Neviditelný pes

FEJETON: Placený obsah

6.5.2021

Vždycky jsem tvrdil, že internet má dvě prokletí, jednak že je anonymní, jednak že je zadarmo. Jako každé kategorické tvrzení má i toto svoje ale. Internet, míním tím vaši identitu na síti, není zcela anonymní. Jakési nepostižitelné cosi vás zná, ví o vás všechno, má vás prokouknuté a dovede vás tudíž vysát jako pavouk polapenou mušku. Když si ale usmyslíte dálkově přepadnout nemocnici a ochromíte její chod, abyste z ní vylámali výkupné, anonymita bude dokonalá, pokud ovšem víte, jak na to. Pokud jde o to, že je internet zadarmo, mám tím na mysli obsah na síti konzumovaný. Ten byl vždycky zatěžován reklamou a je tomu tak dodnes, jsou lidé a jsou firmy s miliardovými zisky.

Postupně se ale přechází na placený obsah.

Někdo to jistě zkoumá exaktně a je schopen vysypat z rukávu statistiky a tvrdá data. Ode mne se spokojte jen s dojmy, pravda, jsou to dojmy člověka který na internetu visí doslova od rána do večera. Na placený obsah postupně přecházejí zpravodajské weby a časopisy už dlouho, nicméně se mi zdá, že pandemie ten proces urychlila. Všichni, kdo něco na internetu prodávají a mají na to svoje e-shopy by se měli každý večer vrhnout na kolena a klanět se směrem k Wu-Chanu a mumlat slova díků. Zvykli jsme si platit po drátech. Důležité je, že se zjednodušily i procedury s placením spojené. Dříve jsem velmi nerad vyťukával číslo karty a expiraci a bezpečnostní kód. Teď jsou na to platební brány a něco někde má přístup k mým zlaťákům ve sklepení banky a ví, do kterého pytlíku hrábnout. To samozřejmě usnadňuje situaci každému, kdo po netu něco nabízí a prodává, tedy i poskytovateli obsahu.

Mám předplacené kde co. Je to příjemné i kvůli pocitu, že nejsem nikomu nic dlužen. Ale kritické poznámky si přece jen neodpustím.

Když si zaplatím obsah, tedy stanu se abonentem dejme tomu deníku Brambora, rozčiluje mě, že se mi do textů deníku Brambora nadále cpou reklamy. Pak ovšem už nemám příjemný pocit, že já pán a Brambora pán, nýbrž naopak mám nepříjemný pocit, že jsem kavka a Brambora mě škube. Zkoumám pak podmínky předplatného, načež zjistím, že je předplatných půl tuctu, od prostého přes kombi včetně papírového výtisku po předplatné na přílohu Speciál plus king size s reklamami až po royal všechno bez reklam s právem na jeden oběd s šéfredaktorem či jeho zástupcem.

Shrnu: jděte do háje se složitostmi. A taky mě rozčiluje, když si můj mobil nepamatuje, že jsem abonent. Ten mobil, který zná číslo mých bot a ví, kde jsem byl před třemi lety na výletě najednou neví, že jsem si přeplatil Bramboru, a chce po mě login a heslo.

Přesto všechno věřím, že to jsou dětské nemoci. Pořád je ten web ještě sakra nová platforma. A je v soukromých rukách, to je důležité. Pak je naděje, že obtíže budou odstraněny, kdežto stát obtíže jenom vrší a prohlubuje.

LN, 3.5.2021

Neff.cz



zpět na článek