25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

FEJETON: Maturita z matematiky

Povinná maturita z matematiky. Věčné, vděčné, ne vždy věcné téma k diskuzi. Nebo k hádce.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Adámek 3.6.2020 11:07

Nerozumím větě "Čeština v mých očích jen náhodně vyhrála tuhle maturitní loterii a má to štěstí už přes třicet let." Čeština byla maturitní předmět už v "Cestě do hlubin študákovy duše" / "Škole základu života". Samozřejmě lze diskutovat o tom, jestli je třeba tuhle tradici zachovat (domnívám se, že z mateřského jazyka se maturuje ve všech zemích, kde se maturuje), nebo ne, ale určitě nejde o posledních 30 let!

J. Pavelka 3.6.2020 11:01

Nevím, zda má být povinná maturita z matematiky ( z mnoha ohledů je sporné, zda to má záviset na jediné zkoušce)...Nicméně matematika nebo lépe řečeno počty (které jsou základem středoškolské matematiky...ke skutečné matematice s jen zdaleka přibližuje) jsou základem i pro tu fyziku, chemii, ba v současné době i biologii....A znalost statistiky by měla být i u těch, co se věnují vědám sociálním..

J. Jurax 3.6.2020 14:51

Přesně.

E. Chrapek 3.6.2020 10:51

Každý jsme jiný. A každý nemusí mít maturitu. pokud se někdo nedokáže naučit středoškolskou matiku, tak se jistě nedokáže naučit prakticky nic.

Vynikající házenkář, pokud se neumí či nechce učit, fakticky nepotřebuje mít maturitu.

R. Gramblička 3.6.2020 13:55

Já měl s matikou na gymplu problém a díky bohu, matika nebyla povinná. A mohl jsem si vybrat biologii a chemii, které mně bavili a ve kterých jsem vynikal

J. Kanioková 3.6.2020 10:48

Nesouhlas s autorkou !

Čeština a matematika = ZÁKLAD !

F. Bachan 3.6.2020 10:24

Proč je tak těžké vidět v rovnici kružnice triviální aplikaci Pythagorovy věty?

Ten pravoúhlý trojúhelník s odvěsnami na osách x a y a přeponou mezi bodem na kružnici a středem kružnice snad málo bije do očí?

Může mi, prosím, vážně někdo odpovědět v čem je ten problém? Chtěl bych ve vší slušnosti požádat autorku, aby se v klidu zamyslela a zkusila definovat to místo, kde jí souhrn jednoduchých poznatků předložených v určitém kontextu přestane dávat smysl.

Napsat rovnici kružnice je přece nesrovnatelně jednodušší intelektuálí výkon, než se prokousat kontextem stopadesát let starých textů a pochopit význam sporů mezi ruchovci a lumírovci.

Narážím hlavou na zeď, když se tohle snažím pochopit, to přece odporuje fyzikálnímu principu o minimalizaci energie :)

F. Kusák 3.6.2020 10:35

Je to tak. Také to nechápu. A k obsahu článku je zbytečné se vyjadřovat, nemá to smysl. Lidově řečeno, jsou to takové pindy.

J. Kanioková 3.6.2020 10:49

Souhlas

E. Chrapek 3.6.2020 10:54

Problém je v tom, že matiku nelze okecat. Lumírovce, za malé pomoci zkoušejícího, nějak okecat jde.

J. Hejna 3.6.2020 11:34

Nechtěl byste toho od autorky moc?

S. Stoklásek 3.6.2020 13:28

Protože soudružka maturantka asi nikdy neviděla grafickou reprezentaci Thaletovy věty. Pokud se jí učila jako básničku z češtiny dá se jejímu matematickému nastavení i v elementárních věcech porozumět.

S. Stoklásek 3.6.2020 13:36

P.S. Ohledně toho fyzikálního principu minimalizace energie platí, že pokud atomy systému nemáte na dně potenciálové jámy budou vám kmitat ve vyšším vibračním móda a zároveň máte vyšší pravděpodobnost, že se systém/molekula rozpadne. A to se s naší společnosti pomalu děje.

Z. Roller 3.6.2020 9:22

Vážená autorko, váš příspěvek je velmi dobře napsaný a kdyby byl maturitní slohovou prací, měla byste za jedna. Váš příspěvek mi říká, že byste se uplatnila v politice nebo v nějakých humanitních vědách, protože i když se mýlíte a nemáte hloubku pohledu, jste přesvědčivá. Tak. Jedna rada: všechno zlé je k něčemu dobré, i když se nám to zpočátku nelíbí. Druhá rada: nemluvit o humanitně nebo přírodovědně zaměřených středoškolácích jako o něčem hotovém. Spolužák moc chtěl dělat medicínu a je z něj advokát. Dcera toužila po kunsthistorii a je realitní makléřkou. Můj žák o sobě vždy tvrdil, že je ornitolog, a je teď uznávaný odborník přes řasy. To je realita života.

