Neviditelný pes

FEJETON: Jak se (ne)tázat

Jiří Šodek
diskuse (2)

Základní věty, jež byste neměli říkat profesionálním fotografům

Uznejte sami, že ač vy sami umíte výborně takřka vše, najde se přesto někdy obor, jemuž, jak sami vcelku víte, nerozumíte. Tedy aspoň ne příliš, řekněme. Jsou například lidé, kteří příliš nerozumí kvalitnímu profesionálnímu fotografování. Pokud chcete běžné fotky z dovolené nebo že vaše dítě už zase vyrostlo, tomu dnešní digitální doba nahrává. Vše je ostré, automat pozná, kdy je třeba zapnout blesk… ačkoliv dnes i ony malé automaty mají tolik podivuhodných funkcí, že je většinou asi vždy vhodně a často ani nepoužijete.

Měl jsem to štěstí, že jsem poznal, ač fotoamatér, dost vynikajících českých fotografů. Dlouho jsme hovořili, nakonec z toho většinou vyšel závěr, že "je to jen o cloně a čase a kvalitním světelném objektivu". Jinak je vše na vás. Zaujalo mě, že většina z nich nepoužívala kvůli kvalitě dnes tak oblíbené zoomy, zoomovali prostě nohama, většina v ruce leiku se "šestatřiceticentimetrovým" objektivem. Neberte to, prosím, jako reklamu. Jiní měli canon, dříve někteří prostě praktiku či zenit.

Slíbil jsem vám ale ty věty, které profesionálním fotografům říkat prostě není radno. Jinak si zahráváte vážně buď se svým, nebo s jejich zdravím či životem. Je jich celkem třicet, těch otázek, ale vyberu dvě. První věta zní: "Proč je ale to vzadu takové rozmazané? Já mám na svých fotkách všechno ostré!" Profesionální fotograf u této otázky již na odpověď většinou rezignoval a už vůbec neříká nic o tom, že chtěl "odpíchnout" dominantní objekt, že fotoaparátem sledoval souběžně závodní vůz, takže ten je ostrý a kvůli dynamice snímku jsou diváci "rozmazaní". V případě takové otázky už zkušený profesionální fotograf jen mlčí.

Druhá věta, která je již na hranici legitimity otázky a blbosti tázajícího, je: "Ale proč jsou ty vaše fotky z naší svatby tak drahé – dvacet pět korun za jednu? Vždyť u nás v drogerii v tom automatu mi dělají jednu fotku za korunu padesát!" Při téhle otázce byste si mohli už koledovat o trestněprávní zodpovědnost za kolaps a následnou smrt fotografa.

zpět na článek