Sobota 5. října 2024, svátek má Eliška

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

FAVORIT: Laudatio Ing. Petru Hrdličkovi, CSc

diskuse (5)

12. září oslaví významné 90. narozeniny Petr Hrdlička, automobilový konstruktér, skvělý technik a šéf projektu Škoda Favorit. V životě to neměl jednoduché. Jeho otec Ing. Karel Hrdlička působil před válkou jako závodní ředitel tehdejší automobilky v Mladé Boleslavi, a právě proto cesta Petra Hrdličky za vzděláním byla po roce 1948 komplikovanější, musel projít vyučením strojním zámečníkem a strojní průmyslovkou. Teprve díky praxi v tehdejším Ústavu pro výzkum motorových vozidel (ÚVMV), kde se mohl zpočátku věnovat jen překladům technických textů, si vydobyl možnost studia na ČVUT. Již od studia se věnoval výpočtům ozubení a tento obor pak zdokonaloval nejen ve zmíněném výzkumném ústavu, ale i ve Škodovce a také na stáži u špičkového švýcarského výrobce obráběcích strojů pro výrobu ozubení Oerlikon. Práce na různých projektech pro řadu tuzemských automobilek mu umožnila kontakty s techniky a firmami jak na západě, tak i na východě.

GGGGGGGGGGGGG

Foto Dan Materna, MAFRA

V roce 1983 dostal Petr Hrdlička, tehdy znovu působící v ÚVMV, životní nabídku pozice šéfa vývoje Škodovky se zadáním za dva roky připravit zcela nové auto moderní koncepce. Byla to pro něj neopakovatelná životní šance, a zároveň hlava položená na špalek. Tuto výzvu Petr Hrdlička přijal. Pod jeho vedením a v nemalých porodních bolestech vznikl Favorit. Vůz, který posunul mladoboleslavskou Škodovku na dohled větších evropských automobilek. Vůz, který napomohl mnoha československým dodavatelům v oblasti automotive ke koncepčním posunům. Vůz, jehož technika konstrukce i modernizovaná technologie výroby zapůsobily jako výrazný argument vstupu německého koncernu Volkswagen do české firmy. Tedy svým způsobem i jakýsi základ významného rozvoje nemalé části českého průmyslu dodnes. Toto je obrovská zásluha Petra Hrdličky. Nebyl na to samozřejmě sám. Shromáždil kolem sebe řadu velmi schopných techniků i organizátorů, musel si umět vyjednat podporu na různých místech, bojovat s pohodlností, byrokracií, lidskou zabedněností i závistí.

Osobně jsem měl to štěstí s Petrem Hrdličkou krátce spolupracovat. Požádal jsem ho o zapojení se do diskusí přípravy projektu záchrany a restrukturalizace kopřivnické Tatry v roce 2013, který jsem vedl. Jeho rady, zkušenosti, ale i leckdy velmi racionálně vyargumentovaná oponentura našemu týmu hodně pomohla. Krizová záchrana Tatry se samozřejmě nedá s projektem vývoje Favorita a jeho zavedení do výroby co do velikosti a významu srovnávat. Nicméně sám jsem měl možnost si na vlastní kůži vyzkoušet, jaké to je mít určitou vizi, přesvědčit důležité rozhodovatele o její správnosti i v okamžicích, kdy okolí vaší vizi buď nevěří, nebo dokonce má své jiné zájmy. Jaké to je v průběhu projektu, když se některé věci nedaří tak, jak byste chtěli a potřebovali a čelíte kritice, že celý projekt a vaše vize jsou špatně. Při takových projektech jsou i situace, kdy občas sám pochybujete o sobě, ptáte se sám sebe, zda to zvládnete a hledáte vnitřní sílu tyto pochybnosti i nepřízeň nepřejícníků překonat.

