9.8.2020 | Svátek má Roman


Diskuse k článku

ESEJ: Kapitalismus a filozofie

"Přísahám při svém životě a lásce k němu, že nikdy nebudu žít pro druhého člověka, ani žádat, aby on žil pro mne." Pokud lze jednou větou shrnout morální krédo americké filozofky a spisovatelky Ayn Randové (1905-1982), nejvhodnější je právě tato přísaha Johna Galta z románu Atlas Shrugged. Kniha, již Ayn Randová napsala v roce 1957, strhujícím způsobem popisuje ekonomický i morální kolaps socialistické společnosti a pro Ameriku byla dlouhá léta jakýmsi varovně zdviženým prstem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Pěta 18.11.2011 0:30

Re: Kydy

Pane Charváte, dík za Váš článek, trefil jste hřebík na hlavičku.

Musím dodat něco k poslední větě, svrbí mne klávesnice. To nebezpečí, před kterým varujete, že se zase nějaká ideologie vymkne ze žvaníren, a bůhví, co zase způsobí, má podle mne kořen v přirozené důvěřivosti lidí. Většina lidí, jako jsou pekaři, stavitelé, řezníci, elektroinženýři, sedláci, vynálezci všeho možného, zpěváci a nekonečně mnoho dalších profesí důvěřují filosofům. Jejich důvěra je založená na pravidlu "podle sebe soudím tebe". Například pekař (obdobně další jmenovaní) nenabízí svým zákazníkům několik kategorií chleba, od chutného a zdravého až po otrávený a neočekává, že si podle svých znalostí a zkušeností vyberou ten chutný a zdravý. Zcela samozřejmě nabízí všem, včetně filozofů, jenom ten zdravý a chutný chléb, jehož vlastnosti garantuje i za svoje poddodavatele, chléb, který se v jistém čase naučil vyrábět od svých předchůdců a na jehož výrobu vynaložil svůj čas a důvtip. A samozřejmě očekává, že filozof mu na oplátku předloží použitelný a správný výsledek tisíciletého bádání a staletí řádně zdokumentovaného bádání svých předchůdců, případně doplněný o poznatky nové, vlastní.

Ne tak filozof nebo politik. Ten zpravidla předpokládá a často i veřejně prezentuje, že pekař má nebo má mít čas a schopnosti, aby si vedle pečení chleba ještě přečetl filozofovy (politikovy) práce a stovky prací jeho jeho profesních kolegů a předchůdců, a utvořil si názor vlastní. Pečení chleba se samozřejmě filozofa ani politika netýká.

J. Charvát 17.11.2011 19:27

Kydy

Již léta ve mně roste pocit, že filosofie neřeší vůbec nic, jen umožňuje intelektuálně exhibovat těm šťastlivcům, kteří se dokázali etablovat jako její nositelé a místo práce se živit žvaněním. Nějak si nedovedu představit, že by něco takového jako produkce filosofických žvatlání sponzoroval soukromník. Tudíž patrně všichni filosofové žijí z prostředků, jimiž je vydržuje společnost z peněz daňových poplatníků. Osobně bych byl raději, kdyby byly investovány do vědy hodné toho jména. Žvatlání by si mohli objednávat a financovat výstřední miliardáři, pokud jim může k něčemu sloužit. Dost o tom pochybuji. Problémy, jež trápí a budou trápit lidi, filosofové zcela určitě nevyřeší. Snaží se o to již pár tisíc let, a kromě toho, že porodili jako vedlejší produkt několik destruktivních myšlenkových/politických hnutí, která málem dovedla lidstvo k zániku (Nietsche, Marx/Engels...), nemám pocit, že by kdy přispěli k něčemu pozitivnímu. Nečekám to ani od Randové, Sokola nebo Bělohorského. Spíš bych radil, mít se na pozoru, než se zase nějaká ideologie vymkne ze žvaníren filosofických seminářů a nezačne žít svým politickým životem.

J. Dlouhy 17.11.2011 17:25

Who is John Galt?

