19.3.2024 | Svátek má Josef


Diskuse k článku

ESEJ: Chvála pochybnosti III.

Zpráva od našich západních sousedů: případ fact-checkingu na Facebooku prošel dvěma stupni soudního řízení. Pravicově konzervativní server Tichys Einblick nebyl spokojen s tím, že společnost Correctiv, která v Německu pro Facebook vyhodnocuje pravdivost příspěvků, označila jeden z jejich textů za „částečně nepravdivý“.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Klepetko 7.6.2020 22:17

Skvělý článek! Díky, autore...

Š. Hašek 7.6.2020 9:27

Perfektní. Opět. Děkuji.

I. Schlägel 6.6.2020 18:03

Precizní. Děkuji.

J. Anděl 6.6.2020 10:46

Článek jsem ještě nedočetl, ale tohle musím napsat, než to zapomenu...

Podle mě by škola ze zákona měla mít povinnost informovat na dostupném místě. A tím podle mě není web třetí strany s omezeným přístupem, tedy Facebook.

Neboli buď si na Facebooku musí mít možnost informace přečíst i rodič, který tam účet nemá (a to je omezené, do nějaké míry to jde, ale přes půlku stránky je text s výzvou k vytvoření účtu, díky čemuž to třeba na mobilu moc nejde), a nebo lépe by škola měla mít ze zákona povinnost mít vlastní zcela volně dostupný web (a k tomu fyzickou nástěnku před školou či ve veřejnosti volně dostupné části školy).

Školní docházka je ze zákona povinná a tohle považuji za esenciální součást minima toho, co by stát měl zajistit pro to, abychom tu povinnost mohli plnit.

A je to taky mnohem čistší (podle mě správnější), než cokoliv nařizovat Facebooku.

J. Anděl 6.6.2020 10:50

Pro jistotu dodám: volně dostupné musí znamenat opravdu volně dostupné, tedy mělo by stačit připojení na internet a zařízení, kterým se tam koukám. Žádné registrace, zadávání mailu, ověřování identity, omezení na podporované prohlížeče (viz níže příspěvek pana Moravčíka) atp.

Můžou mít sekci pro uživatele, kde budou fotky.

A jdu to dočíst :-)

J. Jurax 6.6.2020 13:49

Souhlas až na to, že web školy se dělí na část veřejnou a neveřejnou. A do té neveřejné je třeba registrace a hesel. Některé informace jsou přímo adresně jen pro Vás. Jednak GDPR a jednak by Vám možná vadilo, kdyby si celý svět mohl přečíst, že Vás potomek má už třetí kuli z matiky a v hodině tahá spolužačky za copy.

P. Staronový 6.6.2020 15:30

To už je pak jen na Vás, jestli chcete jen obecné informace, nebo i ty konkrétní pro Vás.

Pan Anděl má pravdu.

J. Jurax 6.6.2020 17:45

Má.

Nicméně snad všechny školy mají nějaký web, jenž ty mé podmínky splňuje. Neslyšel jsem o žádné - samozřejmě nevím všechno - která by komunikovala s žáky, potažmo studenty, a jejich zákonnými zástupci přes ksichtoknihu, natož výhradně přes ksichtoknihu.

J. Anděl 6.6.2020 21:32

Nesetkal jsem se s tím, že by škola informovala pouze přes FB. Už jsem to několikrát takhle zprostředkovaně slyšel či četl, že to tak v nějaké škole mají. Nicméně nevím, jestli to je skutečnost.

P. Hatina 7.6.2020 16:01

Mimochodem, i na tom vidíte, že se dostáváte do rozporu. Nelze mít současně tytéž informace veřejně přístupné všem - a současně aby si konkrétní (rodiče, žáci) individuálně vybírali které konkrétní informace o tom žáku budou takto veřejně přístupné nebo ne..Mimochodem, třeba proto že ani předem nevědí, které to budou. Když pominutu složitost takového řešení, extrémně si lze představit, že pochvalné informace tam chtít budou, ale kdyby se ten žák dopustil nějakého přestupku (šikany, krádeže, atd..), tak okamžitě budou požadovat úplné utajení, je to tak?

Čili proto, když už, tak je jediná cesta, obecné informace veřejné, konkrétní informace o konkrétních žácích pro žáky a jejich rodiče pod heslem...

J. Anděl 8.6.2020 9:12

To není rozpor, není problém mít oddělený prostor.

Obecné info a školní materiály veřejně. Osobní informace, podléhající GDPR, na účet s heslem nebo osobně. Na tom není nic složitého.

