24.4.2024 | Svátek má Jiří


Diskuse k článku

ESEJ: České vysoké školství

V poslední době se začaly v médiích objevovat informace a komentáře, ukazující, že na některých českých veřejných vysokých školách nedokončí studium až dvě třetiny studujících v bakalářských programech.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Kraus 11.3.2020 22:17

Říkalo se, že na VŠ se člověk hlavně naučí myslet. S objemem naučených vědomostí je to asi různé podle oborů. Jiné je to u lékaře, který to nabiflováno mít musí, jiné u technika. V 70.letech ve velkém projekčním ústavu byli inženýři většinou jen na vedoucích místech a ani tam mnohdy ne. Když nastupovali mladí, průmyslováci nebo inženýři, začínali od nuly. Jejich odbornost tvořila chatrný základ, podstatná byla spolupráce a vedení starších. Bez jejich pomoci byl mladý projektant nemožný. Starší si většinou své zkušenosti chránili. Mladému umést cestu jen nahrubo a nechat ho trochu potrápit a zocelit. Když byl některý mladý namyšlený, nikdo mu nepomohl a po opakovaných odborných selháních byl propuštěn.

Po roce 2000 se situace začala měnit - to už jsem byl v malé soukromé firmě. Noví projektanti si nedali poradit a chovali se tak, že se o to nikdo ani nepokoušel. Něco sesmolili a bez kontroly odevzdali (předtím kolega vypsal z projektu materiál a přitom přišel na všechny chyby). Sesmolený projekt jde k montážní firmě, tam ho nějaký zkušený přípravář předělá a nechá si to autorem odsouhlasit. Bohorovný inženýr to považuje za normu, opakuje stejné chyby a nikdy se nic nenaučí.

Bývalý kolega čtrnáct let dělá v českém zastoupení velké firmy, jedné ze dvou, tří světových špiček v oboru. Když tam nastoupil jako technik, byl tam jen šéf (zakladatel a technik) a dva obchodníci, všechno průmyslováci. Postupně přibylo, na příkaz evropského centra firmy, asi deset inženýrů. Přitom objem zakázek stoupl jen málo. Ti inženýři prý v podstatě nic nevědí o profesi, vystačí si navzájem a jen organisují a přeorganisovávají podle mustrů z Vídně. Zrušili excel, vše se musí psát natvrdo do jakéhosi programu, který se stále předělává. Chyba je v něm nedohledatelná, spoustu času zabere vyplňování nesmyslných formulářů, práce se stává zoufalou. Osobně je to prý sbírka křiváků a zmetků, podlézavých a jdoucích přes mrtvoly. Nikoli přes kolegovu, ten je pro ně cizí element.

J. Kanioková 11.3.2020 18:47

Naprostý souhlas s autorem !

E. Pribijl 11.3.2020 17:39

Co k tomu dodat? Úsměvné že to všichni vědí. Čech Komenský si to zřejmě takto nepředstavoval.

Š. Hašek 11.3.2020 18:24

To určitě ne.

Jan Amos Komenský určitě nebyl přesvědčen, že škola "přitesá každého dle norem Valachové, neokomunistů, dle norem hloupějších".

R. Veselá 11.3.2020 17:26

Oprava : kouknout a jsme ...i já mám pravda rezervy:-)

R. Veselá 11.3.2020 17:25

Proč tolik slov o známeén faktu?? Běžte se kouknozt na základní školu a je to jasné. Jako učitel s tím neuděláte nic. Já jsem udělala závěr tento: V osmdesátých letech jseme vystudovala pedagogiku, teď praktikuji služebnictví.Služebnictví rodičům. Ti si diktují a určují život robátek "ve vatě" takže vzhůru do bezvzdělání.

J. Vintr 11.3.2020 18:51

Jasně, bez spolupráce rodičů a bez možnosti, aby učitel mohl rozjívené spratky umravnit nějakým tím lepancem, je veškerá činnost školství marná.

