16.4.2024 | Svátek má Irena


Diskuse k článku

FEJETON: Mobil v lavici

Diskusi o tom, zda děti smějí ve škole používat mobil, přihlížím radši z ústraní. Mým prvním impulsem bylo pohoršeně prohlásit, že určitě ne, že se děti mají ve škole učit a družit, a ne čučet na displej. Pak jsem si ale vybavila vlastní školní léta a to mě přinutilo mlčet a přemýšlet.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
L. Písařík 12.7.2021 17:47

Ještě vás, Petruško, pedagogové neukřižovali? Vždyť vaše názory jsou tak radikální jako Mistra Jana z Husi.

M. Pivoda 12.7.2021 14:56

Připomenu článek z roku 2008:

https://neviditelnypes.lidovky.cz/spolecnost/skolstvi-notebooky-pri-vyuce.A080108_104435_p_spolecnost_wag

J. Krásenský 12.7.2021 14:08

Až přijedu na křižovatku, mám se také podívat do mobilu, abych zjistil, kdo má přednost? Ano, škola má naučit myslet, a také předat nezbytnou bázi dat, protože myšlení spočívá v práci s daty, které mám, přijímám, zpracováváme, hodnotím a pak se rozhoduji. Musim-li podstatnou část dohledávat, pak se vystavují několika rizikům - například přejímání bez zhodnocení (tedy bezduché opakování cizích názorů), či promeškání. K myšlení patří i paměť a ta se musí cvičit.

F. Kusák 12.7.2021 12:37

Cha, oni se vás vaše ratolesti budou tak ptát, jestli používat nebo nepoužívat smartphony, když tomu většina z vás ani nerozumí a obhajuje ČT a školu na úrovni Makarenka. Nechme to na nich, mají budoucnost ve vlastních rukách, a pokud bude třeba, poradí si. Smiřme se s tím, že nás mladá generace jako autority dávno odepsala.

T. Zlesa 12.7.2021 12:45

Přesně.:-)

T. Zlesa 12.7.2021 10:37

Souhlasím s autorkou. Mobily jsou a budou. Nejsou to jen telefony s hrami, ale hlavně malé počítače. S tím vzteklí dědkové nic neudělají. Už jen na otázku úplně dole od p. Hatiny "proč u nás vypukly husitské bouře" vám na google vyskočí hned nahoře pojednání o rozsahu a s fakty, které snad ve škole ani učitel všechny takhle nepodá. Je to včetně dalších odkazů. Takže pokud žák něco chce vědět, tak z mobilu má mnohem větší šanci se něco dozvědět.

Ve škole na mnoha stupních jsem byl nespokojen, že se něco nevyučuje a jinak se to člověk nebyl schopen dozvědět. Zdroje znalostí nebyly. Dnes je to nesrovnatelně lepší a můžeme to mladým i závidět.

P. Hatina 12.7.2021 11:20

Pokud to vidíte takto, já tuto možnost "najít si i to vysvětlení na webu", nepopírám. Akurát že to jsme zase o krok stranou. Nikoliv tedy ".. naučit se myslet, hledat souvislosti, příčiny a následky", ale vlastně vůbec přemýšlet netřeba, a přečíst si to celé, včetně určitého vysvětlení na webu.

Píši, "určitého vysvětlení", protože ani ty všechny weby, nepodávají nějaký objektivní výklad, ale z řady účelových důvodů se rozcházejí - o těch husitech se můžete dočíst, jak že to byli zločinci i vrahové, tak že to byli komunisté své doby. O různých náboženských výkladech ani nemluvě. A v tom už se, bez předchozích, hlubších znalostí z oboru historie a náboženství nevyznáte.

No a v závěru, jistě že Vám nikdo neupírá právo si ty informace hledat i navíc mimo školu., ty zdroje byly i tenkrát, stačilo zajít si do knihovny. V čem je big problém, že těch faktů i vztahů lavinovitě přibývá, čili už dnes nelze ani vyžadovat, aby každý sledoval do hloubky i šířky všechno, ve všech předmětech a oborech, dokonce ani přes ten internet né. V tom je školství v hluboké krizi, a samo neví jak z ní ven...

T. Zlesa 12.7.2021 11:41

Nesouhlasím moc s názorem, že myslet je se třeba naučit ve škole. To mají, dle mého, lidé od přírody. Více nebo méně. A škola už s tím moc neudělá. Maximálně dětem ukázat nejlepší metody. A z toho vyplývá moje přesvědčení, že ve škole je třeba využít vše co mozky poberou.