P. Hatina 8.6.2020 10:38

Oddělený prostor samozřejmě. Oficiální informace a oficiální školní materiály veřejně přístupné taky, v tom se stále shodneme a není problém.

Pak už to začne být v mnohém složitější. Dejme tomu že ne všechny materiály které ti učitelé poskytují "bokem" studentům jsou poskytovány právně čistě. Na to by si musela ta škola třeba vyžádat souhlas autorů a zaplatit licenční poplatky. Popřípadě by takto prezentované informace mohly někoho urazit mohl by tu školu žalovat. Nebo některé ty materiály nelze technicky přenést na školní web, třeba animace, počítačové simulace a podobně..Atd.. Taky spousta dětí má dnes individuální plány takže jim to stejně musí nějak předávat individuálně...Čím se vůbec dostáváme k určitému chaosu dnešní výuky, kdy často neexistuje oficiální školou potvrzené učební materiály, leč (často externě najatí) učitelé to lepí jak umí,,,

J. Anděl 8.6.2020 11:32

Ano, toho jsem si vědom a bylo to právě hodně vidět teď při koronaviru. To dostala jak dokonalá právní čistota, tak třeba i GDPR dost na frak :-).

Ano, lepí se, jak se to umí, a my rodiče tím nějak proplouváme. Za nějakých deset, patnáct let mi to zase bude moct být jedno.

J. Anděl 6.6.2020 21:26

Jj, měl jsem tam tu poslední větu, že můžou mít sekci pro uživatele třeba s fotkama - tou jsem myslel tu neveřejnou (to bylo to "pro uživatele").

Ono i v tom kontextu, že někdo dává důležité školní informace na FB, tak to není ta kategorie informací o kuli za matiky. Aspoň doufám ;-).

I. Spálený 7.6.2020 13:48

Zní to lákavě. Ale země s našimi možnostmi by se měla podobným nadbytečným regulacím bránit. Dodatečné náklady nejsou nulové, jsou vysoké. Pro bohaté země nebo velké firmy jde ovšem o pakatel. Pokud má mít učitel matematiky o 10 tisíc měsíčně menší výplatu, aby se utajila Pepíkova kule v pololetí, nevyplatí se to. Pepíkova kule nezmizí a několika dalším žákům s levnějším učitelem přibudou. Ale nikdo už nebude mít dalších 10 tisíc, aby anonymizační systém zveřejňoval statistiku známek, které si z neanonymního systému každý vypočítal sám. Takže si toho nikdo nevšimne. On možná Pepík ani kuli mít nemá, má ji mít Lojza a učitel se přepsal. Toho by si všimla Jaruška, ale ta vidí jen svoji spokojenou jedničku.

P. Hatina 7.6.2020 16:39

Víte, asi mísíte dvě věci. Samozřejmě že škola jako instituce, a jako každá jiná instituce zveřejňuje oficiální informace obecného charakteru na svém webu, a to zcela otevřeně a přístupné všem...V tom není a nemůže být žádný rozpor.

Jenomže, když přejdete k jednotlivým učitelům, zjistíte že oni sami si zakládají své účty na různých online službách (Facebook, a řada dalších) a žákům/studentům řeknou "jsem online tam a tam, nebo tam a tam jsou ty a ty informace, najděte si je). Mají k tomu řadu důvodů (lze o nich diskutovat) - nicméně vidíte že situace se otočila - toto skutečně nelze nějakým zákonem jednotně přikázat, to by se mohlo jedině nějakým zákonem zakázat.. A to by asi taky nebylo oukej,

J. Anděl 7.6.2020 21:46

Nevím. Asi je rozdíl mezi VŠ nebo základní školou, mezi soukromou a státní. Vysoká už není ze zákona povinná. Na základce by podle mě ani učitel neměl materiály, nutné k absolvování, dávat ke stažení jenom na serverech třetích stran, vyžadujících specifický login.

Kdybych stál o nějakou nepovinnou službu, ve které já jsem ten, kdo jí chce, a není to stát, který mě nutí jí absolvovat, pak si pořídím klidně i účet na FB a budu ho používat k přístupu k žádoucím informacím.

V takovém případě je asi nepraktický používat ten účet ke sdílení svých názorů. Takže jestli ta služba umožňuje mít tam víc účtů, pak bych si asi zřídil čistě technický účet právě pro ten přístup.

