15.7.2020 | Svátek má Jindřich


Diskuse k článku

ESEJ: Smysl života za časů koronaviru

Lidstvo čelí největší zdravotní krizi minimálně za celou jednu generaci. Spolu s pocitem, že jsme ve válce, se zákonitě na mysl vkrádají otázky: Jak to bude dál, až všechno skončí? Nezmění nás to příliš? A jak se s tím vším vlastně vyrovnat?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Kubáč 9.4.2020 10:11

Vztah mezi materialismem, vědomím a svobodnou vůlí má autor hrubě "materialisticky" zjednodušený.

Plně deterministické nejsou už ani moderní počítačové algoritmy a to vůbec nemluvím o mozku, kde se pravděpodobně uplatňují kvantové jevy filosofům generace S.C.Lewise zcela neznámé.

I. Fencl 31.3.2020 21:37

Máte tam chybu. C. S. Lewis radil "Mít děti", ne "mýt děti" :-)

V. Podracký 31.3.2020 18:12

Je pravda, že coron nás pěkně vyděsil a také zcela zřetelně ukázal, že příroda je mocnější. Bohužel víra, že další takový nebude tak hned, je dost pochybovačná. Ono to může klidně přijít za dva roky zase.

Na druhé straně on vlastně je coron tak trochu PR přírody. Normálně v takové době našich babiček, by se z toho nějaký problém nedělal. Možná by se ani nevědělo, že něco takového je.

R. Benýšek 31.3.2020 13:34

Svoboda a bezpečí jsou!!! naprosté protiklady.

Buď máte jedno nebo druhé. Čím víc máte jednoho, tím míň máte druhého, a naopak.

Buď jste na svobodě nebo jste ve vězení. Bud jste v lese, na louce, v rybníku, v moři, nebo jste v zoo, či v delfináriu.

Bud jste vnitřně svobodný/á nebo jste uvězněný/á ve svých vlastních zábranách a strachu.

Ale spousta lidí odmítá tuto elementární pravdu uznat, protože jsou jim obě ty věci sympatické, a tak by je rádi měli obě najednou v co nejvyšší míře. A tak se snaží toto elementární dilema (buď - anebo) obejít kouzlením se slovy: Třeba, že svoboda prvního končí svobodou druhého (ano, pokud si ji druhý vynutí, či pokud se první dobrovolně sám stáhne či uskromní, ale ne, jakože správně musí či by měl). Anebo že druhou stranou mince svobody je zodpovědnost (ano, jen má plná zodpovědnost za jen mé a žádné jiné činy je bytostnou součástí mé svobody - ale ne, že proto tzv. zodpovědně se těch činů a svých zájmů vzdám, protože někdo jiný se zase svými zájmy to chce, resp. požaduje).

R. Langer 31.3.2020 14:06

Nicméně, konkrétně si nastavit svůj osobní poměr svoboda/bezpečí můžete ve svobodné společnosti celkem bez problémů, v totalitě to ovšem nefunguje. To bohužel také spousta nesamostatných, totalitou postižených jedinců nechápe.

P. Porady 31.3.2020 12:23

Článek dobrý, hutný; nicméně míjející cíl. Všechna čísla ukazují, že tohle není pandemie, nýbrž neskutečný fake. Itálie kupříkladu nezveřejní, kolik lidí umřelo celkem za měsíc březen. Jen uvádí 12 tisíc mrtvých na koronavirus. Běžně umře v Itálii za měsíc 60 tisíc lidí. Je to teď o 12 tis víc nebo stále těch 60 tis? A proč je ČR vedle KLDR jedinou zemí, která zakázala občanům překročit hranice. A proč jenom v ČR se musí nosit venku roušky, když je to nesmysl, který zdraví víc poškozuje? A proč nakupujeme za nadměrné ceny roušky v Číně, a kam čínské banky posílají provizi za zprostředkování?

R. Benýšek 31.3.2020 13:49

Podepisuji beze zbytku.

Ale proč lidí jako Vy píše (kamkoli) tak málo?. A proč je mnohem více těch, co se rozhodli být raději ovcemi? (kdyby aspoň takovými jako Ovečka Shaun :- ). A nechát se slepě vést svými pastýři, leckdy tak k nerozeznání od krysařů, co virtuózními tóny svých píšťal vedou kamsi zase své ́ovečky ́ s dlouhými čumáčky a ocásky.

Ale rád zjišťuji, že se svými názory už nejsem široko-daleko takový osamělý exot jako na začátku, ale že (pomalu, ale přece) přibýváme (tedy ve veřejném prostoru a mediálně nápadněji, jinak jsme tu byli asi všichni celou dobu). Jen ty miliony asi nás nikdy nebudou :-).

B. Rameš 31.3.2020 11:22

Proč ne. Možné je úplně všechno, neb o skutečných zákonech světa víme leda prd. Jsme batolata, která k sobě snaživě skládají kostičky, jehlany a válce, aby stavba "nějak" držela pohromadě. Ale i to je obrovský úspěch, vždyť v porovnání s trváním a rozsahem i tohoto jediného Vesmíru, o kterém cosi tušíme, je rod Homo, neřkuli nějaká civilizace, sotva novorozencem, který se ani nenadechl k prvnímu křiku. Pro mne je inspirativní doufat, že pokud si vzájemně nepodřežeme krky, jednou ony zákony pochopíme - k čemuž nám dopomáhej Bůh Všemohoucí a Matka Příroda.

M. Hoblík 31.3.2020 9:56

Postavíme vysoké ploty, žiletkový drát, drony nad hlavami, EU za krkem, prohlásíme Babiše císařem... Ještěže jsem si užil svobodného cestování do NDR!

K. Salajka 31.3.2020 8:48

Ono tvrzení o existenci mozku je jenom takové spekulace a společenská konvence. V antice, pokud vím, mu přisuzovali stejnou úlohu jakou má dnes u nás srdce.

Prostřednictvím humanismu zvítězil slavně pozitivismus nad náboženským tmářstvím. Žel Bohu, jak se ukázalo, není k dispozici žádná validní náhrada za etiku, založenou na víře v Boha. A tak jsme svědky relativizace etických hodnot, která nás vrací na úroveň savců a materiální přírody vůbec, za jejíž nadřazenou součást se moderní člověk považoval. V knize "Nahá opice" to dobře popsal Desmond Morris.

R. Langer 31.3.2020 14:12

Validním a stejně funkčním nahrazením víry boha je víra v komunismus, ekologismus a podobné levičácké náboženské teorie, které stejně jako klasická náboženství vedou lidstvo do pekla po cestě dlážděné dobrými úmysly (chápejte, dobrými pro jejich hodnostáře, nikoliv pro ovce). Ničím podstatným se to nijak neliší. :-P

L. Písařík 31.3.2020 6:43

Jochu, to je slovní laxírka, stačily poslední dvě věty.