19.4.2024 | Svátek má Rostislav


Diskuse k článku

FEJETON: Co se v mládí naučíš

Při debatování o současném našem školství - když přeskočíme mantry o nízkých platech zaměstnanců, o domácím vzdělávání, o kvalifikaci učitelstva a o hodině tělocviku týdně navíc - postoupíme až k meritu věci.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Kersch 19.3.2015 11:47

od autora

Podle toho, co tu zatím napsali pan Polanský a pan Šulc, je vidět, že pojem "morální profil" oba diskutující spojují s "dobrem", které je předepisováno morálkou. Zatímco morálka je dlouhodobě ustálený soubor psaných i nepsaných pravidel o přípustném chování a jednání v dané společnosti, morální profil má každý jednotlivec svůj. Ten je závislý především na výchově v dětství, i když o genetických předpokladech, tj. jakýchsi "povahových náchylnostech" věda o člověku dnes něco zná. Ve svém fejetonu jsem chtěl upozornit, že školní prostředí přispívá nemalou měrou k tvorbě morálního profilu budoucího dospěláka, a mnohdy si to účastníci neuvědomují. Kdo zná detailněji prostředí osmé a deváté třídy dnešní české základní školy, jistě bude souhlasit se mnou, že takové školní kolektivy mají velký vliv právě na tvorbu morálního profilu jednotlivců. Jestliže například falzifikátoři omluvenek jsou v dané třídě / škole úspěšní ve své činnosti, pak jsou některými svědky  obdivováni a také napodobováni - a v tom je další bod pro vytváření morálního profilu obdivovatelů i obdivovaných. Takových podnětů - kladných i záporných - je při školní docházce velké množství, lze je samozřejmě ovlivňovat ze strany pedagogů, ale lze je i z téže strany podceňovat nebo dokonce bagatelizovat. Viz třeba známé aféry se školní šikanou, kdy šikanovaný "provokoval", "je si toho sám vinen" atd.

Lituji, že můj fejeton v tomhle ohledu je zřejmě málo srozumitelný.

petrkersch@karneval.cz

P. Princ 19.3.2015 19:57

Re: od autora

Fejeton je naprosto srozumitelný. Děkuji.

F. Hereit 19.3.2015 11:23

K poslední větě

Podle mého názoru naše současné školství rezignovalo na morální výchovu dětí i mládeže a soustřeďuje se jen na vzdělávání.

Důvodů je moc, jedním z nich je právní zkarikování krásných humánních zásad až k absurdu (absolutní ochrana "osobnosti" lumpů, absolutní zákaz všech "tělesných trestů" a pod.)

V době všeobecného úpadku morálky bohužel už není spolehnutí ani na výchovu v rodinách.

Každá snaha o změnu je chvályhodná, ale ....

D. Polanský 19.3.2015 11:02

Spíš by měla formovat, ale

když je někdo darebák, tak nepomůže nic. Podobně když je někdo férový, tak takový je všude.

J. Jurax 19.3.2015 22:16

Re: Spíš by měla formovat, ale

Hm ... a jak ten darebák a ten férový vzniknou? Už se tak narodili nebo je to výchovou, respektive i výchovou?

A opravdu málokdo je absolutně a všude darebák a absolutně a všude férový.

P. Sulc 19.3.2015 2:55

Ta posledni veta,

to uz je dnes jen zbozne prani, rekl bych.