P. Hatina 12.7.2021 12:05

Tak s tím závěrem naprosto souhlasím. Halt někdo toho v tej škole pobere víc někdo míň, taky záleží na vlohách pro určité obory, proto se zase i v nich pobere víc nebo míň. Taky záleží na vnitřní motivaci, zda a čeho chce v životě dosáhnout a jak s tím naloží po škole

Ono je toho víc, nicméně právě školství by se mělo nějak dohodnout, jak toho efektivně dosáhnout. A řekl bych, že jsou tu právě dva extrémy

1) Že je nutné je v té škole naučit co nejvíc faktů - ono jde totiž i o to, že i jen těch předmětů stále přibývá, a informací v každém z nich taky.

2) Že není třeba je naučit skoro nic, protože si prý všechno (co budou potřebovat) najdou na tom internétě.

Oba jsou obávám se, špatné...

T. Zlesa 12.7.2021 12:44

Ano, souhlas. Ovšem školství je těžkopádné. Přesto, že je tam mnoho lidí s nápady a nadšením. Takže nějakých změn k lepšímu by se mladí mohli dočkat až se změnou, kterou vyvolají oni sami svou potřebou na jiné způsoby výuky. Což může být i ten tlak na využívání mobilů ve škole více a více. Za pár let si tuším bez mobilu necvrknete. Budete vyřazen ze společnosti pro nekompatibilitu s ostatními. :-)

Z. Roller 12.7.2021 9:18

Malý dodatek - škola je také trénink. Trénink logického myšlení, ale i krátkodobé a dlouhodobé paměti. Snad nepochybujete, že to jsou dovednosti potřebné, na mobilu (kde si mohu datum upálení Husa dohledávat třeba desetkrát denně) nezískatelné.

D. Rajninec 12.7.2021 9:30

Nebol ste jeden z gých čo toto isté hovorili aj o kalkulačkách v škole?

Z. Roller 12.7.2021 15:26

Kalkulačky sú užitočné, až kým sa žiaci naučia sami spolahlivo počítať. Dovtedy sú škodlivé. Sú užitočné najmä na strednej namiesto tabuliek logaritmov a góniometrických funkcií. No aj ja bysom mohol používať prekladač, ale na základnej nás jednoducho naučili slovensky a nebádali nad tým, či to nie je zbytočné. Preto prekladač nepotrebujem ani keď čítam mojho oblúbeného Dominika Dána, a bez nutnosti stále čosi vyhladávať na internete si pripadám slobodnejší. Takže asi tolko k hodnote vzdelaní aj v tom, čo by sa dalo nájsť na internete. (P.S.: Nemám slovenskú klávesnicu a nechcem sa zdržiavať vkladaním mäkkého "l" a ďalších špeciálnych znakov. P.P.S.: Vďaka škole viem, čo znamená "P.S." - je to snáď škodlivé alebo zbytočné? Podaktorí ain nevedia, čo všetko nevedia.)

Z. Roller 12.7.2021 15:29

Oprava: Podaktorí ani nevedia

Z. Roller 12.7.2021 9:15

Milá paní Šustrová, podstatou vzdělání by mělo být chápání souvislostí, příčin a důsledků, a na to jsou mobily krátké. Ale souvislostí mezi čím? Mezi určitými fakty, která jsou jednotlivě snadno dohledatelná na webu, ale současně jsou tak zahrabošená mezi spoustou blbostí. Proto je lepší ta fakta žákům předvybrat a uložit k zapamatování. Ale s rozumem, a to se zatím na našich školách ne vždy děje.

M. Karlická 12.7.2021 7:52

Paní Šustrová, to, co jste si vy v těch knížkách plně užívala, to byly PŘÍBĚHY! To, co si dnes děti v mobilech užívají jsou skákající, barevné figurky, které se navzájem požírají, nebo střílejí. PŘÍBĚHY (vyprávěné) jim oproti těm figurkám připadají zdlouhavé a nezajímavé. Co to asi dělá s jejich duchem?

Š. Hašek 12.7.2021 9:50

Trefné!!!

E. Novotny 12.7.2021 17:55

Tak.

O. Košíček 12.7.2021 18:39

Proto právě film, nebo nedejpánbůh televizní zpracování literární předlohy, dopadá převážně blbě.[>-]

P. Hatina 12.7.2021 3:30

Víte, to jsou dvě různé věci, totiž za prvé, proč to tak objektivně je, že se ty základy učit a naučit musí, a bez mobilu, a až za druhé (leč stejně důležité), jak to tomu klackovi srozumitelně vysvětlit, když je na něm jak zmíněno patrné, že ho škola "neba", a nechce se mu tedy, ani učit se (fakta), ale dokonce ani o nich myslet, hledat souvislosti, příčiny a následky, jak zmíněno..