To vše musel při projektu Favorita Petr Hrdlička prožívat. Neměl možnost druhého, třetího podání. Čas ani zdroje na zásadní změny projektu nebyly. Právě v těchto nelehkých chvílích využil Petr Hrdlička nejen svých komplexních technických a technologických znalostí, ale také kontaktů na různé dodavatelské firmy jak v tuzemsku, tak i v zahraničí. Ne vždy to bylo jednoduché, obzvláště když zdroje, zejména finanční, byly hodně omezené. Většinu tuzemských dodavatelů – až snad na Autopal Nový Jičín – se podařilo týmu Petra Hrdličky přesvědčit o nutnosti zavedení nových modernějších konstrukcí komponentů. Někdy k tomu používal i netradiční motivační metody. Sám jsem jako elév konstrukce autobusů v Karose měl možnost jezdit na služební cesty jedním z prvních Favoritů z ověřovací série. Od pobočného závodu Karosy v Jaroměři totiž Škodovka potřebovala rychlý náběh nových koster sedadel pro Favorita, a tak „motivovala“ Karosu dodávkou několika oněch předsériových Favoritů. Samozřejmě kam jsme s ním přijeli, všichni nám ho okukovali, protože kromě pár obrázků ve Světě motorů se ještě Favority nikde neobjevovaly.

Bylo mi velkou ctí se s takovým člověkem, jako je Petr Hrdlička potkat, debatovat s ním a rozebírat i stav automobilového průmyslu, českého hospodářství a vývoje světa obecně. Vážím si toho a myslím, že Petru Hrdličkovi můžeme poděkovat za to, že Škodovka je dnes tam, kde je a že český automotive si vydobyl i v oblasti dodavatelského průmyslu nepřehlédnutelné místo. Bohužel ani vedení německého Volkswagenu, ani čeští politikové neuměli následně využít potenciálu takového odborníka a zkušeného manažera. Jeho postupy už by dnes asi nebyly opakovatelné, protože řešil problémy oné doby, kdy projekt vznikal. Ale zkušenosti tohoto téměř krizového řízení (nebo možná lépe řízení projektu v krizové situaci), lidský nadhled a zejména schopnost logického myšlení a přímé argumentace by se našemu průmyslu určitě hodily.

Přeji Petru Hrdličkovi hodně zdraví a radosti z dětí a vnoučat

Autor je původem automobilový konstruktér a nyní krizový manažer

Jan Kovanic
5. 10. 2024

Vvraťme se k starožidovské tradici. Měsíc tišri započal letos ve středu 3. října.

Aston Ondřej Neff
5. 10. 2024

Francouzský prezident Emmanuel Macron je v Německu a vysílá odtud varovné signály.

Hyena Neff
5. 10. 2024

Toto je povídání po pejskách, ale občas se tu promítnou rybičky. Máme je v jezírku na zahradě.

@ StařecNaChmelu
5. 10. 2024

Chtěl bych se omluvit, že jsem vás předem neinformoval o tom, že vám to už nehodím.

Aston Ondřej Neff
3. 10. 2024

Důslednost, s jakou vláda spěje ke sebezničení, je skutečně hodna lepší věci.

Aston Ondřej Neff
2. 10. 2024

Ministr zahraničí Jan Lipavský podal demisi a premiér Petr Fiala ji nepřijal.

Aston Ondřej Neff
4. 10. 2024

Zjištění Eurostatu, že česká vláda švindlovala s údaji o deficitu, je za současné situace jen...

Aston Ondřej Neff
5. 10. 2024

Francouzský prezident Emmanuel Macron je v Německu a vysílá odtud varovné signály.

Benjamin Kuras
3. 10. 2024

Odmítat migranty je prý těžký hřích. Sebevražda celé Evropy není?

Josef Kopecký
5. 10. 2024

„Nevyužili jsme šanci s novou značkou, lidé v naší kampani viděli návrat do minulosti,“ řekl na...

Lidovky.cz, ČTK
5. 10. 2024

Devatenáctiletý tenista Jakub Menšík otočil na turnaji v Šanghaji utkání proti světové šestce...

Lidovky.cz, ČTK
5. 10. 2024

Švýcarsko a Itálie znovu překreslí část své společné hranice kvůli tajícím ledovcům, které...

Dominik Rusinko
5. 10. 2024

Zatímco ještě v minulém roce zažíval tuzemský realitní trh vystřízlivění po divokém mejdanu, s...

ČTK
5. 10. 2024

Do motocyklové Velké ceny Japonska, kterou zahájil vítězstvím v pátečním tréninku, odstartuje Filip...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz