23.4.2024 | Svátek má Vojtěch


Diskuse k článku

ESEJ: Obrana liberální demokracie

Již nějakou dobu se v různých článcích a diskuzích na netu setkávám s hanlivým postojem k existenci liberální demokracie. Není mně tak úplně jasné, proč tomu tak je, neboť jako klasický liberál a zastánce svobody individua považuji spojení oněch dvou pojmů v jeden jediný za žádoucí a docela přesné.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Braun 1.9.2020 14:15

Děkuji za vysvětlení.

I. Schlägel 1.9.2020 13:57

Já jsem příspěvek pana Kloučka pochopil tak, že naše ústava pracuje s termínem demokracie a nemusí pro vyšší kvalitu jejího fungování tento pojem modifikovat termínem liberální demokracie. Navíc v době, kdy se tímto termínem ohánějí lidé i instituce, které aktivně na omezení demokracie, a tím i svobody pracují. V tomto případě současné liberálně demokratické hodnoty v praxi neodpovídají těm svobodným demokratickým hodnotám a principům, které má ústava zajišťovat a bránit. Tak že naše ústava neodpovídá nastupující realitě, akorát ta realita (zatím) není tak surová. Možná to pan Klouček myslel jinak. Ono více psaných prohlášení a smluv rostoucích v EU jak houby po dešti je v rozporu s následnou realitou, tak že jde pouze o zvyk.

V. Braun 1.9.2020 13:44

A v lidském kolektivu žijícím v demokratickém právním státě pomocí právních a dalších legálních nástrojů.

V. Braun 1.9.2020 13:39

Debata v tomto vláknu začala příspěvkem, který říkal, že preambule ústavy ČR není v souladu s definicí liberální demokracie.

Vaši analogii s ústavou ČSSR chápu tak, že psaná ústava nemusí odpovídat realitě, to je jiné téma. Pokud ho chcete rozvíjet, tak do toho, obecně s vámi souhlasím, že se to může stát a v případě socialistické ústavy i dělo. Ovšem proč jste to napasoval do tohoto tématicky jiného vlákna netuším.

V. Braun 1.9.2020 13:35

No tak nejsou liberální demokraté, co vy na to?

I. Schlägel 1.9.2020 13:35

Práva jsou funkční, pokud jsou vymahatelná. Neozbrojené jehně je nemá, protože si je není schopno ani ubránit, ani vymoci. V kolektivu s vlky pouze s pomocí vlastní zbraně.

I. Schlägel 1.9.2020 13:31

Souhlasím. Proto jsem ten komentář věnovaný panu Braunovi napsal.

V. Braun 1.9.2020 13:30

Máte něco k tématu preambule ústavy a liberální demokracie? Pokud ne tak jste si zřejmě spletl vlákno.

V. Braun 1.9.2020 13:29

Tak to asi neplyne. Je to podobné jako když řeknete automobil, bez podrobnější specifikace je to dosti abstraktní představa, resp představy jednotlivých lidí se mohou dosti lišit, ovšem nějaké podobné znaky tam jsou (kola ve více stopách, motor a pod.).

M. Mařák 1.9.2020 13:22

Dle mých informací byla navržena také Občanská strana, ale Václav Klaus dal přednost tomu názvu, kde se pojem demokracie spojil s přívlastkem občan, nebo občan s přívlastkem demokracie, chcete-li, tedy pojmu přívlastkovému a nikoli bez přívlastků. Možná to tehdy ještě neměl v hlavě tak srovnané jak teď, což nevylučuji.

V. Petr 1.9.2020 13:10

V definici "liberální demokracie" se též nic nedočtete o vyhazování z práce, trestání za "nevhodné" výroky či dokonce presentaci nevhodných FAKT (zveřejnění fota Velkého jeruzalémského muftího s Hitlerem, např.), podpoře úchyláků apod.

R. Gramblička 1.9.2020 13:08

z toho plyne, že nic jako demokracie sensu stricto neexistuje

R. Gramblička 1.9.2020 13:06

v podstatě souhlas. Definicie demokracie jako spůsob řízení věci veřejných je příliš obecný pojem a představy lidí o ní jsou natolik variabilní, že nutně vedou k existenci různých typů demokracie od těch libertariánských až po demokracie s autoritářskými rysy. Takže při jejich popisu se bez přívlastků jednoduše neobejdeme

R. Langer 1.9.2020 13:06

Fašismus = korporátní socialismus.