Ono, to jde obé, protože lze poměrně snadno vyjmenovat spoustu znalostí, které se naučit nazpaměť musí, (pokud tu činnost chce dělat), a šmidlání prstem po dotykáči pro hledání informaci mu nepomůže. Třeba takové řízení auta, že. Nebo třeba pan doktor když ošetřuje pacienta---

Ostatně, a ta představa už i pro toho prcka musí být groteskní, dokonce i paní učitelka ve škole tohle musí zvládat. Ta představa, že by při výkladu říkala třeba "mléko nám dává éé, počkejte já si to najdu na mobilu, .. pauza, kravička, z toho mléka se dělá éé, počkejte já si to najdu na mobilu, .. pauza,

Vesela kráva , nebo snad ta fialová? Prostě co Google najde , byť by to byla hloupost z reklamy, to platí?

P. Pivoňka 12.7.2021 9:31

Hezká je přednáška prof. M. Šebka ( je profesorem na katedře řídicí techniky FEL ČVUT) na Youtube: Co máme učit pro budoucnost. Odpověď v podstatě zněla: My vlastně nevíme. Když porovnáme stav techniky v uplynulých minulých cca 40 letech aktivní práce absolventa zjistíme, že došlo k obrovským, těžko představitelným změnám ve vědě a technice. Jen s kalkulačkou na mobilu bychom určitě nevystačili. Matematika především učí logicky myslet, uvažovat, logicky optimalizovat, vyvozovat závěry. Rovněž bez fyziky by to nešlo. Je veliká chyba, že maturanti se těmto předmětům vyhýbají, pokud chtějí dál studovat na technických oborech.

Dříve jsme intuitivně používali pro matematické výpočty logaritmické pravítko, intuitivně jsme mohli zjišťovat, jestli je náš výpočet správný. Kalkulátory přinesly značné zrychlení výpočtu, ale vedly k častým chybám, museli jsme častěji kontrolovat výsledek. Někde jsem kdysi četl, že jistý chytrý hoch, kterého naučili sečítat, odečítat, násobit a dělit svým učitelům řekl: Tak a teď na všechny matematická moudra přijdu sám a objevím Pythagorovu větu, Theveninovu větu, derivace, integrály, množiny atd.

Člověk by měl být schopen sám ve své mysli dokázat logicky matematickým odhadem ohodnotit a optimalizovat výběr z mnoha variant. Nejen k tomu vede matematika.

Matematiky není nikdy dost, Záleží ale na osobnosti učitele, jak dokáže prakticky i teoreticky motivat své žáky. Rovněž osobnost učitele fyziky, který sám rozumí fyzikálním rovnicím, nemá je jen nazpaměť nabiflovány a ukazuje na jejich praktické použití je velmi důležitá. Krásny je třeba příklad jak Feyman, nositel Nobelovy ceny za fyziku jako student popisoval svoje omyly při praktických pokusech (Feymanovy přednášky z fyziky).

P. Hatina 12.7.2021 10:50

Vy máte jistě pravdu, z hlediska případného vědeckého? vývoje toho jedince. Co jsem popisoval, už je ten základ pro školáka, kterému vadí už jen to, že by se měl "našprtat" a umět používat zpaměti malou násobilku, popřípadě pár statických faktů. Asi si pak sám představíte tu jeho hrůzu a odpor, když se má o pár let později naučit třeba Mendělejevovu tabulku prvků, řadu dalších chemických pravidel (už třeba české chemické názvosloví je lahůdka).

Čili, se obávám, že tihle žáci už jsou pro případnou samostatnou odbornou či vědeckou práci ztraceni. Ovšem právě proto by měli dostat už na základní škole jasné vysvětlení že i pro jakoukoliv jinou budoucí práci (i omezeného charakteru) se prostě řadu věci naučit nazpaměť musí.

Jinak, o tom, že i ve vědě ten technický vývoj jde dopředu, a třeba složité numerické výpočty se provádějí automatizovaně, není sporu. Což je ovšem něco trochu jiného, než základní výpočty (malá násobilka, sečítání malých čísel), které každý člověk zpaměti umět musí, i kdyby si měl jen spočítat, za kolik zaplatí v sámošce za rohlíky.

