25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

ESEJ: Chvála pochybnosti I.

Nemám-li dobré téma ke zpracování, občas hledám na sociálních sítích, co mě trkne. Tentokrát hledání ani moc dlouho netrvalo. Už nějakou chvíli uvažuji o tom, co napsat k tématu „fact-checkingu“ zaváděnému teď Facebookem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Novák 3.6.2020 14:36

Průchodu přes Polsko.

Jak mohl bez průchodu přes Polsko otevřít druhou frontu v případě útoku Německa na Francii, víte asi jen vy.

Z. Lapil 3.6.2020 10:40

Já za to nemůžu, to ten inspirující článek a diskuse pod ním :-).

B. Carina 3.6.2020 7:22

Pane Lapile,

váš popis reakce na prezentované 'heretické' názory dnešní doby je brilantní: "Nebude se řešit, jestli máte pravdu, bude se řešit, jestli máte právo na existenci."

Nejprve virtuální, později ... kdo ví.

I. Spálený 2.6.2020 23:38

Civilizace si jen se svobodou nevystačí. Nějaký pevný základ je nezbytný. Nemůžete každé pondělí začínat nový kulturní boj. Když nic není jisté, je výsledek dán pouze mírou nátlaku. Stačí se podívat na poslední zprávy z USA. Dav podpaluje domy, u toho moc talentů nerozkvete.

Z. Lapil 2.6.2020 16:01

tak tak...

T. Hraj 2.6.2020 15:56

Kanadský profesor Jordan B. Peterson v jedné ze svých přednášek zmiňuje zajímavou (Millovu) definici zla:

"Evil is a force which thinks it`s knowledge is perfect. Once it makes this claim it exists in a place indistinguishable from hell."

P. Staronový 2.6.2020 15:51

Navíc, Stalin chtěl jako součást smlouvy povolení vstupu do Polska. není divu, že to nechtěli Poláci, Frantíci i Britové.

P. Staronový 2.6.2020 15:47

1. Levičákům byla levicová ideologie národního socialismu sympatická. Stran Židů, ano.

2. Německo splnilo přání hlasité menšiny.

3. Porůří nebylo odtrženo, ale demilitarizováno.

4. Francie a GB ve Španělsku nefandily španělským ani sovětským komoušům, ovšem ani Itálii a Německu - německý boj za ně je komoušská propaganda.

5. To byl ústup před vlastními občany, kteří se války báli - po ztrátách z té předchozí dost důvodně.

Ty "naděje" byly různé, včetně té sovětské, že Němci na Západě udělají práci za ně.

P. Staronový 2.6.2020 15:38

Nepíšu od začátku o vládách, ale o voličích. Žádná vláda nemůže v podstatných věcech jít proti převládajícím názorům.

Může se je nějakou propagandou snažit změnit, ale to trvá dost dlouho.

Jak je vidět i dnes.

P. Staronový 2.6.2020 15:35

Kdyby si Hitler nenasral Ukrajince i jiné národy tím, že je považoval za podlidi, docela rádi by mu s bolševíky pomohli a nikdo by se jim nedivil.

Jenže to by Hitler nebyl Hitler a celou věc by nezačal, včetně Sudet a Mnichova.

J. Vlček 2.6.2020 14:52

Podle pojmenování svého dítěte je jisté, že tomu Elonu Muskovi opravdu v té hlavě hrabe, a to řádně. Chudák to dítě.

Z. Lapil 2.6.2020 14:21

Počítám, že kamarádit se s bolševiky se taky nikomu moc nechtělo, přinejmenším když jeden porovnal Německo s SA a porevoluční Rusko s tamějšími občanskými jatkami, proti nimž byla obyčejná válka gentlemanská záležitost.

Ale je to pořád dokola: kdybych to byl býval věděl... Sem tam nějaký Churchill nebo Kasandra to nezachráněj.

V. Novák 2.6.2020 14:09

Kdyby Západu docvaklo, uzavřel by dohodu se SSSR - měl k tomu příležitost ještě po polovině srpna 1939. Stalin smlouvu s Francií a Británií preferoval, i když vytvořil podmínky pro dohodu s Německem - ale to až po 15. březnu 1939, když odvolal Žida Litvinova, zapřisáhlého nepřítele nacismu a prosazovatele kolektivní bezpečosti v rámci SN, a nahradil ho vstřícnějším a pro Němce přijatelnějším Molotovem.

Z. Lapil 2.6.2020 13:51

Děkuji.

