravka (krmeného z nakradeného šrotu z JZD), pálil domácí slivku, králíci taky dobře žrali a vlastně mu nic nechybělo.

Ne, tomuhle pánovi opravdu za komunistů bylo líp. Asi stejně lépe, jako je krmnému pašíkovi ve chlívku, taky má svou sociální jistotu každodenní šlichty v korýtku. Diskuse s nimi je opravdu ztrátou času, už proto, že nedokáží vyhlédnout za obzor svého kotce.

Ano, přes všechny maléry, které byly, jsou a ještě budou, nelituji ani vteřinu, že jsem tehdy zvonil klíči. Stálo to za to.

Bloud 17.11.2009 11:41

Re: Za komunistů bylo líp

Je to tak, starší ročníky, čest výjimkám, v tom mají jasno, že bylo lépe. Říkají to dokonce i lidé, kteří díky kapitalismu a mnohdy vlastním přičiněním poctivě zbohatli. Řada z nich to však říká často z nostalgie a z neochoty přiznat sami sobě i okolí, že valnou část svého života promarnili v zatuchlém systému. A nejlepší hláška je "Za komunistů nebylo všechno špatný, vidíš to moc černobíle". Alibismus k popukání... Pěkný svátečný den.

vládík 17.11.2009 16:05

Re: Za komunistů bylo líp

Žádné výjimky. Mám kolem sebe téměř výhradně "starší ročníky" (tedy lidi dávno v důchodovém věku). Až na jeden pár nikdo z nich s nostalgií nevzpomíná (a když, tak jen na své mládí či střední věk).

Jenda 17.11.2009 18:01

Re: Za komunistů bylo líp

Coz ovsem spousta lidi nedokaze rozlisit a klidne jim vynada i za to kdyz vzpominaji jak chodili na chmelove brigade do hospody a za holkama :-(

Nekteri zapskli antikomuniste nesnasi jakoukoli kladnou zminku o cemkoli z te doby a byli by nejradsi kdyby vsichni jen plakali a zoufali si jak jim komuniste ublizovali.

Patron Divný 17.11.2009 19:31

Re: Za komunistů bylo líp

Promiňte, ale teď jste podle mého názoru napsal blbost. Třeba byste někoho z těch "zapšklých antikomunistů" mohl zkusit jmenovat (i s příkladem, kdy, komu a za co vynadal), já si žádného vybavit nedokážu. Mě i jiné samozřejmě vytáčí, když někdo vzpomíná na tehdejší "jistoty", "pořádek" apod. Pěkné vzpomínky z mládí mám pochopitelně i já.

Jenda 17.11.2009 20:08

Re: Za komunistů bylo líp

Je mi lito, jmena nebyvaji k dispozici a nicky si nepamatuji.

Rudolph 17.11.2009 12:29

Re: Za komunistů bylo líp

Velmi pěkně popsáno. Díky.

Alka 17.11.2009 12:44

Re: Za komunistů bylo líp

Souhlas - přesně vystiženo! Za hranice svého plotu takoví nevidí! :-D

Hanák 17.11.2009 13:09

Re: Za komunistů bylo líp

Za komunistů se běžně tvrdilo, že kapitalismus je vlastně džungle (mnozí jsou toho názoru dosud). Pak ovšem byl socialismus zologická zahrada. Každý den se krmič postaral, aby opice neumřely hladem, a ty dělaly co on chtěl. Byly také zpravidla spokojené, zejména pokud někdy dostaly i nějaký ten banán. No já jsem si raději zvolil tu nejistou džngli, kde stojím na svých nohách, a žádný krmič mi nebrání kouknout se co je za plotem.