A pak k tomu že si někteří nadaní žáci myslí, že by dokázali sami odvodit složitější matematické vztahy. Což jim tedy fandím (třeba by to i někteří zvládli), akorát že pokud by si ten svůj odvozený výsledek nezapamatovali, (nebo nezapsali), tak by ho museli pokaždé pro další výpočty odvozovat celý znovu.. Co si pamatuju, na tohle téma byl jistý potrhlý sci-fi seriál. Jó, pan vědec, tvrdil, že prý kdysi jako malý žáček , vymyslel formuli na přesuny celých kontinentů a planet, akorát že pak ten sešit s výpočty ztratil (nebo co), a v dospělosti už si na to nevzpomněl. Ale to byla spíš hustá parodie na vědu..

M. Pivoda 12.7.2021 15:03

Cituji z diskusního příspěvku: "Matematiky není nikdy dost."

Brněnský matematik doc. Václav Polák mi (asi tak na počátku roku 1989) zdůrazňoval, že ve společenských vědách je třeba používat jinou matematiku, než která se používá v technických a přírodních vědách. Proto prý doc. Polák objevil novou matematiku, para-matematiku, která je fakticky ale zároveň i systémem tzv. umělé inteligence:

https://www.amazon.com/Mathematized-Humanities-Via-Humanized-Mathematics/dp/8085219220

P. Velenka 12.7.2021 0:47

To víte, že jo, zlatíčko. Děti přece do školy nemusejí chodit vůbec; stačí, když budou mít ty mobily!

E. Novotny 12.7.2021 2:54

To z clanku neplyne. Jde o ten drill, ktery i ona odmita. Souvislosti jsou skutecne nejduleziteji, kdo se kdy narodil si nikdy pamatovat nemusi, od toho jsou ty zatracene mobily dobre dost. Jde o rozliseni podstatneho od opaku.

P. Hatina 12.7.2021 5:00

Bohužel, ono to tak není, protože i ten fakt co to bylo za událost a kdy se ta událost stala, je třeba v porovnání s jinou poměrně důležitá souvislost. A pak tedy záleží na tom, jak je ta otázka /ve škole i jinde/ položena.

Ono totiž, když ta, dosti primitivní otázka zní "Kdy byl upálen v Kostnici mistr Jan Hus", tak to se dá na tom internétě najít snadno. Ale kdyby ta otázka zněla, proč u nás vypukly husitské bouře, tak už se bez znalosti těch faktů, v souvislostech objevit nedá.

I kdyby těm študiosům nekdo napověděl, "má to něco společnýho s Husem", tak ani po nalezení jeho data úmrtí nepochopí stejně nic..".. 6. července 1415 Kostnice, upálen. To mu snad bouchly kamna, nebo co? A s husitama to mělo společnýho co?

P. Hatina 12.7.2021 5:00

Bohužel, ono to tak není, protože i ten fakt co to bylo za událost a kdy se ta událost stala, je třeba v porovnání s jinou poměrně důležitá souvislost. A pak tedy záleží na tom, jak je ta otázka /ve škole i jinde/ položena.

Ono totiž, když ta, dosti primitivní otázka zní "Kdy byl upálen v Kostnici mistr Jan Hus", tak to se dá na tom internétě najít snadno. Ale kdyby ta otázka zněla, proč u nás vypukly husitské bouře, tak už se bez znalosti těch faktů, v souvislostech objevit nedá.

I kdyby těm študiosům nekdo napověděl, "má to něco společnýho s Husem", tak ani po nalezení jeho data úmrtí nepochopí stejně nic..".. 6. července 1415 Kostnice, upálen. To mu snad bouchly kamna, nebo co? A s husitama to mělo společnýho co?

E. Novotny 12.7.2021 17:57

Uz to napsala M. Karlicka, vic k tomu nemam, vzdyt nakonec potvrzujete i Vy sam, aniz byste to vedel. :-)

P. Velenka 12.7.2021 22:34

NE, paní Evo N.! Dril je stále třeba, i když ne s rákoskou jako dříve. Pokud v hlavě nemáte nic, nevíte ani, co si na tom mobilu dohledat.

E. Novotny 13.7.2021 19:38

Drillem toto neziskate. Drillem to neziskate, ziskate

spis odpor ucit se a vyhledavat cokoliv. Nebo, jste-li okolnostimi donuceni nebo mate prirozenou zvidavost, si vypestujete vlastni zpusob jak na veci prijit, to u inteligentnich bytosti funguje nejlip.