Konecne podstatny clanek v te zabomysi zaplave. Diky moc.

M. Bílý 17.11.2011 13:48

Není zač, pane Ševečku (13:03). Rád jsem posloužil.

S. Ševeček 17.11.2011 13:03

Re: Ještě bych doplnil.

Pane Bílý, Váš původní odkaz funguje.

Děkuji za info.

M. Bílý 17.11.2011 12:24

Omlouvám se, odkaz nefunguje. Lepší je vyvolat si

Vysoká škola ekonomická v Praze Teorie spontánního řádu

M. Bílý 17.11.2011 12:18

Ještě bych doplnil.

Celkem slušný vstup do této problematiky viz

http://www.referaty10.com/referat/Filozofie/1/tema-1-4-Filozofie.php

M. Bílý 17.11.2011 12:08

Pan Pavlis (09:54) se ptá: "Jak se ovšem rodí občanské "ctnosti" od starověku po dnešek, je trvale tajůplnou otázkou." Ba ne! Objasnil to F.A. Hayek svou teorií spontánního řádu.

F.A. Hayek: Právo, zákonodárství a svoboda, Akademia Praha 1998. Vzhledem k rozsahu přes 400 stran doporučuji vybírat si názvy kapitol které Vás zaujmou, příp. se k nim vracet a tak se postupně dostávat do problému. Jediná chyba této publikace je, že nemá rejstřík.

B. Rybák 17.11.2011 12:05

Re: Text o demokracii, s kterým velmi souhlasím

Velmi zajímavý text. Díky

F. Pavlis 17.11.2011 9:54

Filosofie

je metoda myšlení, v níž nemalou roli hraje trvale spekulace. Tak či onak vzniká i pod vlivem filosofických škol řada systému otevřených i uzavřených. Jedno je však zřejmé historicky.  Vyčerpal se potenciál feudalismu a my jsme očitými svědky  faktu, že se vyčerpal i  potenciál socialismu. Amerika si na to musí možná ještě chvilku  počkat. Bez ohledu na fakt, že mnozí se ohlížejí zpět s nostalgií, není už možnost kapitál nadnárodní a globální znárodňovat jako po II. svět. válce a žít z nakumulovaného bohatství. Dnes se ohýbáme pod nakumulovanými dluhy. Že jsou tací, kteří i na tom bohatnou, je spíš symptomatické pro ALFY všech společečnských systémů. Žádná budoucnost ovšem není možná bez určité míry slušnosti, jak věděl u nás už dávno pan Baťa. Slušnost ovšem nelze nadiktovat. Jak se ovšem " rodí" občanské "ctnosti" od starověku po dnešek, je trvale tajůplnou otázkou. Kdybychom znali odpověď jednoznačnou, bylo by mnohé snadnější. Žel, nevíme. Zbývá naděje a začít u sebe....Někdo asi s filosofií, někdo s křesťanstvím, někdo s altruismem a někdo možná s rozumnou úvahou..Ale ráj to tak jako tak nebude... domnívám se..

P. Urban 17.11.2011 9:29

Tak morálku nebo egoismus ?

O konfliktech individuálních a kolektivních zájmů dnes víme díky teorii her trochu více. I jednoduché modely vedou často ke složitému chování, přičemž určit správnou strategii není jednoduché. Aktivovat rozum neznamená nutně souhlasit s individualismem, ostatně na rozum se odvolávají i kolektivisté. A kolektivismus může být dobrou strategií k prosazení vlastních zájmů pro ty, kteří se neprosadí v rámci individualismu. Pro jiné to nemusí být tak dobré, ale o to nejde. A morálka ? Proč bychom zrovna ji měli nadřazovat vlastnímu prospěchu ?

P. Lenc 17.11.2011 9:23

Re: Text o demokracii, s kterým velmi souhlasím

Bohužel,je to tak.