Bereniké 17.11.2009 17:59

Re: Za komunistů bylo líp

Vím, o čem mluvíte. Máme něco podobného v rodině, tchán a tchýně. O to smutnější je, že tchán je vysokoškolák a oba dva byli minulým režimem postižení - přesto dnes vzpomínají, jak krásně se jim žilo. Přitom ani dnes se nemají špatně, důchod mají slušný, každý rok lítají na dovolenou k moři, žijí ve vlastním bytě, jídla mají dost, mají chatu, auto. Přitom otci tchýně komunisti znárodnili mlýn a rodinu vyhnali z vily, tchánovi napsal kdosi kádrový posudek takový, že pak sedm let musel dělat závozníka a k odborné práci si jako vysokoškolák ani nečuchl, až v roce 1968 mu někdo ony kádrové materiály ztopil a on pak nastoupil do výzkumáku, kde se flákal až do předčasného důchodu. Přesto jsou dnes schopni volit komunisty. Je to až k pláči, jak jsou nepoučitelní. Manžel jim často připomíná, ať si vzpomenou, jak žili jejich rodiče z komunistického důchodu a ať si to srovnají s tím, jak si žijí oni. Naprosto zbytečná diskuze to je.

Hnyk 17.11.2009 11:29

Tuzex

U nás na vesnicu v Sudetech byla stará neodsunutá Němka jejíž dcera byla provdaná za Čecha. Její muž a její synové padli na ruské frontě. Za to dostávala důchod v markách, tedy do ruky ho dostala v tuzexových bonech. Ty dávala dceři a vnoučatům a ti chodili pravidelně nakupovat do tuzexu. No a děti souseda byly žluté a zelené závistí. Jejich otec byl odbojář, místo učení honil Benderovce a pak pracoval jako pomocný dělník ve sklárnách, traktorista v JZD a naposled jako pasák družstevních krav.  Jaké to bylo pro ně ulehčení když německá bába umřela a ti skopčáci v sousedství už žádné bony neměli.

mirek 17.11.2009 15:19

Re: Tuzex

ano, to jsou ty pravé paradoxy, s tím se ale nedá nic dělat, hezký den, tak to bylo a je nastavený

kruc 17.11.2009 17:53

Re: Tuzex

Vysvětlím: Tomu odbojáři, který honil Benderovce a měl jistě i jiné zásluhy o stát, platil stát, za který on bojoval. Tedy měl, co chtěl.

Té bábě důchodkyni, platitl důchod kapitalistický stát SRN a měla to, co jí podle práva a zákonů té země náleželo. Její muž i synové padli za vlast. Jestli nevěříte, tak až se dostanete do jižního cípu Bavorska, do Berchtensgabenu, zajděte na hřbitov - je hned vedle náměstí - a pohleďte zevnitř na hřbitovní zeď. Najdete tam nápis: Padli za vlast: U Stalingradu, u Leningradu u Moskvy, a dlouhý seznam jmen.

K těm závistí zeleným dětem: Měl jim to politicky vysvětlit.

A k té důchodkyni, která konečně umřela: NIc tak nepotěší našeho člověka jako neštěstí bližního.

Emanuel 17.11.2009 18:08

Re: Tuzex

Akorát by tam správně mělo být "padli za Hitlera" a ne za vlast. Padat za vlast u Stalingradu je totální nesmysl. Padli za Hitlera u Stalingradu/Leningradu/Moskvy atd - to chápu a bylo to dobře, že tam padli. Nikdo je tam nezval. Asi tak. Konec konců, ani Napoleona tam nikdo nezval, tak bylo jen dobře, že nedopadl dobře. Ale nazývat to že "padli za vlast" je hrůzný nesmysl. (Žádnou vlast u Stalingradu neměli...atd)

kruc 17.11.2009 18:25

Re: Tuzex

Pane, vlast je mnohem vznešenější pojem, než nějaký Hitler, vládcové se mění, ale vlast zůstává. Kdyby se jim bylo podařilo, o co usilovali, sahala by jejich vlast od Portugalska až po Kamčatku.  Že se to nepodařilo, je jedno z mála, za co jsem vděčný Sovětskému svazu a všem spojencům. Ne za tu okupaci, která v r. 68 nastala. Stejně si myslím, že celé Pražské jaro, Dubček v čele, okupace v srpnu byla řízenou akcí politbyra CCCP, aby vytvořili nárazníkové pásmo proti SRN a nástupní prostor pro  nastolení vlády komunismu v Evropě. Vzpomeňte na silné podporované komunistické strany v Italii, Francii, Španělsku, atd. Snad jediné, co je odrazovalo od 3.WW, byla existence nukleárních zbraní, to taky byl jejich jediný mírový účinek.