V. Petr 1.9.2020 13:06

Já jsem přece uváděl, že název Občanská demokratická strana byl zvolen proto, aby se vyjádřila kontituita s OBČANSKÝM FÓREM. P&L si zase zvolila název Občanské hnutí.

T. Zlesa 1.9.2020 13:05

POLITRUK - zde se poznají podle toho, že se slétávají na zdánlivé i nezdánlivé nositele špatných ideových názorů. Nepolitruci jen diskutují.

R. Langer 1.9.2020 13:03

No, demokratická strana občanů podle mě není v rozporu s ničím.

Jestli to platí o o demokratické straně liberálů si už nejsem tak jistý. Co myslíte? ;-D

R. Gramblička 1.9.2020 13:02

Potíž je v tom, co si kdo pod demokracii představuje. Když se začnete ptát lidí na ulici, zjistíte, že každý má trošku jinou představu, mnozí tu představu mají idealizovanou a mnozí též do pojmu demokracie zahrnují i aspekty, které s ní přímo nesouvisí, ale mohou z ní plynout jako její možné důsledky (sociální solidarita, vstřícnost k menšinám, atd)

Demokracie jako taková je pouze systém vlády. Když si většina odhlasuje holokaust pro menšinu, je to stejně demokratické, jako její ochrana. To jen dnešní, dlouholetou propagandou vychovaní lidé si na ní nabalují kopu vznešených věcí

Tož tak

I. Schlägel 1.9.2020 12:59

Pusťte si na jůtubku Maláčovou, to Vás jistě uklidní.

I. Schlägel 1.9.2020 12:56

Nejsou ani liberální, ani demokraté, ale liberální demokracie mají plné tlamy. To jste jenom něco nepochopil.

I. Schlägel 1.9.2020 12:55

Přečetl jsem si ústavu ČSSR. O zadrátovaném koncentráku, střílení do lidí, vyhazování z práce a povinné lásce k CCCP jsem se tam nedočetl. Vy ano?

I. Schlägel 1.9.2020 12:53

Ano, čím více přívlastků k termínům kapitalismus a demokracie, tím hůře. Dobré je spojení "sociální stát blahobytu". Tohle vymyslel nějaký marketér pro retardy.

R. Langer 1.9.2020 12:49

No, to víte, říkají si Zelení, chtějí zachránit lidstvo, a přesto to jsou komunisti. Prostě lžou, a nejsou sami. Jde jenom o to, jestli jim budete věřit. Ale vy jistě ano, jste totiž jeden z nich... ;-)

R. Gramblička 1.9.2020 12:48

je libo radši respekt či referendum? Stačí překliknout

R. Langer 1.9.2020 12:46

Jo, a proto podle pana Mařáka máme skákat, jak EU píská, a ještě se u toho vesele usmívat, že? Trochu nesrovnalosti, ne? ;-D

R. Langer 1.9.2020 12:43

Ano, jak demokracie, tak kapitalismus ve skutečnosti nikde na světě bez přívlastku neexistuje (což je ve skutečnosti hlavní příčinou prakticky všeho, co nefunguje), je však v nejlepším zájmu lidstva k takovému stavu neustále směřovat. Nikoliv k těm přívlastkům, ale OD NICH. :-/

V. Braun 1.9.2020 12:42

No vida - dobrá alternativní definice liberální demokracie popsaná formou zkratky o vlcích a jehněti - rozhoduje většina, ale jsou zde jistá nepřekročitelná individuální práva. Docela to souzní s definicí v článku pana Mařáka.

M. Mařák 1.9.2020 12:42

Občanská demokracie je demokracie s přívlastkem, pro většinu zdejších diskutujících tedy jako taková neexistuje.

V. Braun 1.9.2020 12:39

No když nejsou liberální ani demokraté tak asi ani nejsou "liberální demokraté" nemyslíte? V tom problém tedy nevidím.

V. Braun 1.9.2020 12:37

Inu, preambuli jsem si přečetl a zajímalo by mne, v čem je dle vás v rozporu s liberální demokracií popsanou panem Mařákem? Já tam naopak nalézám významnou shodu, konkrétně hlavně v této pasáži:

v duchu nedotknutelných hodnot lidské důstojnosti a svobody

jako vlast rovnoprávných, svobodných občanů,

kteří jsou si vědomi svých povinností vůči druhým a zodpovědnosti vůči celku,

jako svobodný a demokratický stát, založený na úctě k lidským právům a na zásadách občanské společnosti,