P. Hatina 7.6.2020 22:52

Ale tak jistě, pokud hovoříme o potřebných učebnicích u hlavních předmětů, tak ty i na ZŠ a SŠ zůstávají (v textové podobě). Ale ještě vedle nich spoustu doprovodných materiálů učitelé distribuují /odkazují se/ online. Kór v těch vedlejších "okecávacích předmětech", kde mají, dle požadavků MŠ s žáky diskutovat. Pro žáky zase jen to někde si free přilogovat větší problém nedělá. A škola už prostě počítá s tím že s tím internetem pracují (a kdo ho nemá doma, může si dojít třeba do knihovny).

Takže zbývá jen ta otázka "zda tento účet používat ke sdílení svých názorů". O to taky jde - protože v řadě těch předmětů je vlastně prezentace těch názorů učitele součást výuky - a současně se tím ten kantor i "prezentuje sám" Neb prastaré vědecké heslo říká Publish or die.

A tím se velkým obloukem dostáváme na obsah článku - totiž udat někoho na sociální síti pro "nesprávný názor" je strašně snadné , leč může to pro něj mít nemalé následky..A řekl bych, že i žáci, když zjistí že účet jejich učitele byl zablokován, tak se tím v jistém smyslu taky poučí....;-D

J. Anděl 8.6.2020 9:09

Já si prostě myslím, že škola na FB nepatří. Byl bych mnohem radši, kdyby mě stát nenutil FB využívat, než abych podporoval, že bude stát FB regulovat.

Regulovat pořád víc a víc soukromé firmy, to je obrovská nálož zodpovědnosti. Mnohdy pak dojde k tomu, že jsou na jedné straně dotované (podporované), na druhé straně svázané. To je prostě taková forma socialismu. Z mého pohledu lepší je nenutit nikoho je používat a nechat zákazníka, ať si vybere.

No, to jsou ideály. Mám v této oblasti relativně jasno, co považuji za správné. Ale nejsem ve skutečnosti idealista. V praxi to je, jak jsem psal. Když budu FB z nějakého důvodu potřebovat, zřídím si tam technický účet. Pro diskuzi je zatím nesrovnatelně lepší třeba NP. Nepodporuji představy Klause ml. o zákoně zakazujícím FB mazat příspěvky či rušit účty.

Mimochodem představa, že by FB byl regulačním represivním zákonem donucen k tomu, aby byl liberálním prostorem pro svobodnou prezentaci názorů a diskuzi, mi připadá ... jednak zvrácená a jednak naivní. Skutečně liberální prostor pro svobodnou diskuzi byl vždycky underground a to nikoliv náhodou. Mainstream je vždycky spoután alespoň nějakými konvencemi, už od pravěku a už od pravěku vylučuje ze svého středu jedince, kteří se proti konvencím provinili.

Svoboda spočívá mimo jiné v ochotě jít i mimo mainstream, nikoliv ve snaze mainstream ovládnout a přizpůsobit ho svým představám.

P. Hatina 8.6.2020 10:22

Ale jistě - a samozřejmě, stát, ani ta škola Vás nebude nutit, aby jste používal FB. Jak už jsem psal, jsou to soukromé iniciativy učitelů,, kteří se na tom dohodnou se svými studenty či (ale jen někdy) s jejich rodiči. Abych dal vlastní příklad, nám taky nabízela učitelka naší dcery zasílání informací přes WhatsApp, což je ale dosti nepraktická kombinace internetu a mobilu, takže jsme to slušně odmítli a tím to skončilo.

Ovšem ale zase na druhou stranu, pokud učiteli FCB ten účet z nějakého důvodu zablokuje, nebo mu smaže nějaký článek - tak ho ta škola či stát nijak nebrání - naopak ta restrikce může být na popud nějaké státní instituce ..

V tom je bohužel složitost současné, jak se někdy označuje postdemokratické společnosti, i jak to popisujete Vy...

J. Anděl 8.6.2020 11:24

Souhlasím, že je to složité.

Tohle je skutečně jen můj pohled na věc - já bych byl rád, kdyby se učiteli, který díky konfliktu s nesrozumitelnými a neustále se měnícími pravidly FB přijde o účet a tím o spoustu práce a kontaktů, řeklo, že neměl používat FB a že byl dostatečně varován.

:-)

Teď v čase karantén jsme si vyzkoušeli různé aplikace pro sdílení informací či pro online konference. V této oblasti ještě můžeme očekávat bouřlivý rozvoj do budoucna. I debatu o tom, jak to má vypadat, co stát bude podporovat.

Pravděpodobnější varianta je, že se stát pokusí dostat těm společnostem nějak na kobylku (tedy ta varianta, které já nefandím). Koronavirová krize dost možná povede k výraznému posílení národního socialismu, jak se teď ostatně i bavíme pod aktuálním úvodníkem o potravinové soběstačnosti. Tedy k posílení národního státu a státem dirigované ekonomiky (což je národní socialismus).

