28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

ESEJ: Společnost podle Tolkiena...

Pána prstenů jsem četl dávno před tím, než u nás vypukla Tolkienovská mánie spojená s uvedením poměrně velmi povedených Jacksonových filmů. Dospěl jsem k závěru, že je to opravdu velmi inspirativní mnohovrstevné dílo, které je možné vnímat v různých rovinách.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Vaclavik 14.2.2015 19:49

Rozharany autor

"nekolik otázek ke stredovekému hospodárství mi hárá myslí"

Autor bojuje s nahledem na stredovek ruzovymi bryli, ale sam si je nasadi, kdyz se mu to hodi. Ta mena bez centralni banky byla v moci nejakeho panovnika a ten s ni mohl nakladat dle sve libovule. Bezny lid samozrejme menu zpravidla vubec nemel, nepotreboval ji, obchodoval   barterem, i ty 'desatky' se odvadely vetsinou v produkci, v penezich az v pozdejsich dobach. Desatky neznamenaly deset procent, to si autor zamerne plete s robotou, s pozdejsimi casy, kdyz svitalo a renesance byla na obzoru a s ni penize mezi vseobecnym lidem. Vybiralo se vetsinou co to da, dle libovule toho ktereho panovnika, treba i vsechno a lidi byli ponechani smrti hladem (vs stylu Stalina na Ukrajine, napriklad).

Treba to 'cim a jak osejete pole, bylo ciste na vas' je tak hloupe, az to boli - bez vyzkumu jste mohl osit jen tim, co bylo k mani, co vam panovnik v zime nezabral. Hnojivo bylo jen jedno a jeste uzkoprofilove, nebot lide se vetsinou zaprahali do polniho nacini sami, zvirectva a tudiz hnojiva od nich nemajic. A o umelych hnojivech se jim ani nezdalo. Delat a sit si mohli co chteli, ale jako s tim H. Fordem, kdyz nabizel Fordy k vyberu jakekoli barvy, pokud to byla cerna. V tomto pripade lidem nic nezbyvalo, byli radi, ze jsou radi, ze vubec neco osejou.

Korunu tomu vsemu nasadi protestem proti svobode cloveka (liberalismus v puvodnim pojeti): "Podle neoliberálních ekonomu by se melo jednat o témer ideální podnikatelské prostredí. Tak jak mi k certu vysvetlí, že materiální základna této spolecnosti zustávala stále stejne ubohá? "

At si autor predstavi jako tehdejsi stredoveky nevolnik. ze si zacne podnikat ve farmareni a zbohatne... a ze ho jeho pan/slechtic necha bohatnout, ze mu nesebere i sazbu na jaro, ze... ale to je takova blbost, ze se na mysl dere to o blbem a jeste blbejsim. Ale kdyz jsou lide proti svobode cloveka, stava se i cerna bilou a naopak.

V. Vaclavik 14.2.2015 20:06

Re: Rozharany autor

"témer ideální podnikatelské prostredí"

K podnikani a bohatnuti z neho, kdyz mluvime celkove o spolecnosti, muze nastat jen tedy, kdyz lidu nad hlavami necni jako gilotina libovule nejakeho panovnika. Kdyz je nejaka jistota, ze neprijde nejaky najezdnik, nebo valka, a vy o vse prijdete. Kdyz treba (cinsky) cisar nezabavi vynalez hodin, ci papiru(su) pro sebe pro poteseni, pro dvorni ucely, a tim to konci, zadny spolecensky vyvoj nenasleduje, jen staleti stagnace.

Vseobecne receno, bohata spolecnost prichazi az s padem nevolnickych pasaliku, kdy lid ma jiste zaruky a stabilitu prostredi, kdyz se nemusi obavat, ze bude li bohatstvim vycnivat nad prumer, vse mu bude zabrano, nebo muze byt i upaleny, hlava stata, nebo bude muset jit do vyhnanstvi. Bohatnout se da, jen kdyz je mozna spouprace lidi, kdyz se mohou sdruzovat do manufaktur, ale nic takoveho ve hlubokem stredoveku neslo a kdyz, tak jen pod prisnou regulaci cechu, bylo nutne ziskat vysadu (pasalik od nejakeho panovnika na podnikani v jistem 'partikularnim' odvetvi a jenom v tom, v zadnem jinem - takze nejake vymysly, pokrok, se vetsinou nemohly konat).

Zkratka, at se autor sam sebe opta, proc v dnesnich modernich prumyslovych casech uz nemame panovniky a kdyz mame, tak jen pro okrasu, treba ho to trkne.

R. Szewczyk 15.2.2015 16:44

Re: Rozharany autor

hm.třeba Inkové peníze neznali,V byzanci a v číně nevolnický systém nebyl,na našem uzemí byl cca do 10stl. rodový systém

V. Vaclavik 15.2.2015 19:42

Re: Rozharany autor

Cela tahle otazka pokroku a bohatnuti z neho (coz jsou do jiste miry, v dlouhem behu spojene nadoby) se otaci na jedinem - na ideologii kolektivismu-individualismu, v jakem pomeru jsou tyto zastoupeny v dane spolecnosti. Na mysl me vzdy prichazi jedna scenka z Feliniho filmu, asi jediny jeho film, ktery jsem kdy videl a to jeste asi v sedmdestatych letech v Ceskoslovensku - bylo to jak syn ma nejaky osobni uspech, myslim ze neco ulovi, nebo spis nekde neco vydela, mozna nejake penize a prijde domu a pochlubi se s tim otcovi patriarchovi rodiny a ten mu da zivotni lekci, setre ho s tim, ze to neni jeho, ze to patri rodine, ze je to uspech vsech... neco v tom smyslu. Proste krystalicky cisty kolektivismus na urovni rodinneho klanu. Aby nebylo mylky, kdyz si deti vydelaji treba roznasenim novin, nebo nejakou brigadou, spravne je, kdyz to rodina respektuje jako osobni vydelani a vydelek mu preje a necha mu ho pro osobni utratu, a kdyz pak pozdeji ty deti maji sve rodiny a dobrovolne vyprazdni doma kapsy, tak uz to kolektivismus neni a je to tak spravne.

