EVROPA: Tak koho dnes potrestáme zbytečným telefonátem?
Ovšem dřív než vyskočíme z kůže, měli bychom se nad jejím návrhem zamyslet s chladnou hlavou. Má totiž svou logiku a - byť asi většina nebude souhlasit - také jistý půvab. Tak předně: rozdělení nákladů za telefonní hovor není žádnou novinkou. Je běžné v mnoha zemích světa a zažili ho i čeští zákazníci, byť zřejmě jen jejich velmi nepatrná část. Za příchozí hovory se platilo na počátku devadestých let za telefonování v síti, která dodnes funguje a jejíž čísla začínají předvolbou 601. To byly mobily ještě exkluzivním zbožím a jedním z atributů českého "divkého kapitalismu".
Placení za příchozí hovory je běžné i dnes, a to v rámci roamingových služeb. Když jste v zahraničí a přijmete hovor z domova, platíte obvykle víc než člověk, který vám volá. V tom je logika toho, že s nápadem přichází právě evropská administrativa. Zpoplatněním příchozích hovorů se vnese určitý řád a větší jednoduchost do tarifů a plateb, a to bez ohledu na to, kde v Evropě jste a kam voláte.
Redingová tvrdí, že nový systém výrazně sníží administrativní zátěž operátorů, kteří si musí hovory mezi svými sítěmi složitě přepočítávat a proplácet. Podle Redingové by to mělo mít dopad na pokles cen hovorů. Tomu můžeme, ale nemusíme věřit. Skepický zákazník, zvlášť ten z Česka, dobře ví, že každá změna je k horšímu. Dá se tedy čekat, že zavedení nového systému by operátoři vzali jako dobrou příležitost, jak od nás vytahat víc peněz.
Sami operátoři včetně těch českých se však kupodivu staví k návrhu skepticky. Na otázky novinářů odpověděli mluvčí všech tří českých operátorů, že by nový systém nezavedli a že o tom ani neuvažují. Proč, když by to pro ně bylo tak výhodné? Odpověď je jednoduchá: ono by to hodně změnilo způsob, jakým telefonujeme. A v celkovém balíků by příjmy téměř jistě poklesly.
Jak je to možné? Jen se pozorujme. Spousty hovorů dnes neplatí ani volaný, ani volající. Ve skutečnosti jdou na účet našich zaměstnavatelů, v lepším případě soukromých, v tom horším státních. Volají si tak příbuzní, známí i kamarádi. V Česku, kde se drobné okrádání zaměstnavatele bere jako norma či spíše povinnost, je to zvlášť rozvinuté.
Britský deník Daily Mail otiskl před časem článek o zajímavých slovech, které existují jen v určitých jazycích. Z češtiny vybral takzvané "prozvánění". Však to známe. Vytočíme číslo příbuzného, necháme jeho telefon jednou cinknout a rychle položíme. On nám vzápětí zavolá zpátky, ovšem z pevné linky v kanceláři nebo ze služebního mobilu. Kromě češtiny prý toto slovo existuje jen ve slovenštině.
No a v tom je půvab návrhu, aby náklady za hovor nesly obě strany. Je celkem pravděpodobné, že budeme telefonovat méně, efektivněji a více s rozumem. Než vytočíme něčí číslo, dobře si promyslíme, jestli s ním opravdu potřebujeme mluvit. A hlavně jestli on potřebuje a chce mluvit s námi. Nebudeme ho totiž už okrádat pouze o čas, ale i o peníze. Ubyde tlachání a nesmyslných telefonátů z nudy. Zároveň nepochybně stoupne procento promeškaných, či lépe řečeno úmyslně nezvednutých hovorů.
Nemůžu si pomoci, ale mně se to líbí.
(Psáno pro E15)
Převzato z blogu Extra se svolením autora.