Neviditelný pes

FEJETON: Otázky poprázdninové

26.9.2019

Prázdniny skončily, nastal nový školní rok a s ním se obnovily páteční klimatické stávky. Beru na vědomí, že před záchranou planety musí jít všechno stranou. Beru na vědomí, nicméně mám několik otázek. Dokonce hodně.

Až dosud jsem žil v přesvědčení, že škola má nějaký program. Dříve se mu říkalo osnovy, nyní snad má každá škola volnost při tvorbě programu vlastního. Předpokládám, že ten program vychází u určitého objemu učiva, ten je rozpočítám na celý rok s ohledem na prázdniny letní a pololetní a jiné, rozpočítán měsíc po měsíci, týden po týdnu a v rámci týdne na jednotlivé dny.

Teď pátek jaksi vypadne. To je o dvacet procent zúžený prostor. Jak se s tím školy popasují? Čtu a slyším, že studenti jsou odhodláni prostávkované hodiny nějak dohonit a látku se doučit. Pak by to znamenalo nějaké dodatečné zkoušky anebo hodiny navíc nebo něco, o čem netuším, že by mohlo být.

Co když ale na ten pátek připadne nějaký předmět, který se učí jenom v ten daný den, nějaký pitomý, zbytečný předmět, který je k ničemu, třeba fyzika. Tak se na té škole zruší? A co budou v pátek dělat učitelé? Půjdou taky stávkovat, anebo budou opravovat sešity, nebo si ve sborovně otevřou flašku?

Dále by mě zajímalo, jestli jsou ty stávky povinné. Může se přece vyskytnout nezodpovědný jedinec, kterému je osud planety buřt a chce se učit třeba zrovna tu fyziku. Ano, i takoví ptáčkové se v populaci vyskytují. Zatímco bude celá třída řádně stávkovat a bojovat za planetu, egoistická slečinka anebo sebestředný panáček bude vyžadovat pozornost pana fyzikáře. On pak ten fyzikář bude muset vyučovat ekodisidenty ve školních lavicích se povalující a pak vykonávat pastýřskou činnost nad těmi řádnými studenty, kteří chodí s transparenty po ulicích a před úřady dělají mrtvoly. Jak k tomu ten chudák fyzikář přijde?

Věc by se dala řešit přesunem předmětů… jak je nazvat? Dejme tomu nosných. Tak tedy přesunem nosných předmětů na pondělí až čtvrtek, a do stávkového pátku uklidit předměty nenosné. Na první pohled je to schůdné řešení, jenže brzy narazí na překážku.

Její obrysy naznačil metodický dopis pražského radního pro školství Víta Šimrala. V něm vyzývá k posílení ekologického uvědomění na školách a k implementaci ekologického povědomí do průřezu výukového programu. Tím je dán směr, jak si budoucnost školství zjevně představují Piráti, kteří, jak se dá snadno předvídat, budou po dalším vítězství ANO sekundovat Babišovi jako koaliční partneři. Nosný předmět musí být nasycen ekologickým myšlením, takže odsunuté do postradatelného pátku budou ty nenosné, vedle fyziky jistě i matematika a rozhodně taky chemie, silně neekologický předmět.

Možná ale, že moje otázky jsou pošetilé. Vždyť trend je jasný. Veškeré učení je přece zbytečné, zoufalá hořící planeta čeká na pomocné ruce!

LN, 23.9.2019

Neff.cz



zpět na článek