P. Hatina 8.6.2020 14:17

K tomu rušení účtu - jistě, pokud se týká toho náhlého mazání příspěvků či rušení účtů, s tím se nějak počítá, to je jako kdyby si člověk za socíku stěžoval, že si ho za něco podal nějaký kádrovák :)) Takže přinejhorším si ten účet udělá někde jinde a pošle studentům hromadně e-mail "jsem teď tam a tam změňte si odkaz." Horší je to, co je uvedeno, nahoře v článku, že takové udání a zrušení, může poškodit odbornou prestiž toho člověka - a o to se pak musí soudit,,

Pokud jde o to online učení nyní za doby koro, je to fajn a je vidět že to jde a že to obě strany zvládají, jak i starší učitelé, tak i žáci, i jejich rodiče. Teď jde o to, aby se to nějak sjednotilo a i legislativně a úředně upravilo - pokud o to bude politicky zájem. Protože, už třeba teď bylo vidět, že ministr Plaga už v květnu naháněl (volitelně) žáky do škol, i když připustil že se tam už moc učit nebudou, ale prostě aby "tam byli"..

J. Anděl 8.6.2020 15:15

Dopad na odbornou prestiž: považuji za zrůdné příklady nejen ze zahraničí, kdy je velký tlak veřejnosti (studentů, aktivistů) na odvolání profesora, který někde projeví nějaký nekonformní názor.

A to žádná politika FB nezmění. Když aktivistům rupne v kouli a začnou bombardovat univezitu, že má vyrazit Konvičku, a univerzita bude plná srabů, tak Konvička poletí a je jedno, jestli to napsal na FB, blog Idnes, nebo vlastní server.

To je takové doplnění, že to je opravdu složité...

P. Staronový 6.6.2020 10:33

Tradičně výborné, zvláště závěr.

I. Polák 6.6.2020 10:19

Drobný nesouhlas. "Na ulici kuželosečku ani integrál nepotkáte".

Pokud si pod tím nepředstavujete jen příslušné matematické symboly, tak potkáte. Já tedy ano.

Bude to asi tím, že jsem technik a matematiku jsem (s průměrným prospěchem) absolvoval je jako nutný nástroj.

P. Staronový 6.6.2020 10:31

Já na ulici potkávám lidi.

J. Jurax 6.6.2020 13:51

Ano.

A někteří jsou kuželosečky, kdežto jiní neintegrovatelní.

O. Roldán 7.6.2020 1:11

;-D

P. Hatina 7.6.2020 17:10

Ono je to možná o něčem jiném. Na ulici samozřejmě kuželosečky potkáte ( co třeba dopravní kužel), stejně jako příklady pro integrály. Jenže jde o to,, že pro většinu konkrétních řešení jsou ty integrály dávno spočítány a někde uvedeny, jak jako vzorce, tak i pro nějaké postupy či normy. Kdybych dal takový stupidní příklad, ono sice lze spočítat i plochu parkoviště ve tvaru obdélníka přes integrál, jenomže to nikdo dělat nebude, alébrž si vzpomene na (i jinak logický) vzoreček délka krát šířka, že? :))) A dokonce, kdyby se někdo pokoušel, počítat takové příklady přes integrály u státní maturity tak zaručeně propadne, protože nestihne potřebný počet bodů - i tam to je časově vymezeno právě na způsob "rychle si vzpomeň na potřebný vzoreček"..

Ergo, tyto znalosti těch integrálů či podrobněji kuželoseček-jen že ty jsou prakticky potřebné jen pro určitý počet vysoce kvalifikovaných (obvykle vědecky či technicky erudovaných) profesí. Ale jako obecná znalost už to tak potřebné není, stejně jako třeba konkrétní data nějakých potentátů i umělců za posledních dva tisíce let. Jistě, nějaká povšechná znalost o jejich existenci ano, ale vyhazovat za to u státní maturity, to už připomíná spíše totáč...

P. Moravčík 6.6.2020 9:57

Autor uvádza: "Facebook, Twitter, ale i Google a další velké společnosti jsou notoricky skrývavé. "

Ukrytý Twitter ma vyzval (len som si chcel pozrieť video z Nórska) - no comment:

Ak chcete naďalej používať lokalitu twitter.com, prejdite na podporovaný prehliadač alebo zakážte rozšírenie, ktoré maskuje váš prehliadač. Zoznam podporovaných prehliadačov nájdete v našom centre pomoci