Neviditelný pes
První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996Diskuse k článku
ESEJ: Jak se to stalo?
Upozornění
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
E. Pribijl 3.1.2021 19:12Pan Robejšek věci popisuje věcně a dobře. Celou postupnou dekadenci vyspělých západních společností nejlépe pochopili Čínští soudruzi. Pokud se Západ nezmátoří a nezačne realistky jednat je jen otázka několika let aby se Čínský jazyk stal povinným dorozumívacím prostředkem. |
V. Pavelka 3.1.2021 19:15No Neziskovky , to určitě nevytrhnou |
V. Pavelka 3.1.2021 18:40Musíme pokračovat , nevím o nikom kdo by dokázal říci a dost , zastavíme veškerý vývoj a výrobu , a společnost by to přijala To prostě nejde,jsme společenství Sisifů, kteří mají takový úděl |
J. Kubík 3.1.2021 8:58Zjev hollywoodské hvězdy, myšlenky slaboučké. To je ten plagiátor z Hamburku? |
J. Kanioková 3.1.2021 16:56Bolí paranoia ? |
B. Rudolf 3.1.2021 8:34Se základním vyzněním článku souhlasím. Ze světa kolem sebe mám podobné pocity, jaké popisuje pan Robejšek. A navíc jsem také (už dlouho) přesvědčen, že filosofové, historikové a sociologové by měli hledat nový rámec vidění našeho světa, který by byl v zásadě správný a byl by dostatečně jasný, srozumitelný a jednoduchý, aby se s ním dalo pracovat. Einstein prý říkával, že věci se mají maximálně zjednodušovat a to až do té míry, kam až to jde, aby to zůstalo správně. Ale bojím se, že nalezené odpovědi se nebudou líbit. Zejména se nebudou líbit těm nejúspěšnějším a nejbohatším. Problém totiž není v technice a v technologiích. Ty nás mohou nejen zotročit a pomoci nám sama sebe vyhladit, ale mohou nás i osvobodit od rutinních prací a umožnit nám dostatek času na naše bližní a na poznávání sebe i světa. |
Z. Lapil 3.1.2021 13:00Tak nějak nápodobně, ale vidím jeden zásadní problém: ani ten nejzákladnější blahobyt, byť to byl chleba s cibulí pojídaný v tureckém sedu v kůlně s hliněnou podlahou, není zadarmo. Takže buď budu jako člověk s rodinou víceméně soběstačný, což nedokážu, protože i na ty brambory na zimu potřebuju relativně velký pozemek, který nemám a kus lesa na topení, který nemám už vůbec, nebo budu součástí nějakého kolektivu - dnes zhruba sedmimiliardového, kde vždycky najdu člověka, který mi někde v Austrálii nebo aspoň v Polsku nakope uhlí a jiného, který mi ho přiveze, a dostane za to ode mě něco, co potřebuje on. Spolu s Einsteinem maximálně zjednoduším a připomenu, že prvobytně pospolná společnost (tj. společnost, kde "se" nevyrábělo a "se" neprodávalo) byla dost chudá a lidi umírali - ani moc nepřeháním - v době, kdy my začínáme uvažovat o založení rodiny. Jistě to nějaký filosof dokáže zdůvodnit (viz výpočty typu "na Zemi může žít maximálně 70 000 000 lidí - číslo jsem si právě vymyslel), ale pochybuju, že se podle něj zařídí někdo jiný, než mládež, jejíž rodiče jsou schopni dotovat echt biostravu a které ještě nedošlo, že elektřina v zásuvce stojí ocasy mnoha lišek. |
V. Pavelka 3.1.2021 19:06Díval jsem se na přednášku p. Cílka ,při vší úctě kterou k jeho znalostem mám , jsem po půl hodině nabýval neodbytného pocitu , že se účastním jakýchsi krátkých zajímavých povídek a příběhů(klipů) které spolu mají málo společného a bojí se říci zodpovědný kus názoru hotového |
M. Valenta 2.1.2021 21:46A to ještě nedávno chtěl autor všechno pro dědka i bábu a teď přijde s takovou bramboračkou. |