L. Severa 11.3.2020 15:55

Kvantita za kvalitu vznikla již za komunistů. Na určitou tabulkové zařazení se např. požadovala VŠ a znalost dvou cizích jazyků. Při tom stavby předválečného Brna postavili převážně stavitelé(vyšší prům. škola + stavitelská zkouška), nebo i s omezením zedničtí mistři /nižší průmyslovka + mistrovská zkouška). Jen pro doplnění-pro s. ředitele a náměstky se za komunistů vymyslelo volné studium VŠ které stačili dokončit do tří roků.

V. Kain 11.3.2020 17:21

Nejen soudruzi ředitelé a náměstci,ale i dělničtí kádři (ti správní) mohli studovat.Jak takové studium asi vypadalo si jistě každý dovede představit.Z 1 rok středoškolské vzdělání(co kvartál to jeden rok) a potom tři roky pofiderní vysoká škola.Avýsledek? Za pouhé 4roky stihli tito geniové středoškolské a vysokoškolské vzdělání.Samozřejmě umístěnky měli zaručené.

J. Vintr 11.3.2020 15:12

Dalším problémem je, že řada "vysokých škol" neposkytuje svým absolventům sebemenší kvalifikaci k čemukoliv užitečnému, ale získaný diplom některym z nich brání, aby se věnovali nějaké užitečné, ale pro mě "podřadné" činnosti.

D. Haubelt 11.3.2020 14:06

no, zcela s autorem souhlasím!!!

Pro ilustraci - absolvoval jsem ČVUT fakultu strojní v roce 1981. Účast na přednáškách byla absolutní nutnost - zkoušelo se na základě odpřednášené látky. Další možnost byla skripta, nebo knihy - ale nabiflujte 800 hustých stran Fyziky I (Horák, Krupka). První dva roky to byl masakr, pamatuji na inauguraci např. podívejte se na kolegu doprava, podívejte se na kolegu doleva - jeden z vás tří bude inženýrem. Anebo student techniky musí mít železné zdraví, ocelové nervy a olověný zadek ;-)

Ale potkal jsem tam řadu skvělých lidí, kterých si budu dosmrti vážit! Třeba výrok: Vzdělání je to, co Ti zůstane až zapomeneš všechno, co ses naučil...

Š. Hašek 11.3.2020 16:19

Ano, "masakr"!

ČVUT tehdy platila za elitní technickou školu světa.

Samozřejmě se nechci věnovat (neznám přímo) těm dnešním absolventům ČVUT.

A od toho Doc. Krupky "dále ještě dneska"!!! Orosilo se mi čelo .....

P. Porady 11.3.2020 13:19

Bravo!

M. Varadinková 11.3.2020 12:17

Přesné a výstižné!

B. Lukáš 11.3.2020 12:16

Tentokrát plný souhlas s obsahem autorova článku.

M. Valenta 11.3.2020 9:22

Vysokoškoláci tvoří dne polovinu populace, přičemž opravdových vysokoškolských pozic je max. 15%. A tak oněch 35% zbývajících zastává středoškolské pozice nebo provozuje, jako autor článku, politiku.

Š. Hašek 11.3.2020 9:28

Nejde ani tak o pozice ......, to nechte být.

"Mozků", které by byly schopny vysokoškolského studia (tedy VYSOKOŠKOLSKÉHO) je v populaci asi tak max 18% (viz Gauss).

Pokud si dáte "požadavek/plán" politický, nasekáte vysokoškoláků klidně 80%. Faktem bude, že 60% z nich bude dost nevysokoškolských!

M. Dvořák 11.3.2020 11:23

Sic !

J. Jirka 11.3.2020 10:48

Poblém je, že velká část těchto rychlokvašených studentů odchází učit, ať už na základní, nebo střední školy a jejich kvalifikaci nevystihuje zcela ani slovo "katastrofa".