D. Stirsky 3.6.2020 9:13

Také bych připomenul, že filosof Platon měl na své sthénské Academii nápis, aby tam nevstupoval nikdo, kdo nezná matematiku. A umění bez matematiky? Bachovo Umění fugy, Mozartovy, Haydnovy a Beethovenovy symfonie - toť krásná matematika v notách (pravda, Beethoven přý měl potíž spočítat si útratu v hospodě). Nebo obrazy renasančích a barokních mistrů: V publikacích bývají často podkresleny kružnicemi, přímkami, křivkami, které ukazují rozmístění postav a objektů. Geniální Santini či Dientzenhofer: že by nemuseli znát matematiku? A za nejhorší nešvar stále existující pokládám, když se někdo NEZNALOSTÍ MATEMATIKY chlubí. A nebo pokrytecky říká: "Já vím, je to strašné, sytdím se." Ale ve skutečnosti je na svoji nedostačivost ba blbost hrdý. Samozřejmě, podmínkou je dobrý, ba velmi dobrý učitel. A ne takový, který si na méně chápavých léčí své komplexy (zažil jsem vícekráte).

D. Haubelt 3.6.2020 8:53

Ono by se to celé výrazně zjednodušilo, kdyby maturita byla tím, čím má být - tedy výběrovou záležitostí, která oddělí ty schopnější od méně schopných, jak tomu ostatně kdysi bývalo. Bohužel, politické zadání "maturita pro všechny" maturitu zcela znehodnotilo.

Osobně bych rozhodně trval na povinné maturitě z matematiky na gymnáziích. Možná by tím i ubylo přetlaku uchazečů o tento typ vzdělání. Na ostatních středních školách maturitu z matematiky jako volitelný předmět. A na různých učilištích vyučovat derivace a integrály stejně nemá žádný smysl, tam potřebují úplně jiné znalosti.

A co se češtiny týká - nikdo s maturitou by neměl používat taková zvěrstva jako "potencionální". Mohl by mi někjdo prosím vysvětlit, co je to ten potencionál, na který se tolik autorů odvolává?

D. Polanský 3.6.2020 8:22

K tomu jsem napsal před delší dobou povídání, také jsem pro nepovinnost, ale z racionálnějších důvodů:

http://dusanpolansky.cz/zaslepeni/matematika.html

B. Martinák 3.6.2020 8:00

Holka, bez matematiky nejde nic, jen to ještě nevíš...

V. Kolman 3.6.2020 8:13

Máte pane Martináku pravdu.

Ale je fakt, že "kupeckou" matematiku může ovládat i bez maturity.

D. Polanský 3.6.2020 8:23

Má problém s jedním integrálem, nehelfnul byste mi?

O. Uživatel 3.6.2020 10:32

Uživatel požádal o vymazání
J. Nevrkla 3.6.2020 7:54

Statistika říká, že nejlepší výsledky v matematice mají studenti v jihovýchodní Asii. A taky se nejrychleji rozvíjejí, je tam vidět největší technicky pokrok. Že by nějaká souvislost? Pokud se spokojíme se zaostavanim, proč se namáhat nějakou logikou. Třeba nám sem budou vozit peníze asijsti turisti zvědaví na skanzen.

D. Polanský 3.6.2020 8:24

A vy si myslíte, že logiku pěstuje jenom matematika?

J. Nevrkla 3.6.2020 8:32

To si sice nemyslím, ale má k tomu nejlepší nástroje. Tedy pokud je dobře učena. Mám obavu z postoje - proč se trápit věcmi, když nás nebaví. Pak to vede k úpadku, jak lze vidět v EU i USA. V diskuzích se neuvadeji čísla a fakta, vystačí se s nepodlozenymi názory, demagogii.

J. Kanioková 3.6.2020 10:54

Naprosto přesně !

F. Kusák 3.6.2020 10:26

Jde o to, jakou logiku máte na mysli. Tak třeba tu "ženskou" nikoliv. Ale znám mnoho chytrých žen, tak nic ve zlém. Pokud víte na čem je založená formální logika a jak se třeba navrhují logické obvody, bez kterých si dnes většina z nás nedovede představit život (mnohdy, aniž si to uvědomuje), pak to fakt nejde. A je nesporné, že právě za rozvoj logiky se nejvíce zasloužili matematici. Kdyby lidé více používali logiky a tzv. výrokovou algebru, pak by bylo mnohem těžší oblbovat národ. Nemám rád diskuze, které každou objektivní pravdu relativizují. Většinou lež je lež a pravda je pravda. A kde to nejsem schopen rozpoznat, pak je lépe se tím nezabývat.

F. Bachan 3.6.2020 10:32

Samozřejmě že by se měly vyučovat i jiné předměty, které brousí logické uvažování. Například šachy, programování. Ale matematika je základ všech těchto oborů.

F. Kusák 3.6.2020 10:31

A víte proč? Zkuste se zeptat, kolik studiu právě tam studenti dávají. To není v genech, ale v přístupu. Kdysi to samé platilo o Zemích Koruny české. Také to platilo o podstatě prosperity USA. Platí to ale ještě dnes?

J. Nevrkla 3.6.2020 10:41

Když jim zrušíme zkoušky, tak je rozhodně k úsilí motivovat nebudeme, zcela jistě k jeho poklesu.

F. Kusák 3.6.2020 10:56

No, to je určitě pravda, ale ono to hlavně souvisí s hodnotami, které sdílí tamní společnost. Tak proto ty zkoušky. Kdysi se radní ve Vraném nad Vltavou, po stavbě přehrady, měli rozhodnout, zda si od státu nechají postavit most nebo školu. A rozhodli se pro vzdělání. Nevím, zda by to udělali zastupitelé dnes.