J. Nevrkla 2.6.2020 13:45

Smutné je, že odešli snad jenom ti, kterým šlo o život. Mít tu bombu nejdříve Němci, nechci ani domýšlet.

V. Novák 2.6.2020 13:44

Nepsal jsem o osvobození, ale o splnění přání. Že pak ti, jimž se přání splnilo, museli rukovat... no, zpočátku třeba i rádi - Němcům vždycky uniformy vyhovovaly. A dokud se vítězilo - proč ne?

U Stalingrdau to už pak taková sláva nebyla, to je fakt.

Přesně to byl smysl appeasementu - nasměrovat Hitlera proti nenáviděnému SSSR. A kdyby se Lebensraum podařil?

No co, 1) Hitler by mohl být spokojen a dát pokoj a 2) on přece neprosazoval socialismus ani komunimus. Žádné znárodňování, žádné odebírání privilegií - pěkně návrat k modernímu feudalismu se spoooustou poddaných... Komu by se to nelíbilo? Tedy kromě těch poddaných, ale kdo se stará o drnohryzy?

Britové to dobře znali z kolonií. Francouzi taky.

Z. Lapil 2.6.2020 13:43

Takhle se pokračovalo do Mnichova, a tam to zhaslo: Sudety byl poslední oblastí, kde měl Hitler argument "německé většiny".

Podle H. Kissingera (Dějiny diplomacie; doporučuju, kudy chodím) právě skrze Mnichov "Zápaďanům" došlo, že tímhle to neskončí. ČSR ale byli nuceni obětovat, nemajíce armády schopné se s tou německou měřit. A mělo to i vnitropolitické souvislosti - jak píšete, převládal pacifismus, a velké zbrojení a rukování do armády bez podpory lidí, to dost dobře nejde.

J. Nevrkla 2.6.2020 13:40

Neprehanite. A už je to v Německu zase alternativloss. A zase to pro Evropu dopadne tragicky.

V. Novák 2.6.2020 13:35

Konkrétní odkaz je Fritz Todt, který už v listopadu, to se ještě chystali na Moskvu, upozorňoval Hitlera, že takovou válku si Německo nemůže dovolit a měl by začít vyjednávat dokud to vypadá, že má navrch. Pak mu to zopakoval ještě v únoru 1942, zaletěl si za ním speciálně do Wolfschanze do Východního Pruska, měli údajně "bouřlivý ozhodvor" - a na zpáteční cestě Todtovo letadlo příhodně havarovalo a převzal to Speer který se nehádal.

J. Pavelka 2.6.2020 13:34

ad 3)No a také splnil přání naprosté většinz sudetských Němců...stejně jako obzvatelé toho Sárska a Porúří pozdě poznali, o jaké "osvobození ů šlo...Připojení ke státu s nacistickým režimem není osvobození...

ad1) jak bylo napsáno, nestaral jsem se, kddzž šli prio židy atd...když si přišli pro mne, nebylo nikoho, kdo by se mne zastal...

ad 2) opět "svobození"rovnu pod nacistickým režimem....zavedení nacismu není osvobození..Mnozí pozdě litovali...

ad 4) situace e Španělsku byla opravdu složitá, může být, že nakonec Franco opravdu představoval "menší zlo"

ad 5) Proto bylo třeba obětovat nevímznamné stítz, které stály Hitlerovi v cestě...a co kdyby se mu ten Lebesraum podařil?

Z. Lapil 2.6.2020 13:33

Ustupovat na základě dogmatu "mír je lepší než válka" dogmatismus je. Přinejmenším proto, že "o nás bez nás". Kdyby Beneše vzali do party a přehlasovali ho, asi bych byl méně kategorický.

V. Novák 2.6.2020 13:30

Řekl bych, že ji spíš omezil a ořezal - rakety i reaktivní stíhačky mohl mít výrazně dřív, kdyby se nevěnoval hlavně co největším tankům.

Kreativitu Němci jevili po celou válku - viz raketový Bachem-Natter v posledním roce.

utekli mu hlavně odorníci na jadernou fyziku, prtože to byli většinou Židé a teorie relativity byla "židovská fyzika".

Kocajdank za to ořezání!

Z. Lapil 2.6.2020 13:27

Ale tohle je přece to prošustrování.