V. Petr 2.1.2021 20:39Proboha, to je blábol. NIKDY nesmíme upřednostnit (fakticky bezcennou) ideologii před materiálními hodnotami. Žádný nadbytek neexistuje, existují jen věci, na které NEJSOU PENÍZE! |
I. Hermanek 2.1.2021 20:08Veru divny prispevek socialni vedy ze mají spasit lidstvo?a vůbec nejdivnejsi je ze toto píše autor kterého jsem vždy považoval za fundovaneho a racionalniho |
J. Plzák 2.1.2021 16:41Autor už je za svým zenitem. Jeho rajtování na "konci růstu", to už tu jednou bylo. Viz Club of Rome. Lidské vynalézavost, inovativnost, je nekonečná, tak jako je nekonečný růst všeho. |
M. Hanko 2.1.2021 18:32Lidská vynalézavost zcela určitě není nekonečná, jelikož člověk je konečná bytost. Máme jen konečný mozek, schopný pojmout jen konečný počet neuronových synapsí, konečný počet myšlenek a tedy konečný počet invencí. |
J. Housa 3.1.2021 8:09Tohle samozřejmě není pravda. Zřejmě nic nevíte o mikrosvětě a o chování hmoty (tedy energie, tedy informace) na elementární úrovni. |
V. Pavelka 3.1.2021 19:13Nějaké 3000 let technického a společenského vývoje , a už by se to mělo zabalit To je zbabělé... |
M. Hanko 2.1.2021 18:39Mě není jasné, proč si autor myslí, že růst je nutnou podmínkou fungování naší ekonomiky. Proč bychom nemohli dlouhodobě (a tedy "udržitelně") stagnovat, či libovolně kolísat? (růst - stagnace - pokles - růst - pokles ...) |
J. Plzák 2.1.2021 20:12Protože v tu samou doby kdy my budem stagnovat, půjde někdo vzhůru, kdo určitě nebude říkat "pardon, teď vás předjedu" a ten nás potom, zcela právem, "sežere". Ekonomika je soutěž. Můžete se zúčastnit a nebo se odebrat do nevolnictví. |
V. Pavelka 3.1.2021 18:45
|
V. Petr 2.1.2021 20:41Protože by to vedlo k úpadku. Člověk vždycky spotřebovává neobnovitelné zdroje a zatím to pořád řešil tí, že technický pokrok generoval zdroje nové! |
J. Kanioková 3.1.2021 17:00
|
S. Ševeček 2.1.2021 20:15růst entropie je také téměř nekonečný |
P. Princ 2.1.2021 16:21Jako technik se musím ohradit vůči roli, kterou autor přisuzuje technikům a technice. Technika, z řeckého τεχνη = dovednost, umění, je jednou z vlastností, které nás činí lidmi. Technika sama osobě nic nevnucuje, nenařizuje, nikoho neomezuje. Autorova věta "Poslední autoritou jsou přírodní vědy jako všemocný stvořitel a řešitel" je, podle mého chápání světa, dost mimo realitu. |
J. Plzák 2.1.2021 16:34Vaši úvahu lze také zjednodušit: "Poslední autoritou jsou přírodní vědy." |
P. Princ 2.1.2021 17:30Přírodověda je opakem autority. |
S. Ševeček 2.1.2021 20:14jsem technik. /pan Robejšek má pravdu. |
J. Chaloupka 2.1.2021 15:13Jakmile se zruší třeba hotovost, zavedeme výměnný obchod. A bude. |
J. Plzák 2.1.2021 16:37A budem skomírat tak, jako tenkrát skomíralo celé lidstvo? My musíme mít svobodu, možnost výběru. I výběru toho, jak svůj majetek zhodno- nebo nezhodnocujem. |
J. Kadeřábek 2.1.2021 14:05Prokletí nadbytku se řeší nápady jako je zaručený příjem pro všechny a také charitou živením imigrantů. Jenže jaký nadbytek má po uši zadlužená Belgie, Španělsko, Portugalsko, Francie? Ba i Německo žije na dluh a celoevropská sekyra na Zelný úděl nám sděluje, že prokletí nadbytku je iluze. Jde spíše o růst dluhů. |
M. Pivoda 2.1.2021 13:29Prokletí nadbytku. Prokletí současného nadbytku pisatelů na jakékoliv možné téma. Den má přitom stále jen 24 hodin. |
J. Hubka 2.1.2021 13:11Pěkný rozbor, nelze než souhlasit. Ale co s tím ? Zdá se že veškeré ozdravovací recepty jdou proti lidské přirozenosti - chtít a mít stále více. Dokáže proti tomu nějaká politická síla nabídnou společensky všeobecně úspěšnou alternativu ? |