Před třemi lety jsem měl osobní zkušenost se dvěma absolventy PF UPOL, kteří nebyli schopni přečíst, natož pochopit, ani obsah své vlastní pracovní smlouvy a napsat psacím písmem čitelně jediné slovo...

Š. Hašek 11.3.2020 10:58

Podobně s absolventem "Vyšší školy managementu, reklamy a informatiky" .....

Přišel ve špinavých adidaskách .....

P. Staronový 11.3.2020 15:18

Takže se úroveň vysokoškolského vzdělání přizpůsobí (sníží) tak, aby prolezla ta polovina.

Š. Hašek 11.3.2020 9:09

Plánovači vysokého školství (po roce 1989) "zabrali" Gaussovu křivku doširoka.

Vymysleli (odkoukali okolo), že vzdělanost (chacha) zvýší počtem diplomů. Ovšem diplomů na úrovni malinko vyšší než maturita za dvě.

Žádná změna nebude. Viz potřeba úředníků, viz nálady rodičů, viz reklamy na študium/předbíhání se škol, že zajistí diplom i čtyřkařům. Viz moderno štrasbrusele a "valachových".

Z. Lapil 13.3.2020 13:55

Ona ta honba za tituly začala už za socialismu. Učební obory s maturitou jsou záležitostí zhruba poloviny 70. let. Zdůvodnění "platné" dodnes: čím vyšší vzdělání, tím chytřejší lidi. Též bylo nutno dohnat a předehnat kapitalismus.

(Z Lanškrouna: "Ve školním roce 1974/1975 se experimentálně začal ověřovat čtyřletý učební obor zakončený maturitní zkouškou mechanik elektronik".)

D. Polanský 11.3.2020 8:46

Spíš bych řešil nedostatek řemeslníků a kvalifikovaných dělníků. Jak se ukazuje více a více, na nich stojí a padá ekonomika více než jsme ochotni si připustit. Sice echt pravičákům se tenhle názor nelíbí, jenomže když je už ten život takový.

J. Jirka 11.3.2020 10:38

Echt pravičákům?

Snad levičákům, ne? Řemeslník nebo kvalifikovaný dělník nepotřebuje žádné levičácké berličky ani není vhodným kandidátem na úředníka státní správy. Dokáže se o sebe a rodinu postarat sám, má vlastní rozum a s postupujícím věkem i životní zkušenosti.

A samostatně myslící člověk je nejhorší noční můrou všech levičáků...

P. Pepax 11.3.2020 13:10

Souhlas.

Z. Lapil 13.3.2020 14:06

Taky bych řekl, že jste si spletl pravou a levou :-).

Za typicky levicovou mám představu, že na všechno je potřeba bumážka. Například na stavbu krovu nebo roztahání vodovodního potrubí maturitu z češtiny, matematiky (kdoví jestli) ani cizího jazyka fakt nepotřebujete. Pakliže znáte pojmy coul, fitinka (fitinek?) a pár dalších, například šichta a padla.

P.S. Ze stavařského slangu mám nejraději těžké kladivo neboli "báchamr". Čteno bác-hamr.

S. Rádl 11.3.2020 8:32

Zkrátil bych to asi takto. Studentů na VŠ je moc, i na VŠ s vysokou úrovní jich řada při studiu pracuje a vlastně studium bere jako způsob placení nízkých daní. Úroveň studentů je velmi různorodá, řada z nich má znalosti a vědomosti mnohem větší než jsme měli my. Řada z nich na konci bakalářského studia nedosahuje úrovně požadované před 40 lety u maturity na průmyslovce.

D. Polanský 11.3.2020 8:49

Tohle bych nechal na trh. Dnes šikovný řemeslník si vydělá 60 tisíc a je sám sobě pánem. Státní úředník se sice povaluje v úřadě a slušně si vydělá, ale ví, že kdyby o místo přišel, je s ním konec. Tohle řemeslníkovi nehrozí.

P. Boublíková 11.3.2020 5:50

Naprosto přesné.