K tem vasim poznamkam, neni vsechno jen o penezich. Inkove jiste znali aspon nejakou formu barteroveho obchodu, vymeny zbozi za jine zbozi. A neni to vse jen veci meny, nebo nevolnictvi vs nejaka mira volnosti, nezavislost na panovnikovi (ovsem volnost udelena, tedy volnost, ktera muze byt kdykoli vzata zpet), dulezite jsou vsechny faktory, ktere souhrne nazyvame svobodu cloveka, cloveka ktery zije ve spolecnosti lidi, kteri jej respektuji, hledaji jeho souhlas, cili neznasilnuji jej nejakym prehlasovanim svou vetsinou, ktere se vsichni, pod hrozbou nasili, musi podrobit.

V. Vaclavik 15.2.2015 19:57

Re: Rozharany autor

My jsme dnes technologicky snad staleti pred nasim lidskym vyvojem a to nemuze dlouho trvat a neskonci to nasim dohonenim toho technickeho vyvoje po lidske strance, ale naopak, o ten technicky vyvoj nakonec prijdeme, tak ci onak. Vezmeme si stare Recko, jeho pokrok na poli filozofickeho mysleni, jeho socharske umeni (jistym zpusobem dodnes neprekonanem ani v socharstvi, ani v nejakem jinem umeleckem smeru), a i jeho technicke uspechy technickeho, technologickeho druhu (Antikythera mechanismus jako jeden priklad, ale jsou i dalsi prekvapive nalezy z te doby) a pak kulturni, lidsky kotrmelec, vse je pryc, ztraceno, neco z toho pokracuje a je objevovano risi Rimskou. Dnesni Rekove jsou ironickym vysmechem te starorecke kultury, ani je nechci oznacit za nejake jeji potomky, byt zprznene.

Mimochodem, autora clanku je me svym zpusobem lito, ze na nej tak utocim, je to takovy asi spis lepsi Cech, nez prumer, ale kazdy, kdo se stavi k lidske volnosti, svobode, byt pomylene chapane, jako on, si zaslouzi radny argumentacni zahlavec. Namisto ironizovani liberalu by se mel spis zamyslet na tim, co asi v tom jejich boji za lidskou svobodu delaji spatne, nebo nad tim, kde on asi dela chybu, ale Cesky prumer, i ten nadprumer, ma zaklad v nejake forme kolektivismu a ke svobode cloveka je v principu nepratelsky zalozeny.

J. Pražák 14.2.2015 15:17

???? Autor píše:

"...Lombarďané a templáři pak získají poklad nejvzácnější, znalost bankovnictví....."

To je nějaké podivné, protože islám zakazuje půjčování na úrok....

Templáři naopak "vvynalezli" směnky, které bylo možné prroměnit v hotovost na kterémkoli jejich hradu.

V. Vaclavik 15.2.2015 20:03

Re: ???? Autor píše:

Jak 'podivne', prece Lombardi ani templari snad nebyli muslimove? A oboji provozovali formu bankovnictvi, byt nejspis ne uplne stejneho, jako to dnesni, ale princip zustava.

S. Lorenc 14.2.2015 10:35

Tolkien a alegorie

Není pravda, že Tolkien neměl rád alegorii jako takovou. Ale jako křesťanský autor, jehož dílo zjevuje křesťanské pravdy, nepsal dílo jako alegorii na Bibli. Narozdíl od Lewise, který naopak záměrně a geniálně biblickou alegorii používal.

K. Janyška 14.2.2015 9:27

Lidský svět je spontánním řádem lidské interakce a ne žádnou

a tzv. společností. Vrcholem všeho je, když ji přikládáte lidské vlastnosti, jakoby byla jednotně myslící a jednající osobou... Dzp.

R. Szewczyk 14.2.2015 11:40

Re: Lidský svět je spontánním řádem lidské interakce a ne žádnou

spontánní řád je výraz idiota,jste idiot?máte občanský průkaz?kdo je vašim opatrovníkem?

P. Mach 15.2.2015 12:26

Lidský svět je spontánním řádem lidské interakce a ne žádnou

Ty evidentně občanku nemáš, viz ten blábol níže.

R. Szewczyk 15.2.2015 16:25

Re: Lidský svět je spontánním řádem lidské interakce a ne žádnou

ha bu bubu

R. Szewczyk 14.2.2015 9:26

ha ha ha

ad Tolkojen: V oboru fantasy nehodnotím,v literatuře je to absurdní brak,

ad křižácí,:nejlepší hodnocení přínosů křižáků,vtipné až za jejich hroby,

ad zbytek:V německo česko polsko uherském prostředí to s tím stěhováním bylo povětšinou tak,že onen stěhovatel musel napřed mít vyrovnané lenní ,nájemné,obroční a zapujční  a obdobné vztahy,pak nebyl poddaným a mohl se stěhovat třebas do análu nebo do ameriky

V. Němec 14.2.2015 8:28

A je ticho po pěšině.

Tolik námahy a odezva žádná.

D. Krajíček 14.2.2015 9:09

Re: A je ticho po pěšině.

Přečetli jsme a teď si necháváme šrotovat v hlavě (my čtenáři).