Neboť existují dva druhy "vědotechniky": nejprve je třeba novotu POSTŘEHNOUT: kdyby Roentgen tu svou "omylem exponovanou" fotku prostě zahodil a nezačal se v tom šťourat, tak "rentgen nemáme dodnes"; bacha, jsou kolem toho uvozovky. Pak přijdou ti spíše technici než vědci, kteří začnou sestrojovat užitečné přístroje, jen v doktořině počínaje hrubě zrnitými 2D fotkami zlomenin až po dnešní počítačově sestavované 3D modely kdečeho.

Samozřejmě že Říše neskončila JEN proto, že pár špičkových lidí šlo někam, kde jim do toho nekecali.

Existuje úvaha, že Hitler prohrál proto, že byl moc hrr: útočil dřív, než měl zisky zkonsolidované. A útočil proto, říkám už já, že "zakázal pochybnosti": řekl-li někdo "to si nemůžeme dovolit", byl za rozvraceče a zbabělce. Konkrétní odkaz nemám, ale zkušenost z totality ano.

Ale nemusíme rovnou do totality: EU k ní má daleko, ale zkuste pohovořit proti MeToo, zkuste se zastat benzínových aut nebo dokonce zkuste nahlas zauvažovat, jestli sociální dávky nejsou trošku přehnané. Nebude se řešit, jestli máte pravdu, bude se řešit jestli máte právo na existenci. Obávám se, že moc nepřeháním.

V. Novák 2.6.2020 13:16

Jestli není porucha na přijímači...

V. Novák 2.6.2020 13:14

1) Nacismus byl pro mnohé lidi - a to zejména příslušníky elit - přitažlivý tím, jak zatočil s komunisty, socialisty a odboráři. O Židy se nikdo moc nestaral.

2) Německo obsadilo Rakousko, čímž sice porušilo Versailleskou smlouvu, ale splnilo přání naprosté většiny Rakušanů, kteří se už za Franze Josefa cítili být Němci.

3) Německo obsadilo Sársko a Porúří, které byly od Německa násilně odtrženy, čímž splnilo přání naprosté většiny Sárců a Porúřanů.

4) V občanské válce ve Španělsku elity Velké Británie a Francie držely palce Frankovi, protože přece nebudou fandit anarchistům, komunistům, republikánům - Němcko tam bojovalo i za ně.

5) To nebyl ústup před nacismem - to byla naděje, že nacistické Německo udělá přesně to, co psal Hitler v Mein Kampfu - bude hledat Lebensraum na východě, tedy v SSSR.

J. Ganaur 2.6.2020 13:10

Tak jo Putine, tak si Krym, potažmo Ukrajinu vezmi, nás se to netýká....

M. Rozbořil 2.6.2020 11:54

Velmi dobře a výstižně popsáno. Bohužel, lidé duševně líní, nebo inteligenčně či vzdělanostně nedostatečně vybavení, nebudou asi nadšeně souhlasit.

P. Hatina 2.6.2020 9:25

Nikoliv, ono už to bylo jasné už tehdy, viz třeba v těchto bodech.

1) Nacismus už tehdy jako státní program fungoval Německu, už tehdy tam panovaly rasové zákony (proti Židům i dalším skupinám), už tehdy tam existovaly lágry,atd.

2) Německo už tehdy po vyvolaném puči obsadilo Rakousko

3) Německo už tehdy vojensky obsadilo Porýní (kde měla být demilitarizovaná zóna).

4) Německo v té době už bojovalo, pomáhalo Francovi v občanské válce ve Španělsku.

Takto by se dalo pokračovat dál.

Máte sice pravdu že "tento názor (bojovat) v britské vládě nepřevládl - ovšem, tím se dostáváme k meritu věci. Že prostě ta "partička pár lidí" kolem Chamberlaina dala přednost lacinému a populistickému ústupu před fašismem a ponechala Hitlerovi celou Evropu, ať si s ní dělá co chce...Samozřejmě díky tomu Velká Británie jít ->zatím<- do války nemusela, a Angličani byli rádi, to ano :)))

P. Staronový 2.6.2020 9:09

Většina Němců skutečně uvěřila. V případě průseru je ze začátku diktatura ve výhodě, její nedostatek zpětných vazeb a z něj plynoucí chybná rozhodnutí se projeví až časem.

P. Staronový 2.6.2020 9:07

Naprosto jasné je to teď. Tehdy ne, alespoň ne tolika lidem, aby ten názor převládl a dostal do vlády třeba toho Churchilla, kterému to jasné bylo.

Podobně i teď je někomu jasné, kdo prohrál minulé střety a dere se zase dopředu, ale většinový názor, který by umožnil potřebná protiopatření, to není.