J. Kanioková 17.11.2011 2:09

Re: Text o demokracii, s kterým velmi souhlasím

4. Od svobody k hojnosti.

5. Od hojnosti k sebeuspokojeni.(complacency)

6. Od sebeuspokojeni k apatii.

7. Od apatie k zavislosti.

8. Od zavislosti zpatky do otroctvi (totalitarian)

J. Kanioková 17.11.2011 2:05

Text o demokracii, s kterým velmi souhlasím

JAK MOC CASU JESTE MAME?  Ve stejne dobe, kdy puvodnich trinact americkych statu ratifikovalo svou novou Ustavu, skotsky profesor historie Alexander Tyler z Eddingburdske university, rekl nasledujici o Athenske republice, ktera existovala pred 2000 lety:

“Demokracie je vzdycky ve sve podstate jen docasna. Jednoduse, nemuze existovat jako permanentni forma vlady. Bude existovat do chvile, kdy volici objevi, ze mohou sami sobe svym hlasem ve volbach velice stedre pridat dary ze statniho pokladu. Od tohoto okamziku voli vetsina vzdycky kandidaty, kteri slibi techto daru nejvice. V dusledku tohoto faktu musi KAŽDÁ demokracie zahynout v dusledku nezodpovedneho hospodareni. Kolaps demokracie jako dusledek fiscalni nezodpovednosti je VŽDY nasledovan diktaturou. Prumerny vek nejproslulejsich svetovych demokracii od pocatku historie je kolem 200 let. Behem zminenych 200 let jdou narody vzdycky nasledujicimi etapami:

1. Od otroctvi ( nevolnictvi )ke spiritualni vire.

2. Od viry k velke odvaze. (courage)

3. Od kuraze ke svobode.

J. Kanioková 17.11.2011 1:56

Tahle informace mě docela zaujala, tak jsem se pídila -

.."Atlas Shrugged bude vydán v češtině. Projektu se ujalo nakladatelství Dokořán. Podle předběžného odhadu půjde kniha do distribuce nejdříve koncem roku 2012. Všichni, kdo v posledních letech sledujete vývoj objektivismu v USA, jistě víte, že zájem o Ayn Randovou a zvláště Atlas Shrugged výrazně stoupá. Příčina je zřejmá: sklízení plodů Bushovy vlády, ještě masivnější nárůst socialismu a regulace za Obamy, alarmující veřejné zadlužení a rostoucí ekonomické problémy. Vlna odporu mnoha Američanů se nejlépe odráží v hnutí Tea Party, lidé hledají odpovědi a hlasitě volají po návratu k ideálům, které stály u zrodu Ameriky.

Na letošní objektivistické konferenci, které jsem se účastnil, jasně zaznělo, že Obama svou devastující politikou vytvořil obrovskou a unikátní příležitost, aby A. Randová a objektivismus daleko více pronikly do americké kultury. Pokud se objektivismu v Americe podaří tuto šanci během příštích 5-10 let naplno využít a získat dostatečný intelektuální vliv, je naděje předejít katastrofě, k níž Amerika již léta směřuje. Povzbudivou zprávou je, že zatímco ještě před 15-20 lety tam byl objektivismus na akademické půdě zcela ignorován, a později zlovolně očerňován a zesměšňován (o tom tu nemálo píše p. Ulč), nyní ho levicový akademický establishment již nemůže ignorovat.

Jakkoli ničivé regulace se dnes a denně uvalují ve všech sférách, nyní záleží hlavně na tom, aby se mohly (alespoň relativně svobodně) šířit myšlenky minimálně tou rychlostí, kterou se šíří dnes. "..

Tak to jsem přesvědčená, že to bude velmi zajímavá knížka. Levicový akademický establishment - P&L - to je ta sféra, odkud se šíří nedomyšlený tlak ideí, které odvracejí lidi od zdravého rozumu a vnášejí do života iracionální koniny jako politická korektnost, multikulti, feminismus, obviňování z rasismu, pokud je někdo proti imigrační politice, apod. Multikulturalismus je předstupněm totality, protože potlačuje rozmanitost a svobodu názorů a rád by nás unifikoval do měřítek "pachatelů dobra"